Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника


Літературно-мистецькі напрями




 

Напрям, час поя­ви в літературі Особливості Зразки і представники Метод
Монумента-лізм Раннє Середньо­віччя, X - XI ст. · Увага до змісту, простота форми (простота синтаксису, мінімум стилістичних прикрас), · культ держави (герой зображується як дійова особа історії, його доля є складовою долі держави, тому пристрасті та індивідуальна вдача або сприяють, або перешкоджають державницьким інтересам), · християнський оптимізм (переказування історії походження світу за Біб-лією, у текстах використані численні запозичення зі Старого Письма тщ). · Ідеологічна мета мистецтва: утвердити державну єдність Києвської Русі, що має ґрунтуватися на династичній єдності князів та християнській вірі. Житія, літописи («Повість минулих літ»), «Повчання Володимира Мономаха» Реалістичний
Орнамента-лізм Пізнє Середньовіч­чя, XII - XIII ст. · Ускладненість (символіка; тропи; ускладнена компози­ція, часто мозаїчна), яка іноді завуальовує провідну думку (інколи її взагалі нема: твір позбавлений тематичного осердя або має численні мотиви), · аскетизм (герой замальовується за характеристиками «гріховність-праведність», за гріх його обов’язково покарано, за спокуту прощено, за праведність піднесено до сонму святих), · песимізм, · мета мистецтва стає не ідеологічною, а суто естетичною: автори прагнуть до оригінальності індивідуального стилю – це стає практично самоціллю твору. «Слово о полку Ігоревім», «Києво-Печерський патерик», «Моління Данила Заточника» Романтичний
Ренесанс Кінець XV -початок XVII ст. · Наслідування античного мистецтва, · гуманізм, · крити­ка Середньовіччя, католиць­кої церкви, · релігійний індивідуалізм. Твори латиною Ю. Дрогобича, С.Клено-вича, вірші К.Сако-вича, послання І.Вишенського Реалістичний
Бароко XVII - XVIII ст. (від італ. - дивний, химерний) Барокова культура є оригінальним поєднанням культур Середньовіччя та Ренесансу: · Ускладнена форма, перенасиченість стилістичними прикрасами (барокова поезія позначена елітарністю: вона творилася ерудитами й цілком сприймалася тільки ерудитами, здатними прочитати шифри й коди: міфологеми, алюзії, символи, розгорнуті метафори, гіперболи, парадокси, алегорії), · увага до силь­них почуттів і переживань (культ сильної людини запозичено в Ренесансу: герой бароко долає тернистий шлях до Бога в собі, він сповнений суперечностей та тривог, його марнотне існування є трагічним і від початку позначено смертю), · поєднання античної та християнської традицій (світ зображується як теоцентричний – той, де центральне місце віддано Богові, водночас спостерігаємо ренесансну увагу до світу природи, яка теж містить духовне, веде до Бога), · нові жанри: з’являються фігурні вірші, · ідеологічна мета мистецтва: гра сильного інтелекту та емоцій, гра естетичних примх як вияв єдиної Божої краси мають справити сильне естетичне враження на читача, піднести його духовність. П. Могила, І.Величковський, Ф.Прокопович, Г.Сковорода.   Гетьмани та козацькі громади були меценатами освіти й мистецтва епохи бароко (І.Мазепа не тільки спонсорував зведення численних барокових храмів, а й сам писав поетичні твори) Романтичний
Класицизм Кінець XVIII -початок XIX ст. (від грец. - зразковий) · Ідеологія просвітництва («основною історичною силою є розум»), · іде­ал краси як величавості (орієнтація на античні ідеали), · герой зображений як частинка суспільства чи держави, його пристрасті підлягають розумові, його індивідуальні інтереси є не важливими, порівняно із громадськими (слова Евріала з «Енеїди» Котляревського «Де общеє добро в упадку,|Забудь отця, забудь і матку,|Лети повинність ісправлять» виражають кредо класицистичної людини). · канонічність (наприклад, був чіткий поділ жанрів на «високі» - трагедія, епопея, роман, ода, елегія, ідилія - та «низькі» - травестійна поема, комедія, байка, епіграма. Кожний жанр мав свої художні засоби, змальовував лише певні образи. У драматичних творах слід було дотримуватися правила «триєдності» часу - місця - дії), · простота форми, · мета мистецтва: прозоре й чітке висловлення думки, щоб твір викликав враження спокійної гармонії   Іван Котляревський («Енеїда»), Петро Гулак-Артемовський     Реалістичний
Сентимента-лізм Кінець XVIII -початок XIX ст. (від фр. - почуття, чутливість) · Надмірна чуттєвість, · моралізаторство, · увага до жит­тя народу (герой – звичайна людина, представник середнього і навіть нижчого стану, заклопотаний власними турботами й пристрастями. Але при цьому майже ідеально внутрішньо шляхетний, високодуховний). · психологічне вмотивування вчинків і поведінки персонажа · зростає роль пейзажів та ліричних відступів · жанри: подорожі, сімейно-побутова повість, психологічний роман, епістолярні твори, міщанська драма · мета мистецтва: розчулити читача, викликати його співчуття до нещасливої долі героя. Григорій Квітка-Основ'яненко (повісті «Маруся», «Сердешна Оксана», «Козир-дівка», «Щира любов» ) Романтичний
Романтизм Перша половина XIX ст. · Світ ірраціональний: його не можливо пізнати, у ньому є місце таємничому, фантастичному; можна вийти поза межі повсякденної реальності ( у творах з’являються: божевілля, сон, екстаз, натхнення, передчуття), · виняткові характери у виняткових обставинах: герой – борець-одинак, що постійно перебуває у внутрішній роздвоєності (не вміє врівноважити протилежні начала свого єства: духовне – тілесне, емоційне – раціональне, особисте – суспільне…) та протистоїть стихіям світу чи собі, · звернення до фольклору (звідти взято ліризм, поетичні засоби, мову та міфологію), · пейзажі – історичне тло або таємничі (особливо «поезія ночі»), · увага до історич­ного минулого, героїв-лицарів, · символобачення (поширеним є образ долі), · нові жанри: балада, романтична (байронічна) поема · мета мистецтва: мріючи про ідеальне майбутнє, висловити протест проти сучасного, що є лихим поворотом історії та представлено незгармоніїзованим світом, який постійно перебуває у боротьбі протилежних начал добра і зла (у внутрішніх та зовнішніх їх виявах). М. Гоголь «Вечера на хуторе близ Диканьки», Т.Шевченко (ранні твори: балади «Причинна», «Тополя», поема «Гайдамаки» тощо), П.Куліш («Чорна рада») Романтичний
Реалізм Друга половина XIX ст. (від фр. – матеріальний, предметний) · Увага до повсякденного суспільно-побутового життя, · Романтичний історизм поступився історизму соціальному (світом керують соцзакони, він різко поділений на дві частини: соціального визиску і гуманістичного протесту проти гноблення), · правдивість та певна стандартизація, · герой – представник певного класу, він - типовий, діє у типових обставинах, нічого виняткового чи глибоко індивідуального, · психологізм обмежений (душа вважається чимось вторинним. Людина залежить від суспільних обставин - отже, причина розвитку характеру чи поведінки, вчинків персонажа полягає в його соціальній приналежності та інших матеріальних, соціально-економічних чинниках) · епічність (слабне ліричний струмінь мистецтва, бурхливо розвиваються епічні жанри: оповідання, повість, роман). · мета мистецтва: об’єктивно збагнути життя, яким керують соціальні закони та передати читачу це знання й свій гуманістичний ідеал. Марко Вовчок «Інститутка», І.Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я», «Микола Джеря», Панас Мирний та Іван Білик «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», І.Карпенко-Карий «Хазяїн» Реалістичний
Модернізм Кінець XIX – XX ст. · Увага переноситься на особистість, її внутрішній світ, індивідуальне, · естетизм (якщо для реаліста було важливо «що сказати», то для модерніста «як сказати», краса форми – мета творчості), · ліризм (проникає навіть у прозу; з’являються нові жанри: лірична новела, лірична драма, драматична поема), · умовність, символомислення, · ідеологічність (для модерніста характерна переконаність, що дійсність можливо перебудувати, удосконалити, і він зазвичай пропагував власний рецепт такої перебудови), · волюнтаризм. Течії: неоромантизм, неокласицизм, символізм, імпресіонізм, експресіонізм, неореалізм, футуризм, сюрреалізм та ін. О.Кобилянська, І. Франко, Леся Українка, М.Рильський, П. Тичина, М.Хвильовий, Є.Маланюк, І. Драч, Л. Костенко Романтичний
Постмодерн Кінець XX -початок XXI ст. · Релятивізм (людські знання відносні), а значить: відкидання абсолютних об'єктивних істин, будь-яких ідеологій (відмова від докорінного перетворення світу), визнання багатогранності світу, істин, стирання опозицій «добре-лихе», «прекрасне-потворне», «реальність-вигадка» тщ, · підкреслена ерудованість (акумуляція духовно-культурного досвіду різних часів і народів, розгляд явищ сучасності в контексті історії і культури попередніх епох), · іронічність та пародійність (повсякденне життя – це театр абсурду, де людина втрачає себе, перетворюючись на трагіфарсову маску ), · ускладнене асоціювання: ремінісцентність (цитування інших авторів, відгук чужих творів), цитатність, алюзії (натяк на відомі історичні події чи літературний твір, слово чи фраза, що викликають низку асоціацій). · стильовий еклектизм (перемішування), зокрема потяг до лицарсько-готичної архаїки, міфу · колажність: не творення цілих чи первинних, власних моделей світу, а конструювання із вторинних елементів · геройвідбиває культ незалежної вільної особистості · мета мистецтва: суцільний скепсис, мети життя немає, культура закінчилася («все вже написано», лишилося з ним гратися). Bалерій Шевчук, Юрій Андрухович, Оксана Забужко, О.Ірванець, А.Охрімович, C.Процюк, К. Москалець Реалістичний

 


Поделиться:

Дата добавления: 2015-09-15; просмотров: 104; Мы поможем в написании вашей работы!; Нарушение авторских прав





lektsii.com - Лекции.Ком - 2014-2024 год. (0.007 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав
Главная страница Случайная страница Контакты