КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Християнство.Християнство найбільш поширена з сучасних релігій, назва якої походить від імені Ісуса Христа, який згідно Священного Письма, заснував цю релігію в І ст. н.е. і ось на протязі майже двох тисяч років вона має величезний вплив на розум і серця мільйонів людей. Чим це пояснюється? Щоб зрозуміти суть і роль християнської релігії, необхідно знати не тільки зміст, догматику і обрядовість цієї релігії, але перш за все слід вивчити умови виникнення і розвитку християнства. В основі християнської релігії лежить віра в Боголюдину Ісуса Христа. Його появу передбачали святі пророки, послані Богом синам Ізраїля (так називали себе древні євреї). Вони говорили про прихід божественного спасителя, месії (від староєврейського «машиах», що означає «помазанник»). Він повинен врятувати людство від всіх гріхів і принести Богу велику викупну жертву. Месія покарає злих і несправедливих, дасть людям нові закони, установить царство Боже, царство справедливості на землі. Про чудо народження Спасителя розповідається в Новому Заповіті. Там сказано, що Діві Марії явився архангел Гавриїл і повідомив їй, що вона обрана Богом, щоб стати матір’ю очікуваного мессії. На Діву Марію зійшов святий дух, і вона, залишаючись непорочною, цнотливою, зачала святе немовля. Її чоловік, благочестивий старець Иосиф, також попереджений архангелом Гавриїлом про непорочне зачаття божественного немовляти, прийняв все як належне. Спаситель роду людського народився в печері недалеко від міста Віфлієма і отримав ім’я Ісус. Жорстокий правитель Іудеї - Ірод, дізнавшись про народження передбаченого пророками царя Ізраїля, наказав своїм воїнам вбивати всіх немовлят, які народилися в Віфліємі в цей час. Проте ангел господній врятував святу родину і допоміг йому втекти від переслідувань Ірода в Єгипет. Пізніше сім’я повернулася в Галилею і поселилася в Назареті. «Хлоп’я ж росло і міцніло, повне мудрості, і Божа благодать була на ньому» ( Лука 2, 39). Досягнувши тридцятилітнього віку, Ісус Христос («Христос» - гр. пер. євр. слова «машиах»), почав проповідувати. Зібравши кілька вірних учнів, апостолів, він разом з ними відправився з проповіддю нової релігії по країні. В цей же час пророк Іоан, який також народився чудесним чином, став повідомляти про пришестя Спасителя. Зустрівшись з Іоаном на ріці Йордан, Ісус Христос і його учні прийняли водне хрещення. Коли,«Ісус, охрестившись, молився, відкрилось небо, і святий Дух у тілеснім виді, немов голуб, зійшов на нього, і з неба залунав голос: Ти - мій син возлюблений, тебе я вподобав» (Лука, 3, 21-22). Ісус же, повен Святого Духа, вернувся з-над Йордану, і дух повів його в пустелю, де сорок днів його спокушав диявол, і протягом цих днів Ісус не їв нічого. У силі Духа повернувся він в Галилею; і чутка про нього рознеслася по всіх околишніх краях. Він навчав по всіх синагогах, і всі його хвалили. Подорожуючи по країні, Ісус здійснив багато чудес: оживляв мертвих, виліковував калік, сліпих, кульгавих, виганяв нечисту силу з людей, ходив по хвилях Теверіадського озера і багато інших. Стверджуючи, що він прийшов не відмінити Закон, а доповнити його, Ісус Христос проповідував, що богу потрібно не строге дотримання величезної кількості заборон і повелінь, а щира і чистосердечна віра в нього. Євангелія зображують його втіленням лагідності, всепрощення, любові до ближнього, смирення. Син Божий, втілившись в образі бідного теслі, в одязі раба, переслідуваний священиками, і, переносячи з незвичайним терпінням всі ці випробування, став в очах віруючих втіленням найбільш прийнятних Богом моральних якостей. Ісус Христос навчав, що скоро наступить царство Боже, в нього потраплять не всі, а лише ті, хто увірує в божественність Ісуса, хто визнає його сином Божим і буде у всьому дотримуватися його вказівок. Царство Боже - це перш за все небесна нагорода стражденним, пригніченим, натрудженим. Це особливо виразно звучить у його Нагірній проповіді, де він сказав; «Блаженні вбогі, бо ваше царство Боже. Блаженні голодні нині, бо вони наситяться. Блаженні, що плачете нині, бо будете сміятись», (Лука 6, 20 -21). А далі він застерігає: «Горе вам, багатим, бо ви одержали втіху вашу. Горе вам, що ситі нині, бо будете голодувати. Горе вам, що смієтеся нині, бо будете ридати і сумувати» (Лука, 6, 24 -25/. До всього цього Ісус додає: «...любіть ворогів ваших, добро чиніть тим, які вас ненавидять, благословляйте тих, які вас проклинають, моліться за тих, що вас зневажають. Тому, хто б’є тебе в одну щоку, підстав і другу; хто ж бере в тебе свиту, не борони й одежі. Дай кожному, хто тебе просить; хто бере що твоє, не допоминайся, і як бажаєте, щоб вам чинили люди, чиніть їм і ви так само.» (Лука, б, 27 - 31). Проповідницька діяльність Христа тривала біля трьох років. Вона викликала обурення єрусалимських жерців і священиків і вони вирішили його засудити. Зраджений одним із своїх учнів - апостолом Іудою і схоплений ворогами, Христос був засуджений до смертної кари. Жителі Єрусалиму, свідчать Євангелія, які не визнали в ньому сина Божого і Спасителя людського, кидали в нього камінням, переслідували образливими викриками. Звинувачений в порушенні законів і звичаїв своєї країни, Ісус був переданий в руки римського намісника Іудеї Понтія Пілата. Після допиту під тиском обставин Понтій Пілат змушений був підтвердити вирок синедріону. Разом з двома розбійниками Христа відвели на тору Голгофу, де він прийняв мученицьку смерть. Живим його розіп’яли на величезному дерев’яному хресті, який він змушений був нести до місця страти. Звершилось велике чудо: Господь Бог, втілившись в образі сина людського, приніс себе в жертву за гріхи людей. Велика викупна жертва принесена Христом, як вчить церква, зробила можливим спасіння кожної людини, якщо вона буде вірити в Ісуса Христа; (Спаситель воскрес на третій день після смерті і на протязі деякого часу перебував зі своїми учнями, навчаючи їх істині і творячи чудеса. На очах своїх послідовників він живим вознісся на небо. Виконуючи заповіт Ісуса Христа, апостоли розійшлися в усі кінці світу благовістити про чудесне життя і діяння сина Божого. З них і виникла та розвинулась християнська церква, подібно до того, як з крихітного гірчичного зерна виростає могутнє гірчичне дерево. Вони ж і заснували перші християнські общини, керівництво справами яких, тлумачення священних книг і спостереження за релігійними обрядами доручалось виборним пресвітерам і пророкам - харизматикам. Очевидно, в багатьох ранньохристиянських общинах досить довго існував звичай спільних ритуальних трапез, тобто спільний прийом їжі, якому надавалось особливого релігійного значення. Але вже наприкінці І століття в християнстві виникає клір, тобто сукупність всіх священослужителів (єпископів, пресвітерів, дияконів, дяків і т.д.). Церковні посади перестають бути виборними. Всі посадові особи в церкві призначаються єпископами, а кожний новий єпископ посвячується в сан іншими князями церкви. Виникає церковна ієрархія, що прискорило процес перетворення християнських общин в єдину християнську церкву - централізовану організацію віруючих, які притримуються єдиної християнської релігії, підкоряються кліру на чолі з повновладними владиками - єпископами. Головним завданням кліру стає зміцнення церкви,посилення релігійності віруючих і боротьба з єресями,тобто релігій-ними напрямами,які відходили від тик чи інших прийнятих церквою догматів. З метою утвердження християнської церкви розробляється цілий ряд обрядів, створюються богослужбові книги, які були остаточно канонізовані, тобто схва-лені і прийняті церквою, на Лаодикійському соборі в 364 р. Разом з деякими священними книгами, які християнство успадкувало від іудаїзму, вони входять в Біблію, звід релігійних документів, які обґрунтовують догматику, віровчення і ідеологію християнства. Богослови і священослужителі посилаються на неї як на авторитетний джерело, яке підтверджує істинність даної релігії, божествен-ність церкви і виправдовує її діяльність. Новий Заповіт складається з чотирьох євагелій (від Матвія, Марка, Луки і Іоана), Діянь апостолів, Послань апостолів (21) і Одкровення Іоана Богослова (Апокаліпсис). Найбільш ранній з цих творів - Апокаліпсис: він написаний на початку 69 p. н.е.; найпізніший - Євангелія від Іоана, складена бл. сер. II ст. н.Х. Крім канонічної літератури існує ще ряд джерел з історії раннього христи-янства. Це - Учення 12 апостолів (Дидахе), «Пастир» Герма, так звані апокри-фічні, несправжні євангелії. Щодо нехристиянських джерел, то до них відносять книгу «Юдейські ста-рожитності» єврейського історика і ст. н.е. Йосифа Флавія (XVIII кн., гл.З/, «Лі-топис» римського історика І-ІІ ст. Тацита (XV кн., гл.44). Згадка про християн є й у римського історика І-ІІ ст.Світонія в біографії Нерона.Свідчення про христи-ян мають місце і в одному з листів Плінія Молодшого до імператора Траяна — початок II ст. Християнська церква утверджувалася, зазнаючи важких гонінь і пересліду-вань з боку імператорської влади. Найбільш сильними ці гоніння були під час царювання імператора Діоклетіана (в 297 і, особливо, в 302 - 303 роках). Ці го-ніння після зречення імператора Діоклетіана від престолу продовжувались аж до 311 року, коли імператор Галерій видав указ віротерпимості. Становище християнської церкви значно поліпшилося за царювання імпера-тора Констянтина. Ставши в 323 p. одноосібним правителем імперії, офіційно притримуючись віротерпимості, Констянтин фактично покровительствував християнству. Він надав християнській церкві великі пільги і, приймаючи вели-ку участь у внутрішньоцерковній боротьбі, захищав ортодоксальні позиції. В 325 р. Констянтин головував на Нікейському соборі, який осудив єресь Арія і закріпив основні положення християнської догматики. На цьому соборі був за-тверджений Символ віри. Пізніше християнство поширювалося і утверджувалося у гострій боротьбі між Римом і Константинополем за перевагу в церкві після створення поряд з Римом релігійного центру в Константинополі - столиці Римської імперії з IV ст. Не дивлячись на всі труднощі становлення, християнство несло в собі багато нових рис і особливостей, які давали йому виразну перевагу перед всіма іншими релігіями. По-перше, християнство зверталось з проповіддю до всіх народностей і уже на ранньому етапі зуміло перебороти етнічну обмеженість, властиву іншим релігіям. Воно стало космополітичною релігією світової Римської імперії. По-друге, християнство при своєму виникненні заперечувало на відміну від інших релігій всіляку обрядовість, жертвоприношення і жрецьку святенницьку ієрархію. Це робило його доступним широким верствам населення, особливо рабам, колонам, вільновідпущеникам, міській і сільській бідноті і т.д. і т.п. По-третє, християнство в епоху свого виникнення виявилося найбільш демократичною релігійною течією, яка заперечувала всі кастові перегородки. Ранньохристиянські проповідники зверталися з проповіддю нової релігії і обіцяли спасіння перш за все обездоленим, приниженим. Саме це приваблювало до нової релігії сотні тисяч послідовників. Нарешті, на противагу іншим релігіям давнини, які сформувалися в умовах зародження і розквіту рабовласницької культури і цивілізації, християнство за-родилося в період їх кризи і несло в собі рішуче заперечення античної культури. Цим воно було повністю співзвучне настроям народних низів і особливо рабів, які перенесли свою ненависть до експлуататорів на їх культуру і релігійно-філо-софські погляди. Відповідало це і настроям частини рабовласницької верхівки, яка в кризі античної культури бачила ознаки катастрофи, що насувалася. В міру свого поширення на території Римської імперії, а пізніше в інших кра-їнах християнство пристосовувалось до місцевих умов, і подальший його розви-ток був пов’язаний з історичними,соціально-економічними та політичними умо-вами цих країн. Це привело в кінці кінців до утворення самостійних напрямів в християнстві зі своєю церковною організацією і зі своїми особливостями у віро-вченні. Так, наприклад, в VI дт. відбулося відокремлення вірменської, чи вірмено-грегоріанської церкви в християнстві, яке було викликане відмовою вірменсь-кого духовенства визнати рішення Халкидонського собору (451 р.), який засу-див єресь монофізитів. Вірменська церква підтримала вчення мо-нофізитів про «єдину сутність Христа», тобто визнала його тільки Богом, а не боголюдиною. Найбільш великий поділ християнства на два основні напрями - на право-слав’я (східне) і католицизм (західне) - остаточно оформилося в 1054 p. Другий великий поділ християнської церкви відбувся в період Реформації в країнах За-хідної Європи, коли від католицизму відкололися церкви ряду країн і утворили церкви протестантські. До розгляду цих основних напрямів в християнстві ми переходимо.
|