КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Структура музичних здібностей, їх характеристика.Стр 1 из 6Следующая ⇒ КУРСОВА РОБОТА з дисципліни « » на тему: «Слухання музики як ефективний засіб розвитку музичних здібностей дітей дошкільного віку»
Виконала cтудентка групи _ДО-1-12-3Од_____ Острожинська А.О. Навчальна шкала;_______________ Кількість балів:____оцінка:ECTS___ Члени комісії: ________ ______________________ (підпис) (прізвище та ініціали) ________ _____________________ ________ _____________________
м. Київ – 2014 р. Зміст Вступ……...…….………………………………………………………………..…...3 1. Сутність та особливості сприйняття музики ………………….....................5-10 2.Розвиток музичного сприйняття дітей дошкільного віку. …………..…...11-15 3.Структура музичних здібностей, їх характеристика.……..……….......…..16-28 4.Методи і прийоми, що сприяють формуванню вміння у дошкільнят слухати музику.……………………………………………..……….………..….………29-36 Висновки та пропозиції.…………………..……………………....….…….…37-39 Використані джерела інформації ……………………………………….……40-41
Вступ Сучасне соціально-економічне й духовне становище нашого суспільства привертає увагу до питань вдосконалення дошкільної системи освіти та виховання, що покликана розвивати індивідуальність кожної зростаючої людини. Необхідною умовою подолання духовної кризи виступає повноцінне музично-естетичне виховання підростаючого покоління, розвитку основ сприйняття музики. В даній роботі ми будемо досліджувати таке питання – слухання музики як ефективний засіб розвитку музичних здібностей дітей дошкільного віку. Метою роботи є формування у майбутніх фахівців сучасної системи поглядів та спеціальних знань у галузі музичної педагогіки та набуття теоретичних знань і практичних навичок. Дослідження відомих учених, педагогів доводять можливість і необхідність формування у дитини пам'яті, мислення, уяви з дуже раннього віку. Не є виключенням і можливість раннього розвитку у дітей музичних здібностей. Музика завжди претендувала на особливу роль в суспільстві. У стародавні часи музично-медичні центри лікували людей від туги, нервових розладів, захворювань серцево-судинної системи. Музика впливала на інтелектуальний розвиток, прискорюючи зростання клітин, що відповідають за інтелект людини. Музикою можна впливати на емоційне самопочуття людини. Музика є цілком особливий, нічим незамінний шлях пізнання різноманітних відтінків емоційних станів людини, її переживань, настроїв, будучи водночас інструментом пізнання, осмислення та освоєння вроди й глибини людських почуттів та відносин. Музика як вид мистецтва відкриває людині можливість пізнавати світ образу і у процесі пізнання розвиватися. Виховна ефективність музичного впливу таїться у самій специфіці розуміння музики лише на рівні музичного сприйняття як художнього спілкування. У музичному звучанні сприймаються непросто звуки чи структурні елементи, а почуття, переживання, співчуття вираженої радості чи горю, дружбі чи ворожнечі. У процесі сприйняття музичних образів виникає відчуття співпереживання. Після закінчення контакту з новим музичним твором дитина повертається у зону своїх емоцій, але вже якійсь мірі збагаченої. Ця особливість музики дає можливість дитині духовно розвиватися, компенсувати у вигляді уяви задоволення безлічі особистісних потреб. Це було доведено на роботах Н.Б. Берхина, О.П. Радиновой, О.Н. Сохор. Розвиток музичних здібностей – одне з головних завдань музичного виховання дітей дошкільного віку. Кардинальний для методики музики є питання про природу музичних здібностей: чи являють вони собою природжені властивості людини або розвиваються в результаті дії навколишнього середовища навчання і виховання. У кожної людини є оригінальне поєднання здібностей визначальні успіх протікання тієї або іншої діяльності. У людини є і загальні здібності, що виявляються в різних видах діяльності. Музика – це рух звуків, різних по висоті, тембру, динаміці, тривалості, певним чином організованих в музичних ладах (мажорному, мінорному), що мають певне емоційне забарвлення, виразні можливості. Щоб глибше сприйняти музичний зміст, людина повинна володіти здатністю диференціювати рухомі звуки слухом, розрізняти і сприймати виразність ритму. Музичні звуки володіють різними властивостями, вони мають висоту, тембр, динаміку, тривалість. Їх розрізнення в окремо взятих звуках складає основу музичних здібностей. Тривалість звуку лежить в основі музичного ритму. Відчуття емоційної виразності, музичного ритму і відтворення його утворюють одну з музичних здібностей людини – музично-ритмічне відчуття. Висота, тембр і динаміка складають основу відповідно звуковисотного, тембрового і динамічного слуху. Відчуття, ладу, музично-слухові уявлення і відчуття ритму складають три основні музичні здібності, які утворюють ядро музичності.
1. Сутність та особливості сприйняття музики. Проблеми сприйняття музики набувають особливої гостроти так само, при художньо-естетичному аналізі музичної атмосфери, що оточує сучасного слухача. Її інтенсивність і склад, що складається під все більш потужним впливом масових музичних комунікацій і які відчувають зростаючу залежність від особистої фонотеки, характеризуються складними відносинами «серйозного» і «розважального», «чистого» і «прикладного», самостійного і фонового музичних компонентів. При цьому виявляється множинність дієвих способів і установок сприйняття музики, шляхів слухацького до неї залучення людини, а отже, і духовних його результатів, неоднозначність її формуючого впливу на музично-естетичний світ слухача, дитини в тому числі.[1] Для характеристики музичного образу чимале значення набуває поєднання виражальних засобів у музиці з поетичним словом (у пісні), з сюжетом (в програмній п'єсі), з дією (у драматизированной грі, танці). Музичний образ робиться більш конкретним, зрозумілим слухачеві. Будь-яка людина, що володіє простим фізичним слухом, може визначити, де звучить музика, а де простий шум, вироблений різними предметами, машинами або іншими об'єктами. Але почути у звуках музики відображення найтонших рухів і вираз серйозних глибоких переживань, дано не кожному. Сприйняття музики при слуханні її - найпоширеніший вид діяльності, доступний кожному, а тим паче дитині дошкльного віку. Діапазон її дуже широкий. Слухати можна публічні концерти за участю професіоналів, домашнє музикування, різноманітні радіо і телепередачі, присвячені питанням музичного мистецтва. Кожен слухач керується своїми інтересами, спираючись на свій життєвий досвід, задовольняючи свої запити. Педагоги повинні мати певний рівень слухацької та виконавської культури, від якого багато в чому залежить ефект виховного впливу на дитину, бути добре підготовленими в галузі музикознавства, володіти художнім смаком. Крім цього треба знати психологічні і вікові можливості дітей в області музичного сприйняття, особливості їх голосового апарату. Але перераховані знання лише одна зі сторін діяльності педагога. Він повинен ще вміло передати певну частину свого досвіду дитині, і саме в той період його розвитку, коли це буде оптимально, зробити це в такій формі, щоб музика стала для дитини радісним відкриттям. Музика, перш за все - мова почуттів. Знайомлячи дитину з творами яскравою емоційного забарвлення, її спонукають до співпереживання, до роздумів про почуте. Прислухаючись до музичної мови, він здатний вловити зв'язок між емоційно-образним змістом твору і виразно-образотворчими засобами, ознайомлення з якими йому доступно. Для розвитку умінь слухати і сприймати музику важливу роль відіграє музично-сенсорне сприйняття дитини. Воно передбачає розвиток у дітей сприйняття звуків різного забарвлення і висоти в їх різних поєднаннях. В основі розвитку музичного сприйняття лежить виразне виконання твору, вміле використання слова і наочних засобів, які допомагають розкрити його зміст. Ймовірно, людське сприйняття невіддільне від внутрішніх розумових пошуків. При обробці чуттєвих вражень у ньому відбувається «процес своєрідної постановки проблеми, висунення гіпотез, їх перевірка і перетворення на справжнє знання».
2. Розвиток музичного сприйняття дітей дошкільного віку. Сприйняття музики здійснюється вже тоді, коли дитина не може включитися в інші види музичної діяльності, коли вона ще не в змозі сприймати інші види мистецтва. Сприйняття музики - провідний вид музичної діяльності у всіх вікових періодах дошкільного дитинства. Чути, сприймати музику - це означає розрізняти її характер, стежити за розвитком образу: зміною інтонації, настроїв. Відомий музикант-психолог Є.В. Назайкинский пропонує розрізняти два терміни: сприйняття музики і музичне сприйняття - залежно від того, чи відбулося воно. Музичним сприйняттям він називає сприйняття що відбулося - відчуте і осмислене. Музичне сприйняття є сприйняття, спрямоване на осягнення та осмислення тих значень, якими володіє музика як мистецтво, як особлива форма відображення дійсності, як естетичний художній феномен. [5] У протилежному випадку музика сприймається як звукові сигнали, як щось чутне що діє на орган слуху. Важливо формувати у дитини саме музичне сприйняття. Сприйняття музики дорослою людиною відрізняється від дитячого тим, що музика здатна викликати більш багаті життєві асоціації, почуття, а також можливістю на іншому, ніж діти, рівні осмислити почуту музику. Таким чином, сприйняття залежить від рівня музичного та загального розвитку людини, від цілеспрямованого виховання. У сприйнятті творів мистецтва беруть участь як емоції, так і мислення. При слуханні музики роль емоційного компонента особливо велика. Якщо людина володіє розвиненим сприйняттям, то вона осягає сенс музичного твору навіть при одному прослуховуванні. При повторних прослуховуваннях сприйнятий музичний образ поглиблюється, твір відкривається новими гранями. Тому в дитинстві, коли досвід сприйняття музики ще малий, як правило, потрібно декілька прослуховувань, щоб сприйняття твору стала більш осмисленим, зворушливим. Тому так необхідно розвивати музичне сприйняття дошкільнят, тренувати його в дитячих садках вихователями. Різниця нюансів музики розвивається у дітей, починаючи з раннього віку. На кожному віковому етапі найбільш яскраві виражальні засоби дитина розрізняє з допомогою тих можливостей, якими вона володіє - рух, слово, гра і т.д. Отже, розвиток музичного сприйняття має здійснюватися за допомогою всіх видів діяльності. На перше місце тут можна поставити слухання музики. Перш ніж виконати пісню чи танець, дитина слухає музику. Одержуючи з дитинства різноманітні музичні враження, дитина звикає до мови інтонацій народної, класичної та сучасної музики, накопичує досвід сприйняття музики, різної за стилем, осягає «інтонаційний словник» різних епох. Протягом усього дошкільного дитинства коло знайомих інтонацій розширюється, закріплюється, виявляються переваги, формуються початку музичного смаку та музичної культури в цілому. Сприйняття музики здійснюється не тільки через слухання, але і через музичне виконавство - спів, музично-ритмічні рухи, гру на музичних інструментах. Провідним видом в дитячій музичній діяльності є слухання-сприйняття. Адже для того, щоб розучити пісню її треба спочатку почути, а вивчивши, прислухатися, чи виразно вона заспівана, як звучить. Рухаючись під музику, треба слухати її постійно, стежити за розвитком, передаючи настрій і характер твору. Отже слухання музики є фундаментом для музичної діяльності. Дитина сприймає музику безпосередньо, активно відгукуючись на художній образ, тому так важливо реалістичне, правдиве відображення дійсності. Музикознавець І. Нестьев відзначає, що істотним джерелом є реальні звуки природи, інтонація людської мови. Твори, що виникли на їх основі, дуже улюблені дітьми. У процесі навчання діти збагачуються враженнями, їх кругозір за віком розширюється. Складний процес дитячого музичного сприйняття припускає використання художнього виконання творів, слова педагога та наочних засобів. Отже, твори повинні відрізнятися високими художніми якостями - ідейним змістом, способом вираження, щоб викликати співпереживання і впливати на внутрішній світ дитини. Часто джерелом виникнення музики є реальні звучання природи і живі інтонації людської мови. Музикознавець І. Нестьев зазначав, що з найдавніших часів людина прагнула відтворювати в співі або в інструментальні наспіви те, що він чує навколо себе: щебетання птахів, гуркотіння грому, дзюрчання струмка, дзижчання прядки. Він також відзначає, що основу музичного мистецтва становить осмислена, чуттєво-виразна мова людини. Структура музичних здібностей, їх характеристика. Здібності до певного виду діяльності розвиваються на основі природних задатків, пов'язаних з такими особливостями нервової системи, як чутливість аналізаторів, сила, рухливість і врівноваженість нервових процесів. Для того щоб здібностіпроявилися, їх носію доводиться прикладати багато праці. У процесі занять конкретною діяльністю вдосконалюється робота аналізаторів. У музикантів, наприклад, з'являються сенсорні синтези, які дозволяють їм перекладати образи музично-слухових уявлень у відповідні рухові реакції. Здібності розвиваються тільки в діяльності, і не можна говорити про відсутність у людини будь-яких здібностей до тих пір, поки він не випробує себе в даній сфері. Нерідко інтереси до того чи іншого виду діяльності вказують на здібності, які можуть вплинути на майбутнє. Як говорив Гете, що «наші бажання - це передчуття схованих у нас здібностей, провісники того, що ми в стані будемо зробити». Центральним у проблемі здібностей є питання про їх успадкованого. Обумовленість прояву різних здібностей найяскравіше була представлена в концепції Френсіса Гальтона. Він став послідовним "дарвіністом" і зв'язав у своїх працях ідею успадкування здібностей і талантів людини з принципами природного відбору і виживання видів. Але з моменту виходу робіт Гальтона, ідеї, висловлені в них, піддавалися постійній критиці й сумніву в їх правомірності. Було накопичено велику кількість даних, в яких, з одного боку, представлені докази успадкованого природних здібностей, а з іншого - залежність проявів здібностей від сприятливих або несприятливих умов зовнішнього середовища. У розвитку здібностей велику роль відіграє сама людина. Можна знайти багато прикладів з життя, коли, наприклад, в результаті самовиховання і наполегливої роботи над собою музикант може компенсувати у себе багато відсутні психологічніякості для виконання тієї роботи, яка йому подобається чи яку йому доводиться виконувати в силу сформованих життєвих обставин. Для музикознавчої діяльності найбільш важливим моментом виявляються здібності до аналітичного й образного мислення, уміння передавати свої думки і почуття гарною літературною мовою так, щоб потенційні слухачі захотіли б після знайомства з музикознавчі праці ще раз безпосередньо звернутися до музики. Для композитора найважливішим є прагнення перекладати свої життєві враження на мову музичних образів. Більш різноманітні характеристики особистісних рис були виявлені при обстеженні піаністів. Для них виявилися властиві хороше пристосування до соціальним вимогам, консерватизм в звичках і поглядах, низька робоча напруга, проникливість. Але якими б здібностями не мав музикант від природи, йому, як і кожній людині, що прагне чогось досягти у житті, доводиться прикладати чимало вольових зусиль для подолання бар'єрів внутрішнього і зовнішнього плану. Отже, здібності - це індивідуально-психологічні особливості людини, що відповідають вимогам даної діяльності і є умовою успішного її виконання. Вони розвиваються з задатків людини, природних схильностей, які знаходяться в прихованому, потенційному вигляді до тих пір, поки він не почне займатися будь-якою конкретною діяльністю. Людина не народжується здатним до тієї чи іншої діяльності, його здатності складаються, формуються, розвиваються в правильно організованій відповідної діяльності. Вони розвиваються протягом всього його життя, під впливом навчання і виховання. Іншими словами, здібності - прижиттєве, а не вроджена освіту. Розрізняють загальні та спеціальні здібності. Якість розуму, пам'яті, спостережливість відносяться до загальних здібностям, так як вони необхідні в широкому колі діяльності. Спеціальні здібності знаходять застосування в більш вузьких галузях діяльності людини. Наявність загальних і спеціальних здібностей необхідно для успішного виконання тієї чи іншої діяльності. Анатомо-фізіологічні дані свідчать про те, що діти від народження не однакові, що вони відрізняються будовою мозку, органів почуттів, руху і т. д. Неоднаково у них будова слухового аналізатора, від якого залежать гострота слуху, здатність розрізняти звуки по висоті, тривалості , тембру і т. п. Ці вроджені анатомо-фізіологічні особливості, які лежать в основі розвитку музичних здібностей і називаються задатками. Педагоги, музиканти прийшли до думки про те, що задатки до музичної діяльності є у кожного. Саме вони складають основу музичних здібностей. Слід враховувати, що на основі одних і тих самих задатків музичні здібності можуть розвинутися або ж не розвинутися. Тут багато що залежить від оточення дитини, від умов музичного навчання і виховання, повсякденної турботи про це батьків. Якщо ж дитину, нехай навіть музично обдарованого, не долучають до музичного мистецтва, якщо він не слухає музику, не співає, не грає на інструментах, то його задатки не розвиваються в здатності. Отже, задатки - це природжені анатомо-фізіологічні особливості, що лежать в основі розвитку здібностей, а самі здібності, за словами професора Б. Теплова, «завжди є результатом їх розвитку». Музичні здібності не є вродженими, вони розвиваються в процесі музичної діяльності людини. Їх розвиток значною мірою залежить від впливу соціальних умов, навколишнього середовища і, особливо, від характеру, змісту і форми музичного виховання. Хоча іноді, намагаючись довести врожденность музичних здібностей, наводять приклади видатних здібностей у представників однієї родини протягом багатьох поколінь. Є достовірні дані про те, що з родини Бахів вийшло близько 60 музикантів, з яких 20 - видатних, в тому числі великий Йоганн Себастьян Бах. Зрозуміло, світ музики, який панував у цій сім'ї, всіляко сприяв розвитку музичних дарувань. Проте з цього не можна робити висновок, що музичні здібності мають спадковийхарактер, хоча можливі спадкові особливості будови органів слуху. Найбільш сприятливого періоду для розвитку музичних здібностей, ніж дитинство, важко уявити. Розвиток музичного смаку, емоційної чуйності в дитячому віці створює фундамент музичної культури людини, як частини його загальної духовної культури в майбутньому. Не є винятком і можливість раннього розвитку у дітей музичних здібностей. Є дані, які підтверджують факти впливу музики на що формується в період вагітності жінки плід і позитивне її вплив на весь організм людини в подальшому. Музичні здібності формуються і виявляються тільки в процесі музичної діяльності. Наявність певного фонду знань, умінь і навичок не дає можливості досить повно характеризувати музичні здібності. Вирішальне значення має швидкість і якість придбання цього фонду. Таким чином, музичний керівник, оцінюючи здібності дитини, повинен мати на увазі, що не можна робити поспішні висновки на підставі лише тих знань і вмінь, які проявляє дитина в даний момент. Необхідно враховувати і те, наскільки швидко і легко, в порівнянні з іншими, він придбав їх. Спеціальні або основні музичні здібності включають в себе: звуковисотний слух, відчуття ладу, відчуття ритму. Саме наявність їх у кожного наповнює чутну людиною музику новим змістом, саме вони дозволяють піднятися на вершини більш глибокого пізнання таємниць музичного мистецтва. До музичним здібностям відносяться: музичний слух (в єдності звуковисотного, ладових, гармонійних, тембрових, динамічних компонентів), почуття ритму, музична пам'ять, уяву і музична чуйність. Музична здатність формується в активній діяльності музичного слуху. Дослідженням проблеми розвитку музичного слуху, як найважливішої ланки музичних здібностей, займався Б. В. Асаф 'єв. На його думку, слухового апарату людини притаманні вроджені якості активного слухання; завдання музиканта - виховувати і розвивати слухову діяльність. Емоційний вплив гармонійних звукових поєднань посилюється багаторазово, якщо людина володіє тонкою слуховий чутливістю. Розвинений музичний слух пред'являє більш високі вимоги до того, що йому пропонується. Загострене слухове сприйняття забарвлює емоційні переживання в яскраві і глибокі тони. За твердженням фахівців, дошкільний вік - сінзетівний період для формування музичних здібностей. Всі діти від природи музичні. Про це необхідно знати і пам'ятати кожному дорослому. Від нього і тільки від нього залежить, яким стане надалі дитина, як він зможе розпорядитися своїм природним даром. Раннє прояв музичних здібностей говорить про необхідність починатимузичне виховання дитини як можна раніше. Час, згаяне як можливість формування інтелекту, творчих і музичних здібностей дитини піде непоправно. На різних історичних етапах становлення музичної психології та педагогіки, і в даний час в розробці теоретичних, а, отже, і практичних аспектів проблеми розвитку музичних здібностей існують різні підходи. Б. М. Теплов у своїх роботах дав глибокий всебічний аналіз проблеми розвитку музичних здібностей. Він чітко визначив свою позицію в питанні про уродженості музичних здібностей. Музичні здібності, необхідні для успішного здійснення музичної діяльності, на думку Теплова, об'єднуються в поняття "музичність". А музикальність, це "комплекс здібностей, що вимагаються для занять саме музичної діяльності на відміну від будь-якої іншої, але в теж час пов'язаних з будь-яким видом музичної діяльності". Вважається доведеним, що якщо для музичного розвитку дитини з самого народження створені необхідні умови, то це дає більш значний ефект у формуванні його музичності. Природа щедро нагородила людини, дала йому все для того, щоб бачити, відчувати, відчувати навколишній світ. Якісне поєднання загальних і спеціальних здібностей утворює більш широке в порівнянні з музикальністю поняття «музична обдарованість». Одна з ознак музичної обдарованості дітей - глибокий інтерес до музики, готовність слухати її, співати, грати на інструментах. Формування стійкого інтересу до музики - важлива передумова розвитку музичних здібностей. Музика - це рух звуків, різних по висоті, тембру, динаміці, тривалості, певним чином організованих в музичних ладах (мажорному, мінорному), що мають певну емоційне забарвлення, виражальні можливості. Щоб глибше сприйняти музичний зміст, людина повинна володіти здатністю диференціювати рухомі звуки слухом, розрізняти і сприймати виразність ритму. Музичні звуки мають різні властивості, вони мають висоту, тембр, динаміку, тривалість. Їх розрізнення в окремо взятих звуках складає основу найпростіших сенсорних музичних здібностей. Тривалість звуку лежить в основі музичного ритму. Почуття емоційної виразності, музичного ритму і відтворення його утворюють одну з музичних здібностей людини - музично-ритмічне почуття. Висота, тембр і динаміка складають основувідповідно звуковисотного, тембрового і динамічного слуху. Ладове почуття (музичний слух), музично-слухові уявлення (музична пам'ять) та музично-ритмічне почуття становлять три основні музичні здібності, які утворюють ядро музикальності. Ладове почуття - музичні звуки організовані у певному ладу. Ладове почуття - це емоційне переживання, емоційна здатність. Крім того, в ладовом почутті відкривається єдність емоційної та слухової сторін музикальності. Мають своє забарвлення не тільки лад в цілому, але й окремі звуки ладу. Із семи щаблів ладу одні звучать стійко, інші - нестійкий. З цього можна зробити висновок, що відчуття ладу - це розрізнення не тільки загального характеру музики, настроїв, виражених у ній, а й певних відносин між звуками - стійкими, завершеними і вимагають завершення. Ладове почуття проявляється при сприйнятті музики як емоційне переживання, "відчуте сприйняття". Теплов Б.М.називає його "перцептивних, емоційним компонентом музичного слуху". Воно може виявлятися при впізнаванні мелодії, визначенні ладової забарвлення звуків. У дошкільному віці показниками розвиненості ладового почуття є любов і інтерес до музики. Значить ладове почуття - одна з основ емоційної чуйності на музику.
|