Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника



Культура – атрибут цивілізації




Читайте также:
  1. I. КУЛЬТУРА - ОБ'ЄКТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
  2. II. Чувственная культура
  3. III. Физкультура и холодная вода.
  4. IV. СЕРЕДНЬОВІЧНА ЄВРОПЕЙСЬКА КУЛЬТУРА
  5. Адаптация. Аккультурация. Приспособление
  6. АДАПТИВНАЯ ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА
  7. Анализ суждений в традиционной логике. Классификация простых атрибутивных суждений. Интерпретация ПАС. Понятие распределенности терминов в ПАС.
  8. Античная культура как новый тип цивилизаци
  9. Античная культура: мифология, философия, искусство
  10. Архітектура та художня культура доби Київської Русі

Поняття культури і цивілізації часто не розрізняються і сприймаються як тотожні. Вони дійсно мають багато спільного, але разом з тим, між ними існують і помітні відмінності. За часом термін "цивілізація" виник набагато пізніше терміну "культура" - лише в XVIII столітті. Його автором, за однією версією, вважається шотландський філософ А. Ферпоссон, який розділив історію людства на епохи дикості, варварства і цивілізації, маючи на увазі під останньою вищий щабель суспільного розвитку. Згідно з іншою версією, термін "цивілізація" був придуманий французькими філософами-просвітителями і використовувався ними у двох сенсах-широкому і вузькому. Перший з них перегукувався з тим, який вкладав у нього Ферпоссон, і означав високорозвинене обществo, засноване на засадах розуму, справедливості та релігійної терпимості. Другий сенс тісно перепліталася з понятому "культура" і означав сукупність певних якостей людини - неабиякого розуму, освіченості, вишуканості манер, ввічливості і т. д., володіння якими відкривало шлях в елітарні паризькі салони XVIII століття. Все різноманіття точок зору на співвідношення культури і цивілізації в кінцевому рахунку можна сісти до трьох основних. У першому випадку поняття цивілізації і культури виступають як синоніми, між ними відсутні скільки-небудь істотні відмінності. В якості прикладу можна вказати на концепцію авторитетного англійського історика А. Тойнбі, спірний розглядав цивілізацію як певної фази культури, роблячи акцент на її духовному аспекті і вважаючи релігію головним і визначальним елементом. У другому випадку між культурою і цивілізацією виявляються як подібності, так і важливі відмінності. Такого погляду, зокрема, дотримувався французький історик Ф. Бродель, у якого цивілізація складає базу культури, виступаючи в якості одного з елементів, що утворюють сукупність насамперед духовних явищ. Нарешті, прибічники третього походу різко протиставляють культуру і цивілізацію. Найбільш яскравим прикладом у цьому плані може служити теорія німецького культуролога О. Шпенглера, викладена ним у книзі "Захід Європи" (1918 - 1922), згідно з якою цивілізація є вмираючої, гине і розпадається культурою. Цивілізація йде за культурою, пише Шпенглер "як стало за становленням, як смерть за життям, як нерухомість за розвитком, як розумова старість і скам'янілий світове місто за селом і задушевним дитинством". Культура, на його думку, є живий і зростаючий організм, вона дає простір мистецтва і літератури, для творчого розквіту неповторної особистості та індивідуальності. У цивілізації немає місця для художньої творчості, в ній панує техніка і бездушний інтелект, вона нівелює людей, перетворюючи їх на безликі істоти.
Книга Шпенглера мала величезний успіх, у ній яскраво показано багато характерні риси культури і цивілізації. Проте сама концепція, заснована на повній протилежності та несумісності культури і цивілізації, викликала цілком обгрунтовані і переконливі заперечення і критику.
Більш прийнятними видаються перші два підходу до розуміння співвідношення культури і цивілізації. Між цими явищами дійсно є багато спільного, вони нерозривно пов'язані між собою, взаємно переплітаються і переходять один в одного. Одними з перших на це звернули увагу німецькі романтики, які відзначали, що культура "проростає" цивілізацією, а цивілізація переходить в культуру. Тому цілком зрозуміло, що в повсякденному житті ми не дуже розрізняємо їх.
Цивілізованість з необхідністю передбачає наявність певного рівня культури, яка в свою чергу включає в себе цивілізованість. Деякі вчені як би розчиняють культуру в цивілізації, інші ж роблять протилежне, надаючи останньої гранично широке значення.




Дата добавления: 2015-01-05; просмотров: 22; Нарушение авторских прав







lektsii.com - Лекции.Ком - 2014-2022 год. (0.008 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав
Главная страница Случайная страница Контакты