КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ
Микола Хвильовий (Фітільов Микола Григорович) — одна з найтрагічніших постатей в історії української літератури. Як митець, що рвійно прагнув віднайти нове слово і нову ідею суспільного розвитку України, він намагався поєднати ілюзію комуністичної перебудови світу з національним відродженням духовності рідного народу і тому опинився в самому центрі літературних та політичних дискусій свого часу. Заповзятий полеміст, він то наступав на своїх опонентів, то каявся в неіснуючих гріхах і, зрештою, потрапив у безвихідь. Шаленіючий шквал сталінських репресій змусив його накласти на себе руки, що сприймалось як протест проти сваволі властей і органічно доповнювало кривавий список їхніх жертв. Народився він 13 грудня 1893 р. в с. Тростянець Охтирського повіту на Сумщині. Батьки були вчителями, мали п’ятеро дітей, але на дванадцятому році шлюбного життя розлучились, і майбутньому письменнику ще змалку довелось вступати в роль старшого, допомагаючи матері виводити в люди менших братів і сестер. На шостому році навчання в гімназії він опиняється за її стінами, як учасник революційного гуртка, і після цього починає поєднувати самоосвіту з тимчасовими роботами то на посаді писарчука, то в заводських майстернях на Донбасі. Після демобілізації з царської армії включився в революційний рух на боці Української Народної Республіки, а в 1919 році уже в складі Червоної Армії воює з денікінцями. Ставши членом партії більшовиків, гаряче повірив у її декларації і сповнив ними свої перші поетичні спроби. З 1920 року починається харківський період літературної біографії Хвильового. Його захоплюють ідеї пролеткультівства, про що він разом із В. Сосюрою і М. Йогансеном заявляє у вступному слові до виданого ними збірника «Жовтень» (1921). Ставши членом «Гарту», займає ліві позиції як пролетарський письменник, а починаючи з 1923—1924 років проймається деяким розчаруванням наслідками Жовтневої революції. У тому, що «Гарт» у 1925 році розпався і на його руїнах постала найпотужніша в художньому розумінні літературна організація 20-х років ВАПЛІТЕ, головна заслуга Миколи Хвильового. Центральною постаттю був він і в «Літературній дискусії» 1925—1928 років, відстоюючи необхідність самобутньої української літератури, її орієнтування на європейський і світовий художній рівень, розвінчуючи пісне просвітянство, графоманство і спекулятивне пристосуванство. Кинувши в ході дискусії гасло «Геть від Москви!» (в значенні — геть від орієнтації на російську літературну традицію) , Хвильовий викликав на себе вогонь критики не лише літературних, а й ідеологічних опонентів, посилений значною мірою листом Сталіна до Кагановича, де була вказівка боротися «з крайнощами Хвильового в рядах комуністів». Відтоді в літературний побут міцно ввійшов термін «хвильовізм», що в найбільш крайньому значенні ототожнювався з фашизмом. Свої погляди на шляхи розвитку України і її літератури Хвильовий виклав у збірниках памфлетів «Камо грядеші» (1925), «Думки проти течії» (1926), у статтях «Апологети писаризму», «Україна чи Малоросія» та ін. Літературне обличчя письменника постало в прозових творах «Сині етюди» (1923), «Осінь» (1924), повісті «Санаторійна зона», першій частині роману «Вальдшнепи». Народженню нової людини, за концепцією Хвильового, успішно сприяли тільки початкові етапи революційних перетворень у країні, але згодом почались деформації й виродження, що виявлялось в омі-щаненні ідей більшовизму, в дегенерації свідомості колишніх революціонерів. Аналітичний розтин такої суспільної ситуації письменник пробував здійснити в романі «Вальдшнепи», але зіткнувся з непереборними труднощами, збився навіть на відверто хибні міркування і потрапив зрештою під удари критики як зліва, так і справа. Суто художні конфлікти переростали в нього в конфлікти ідеологічні. Самогубство Хвильового було, по суті, логічним фіналом для художника з трагічним світовідчуванням. Перші думки про самогубство навідували його ще в 1924 році, про що він сповіщав в одному з листів до М. Зерова, а стали реальністю 13 травня 1933 року. Будучи переконаним, що ідеї революції змито разом з калом у каналізаційну трубу («Вальдшнепи»), Хвильовий, проте, навіть перед смертю не міг розлучитися з вірою, що комунізм — ідея все-таки животворна. «Хай живе комунізм. Хай живе соціалістичне будівництво. Хай живе комуністична партія»,— такими лозунгами (щоправда, без знаків оклику) завершувались його передсмертні записки. За свідченням Ю. Смолича, який у «Розповідях про неспокій» зізнався, що спостерігав за сценою самогубства М. Хвильового з вікна, яке випадково було навпроти вікон квартири автора «Вальдшнепів», передсмертні записки Хвильового кудись були зникли, а зміст їх він запам’ятав майже дослівно. Повернуто їх у літературний обіг лише у 1988 році. З них стало відомо, що приводом для самогубства Миколи Хвильового був арешт колишнього президента ВАПЛІТЕ Михайла Ялового: в тому арешті Хвильовий побачив «розстріл цілої Генерації». А ширше — крах будь-яких ілюзій щодо національного відродження України.
|