Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника


Економічна думка в Україні часів середньовіччя




Економічна думка в Україні періоду середньовіччя сягає своїм корінням історії Київської Русі та започаткування державності східних слов'ян. Літературним джерелам цієї доби притаманні енциклопедичність, просвітництво, поважне ставлення до пред­метів духовної та матеріальної культури, до людей, освічених у науках та ремеслах.

Економічні ідеї мислителів Київської Русі містяться у держав­них документах, угодах, грамотах великих князів, записах норм світського та церковного права. Особливе місце серед пам'яток давньоруської літератури займають літописи, яким притаманна глибина та високий рівень систематизації інформації. На думку багатьох дослідників, давньоруські літописи є видатним яви­щем у суспільному житті не лише Київської Русі, але й усієї середньовічної Європи.

Давньоруські писемні джерела відображають процес феодалі­зації країни, захоплення общинних земель князями та церквою.
Літописи відображають не лише перелік історичних подій, фактів,
але і дають уявлення про широке коло уявлень і понять середньо­
вічного суспільства, зародження наукових знань.

Важливе місце серед першоджерел, які уможливлюють дослі­дження розвитку економічних ідей на теренах Київської Русі, належить "Руській правді" — першому давньоруському зведен­ню законів. Це своєрідний кодекс феодального права, спрямова­ний на регламентацію станових взаємин, майнових відносин, за­хист прав власності феодальної знаті на землю і залежних селян, отримання грошових і натуральних виплат тощо.

У тексті "Руської правди" вживаються терміни, які виража­ють такі економічні поняття, як лихварський капітал ("істот"), позичковий процент ("рез", якщо предметом позики були гроші, "просоп" — жито, "настав" — мед), товар, ринок ("торг"), зовніш­ня торгівля ("гостьба") тощо.

"Руська правда" відображає тривалий період еволюції давньо­руської держави. Вона складалася протягом XI—XII ст. і діяла до XV ст. Процес формування давньоруського законодавства був запо­чаткований "Правдою Ярослава", розробленою Ярославом Мудриму 1015—1016 рр. У 1024—1026 рр. вона була доповнена деякими положеннями, спрямованими на зміцнення влади князя у Києві.

Подальший розвиток "Руської правди", пов'язаний із діяль­ністю синів Ярослава: Ізяслава, Святослава і Всеволода, які у 1072 р. затвердили у Вишгороді "Правду Ярославичів", спрямовану на зміцнення феодальних підвалин організації суспільного життя. Водночас під впливом народних рухів 60-х — початку 70-х років XI ст. "Правда Ярославичів" передбачала деяке пом'якшення соціальних суперечностей та обмеження свавілля землевласників стосовно залежного населення. Ясна річ, всі ці зміни відобража­ли потреби розвитку феодального господарства, у тому числі не­обхідність юридичних та економічних гарантій утримання селя­нами власного господарства, забезпечення його тягловою силою та сільськогосподарським реманентом.

Правові норми "Руської правди" були доповнені у подальшо­му внуком Ярослава Мудрого — Володимиром Мономахом, який у своєму Статуті (1113 р.) підтвердив вотчинний імунітет фео­далів, їх право на експлуатацію підвладного населення. Водно­час передбачалось суттєве обмеження свавілля лихварів (на ос­нові регулювання процедури і розміру позичкового процента) та полегшення украй важкого становища закупів (смердів, які по­трапили у боргову залежність до пана).

Наступний етап розвитку зведення юридичних норм пов'яза­ний із статутами Всеволода Ольговича та Ізяслава Мстиславови­ча (XII ст.), більшість статей яких регламентували князівське господарство, правопорядки у помісних селах, спадщину тощо.

Кодекс правових норм "Руська правда":

1. Дає уявлення про господарське життя, власність, еко­номічні відносини, організацію великого княже-боярського володіння, майновий та соціальний статус окремих категорій населення. Згідно з Руською правдою давньорусь­ке суспільство складалося із бояр та вунів (чиновників), військових, придворних, купців, землевласників, "людей" (вільних общинників), смердів (напіввільних селян), холопів (рабів), закупів (боржників), рядовичів (найманих робіт­ників), ізгоїв ( позбавлених свого соціального статусу) та ін.

2. Регламентує права феодалів на земельну власність, визна­чає становище залежних селян та інших груп населення.

3. Охороняє право приватної власності,упорядковує систе­му майнових відносин, визначає відповідальність за підпа­ли, порушення меж земельних наділів, крадіжку хліба, ху­доби, іншого майна.

4. Визначає міру покарань, систему штрафів за порушення
встановлених норм:
"За голову боярина ...чи громадян відо­мих — 80 гривень; за князівського отрока, кухаря, купця, за
усяку людину руську — 40 гривень. За раба нема провини:
але хто вбив його, повинен платити господарю урок: за реміс­ника — 12 гривень, за холопа — 5, за порушення межі —
12 гривень, за вбивство феодала — 80 гривень, вільної особи —
40 гривень, холопа — 5 гривень".

5. Регламентує торговельні операції, правила укладання
торговельних угод,
захищаючи інтереси як купців, так і спо­живачів. Ряд статей "Руської правди" засвідчують розвиток
торгівлі (як внутрішньої, так і зовнішньої) у натуральному в
своїй основі давньоруському господарстві. Йдеться також про
формування у давньоруській державі купецьких товариств "на
вірі", в яких торговельні угоди укладаються без свідків, на
основі взаємної довіри та відповідальності партнерів.

6. Обмежує лихварські операції, упорядковує систему борго­вих зобов'язань, надання позик як у натуральній, так і в грошовій формах. Складовою кодексу юридичних норм є статут Володимира Мономаха, спрямований на захист купців та міських жителів від свавілля лихварів. Володимир Моно­мах обмежив довільне стягнення позики, встановивши, що лихвар має право отримувати проценти лише три рази, після чого він втрачав сам капітал. Позики під 20 % річних дозво­лялося брати без обмежень строку.

7. Визначає права громадян, пов'язані з успадкуванням.

Князь позбавлявся права успадковувати майно бояр і дру­жинників. Якщо останні не мали синів, то власниками май­на ставали їхні доньки.

Визначною пам'яткою дослідження економічної думки старо­руської держави є літописне зведення "Повість врем'яних літ"— монументальний історико-літературний твір, який увібрав у себе не лише досвід староруської писемності, але і досягнення євро­пейської думки середньовіччя, традиції візантійської культури тощо. Створена на початку XII ст. ченцем Києво-Печерського монастиря Нестором "Повість врем'яних літ" вперше пов'язала історію Київської Русі з всесвітньою історією.

У творі йдеться про активні зовнішньоторговельні зв'язки Київської Русі з іншими державами, поповнення доходів казни за рахунок надходження з господарств данини, зборів з населен­ня, штрафів, торговельного мита та військової здобичі. "Повість врем'яних літ" засвідчує розвиток суспільного поділу праці у давньоруській державі, зміцнення ремесел та товарного вироб­ництва, поширення товарно-грошових відносин тощо.

Економічна думка періоду розпаду Київської Русі та феодаль­ної роздробленості відобразила сепаратизм боярських вотчин та занепад торговельних відносин. Писемні джерела цього пе­ріоду проникнуті ідеєю державності та народної єдності. Тривога за долю землі, яка потерпає від князівських чвар, звучить у ві­домому "Повчанні дітям" Володимира Мономаха (поч. XII ст.), "Слові о полку Ігоревім" (1185), "Молінні Даниїла Заточеника" (поч. XIII ст.).

Володимир Мономах

Твори великого київського кня­зя Володимира Мономаха, відомі як "Повчання"(кінець XI — початок XII ст.), містять важливі узагальнен­ня та спостереження щодо економіч­ної складової суспільного устрою; об­ґрунтовують норми та правила управ­ління державою, спрямовані на зміц­нення панівних відносин; відобража­ють прагнення упорядкувати суспіль­не життя на основі моральних прин­ципів; засуджують гонитву за багат­ством, жадобу до накопичення гро­шей, насильство та

 

надмірну експлуатацію пригноблених верств населення. Розуміючи значення розвитку землеробства, скотарства, ремесла та торгівлі для зміц­нення могутності держави, Володимир Мономах закликає прави­телів держави піклуватись про свою землю та підданих, дбаючи про злагоду та соціальний мир.

Закликаючи дотримуватись певних норм, продиктованих ви­могами християнської моралі, Володимир Мономах наголошує на необхідності поваги до старших, заступництва за молодших та скривджених, працелюбності, відповідальності, милосердя, щоб "не забувати злиденних, сиріт, вдів і не дозволяти сильним згу­бити людину".

Перлина давньоруської літератури — "Слово о полку Ігоревім"розповідає про невдалий похід Новгород-Сіверського князя Ігоря Святославовича на половців. Автор поеми вбачає причину трагедії на берегах Каяли у роз'єднаності руських земель. Він засуджує князів за чвари, міжусобиці, радить їм пам'ятати про єдність дав­ньоруської держави, діяти узгоджено і не зазіхати на чужі землі.

Автор більш пізнього твору "Моління Даниїла Заточеника"виступає за сильну князівську владу, яка б відродила силу та сла­ву давньоруської держави. Він засуджує поневолення селян та сва­вілля бояр, визначаючи останніх як перешкоду у відносинах наро­ду з великим князем. Стверджуючи, що влада, яка діє нерозумно, є важким тягарем для народу, мислитель закликає правителів зібрати навколо себе мудрих радників і навести порядок у державі.

Виступаючи проти злиденності, яка принижує людську гідність, Данило Заточеник закликає князів оживляти "людей усіх милі­стю своєю, сиріт та вдовиць, вельможами утиснутих", "...ані зла­та, ані срібла не держати, роздавати людям", "Не позбавляти хліба злидаря мудрого, не підносити до хмар багатого нерозумного"[16].

Кінець XIII — початок XIV ст. пов'язані з формуванням україн­ської народності та виокремленням української мови з давньо­руської мовної основи. Господарські документи XIV—XV ст. за­свідчують подальший розвиток економічної думки в Україні. У жалуваннях і позичкових грамотах, статистичних записах (інвен­тарях, люстраціях) йдеться про розвиток сільськогосподарського виробництва і ремесла, торгівлі та лихварства. Численні госпо­дарські документи дають уявлення про тогочасну систему повинностей, облік доходів та майна.

Захоплення території України Польщею та Литвою знайшло відображення у литовських статутах, які закріпили владу магнатів та санкціонували поширення панщинно-фільварочної системи гос­подарювання, закріпачення значної частини селян. Водночас фор­мування у другій половині XV ст. козацтва та селянсько-козацькі повстання кінця XVI — початку XVII ст. проти іноземних фео­далів та українських поміщиків опирались на антифеодальні ви­моги, які в багатьох аспектах стосувались економічних проблем.

Боротьба українського народу проти унії та католицизму відоб­разилась у творах українських публіцистів-полемістів, важливе місце серед яких посідає Іван Вишенський (1545/50 — 20-ті роки XVII ст.). У своїх "писаннях", "посланнях" та "викриваннях" він виступав з гострою критикою польсько-католицької реакції, уні­атства, кріпосництва, злочинів і провин можновладців. Відстою­ючи ідеї соціальної рівності, український письменник засуджу­вав багатство та розкіш знаті, шляхти, духовенства, зазначаючи, що воно нажите шляхом привласнення створеного "працею і по­том" кріпаків. Полемічні твори справили значний вплив на роз­виток суспільної думки та формування національної самосвідо­мості українського народу.

 


Поделиться:

Дата добавления: 2015-09-13; просмотров: 114; Мы поможем в написании вашей работы!; Нарушение авторских прав





lektsii.com - Лекции.Ком - 2014-2024 год. (0.007 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав
Главная страница Случайная страница Контакты