КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Культура Месопотамії
Якщо Древній Єгипет представляв імперію з усіма наслідками, що випливають звідси наслідками, то трохи інакша ситуація склалася в Месопотамії (Дворіччя) з її двома великими річками - Євфратом і Тигром, мають кілька приток. На додачу до єгипетської цивілізації цивілізація месопотамська представляє особливий тип що існувала на древньому Близькому Сході сільськогосподарської цивілізації, заснованої на іригації. Оброблювані райони були в меншій мірі залежні один від одного, ніж у долині Нілу, і тому тут, в Шумері, близько 3000 р. до н.е. виникли перші міста-держави, якими правили царі-жерці. Саме регіоні Дворіччя і Євфрату вперше, за винятком Єгипту, склалися початкові форми класового суспільства і найдавнішого держави, тобто не було впливу інших більш розвинених суспільств. Найважливіші держави: Ур, Еріду, Ларі, Ніппур, Лагаш, Урук, Сиппар. Багатства своєму зобов'язані розвитку ремесла і торгівлі. Епоху ранніх династій в Урі, Уруке, Лагаше і Кіше називають золотим століттям Шумера чи "першим розквітом Шумера". Тут виробляли предмети з золота, мечі, кольорове скло. Вільні члени громад були ще й власниками значної частини землі. Владики міст будували палаци, храми й гробниці. Шумери заклали підстави для пізнішого господарського та культурного розвитку Месопотамії. Шумери винайшли колесо до воза, гончарний круг і бронзу, створили клинописну писемність. Шумери винайшли кольорове скло (близько 2400 р. до н.е.), високому рівні перебувало ювелірне мистецтво. Вплив шумерів завдяки торговим контактам поширилося на Малу Азію і Єгипет. Шумери створили правові кодекси, в літературі особливе значення мали епоси міфологічного змісту (поема про Гільгамеша). Близько 2300 р. до н.е. Саргон 1 сформував першу постійну професійну армію, приблизно в 2000 р. до н.е. була створена арифметика, в основі якої лежала 60-ричная система числення (для порівняння: давньоєгипетський "Московський математичний папірус" датується 1900 р. до н.е.), що важливим винаходом в історії людства. У шумерської цивілізації вже були закладені початку науки, яка, будучи вписаною в релігійний світогляд, була його служницею. Через це наукова діяльність підпорядкована культу традицій і орієнтувалася на недосяжні зразки минулого. Шумерські мислителі прагнули з'ясувати сутність природи та власної цивілізації, створили оригінальну концепцію "Ме", сенс якої до цих пір не встановлено остаточно. У спільний план "Ме" є сукупність різних закономірностей і правил, що забезпечують функціонування елементів як природи, так і шумерської цивілізації. Всі закони і правила створені великими богами, проте вони існують поза богів, вони виявляється у русі неживої і живої матерії, яка є безособової і вічного. У законах "Ме", згідно шумерським мислителям, міститься вся мудрість і наука. У міфі про те, як цариця небес і цариця Урука Інанна вкрали божественні закони "Ме", зберігся список понад сто цих законів, пов'язаних з шумерської цивілізацією. До цих пір розшифровано більше половини цих законів. Тут найрізноманітніші поняття: правосуддя, мудрість, героїзм, ворожнеча, мистецтво і бойовий прапор, проституція і священне очищення, музичні інструменти, і мистецтво переписувача, світ, перемога, доброта тощо Кодекс Хаммурапі є чудовим прикладом подальшого розвитку права, показником високого рівня культури Месопотамії. Кодекс Хаммурапі є плодом величезної збору, узагальнення та систематизації правових норм, у ньому, як і в будь-якому древньому зведенні законів, не проводилося розподіл на кримінальна, громадянське, процесуальне, державне та ін право. Мета цього правового кодексу у тому, "щоб сильний не гнобив слабкого, щоб сироті і вдові надано була справедливість ..." Текст законів Хаммурапі носить "синтетичний" характер, встановлюючи це й правила, і відповідальність за їх порушення. Кодекс Хаммурапі приділяє багато уваги покаранням за різні провини і злочину - від порушення обов'язків, пов'язаних зі службою, до Зазіхання на майно і злочинів проти особистості.
|