Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника


Особливості методології К. Маркса




ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ К. МАРКСА

Як економіст Маркс продовжує жити і зали­шається у наш час актуальнішим за будь-кого з авторів, яких ми досі розглядали. Маркса переоці­нювали, переглядали, спростовували і ховали ти­сячу разів, але він відмовляється від того, щоб його здали в архів інтелектуальної історії.

Добре це чи погано, але його ідеї стали складо­вою частиною громадської думки, в рамках якої ми всі мислимо. М. Блауг

Марксизм надто цінний, щоб залишати його одним марксистам. П. Семюелсон

6.2.1.Передумови виникнення та ідейно-теоретичні витоки
марксизму.

6.2.2.Особливості методології К. Маркса.

6.2.3.Система економічних поглядів К. Маркса.

6.2.4.Історичне значення марксизму.

Передумови виникнення та ідейно-теоре­тичні витоки марксизму

Марксистська політична економія була започаткована у 40-ві рр. XIX ст. Засновниками оригінального напряму економічної дум­ки стали видатні німецькі мислителі К. Маркс (1818—1883) і Ф. Ен­гельс (1820—1895). Активна участь у революційно-демократичному русі, прагнення довести необхідність докорінних соціально-еко­номічних перетворень та дати теоретичне обґрунтування револю­ційної боротьби пролетаріату проти капіталістів спонукали цих учених до дослідження економічних процесів і явищ, у яких вони вбачали першоджерела суспільного розвитку. Відтак марксизм став не просто вираження великодушних устремлінь, а оригіналь­ною науковою системою.

Обґрунтовуючи неминучість загибелі капіталізму під на­тиском його внутрішніх суперечностей, К.Маркс та Ф. Ен­гельс створили цілісну картину еволюції людського суспільства, яка охопила усі соціальні науки: філософію, історію, політичну економію, політологію тощо. Економічне учення марксизму стало своєрідним теоретичним узагальненням досвіду капі­талістичного розвитку європейських країн епохи вільної кон­куренції.


 

Карл Маркс

Видатний мислитель-енциклопедист, філософ, економіст, засновник міжнарод­ного комунізму Карл Маркс(1818—1883) народився у прусському місті Трірі. Він був другим із дев'яти дітей німецького адвока­та Генріха Леві, вихідця із сім'ї раввинів, який з причин, пов'язаних з працевлашту­ванням, перейшов у 1816 р. із іудейства у протестантизм і взяв прізвище Маркс. У по­дальшому Генріх Маркс працював радни­ком юстиції та старшиною трірської колегії адвокатів, забезпечуючи сім'ї середній рівень достатку.

Після блискучого закінчення гімназії К. Маркс вступив на відділен­ня права Боннського університету, а згодом перевівся у Берлін­ський університет, де вивчав право, філософію, історію, мистецтво тощо. У 1841 р. він захистив дисертацію у Єнському університеті, отримавши вчений ступінь доктора філософських наук.

У 1842 р. молодого К. Маркса запросили до Кельна, де він працю­вав співробітником, а згодом — головним редактором німецької лібе­рально-радикальної "Рейнської газети". Через місяць після того, як К. Маркс став редактором газети, кількість її передплатників зросла з 885 до 1800 осіб, а ще через два місяці — до 3400 осіб. Однак в умовах посилення прусської цензури К. Маркс був вимушений скла­сти з себе повноваження редактора "Рейнської газети". Після одру­ження з німецькою баронесою Жені фон Вестфален він виїхав у Па­риж, де відбулося його знайомство з представниками соціал-демо-кратичного руху. У Франції вчений став на шлях професійної револю­ційної боротьби. Він брав активну участь у роботі робітничих гуртків, заснував "Німецько-французький щорічник" тощо. З 1844 р. почи­нається міцна і віддана дружба К. Маркса з Ф. Енгельсом, яка трива­ла більше сорока років.

Усвідомлення того, що "...анатомію громадянського суспільства слід шукати в політичній економії", спонукало К. Маркса до по­глибленого вивчення економічної літератури. Важливим етапом ста­новлення його наукової системи стала підготовка "Економіко-філо-софських рукописів" (1844), у центрі яких знаходиться проблема відчуження праці. Пов'язавши останню з типом власності на засоби виробництва, з одного боку, а з другого — з самою особистістю людини, вчений зосередив увагу не лише на відносинах праці та капіталу, але і на гуманістичній спрямованості економічного про­гресу.

Після того, як у 1845 р. Франція за настійною вимогою Пруссії вислала К. Маркса із країни, він переїхав у Бельгію і з 1845 по 1848 р. жив у Брюсселі, відмовившись від свого німецько-французького громадянства. У цей період була опублікована відома праця вчено­го "Злиденність філософії" (1847), а також підготовлені у співав­торстві з Ф. Енгельсом "Святе сімейство" (1844) та "Німецька ідео­логія" (1845—1846). У період революційних подій у Європі К. Маркс та Ф. Енгельс брали активну участь у роботі міжнародної органі­зації "Союз комуністів". У 1848 р. вони написали її програму "Ма­ніфест Комуністичної партії", який став першим системним викла­дом особливого класового світогляду марксизму.

Після того, як у Європі розпочалися лютнева і, відповідно, бе­резнева революції, К. Маркс, висланий як небажана персона із Брюс­селя, повернувся у Німеччину, щоб там разом з однодумцями впли­вати на перебіг подій. У Кельні він очолив "Нову Рейнську газету", в якій у 1849 р. опублікував роботу "Наймана праця і капітал". Це був перший крок на шляху створення цілісної економічної доктрини марксизму.

У 1849 р. революція в Німеччині поступилася силам реакції та реставрації. Після притягнення до суду та звинувачення у "підбурю­ванні до повстання" К. Маркс був висланий з країни. Він переїхав у Париж, а згодом — у Лондон, де і прожив до кінця свого життя. Фінансові справи сім'ї К. Маркса у цей період складалися не про­сто, їх вирішенню сприяв Ф. Енгельс, який постійно надавав К. Марк­сові матеріальну підтримку, а у 1869 р., успадкувавши хімічні заво­ди у Манчестері, призначив для друга щорічну ренту.

Лондонський період К. Маркса пов'язаний із напруженою робо­тою у бібліотеці Британського музею, підготовкою численних праць з філософії, економіки, історії, активною участю у міжнародному робітничому русі. Саме в Лондоні К. Маркс написав "Капітал", який він вважав потужною ідеологічною зброєю пролетаріату в боротьбі з буржуазією, головною працею свого життя. Над цим твором вче­ний працював понад 40 років. Ф. Енгельс назвав цю працю "Біблією робітничого класу" .

Коли у грудні 1882 р. померла дружина К. Маркса, а через рік (у січні 1883 р.) його донька Женні, виснаженого тривалою хворобою і напруженою роботою вченого швидко залишили сили. Він помер 14 березня 1883 р. і був похований на Хайгетському кладовищі у Лондоні.

 

Найважливіші історичні передумови формування марксизму:

промисловий переворот,який відбувся на початку XIX ст. спочатку в Англії, а потім і в інших західноєвропейських краї­нах; виникнення фабричної системи та розвиток машинного виробництва; піднесення економіки розвинених капіталістич­них країн на основі прискорення технічного прогресу, зростан­ня продуктивності та підвищення інтенсивності найманої праці;

зміна соціальної структури суспільствав процесі первіс­ного нагромадження капіталу, який супроводжувався масо­вим розоренням селян і ремісників, вибитих із дрібнотовар­ного укладу, що складався протягом століть; формування пролетаріату як особливого класу, який відрізнявся від ро­бітників мануфактур та дрібних товаровиробників більшою згуртованістю та організованістю;

загострення соціальних суперечностейу результаті по­гіршення становища найманих робітників: зростання фізич­них, психічних, нервових навантажень; виникнення масо­вого безробіття та жахливої злиденності, які знайшли прав­диве відображення у праці Ф. Енгельса "Становище робітни­чого класу в Англії" та у 3—7-му відділах І т. "Капіталу" К. Маркса (10—14-годинний робочий день, нічні зміни та робо­та у вихідні без компенсації, масове застосування дитячої праці, починаючи з 7—8-річного віку, виробничий травма­тизм тощо);

соціальні потрясіння, боротьба робітничого класу за свої права,посилення організованості робітничих виступів, які набували все більш активних і загрозливих форм (збройне повстання ліонських робітників у Франції 1931 і 1834 рр. з вимогами підвищення заробітної плати і розширення прав робітників; масовий організований чартиський рух робіт­ників на захист своїх інтересів у Англії (1830—1850 рр.); повстання сілезьких ткачів у Німеччині проти жорсткої ек­сплуатації і безправного становища тощо);


періодичні кризи надвиробництва, потрясіння ринкової економіки,які засвідчували неспроможність саморегулюю­чого конкурентного механізму забезпечити високу ефективність та соціально-економічну стабільність суспільства.

Видатний німецький мислитель, друг і соратник К. Маркса по революційній діяль­ності Фрідріх Енгельс(1820—1895) наро­дився у місті Бремені (нині Вупперталь, Німеччина) у сім'ї багатого текстильного фабриканта. Навчався у міській школі, зго­дом у гімназії в Ельберфельді, яку так і не закінчив, оскільки з 1838 р. став працювати в Бременському торговому домі. Добре об­ізнаний з практичною економікою він вод­ночас багато уваги приділяв самоосвіті, ціка­вився історією, філософією, військовими науками, володів 12 мовами, читав на 20 мовах. Відбуваючи військову повинність у Берліні у 1841—1842 рр. слухав лекції у Бер­лінському університеті.

Значний вплив на формування наукових поглядів Ф.Енгельса спра­вив його переїзд у 1842 р. до Англії, а також знайомство з К. Марк­сом (в період активної літературної діяльності у "Рейнській газеті"), яке поклало початок відданій та щирій дружбі двох видатних особи­стостей.

Перебування на службі у манчестерській філії фірми "Ермен і Енгельс" (її нинішній спадкоємець — одна з великих німецьких кор­порацій Пфердменгес), співвласником якої був батько Енгельса, та вивчення соціально-економічних реалій Англії, умов праці та побуту робітників спонукали Ф. Енгельса до написання у 1845 р. книги "Становище робітничого класу в Англії". У цьому творі знайшли відоб­раження його ідеї щодо антагонізму класових інтересів буржуазно­го суспільства та неминучості соціалістичної революції.

У 1848—1849 рр. Ф. Енгельс разом з К. Марксом видавав у Кельні "Нову Рейнську газету", у 1849 р. брав участь у збройному повстанні у Південно-Західній Німеччині. У 1849 р. він переїхав у Лондон, а в 1850 р. — в Манчестер, де працював у торговельній конторі. Разом з К. Марксом Ф. Енгельс керував діяльністю І Інтернаціоналу, брав активну участь у міжнародному комуністичному русі.

Протягом всього свого життя Ф. Енгельс надавав матеріальну допомогу та моральну підтримку сім'ї К. Маркса. У листі Ф. Енгель­су від 16.08.1867 з позначкою "2 години ночі" К. Маркс писав: "Отже, цей том готовий. Тільки тобі зобов'язаний я тим, що це стало мож­ливим". Завдяки самовідданій праці Ф.Енгельса після смерті К. Маркса вийшли в світ II і III томи "Капіталу". Вчений не лише розшифрував та логічно впорядкував величезні обсяги чорнових начерків К. Мар­кса, написаних важко розбірливим почерком, але і доповнив їх важ­ливими теоретико-методологічними положеннями. У зв'язку з цим В.І. Ленін зазначав, що "Капітал" — це "праця двох".

Помер Ф. Енгельс у 1895 р. Згідно з заповітом його прах був розвіяний над морем поблизу його улюбленого мису Істборн в Англії.

 

Таким чином, до середини XIX ст. соціально-економічний роз­виток європейських країн нагромадив новий матеріал для теоре­тичних узагальнень. Ставала все більш очевидною послідовність змін економічних систем та обумовленість політичного розвитку еволюцією економічних відносин. Низка антифеодальних рево­люцій у Західній Європі наштовхувала дослідників на висновок про неминучість зміни соціально-економічного устрою насиль­ницьким шляхом.

Принагідно зазначимо, що економічна наука в цей період пе­реживала період невизначеності, зародження нових наукових шкіл, альтернативних класичній політичній економії, які крити­кували індивідуалізм, економічний лібералізм та космополітизм попередників. Водночас економічні та соціальні потрясіння, які переживав капіталізм у першій половині XIX ст., сприяли зро­станню популярності інтервенціоністських, націоналістичних та соціалістичних ідей.

Перші статті Ф. Енгельса, присвячені проблемам робітничого руху були опубліковані у 1839 р. у журналі "Телеграф". У 1844 р. у "Німецько-французькому щорічнику" була надрукована його політе-кономічна праця "Нариси до критики політичної економії", в якій вчений здійснив спробу систематизації відомих йому економічних теорій від меркантилістів до Дж. Мілля, а також висловив міркуван­ня щодо різних форм власності як основи відмінних типів суспільно­го устрою. Зазначивши, що монополія приватної власності є причи­ною криз та зубожіння населення, Ф. Енгельс пов'язував усунення суперечностей капіталістичного суспільства з ліквідацією останньої. За оцінкою К. Маркса ця робота була геніальною, в ній "...були уже сформовані деякі загальні принципи наукового соціалізму".

Проблеми детермінізму суспільного устрою панівною формою власності знайшли відображення у підготовлених у співавторстві з К. Марксом "Святому сімействі" (1844) та "Німецькій ідеології" (1845— 1846).

У 1845 р. Ф. Енгельс опублікував працю "Становище робітничого класу в Англії", в якій обґрунтував правомірність класової боротьби, виходячи із жахливого злиденного становища робітничого класу в середині XIX ст. в одній із найрозвинутіших країн того часу.

Приводом для написання праці Ф. Енгельса "Анти-Дюринг" (1877— 1878), послужили публікації німецького філософа Євгенія Дюринга. Критикуючи суб'єктивний ідеалізм Є. Дюринга, вчений дав розгор­нутий виклад матеріалістичного розуміння історії. Історичний мате­ріалізм та відкриття таємниці виробництва додаткової вартості він виокремив як видатні досягнення марксизму, які перетворили соці­алізм на науку. По-новому трактуючи предмет економічної науки, Ф. Енгельс стверджував, що політична економія у широкому ро­зумінні є наукою про закони виробництва та обміну матеріальних благ у людському суспільстві. У вузькому розумінні — це наука, яка вивчає виробничі відносини певної суспільно-економічної формації.

Величезну ерудицію Ф. Енгельса у питаннях еволюції людського суспільства відобразила його праця "Походження сім'ї, приватної власності та держави" (1848). Значний інтерес для дослідників еко­номічної думки становить здійснений вченим аналіз розвитку поді­лу праці, товарного виробництва та власності.

 

Суттєво модернізувавши теорію суспільного прогресу марксизм увібрав у себе багато досягнень наукової думки свого часу. Ідейно-теоретичними джерелами економічної теорії Маркса стали:

класична політична економія, насамперед учення Д. Рікардо;

- німецька філософія, репрезентована діалектикою Г. Гегеля (1770—1831) та матеріалізмом Л. Фейєрбаха (1804—1872);

- французький утопічний соціалізм.

Ще в 1871 році пан М. Зібер, професор політичної економії в Київському університеті, у своїй праці "Теорія цінності і капіталу Д. Рі­ка рдо" показав, що моя теорія вартості, грошей і капіталу в ЇЇ ос­новних рисах є необхідним подальшим розвитком учення Сміта — Рікардо. К. Маркс

Отож Маркс мав учителя? Так. Справжнє розуміння його еконо­міки починається з визнання, що як теоретик він був учнем Рікардо. Й. Шумпетер

Марксизм є ...прищеплений до класичного дерева пагін і хоча воно дивується і обурюється проти страшних обтяжливих його плодів, однак саме воно живить його своїми соками. Ш. Жід, Ш. Ріст

Водночас необхідно зазначити, що сприйнявши ідеї класичної школи та виявивши їх слабкі сторони, К. Маркс прагнув не скільки до продовження та зміцнення учення Д. Рікардо, стільки до побудо­ви власної теоретичної системи, заснованої на виявленні внутрішніх суперечностей капіталізму як рушійної сили його еволюції (рис. 6.2).

Вчений досліджував економічні процеси і явища на основі загаль­них законів діалектики Г. Гегеля (єдності й боротьби протилежно­стей; заперечення заперечення; взаємного переходу кількісних змін у якісні) і відповідного категоріального апарату (сутність і явище; форма і зміст; випадковість і необхідність; одиничне і загальне тощо).

Зазначаючи, що у своєму раціональному вигляді діалектика вносить у позитивне усвідомлення існуючого "розуміння його заперечення", "неминучої загибелі", розглядаючи колену здійсне­ну форму в русі, "ні перед чим не схиляючись" і будучи "самою суттю своєю критичною і революційною", К. Маркс водночас стверджував, що його "...діалектичний

 

 


Рис.4.1. Порівняльний аналіз економічних ідей засновників класичної політичної економії в Англії та Франції

 

метод щодо своєї основи не тільки відмінний від гегелівського, але є його прямою проти­лежністю. Для Гегеля процес мислення ...є деміург (творець) дійсного, яке становить лише його зовнішній прояв. У мене ж, навпаки, ідеальне є не що інше, як матеріальне, пересаджене в людську голову і перетворене в ній"[1].

Особливості методології К. Маркса

Характерні риси методології К. Маркса:

абстрактно-теоретичний підхід,що вирізняється глибин­ним проникненням у сутність економічних явищ та процесів, виокремленням їх найсуттєвіших рис та побудовою системи логічно взаємопов'язаних та взаємообумовлених наукових ка­тегорій;

нерозривна єдність історичного і логічного вкожній кате­горії теоретичної системи. На думку видатного дослідника
історії економічних учень Й. Шумпетера, до К. Маркса фак­ти економічної історії "...включались в теорію, якщо взагалі включались, лише в ролі ілюстрації або, можливо, для пере­вірки результатів. Вони змішувалися з нею лише механіч­но". Впровадивши економічну історію варгументацію, з допо­могою якої обґрунтовувались теоретичні висновки, К. Маркс, на думку австрійського вченого, створив не механічну, а "хімічну суміш" і став "першим економістом високого ран­гу, який побачив і послідовно учив інших тому, як еконо­мічну теорію можна перетворити в економічний аналіз"[2];

матеріалістичне розуміння історії,її економічна інтер­претація з урахуванням діалектичного взаємозв'язку продук­тивних сил і виробничих відносин; учення про базис і над­будову. "В суспільному виробництві свого життя, — писав учений, — люди вступають в певні, необхідні, від їх волі незалежні відносини — виробничі відносини, які відповідають певному ступеню розвитку їх матеріальних продуктивних сил. Сукупність цих виробничих відносин становить еконо­мічну структуру суспільства, реальний базис, на якому підно­ситься юридична і політична надбудова і якому відповіда­ють певні форми суспільної свідомості. Спосіб виробництва матеріального життя зумовлює соціальний, політичний і ду­ховний процеси життя взагалі. Не свідомість людей визначає
їх буття, а, навпаки, їх суспільне буття визначає їх свідо­мість"[3]. Відтак К. Маркс досліджував економіку як базисну самодостатню структуру, стверджуючи, що за всієї важли­вості надбудови матеріальне виробництво є незалежною змінною і не потребує залучення до аналізу позаекономіч­них явищ та процесів;

лінійна модель розвитку суспільства, аналіз його еволюції як закономірної зміни соціально-економічних формацій,в основі якої лежить суперечність розвитку продуктивних сил і виробничих відносин. "На певному ступені свого розвитку, — писав К. Маркс, — матеріальні продуктивні сили суспільства приходять у суперечність з наявними виробничими відноси­нами... всередині яких вони до цього часу розвивались. Із форм розвитку продуктивних сил ці відносини перетворюються в їх кайдани. Тоді наступає епоха соціальних революцій". Відтак, на думку вченого, "...ні одна суспільна формація не гине раніше, ніж розвинуться всі продуктивні сили, для яких вона дає досить простору, а нові більш високі виробничі відно­сини ніколи не появляються раніше, ніж дозріють матеріальні умови їх існування в надрах самого старого суспільства"[4];

підпорядкованість економічного дослідження ідеї немину­чості загибелі капіталізмуі заміни його новим, прогре­сивним суспільним устроєм — комунізмом. Аналізуючи "роз­виток економічної суспільної формації як природно-історич­ний процес..."[5] та виокремивши "...азіатський, античний, фе­одальний і ...буржуазний способи виробництва" як прогре­сивні епохи економічної суспільної формації, К. Маркс був твердо переконаний, що "буржуазною суспільною формацією завершується передісторія людського суспільства" і "на місце старого буржуазного суспільства з його класами і класовими суперечностями приходить асоціація, в якій вільний розви­ток кожного є умовою розвитку всіх"[6].

поділ суспільства на два антагоністичні класи (власників і позбавлених власності) і трактування класової бороть­би як рушійної сили історії,засадної характеристики еко­номічного розвитку, найвищим проявом якої є соціальна революція. "Історія усіх до цього часу існуючих суспільств, — писали К. Маркс та Ф. Енгельс, — була історією боротьби класів. Вільний і раб, патрицій і плебей, поміщик і кріпак, майстер і підмайстер, коротше, гнобитель і пригноблений перебували у вічному антагонізмі один з одним, вели безпе­рервну, то приховану, то явну боротьбу, яка зажди закінчу­валася революційною перебудовою всієї суспільної побудо­ви..."[7]. Визначаючи предметом політичної економії зако­ни розвитку виробничих відносин, К. Маркс трактував економічну теорію як ідеологічну, партійну науку, яка відображає інтереси панівного класу. Таким чином, спря­мована на обґрунтування всесвітньо-історичної місії проле­таріату, марксистська теорія з самого початку була заснова­на на ідеології пріоритетності класового підходу.

Перша спільна робота К. Маркса і Ф. Енгельса "Святе сімей­ство, або Критика критичної критики (проти Бруно Бауера і компанії)" (1844) була присвячена критиці методології суб'єктивного ідеалізму та поясненню власних методологічних підходів, заснованих на тру­довій теорії вартості та визнанні пріоритетності відносин власності у еволюції економічних систем. "Німецька ідеологія" (1845—46) стала по суті продовженням "Святого сімейства", що знайшло відображен­ня у її підзаголовку: "Критика новітньої німецької філософії в особі її представників Фейєрбаха, Б. Бауера і Штірнера і німецького соціа­лізму в особі різних пророків". Обґрунтовуючи матеріалістичне розу­міння історії, К. Маркс і Ф. Енгельс виклали в цій праці власну кон­цепцію базису та надбудови, акцентувавши увагу на неминучості за­гибелі капіталізму та приходу епохи комуністичних революцій.

 

Марксова теорія є еволюційною у тому розумінні, в якому це не було притаманно жодній іншій економічній теорії: вона нама­гається розкрити механізм, який лише через своє власне функціо­нування і без допомоги зовнішніх факторів перетворює будь-який наявний стан суспільства в інший стан. Й.Шумпертер

Є багато висловлювань і велика кількість вчинків Маркса, які доводять, що зовсім не наукові погляди, а моральний порив, бажан­ня допомогти пригнобленим, прагнення звільнити робітників, яких безсовісно експлуатували, схиляли його до соціалізму. Без сумніву, саме в цьому моральному запалі секрет впливу його учення. К. Поппер


Поделиться:

Дата добавления: 2015-09-13; просмотров: 145; Мы поможем в написании вашей работы!; Нарушение авторских прав





lektsii.com - Лекции.Ком - 2014-2024 год. (0.007 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав
Главная страница Случайная страница Контакты