КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Походження та сутність політикиСтр 1 из 4Следующая ⇒ Слово "політика" вживається у надзвичайно широкому розумінні. Яка ж історія його походження? Грецькою мовою термін "політика" (politike) означає мистецтво здійснювати спільні справи, співіснувати громадою, керувати державою. Традиція такого вживання терміна була започаткована давньогрецькими мислителями Платаном (427-347 рр. до н. е.) та Аристотелем (384-322 рр. до н. е.). Зокрема, сучасні вчені пов'язують його походження здебільшого із назвою однойменних праць Аристотеля "Політика" та "Афінська політика", в яких він глибоко дослідив сутність влади, держави, політичних установ та проблему розмежування влади. Філософ розробив модель ідеальної держави-полісу та умови її існування. Він тісно поєднував політику з моральністю та етикою і вважав, що політична справедливість можлива лише між вільними і рівними людьми. Однак слід відзначити, що вживаний Платоном та Аристотелем термін "політика" первинно є похідним від слова "поліс" (грецьк. polis).У VIII — VI ст. до н. е. в Стародавній Греції та Римі полісом називали місто-державу, яке було оригінальною формою соціально-економічної та політичної організації суспільства. Воно являло собою велике місто з околицями, площа території якого коливалася в межах 1-2 тис. км2, а чисельність жителів - від 5 до 10 тис. осіб. Ті городяни, що мали земельні наділи, були повноправними громадянами полісу, а решта (метеки, періеки, вільновідпущені й раби) громадянських прав не мали. Повноправні громадяни держави-полісу мали змогу брати участь у вирішенні суспільних справ. Часто громадянин не тільки мав таке право, але й був зобов'язаний його використовувати та підтверджувати, бо інакше (як от за одним із законів Солона) його могли позбавити громадянства. Отож жити суспільне означало жити й політичне. З цього приводу Аристотелю належить влучний вислів: "Людина за своєю природою - істота політична". Таким чином, в античні часи політикою називали все, що стосувалося існування держави-полісу: державні та суспільні справи, мистецтво управління суспільством і державою тощо. Упродовж наступних століть вчені намагалися дати різні трактування терміна "політика", однак до XVI ст. у політичній думці домінувало уявлення про божественне походження влади. І лишень італійський мислитель Пікколо Макіавеллі (1469-1527) у трактаті "Державець" здійснив спробу звільнити політику від релігійно-етичних нашарувань і започаткував новітню європейську традицію політики, в основу якої покладено концепцію природного права і суспільного договору. Здавалося б, вникаючи у сучасне розуміння політики, не слід заглиблюватися в давні корені цього слова. Однак досвід показує, що майже все те, що було виважене і сформульоване людською думкою в давні віки, у тій чи іншій формі повторюється упродовж сторіч і аж до наших днів. Сьогодні поняття "політика" є одним із найбільш неоднозначних. Це яскраво виявляється у повсякденному житті, коли цим терміном називають будь-яку цілеспрямовану діяльність. Однак найчастіше під політикою розуміють окремий вид людської діяльності. Як самостійна сфера людської діяльності політика виникла водночас із соціальною диференціацією суспільства. Саме тоді політика заявила про себе як мистецтво управління ним, як необхідний чинник збереження цілісності диференційованого суспільства. У процесі самоорганізації суспільного життя виникає держава як вища форма самоуправління. Вирішування державних справ виділяється в окрему сферу суспільної діяльності. А тому в практичному розумінні політика - це участь у державному управлінні (через уряд, парламент, структуру інших владних органів). Трактування політики як окремої сфери людської діяльності охоплює три суперечливі підходи: Перший - політика як діяльність на етичних засадах. Ця традиція започаткована ще Аристотелем, який вважав, що метою існування кожної спільноти с справедливість, або досягнення найвищого блага для всіх. Виходячи із цього, головною рисою політики і політика повинна бути мудрість, яка полягає в тому, щоб уміти вибирати засоби для реалізації моральної мети. Другий - політика як засіб досягнення егоїстичних цілей. Цей підхід виражається у множинній кількості варіантів цинічного формулювання цілей політики: "мистецтво можливого", "після нас хоч потоп", "боротьба за життєвий простір" тощо. Тобто цей підхід передбачає таке розуміння політики, в якому ціль виправдовує засоби. Третій - ціннісно-нейтральне розуміння політики. Цей підхід полягає в раціональному (лат. гасіо - розумний) та аналітичному тлумаченню політики як сфери людської діяльності, що регламентується правовими, соціальними та моральними нормами, які є неоднаковими для різних суспільств. Так чи інакше, а ядром політичної сфери людської діяльності є відносини і дії, пов'язані із завоюванням, утриманням та використанням державної влади. Відповідно до поглядів одного із класиків політичної науки - М. Вебера, політика означає надію брати участь у владі або впливати на її розподіл. А тому в політологічній літературі найпоширенішими є ті визначення політики, які охоплюють саме таку діяльність. Однак, як справедливо зазначає П. Шляхтун, влада є не самоціллю, а лише інструментом суспільного управління. Адже головна ціль, задля якої первинне постала держава, - взаємоузгодження інтересів різних соціальних груп та підпорядкування приватних і групових інтересів загальному суспільному інтересу. Власне, мистецтво такого управління суспільством, аби інтереси всіх і кожного були поєднані в організмі однієї соціальної спільноти, і було назване політикою. А тому політика - це, перш за все, управління суспільством на основі публічної влади. Суб'єкти політики(лат. subjektus - носій прав і обов'язків) - поняття, яке визначає носія політичної діяльності, того (або тих), хто приймає політичні рішення та організовує їх виконання. До суб'єктів політики належить кожен, хто так або інакше, прямо чи опосередковано бере участь у політичному житті. Ними можуть бути громадяни, партії, громадські організації, етноси, держава тощо. Класифікації політики.В політологічній літературі існує ряд класифікацій політики, в основу яких покладені різні критерії: 1. За сферою впливу - на економічну, національну, екологічну, 2. За об'єктом впливу - на внутрішню і зовнішню; 3. За масштабами впливу - на міжнародну, локальну, регіональну; 4. За суб'єктом діяльності - на державну, партійну, політику громадських організацій, суспільних рухів тощо; 5. За пріоритетом діяльності - на політику нейтралітету, національного примирення, компромісів тощо. Для розуміння політики важливе значення має з'ясування її функцій. Функції політики- це основні напрями її впливу на суспільне життя. Очевидно, що найважливішою функцією політики с та, яка випливає з її сутності: управління суспільними процесами та забезпечення єдності й цілісності суспільства. Інші функції підпорядковані головній: - вираження і задоволення соціально значущих інтересів різних суспільних груп; - інтеграція суспільства на основі узгодження соціальних інтересів; - раціональне вирішення соціальних конфліктів і суперечностей; - соціалізація особи; - забезпечення наступності та інноваційності суспільного розвитку. пошуку компромісів, прийняття рішень та їхнього втілення. Як мистецтво, політика є складним поєднанням раціональних та ірраціональних чинників її здійснення.
|