КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Особа в політичному процесіБудь-яке суспільство не с безликою абстракцією. Воно складається із величезної кількості соціальних спільнот, які системою своїх взаємовідносин і творять суспільство. Однак і самі спільноти, у свою чергу, складаються із найменших соціальних атомів - людей. Таким чином, людина є основним суб'єктом політики. Всі політичні доктрини виходять саме з інтересів людини та її свободи як пріоритетної цінності. Вона має здатність брати участь у політичному житті І впливати на владу. З огляду на це людина, як і суспільство, с об'єктом вивчення для політичної науки. У сучасній політології зв'язки між людиною і політикою найповніше розкриває таке поняття, як "політична соціалізація". В загальному трактуванні під соціалізацією розуміють процес формування особистості під впливом соціального середовища. Іншими словами, це процес опанування індивідом соціальних і культурних цінностей суспільства. Відповідно, політична соціалізація - це процес засвоєння індивідом норм політичної культури суспільства, до якого він належить, знань про його політичну систему та про свої права і обов'язки у політичному житті суспільства. Слід зазначити, що політична соціалізація триває безперервно і впродовж усього життя індивіда. Вона с процесом передавання йому суспільного досвіду, і цей процес може носити як відвертий характер (вивчення політології), так і прихований (засвоєння знань, які впливають на прийняття політичних рішень). На процес політичної соціалізації особистості впливають різні чинники: характер і тип державного ладу, політичний режим, політичні партії, організації й рухи; неполітичні фактори - сім'я, навчальні заклади, формальні і неформальні групи, до яких належить особа, національні традиції тощо. В залежності від сумарного впливу таких факторів формується тип політичної особистості. В історії політології різні автори подають свою класифікацію типів особистості залежно від її участі у політичному процесі. Найбільш узагальнюючу типологію розробив Макс Вебер. Він, зокрема, виділив такі типи політичної поведінки особи: 1) політик за нагодою — до такого типу належить більшість громадян, для яких політика не є професійним чи постійним заняттям. Політики за нагодою тільки час від часу долучаються до політичного життя суспільства: беруть участь у виборах та референдумах, присутні на політичних зборах тощо; 2) політик за сумісництвом — до цього типу належать особи, як ведуть політичну діяльність лише в разі необхідності: у представницьких органах, в обговоренні проблем і прийнятті рішень, - і ця діяльність не с для них першочерговою справою ні в матеріальному, ні в моральному сенсі; 3) політик за професією - особа, яка присвятила себе політиці і для якої політика становить основний предмет її думок та головне У свою чергу польський вчений Єжи В'ятрвиокремлює п'ять типів політичної особистості: 1)активіст - тип політичної особистості, для якого влада є центральною категорією думання: він прагне оволодіти нею для себе чи для членів тої політичної групи, до якої належить, цікавиться політичними проблемами і завжди добре поінформований про них; 2)компетентний спостерігач - цікавиться політикою, розуміється ній, але в силу різних обставин (наприклад, вважає, що в іншій сфері - як от наука чи письменницька діяльність - може принести значно більше користі) особисто не бажає брати участі у політичних процесах; 3)компетентний критик - відрізняється від спостерігача тим, що його ставлення до влади чи загалом до політики с категорично негативним і нехіть до політики пов'язана із власним негативним досвідом участі в ній та з відразою до політичної діяльності; 4)пасивний громадянин - аполітичний, але не відчужений від політики тип особистості, що може негативно чи нейтрально ставитися до влади і політики, але є добре поінформованим у політичній сфері в силу переконання, що така обізнаність с обов'язком кожного громадянина; 5)громадянин аполітичний і відчужений він політики - тип особистості, що категорично не бере участі у політичному процесі, живе за межами політичної системи, не цікавиться політикою і мало знає про неї. Дещо іншою (але, по суті, розвинутою концепцією М. Вебера) є типологія, яку розробив А. Боднар. За ступенем залучення особи до політики він розрізняє такі типи учасників політичного процесу: а) рядовий член суспільства, який не впливає на політику і не зацікавлений у ній (аж до аполітичності); 6) громадянин, що перебуває в політичній чи громадській організації й опосередковано залучений до сфери політичної практики; в) громадянин, який не просто є членом політичної організації,а цілеспрямовано і за власною волею безпосередньо задіяний до політичного життя; г) громадський, політичний діяч; г) професійний політик, для якого політична діяльність є не тільки фаховою працею, але й змістом життя; Д) політичний лідер. У зв'язку з цим постає питання лідерства у політичному процесі. ° історії політичної думки до нього вдавалися Н. Макіавеллі, німецький філософ Фрідріх Ніцше(1844-1900), французький соціолог Габріель Тард(1843-1904) та ряд інших мислителів. Лідерами (англ. leader - провідник, той хто веде) прийнято вважати тих, хто перебуває попереду, впливає на інших. Основою лідерства є особистий авторитет діяча. Політичне лідерство с вищим рівнем лідерства, оскільки воно відображає державно-владні відносини у суспільстві. Оскільки лідера формує його авторитет, то він ніким не призначається і не затверджується. Лідерство фіксує такі морально-психологічні відносини між суб'єктом і об'єктом політики, суть яких полягає у свідомому й добровільному підпорядкуванні проводиреві всіх тих, хто за ним іде. Визнання авторитету провідника оточенням та добровільне підкорення йому є однією з основних ознак лідерства. Отже, лідерство - це не авторитет влади, а влада авторитету. За цим критерієм у політичному процесі слід розрізняти лідерство та керівництво. Під останнім розуміють управління, яке здійснюється в межах офіційних повноважень, а стимулом для виконання волі керівника є його офіційна влада. Виходячи з цього, немає жодних підстав вважати політичними лідерами лише державних керівників або очільників політичних партій та громадських організацій. Політичний керівник, який не користується авторитетом, не може бути лідером, яку б високу посаду він не обіймав. І навпаки - політичним лідером може бути особа, яка формально не посідає жодних керівних постів у державі, партії чи громадській організації, але здобула авторитет завдяки своїй політичній діяльності. Отже, політичний лідер - це авторитетна особа, яка здійснює вплив на інших людей з метою інтеграції їхньої діяльності для досягнення спільних політичних цілей. Щодо умов появи в суспільстві такого феномена, як справжній політичний лідер, то відомий український дослідник проблем еліти та лідерства Борис Кухта, проаналізувавши сучасні дослідження із цієї проблематики,зазначає: "Більшість сходиться на тому, що це та особистість, яка з'являється у потрібному місці, у потрібний час, що своїми ідеями, діями найповніше вміє висловити потрібні загалу думки та здійснити бажання мас. Якщо все це має місце, тоді з'являється лідер, а якщо він до того ж діє успішно, то стає національним героєм, вождем тощо. Механізм його формування значною мірою детермінований, сама ж особистість лідера - це збіг обставин, подарунок природи людям. Лідер глобального масштабу, як метеор мчить по небу, випереджає маси, запалює їх на небувалі вчинки, залишаючи враженим масам свій образ, як міф, взірець або прокляття". Розглядаючи суспільство через призму політичних відносин, політологія цікавиться не тільки тими, хто своєю активною позицією творить політику, але й тими, хто впливає на її перебіг. Очевидно, що лише активну політичну особистість можна назвати суб'єктом політики, тобто тим, хто бере в ній участь і намагається впливати на перебіг політичних процесів. Саме такий тип особистості найбільше цікавить і політичну науку. Одначе він не обмежує собою розуміння людини як об'єкта політології. Як зазначає Борис Кухта, "кожна нація мас 7-8 відсотків" населення, які "хворіють на владу". Полярною протилежністю лідерові чи активістові є аполітична особистість. Своєю пасивністю вона також суттєво впливає на політичні процеси. Навіть більше, деякі типи політичних режимів цілеспрямовано моделюють стан масової апатії й пасивності в суспільстві для того, аби легше досягати поставленої мети. У сьогоднішньому українському суспільстві простежується тенденція до політичної індиферентності та стану політичного відчуження. Політичне відчуження - це процес, який характеризується сприйняттям політики, держави і влади як сторонніх і чужих сил, що панують над людиною та пригнічують її. Такий стан, як правило, є наслідком відчуття безсилості індивіда, відсутності для нього змоги впливати на перебіг політичних подій, враження, що політичні інститути і встановлені ними норми є ворожі інтересам людини. Причинами такого стану можуть бути об'єктивні і суб'єктивні фактори. До об'єктивних належить, перш за все, той тип політичного режиму, який своїми діями, обмеженням свободи слова і вираження особистих поглядів викликає емоційне несприйняття влади і влади і внутрішній стан відчуження: зневіру у владних структурах; втрату віри у суспільні ідеали; психологічну втому від нескінченного потоку політичної демагогії та цинічної брехні; особисте відчуття неефективності свого впливу на перебіг політичних процесів. Окрім того, людина може належати до соціальної спільноти (релігійна секта, молодіжна субкультура тощо), в рамках якої політична пасивність вважається нормою суспільної поведінки
|