КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Тема 2. «Сакральне» і «профанне» як категорії релігійної естетики.Стр 1 из 4Следующая ⇒ ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ З ЕСТЕТИКИ ФІЛОЛОГІЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ Н. р. Тема1. Діалектичне осмислення естетичних категорій «прекрасне» та «піднесене» Методичні рекомендації: Уважно ознайомитись із змістом плану та списком літератури. Заняття будується як міні-доповіді за теоретичними питаннями з використанням джерел та міні-презентації за питаннями мистецтвознавчо-прикладного характеру. Упродовж заняття виступити зможуть 9 співдоповідачів. План 1. Прекрасне та потворне як аксіоми естетичного світовідношення : а) обґрунтування тріади «Істина – добро – краса» в історії естетики, категорії «гармонія», «міра» та «досконалість»; б) розкрити суть реалістичного методу відображення краси у мистецтві (обґрунтувати прекрасне в творчості Праксителя, Рафаеля, Брюллова); в) розкрити суть та приклади нереалістичного методу відображення краси у мистецтві (М. Шагала «День народження», О. Архіпенко «Жінка, що розчісується»); г) співвідношення потворного, огидного і злого в естетичній думці; д) деформація, демонізація та зооморфізація як засоби візуалізації потворного у мистецтві (Проаналізувати відповідно художні джерела Е.Мунк «Крик», П. Пікассо «Герніка», готичне мистецтво). 2. Естетичний зміст категорій «піднесене» та «нице»: а) Сутність «піднесеного» в історії естетичної думки. Роль пафосу у творенні естетичного ідеалу; б) застосувати знання про пафос і піднесене для аналізу скульптурного ряду «статуя Свободи», «Робітник і селянка», «Кий, Щек, Хорив та сестра Либідь»; в) світоглядні принципи ницого в естетиці; г) застосувати знання про принципи ницого і проаналізувати відповідні образи з романів Ф. Достоєвського «Злочин і кара», Л.Толстого «Війна і мир».
Література:
Берк Э. Философское исследование о происхождении наших идей возвышенного и прекрасного. - М., 1979.
Вінкельман Й. Про художній ідеал прекрасного. – К., 1972. Выготский Л.С. Психология искусства. - М.,1968 - Гл. 9,10.
Гадамер Г.-Г. Актуальность прекрасного // Он же. Актуальность прекрасного. - М.,1991.
Гегель Г.В.Ф. Эстетика: В 4-х томах. - М.,1971, т.1 -97-290; т.3 - С.570-611.
Жан-Поль. Приготовительная школа эстетики. - М.,1981. - С.127-217.
Зольгер К.-В.-Ф. Эрвин. Четыре диалога о прекрасном и об искусстве. - М.,1978. Кант И. Наблюдение за чувством возвышенного и прекрасного // Соч. В 6-ти томах - М.,1966. - Т.2. Ковальчук О. Огидне як істина: місце і роль огидного у горизонті суспільних очікувань початку ХХ століття (На матеріалі творів В.Винниченка) // Сіверянський літопис. – 2006. – №5. – С.124 – 129. Лосев А.Ф., Шестаков В.П. История эстетических категорий. - М.,1965. Хогарт У. Про красу. – К., 1978. Панофски Э. Idea: К истории понятия в теориях искусства от античности до классицизма. - СПб., 1999. Сантаяна Дж. Природа красоты // Современная книга по эстетике. - М., 1957.
Тема 2. «Сакральне» і «профанне» як категорії релігійної естетики. План: 1. Ідея «сакруму» та «сакрального мистецтва» в естетичних концепціях ХХ століття (П. Флоренський, М. Еліаде, Е. Панофський про сакральне у мистецтві). 2. Церковне християнське мистецтво як естетичний феномен. 3. Естетичні особливості феноменів ісламського та буддистського мистецтва. 4. Парадокси сакрального і профанного в творчості С.Далі 5. Сакральні та профанні мотиви в літературі ХХ століття: творчість Льюіса Клайва та Михайла Булгакова: складнощі визначення сакрального та профанного.
Література: Абрамович С.Д. Церковне мистецтво. – Київ, 2005. Буркхард Т. Сакральное искусство Востока и Запада. Принципы и методы. М., 1999. Забияко А. П. . Сакральное // Культурология. XX век. Энциклопедия. — СПб.: Университетская книга, 1998 Забияко А. П.. Сакральное как категория феноменологии религии М. Элиаде Крековецький Р. Богословя та духовність ікони. – Львів, 2000. Лидов А. М. Иеротопия. Пространственные иконы и образы-парадигмы в византийской культуре. М., 2009 Мень А. Мировая духовная культура. Гл. ІІІ. – М., 1990. Миролюбов Ю. П. Сакральное Руси. Соч. Т. I. — М., «Золотой Век», 1996. Отто Р. Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным. СПб., 2008. Панофский Эрвин, Этюды по иконологии. — СПб,: Азбука-классика, 2009. (Художник и знаток). Столяр М.Б. Религия советской цивилизации. – К.: Стилос, 2010. – 178 с. Топоров В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре. Т.1. М., 1995, с.7-9, 441—442 Труссон Патрик. Сакральное и миф. Флоренский П. Иконостас. Храмовое действо как синтез искусств. Элиаде М. Сакральное и профанное. М., 1994. Элиаде М. Священное и мирское. – М., 1987. Этимология и семантика слова 'святость' // Полный Церковно-славянский словарь. М., 1993, с.584.
|