КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Тема 4. Аналіз як етап вивчення художнього творуПлан лекції 1. Контекстуальний аналіз художнього твору. Поняття тексту та контексту в методиці викладання літератури. 2. Методи та прийоми аналізу епічного твору. 3. Аналіз змістових та формальних чинників. Опорний конспект
1. Аналіз (від грецьк. Analysis – розклад, розщеплення) літературного твору – це роз’єднання художнього цілого на окремі елементи для розуміння унікальності авторської моделі світу, зокрема принципів її побудови. Як писав О. Пушкін у трагедії “Моцарт і Сальєрі”: “поверить алгеброй гармонию..”.Спрямування шкільного аналізу художнього твору: · доведення специфіки художнього світу як особливої, “другої” реальності; · осягнення літературного тексту в єдності всіх взаємопов’язаний елементів; · знаходження у кожному елементі художнього тексту життєвих реальностей та авторської гри з ними.
2. Етапу аналізу художнього твору передує підготовка до сприйняття, коли необхідно емоційно, інформаційно та психологічно підготувати учнів до процесу осмислення художнього цілого. На підготовчому етапі відбувається активна взаємодія почуттів читача з різними контекстами твору, що його оточують. Літературознавці виділяють біографічний, літературний, культурологічний, психологічний, історико-соціальний контексти. У залежності від того, на якому з них концентрує увагу вчитель, підготовка до сприйняття набуває біографічного, літературного, культурологічного, історичного спрямування.
3. Шлях сучасного літературознавства – від ототожнення історико-соціального контексту із твором до розумного введення в аналіз художнього твору. М.Бахтін писав про літературний твір: ”Перед нами дві події – подія, про яку розповідається у творі, і подія самої розповіді“. Перша подія тісно пов'язана із усіма розглянутими контекстами, вона народжена життям митця, літературним і культурним оточенням, психологічним кліматом часу, історичними та соціальними причинами. Але друга подія – центр, ядро художнього твору, яка лише опосередковано пов'язана із зовнішніми шарами контекстів. Це – художній текст, побудований за власними законами моделювання другої реальності.
Література 1. Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах: підручник / Л.Ф. Мірошниченко – К.: Видавничий дім ”Слово“, 2010. – 432 с. 2. Штейнбук Ф. М. Методика викладання зарубіжної літератури в школі / Ф. М. Штейнбук – К.: Кондор, 2007. – 316 с. 3. Браже Т.Г. Целостное изучение эпического произведения: Пособие для учителя / Т.Г. Браже – СПб.: ISBN, 2000. – 272 с. 4. Маранцман В.Г. Труд читателя: От восприятия литературного произведения к анализу: Кн. для уч-ся / В.Г. Маранцман – М.: Просвещение, 1986. – 124 с. 5. Волощук Е., Бегун Б. Технэ майевтике: Теория и практика анализа литературного произведения // Тема. – 1997. – № 1-2. – С.69-76.
|