Студопедия

КАТЕГОРИИ:

АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника


class Dot




{

char name ;

double x, y ;

public:

// конструктори з параметрами

Dot ( char Name, double X, double Y) { name = Name ; x = X ; y = Y ; }

Dot ( char Name) : name( Name ), x ( 0 ), y ( 0 ) { }

Dot ( char Name, const Dot& A ) { name = Name ; x = A.x ; y = A.y ; }

// конструктор копіювання

Dot ( const Dot& A ) { name = ( char ) 226 ; x = A.x ; y = A.y ; }

void Print ( ) ;

};

void Print ( )

{cout<<”x=”;}

void main ( )

{

Dot A ('A', 3, 4 ) ; // виклик конструктора Dot ( char Name, double X, double Y )

Dot B ('B') ; // виклик конструктора Dot ( char Name )

!! Dot C ( A ) ; // виклик конструктора копіювання Dot ( const Dot& A )

C.Print ( ) ;

!! Dot D = B ;// виклик конструктора копіювання Dot ( const Dot& A )

D.Print ( ) ;

Dot E ('E', A ) ;// виклик конструктора Dot ( char Name, const Dot& )

E.Print ( ) ;// виводить на екран: Координати крапки E: x=3 y=4

}

У наведеному прикладі крапки C і D оголошені за допомогою конструктора копіювання, де ім'я крапки ініціалізуються фіксованим значенням – російською буквою “т”.

Конструктор:

Dot ( char Name, const Dot& A ) { name = Name ; x = A.x ; y = A.y ; },

у якості параметрів приймає ім'я й крапку, координати якої використовуються для ініціалізації.

Покажчик this

Кожний об'єкт в C++ містить спеціальний покажчик з іменем this, який автоматично створюється самим компілятором і вказує на поточний об'єкт. Типом this є Т*, де Т – тип класу поточного об'єкта. Оскільки покажчик this визначений у класі, область його дії – клас, у якім він визначений. Дружнім функціям і статичним функціям-членам класу покажчик this не передається.

// функція повертає крапку - середину відрізка, кінці якого задані

Dot& Dot :: Middle ( Dot A, Dot B )

{

x = ( A.x + B.x ) / 2.0 ; y = ( A.y + B.y ) / 2.0 ;// обчислює середину відрізка

Print ( ) ; // виводить на екран координати поточної крапки

this -> Print ( ) ; // усі три оператори еквівалентні

(*this) . Print ( ) ;

return *this ;// повертає посилання на поточну точку

}

Виклик функцій може здійснюватися як безпосередньо по імені, так і за допомогою покажчика this. На практиці таке вживання покажчика this зустрічається вкрай рідко. В основному покажчик thisвикористовується для повернення покажчика ( у формі: return this ;) або посилання ( у формі: return *this ;) на відповідний об'єкт. Цей покажчик знаходить широке застосування при перевантаженні операторів.

Статичні дані- члени класу

Члени класу можуть бути оголошені з модифікатором static. Дане-член класу, визначене з модифікатором static, розділяється всіма представниками цього класу; існує тільки один екземпляр цієї змінної.

Пам'ять під статичні дані-члени виділяється, навіть якщо немає ніяких представників класу. Тому клас повинен не тільки повідомляти статичні дані-члени, але й визначати їх. До статичних даних-членам, оголошеним у розділі public класу, рекомендується звертатися за допомогою наступної конструкції:

<ім'я_класу> :: <дане_член>

Ця форма звертання відображає той факт, що відповідне дане-член є єдиним для всього класу.

Якщо статичні дані-члени оголошені як закриті, то доступ до них можна одержати за допомогою звичайних функцій - членів. Доступ до статичних даних-членам за допомогою звичайних функцій членів нічим не відрізняється від доступу до інших даних-членам, але для цього необхідно створити хоча б один об'єкт даного класу. У зв'язку зі сказаним вище, можна дати наступні рекомендації:

застосовуйте статично дані - члени для спільного використання даних декількома об'єктами класу;

обмежте доступ до статичних даних-членам, оголосивши їх у розділі protected або private.

Розглянемо приклад використання статичного даного члена класу:

#include<iostream>

#include<windows.h>

using namespace std;

class Dot

{

static int count;

// оголошення статичного даного члена – лічильника об'єктів

public: // відкриті члени класу

Dot ( char Name )

{ name = Name x = 0; y = 0 ; count ++ ; } //збільшення лічильника об'єкта на 1

~dot ( ) { count -- ; }// деструктор зменшує лічильник об'єктів на 1

void Printcount ( ) ; // функція виводить кіл існуючих об'єктів

} ;

Файл Dot.cpp

#include "Dot.h" // підключення заголовного файлу класу Dot

void Dot :: Printcount ( )

{

char S [ 30 ] ;

cout<<"У пам'яті існує "<<count <<" об'єкта типу Dot\n";

}

Файл Main.cpp

#include "Dot.h" // підключення заголовного файлу класу Dot

int Dot :: count = 0 ; // ініціалізація статичного даного-члена

void main ( )

{

Dot A ('A'), B ( ’B'), C ( ’C') ; // виклик конструктора Dot ( char Name )

A.Printcount ( ) ;

cout<<Dot :: count<< '\n' ; // помилка: дане-член count недоступний

}

У цьому прикладі статичне дане-член count містить кількість існуючих об'єктів. Ініціалізація даного-члена count здійснюється перед виконанням програми й створенням об'єктів у файлі основної програми за допомогою оператора:

void Dot :: count=0;

Зверніть увагу, що звертання до цього члена класу у функції main ( ) в операторові

cout<<Dot :: count<< '\n' ;

приводить до помилки, оскільки дане-член класу count оголошене як закрите і є недоступним за межами класу.

При виконанні програма виводить на екран:

У пам'яті існує 3 об'єкта типу Dot

Коректний облік кількості існуючих об'єктів досягається двома діями: кожний конструктор, ( у тому числі й конструктор копіювання) збільшує лічильник на одиницю, деструктор – зменшує на одиницю. Оскільки конструктор викликається при створенні кожного об'єкта, а деструктор – при знищенні, то дане-член count буде містити кількість існуючих об'єктів незалежно від того яким образом і в якій області визначення створений або знищений об'єкт.

Статичні функції - члени класу

Особливістю використання статичних функцій-членів є те, що вони також визначені в єдиному екземплярі й не є безроздільною власністю якогось представника класу.

У зв'язку із цим їм не передається покажчик this. Ця особливість статичних функцій-членів використовується при написанні функцій-оброблювачів переривань і callback-функцій ( при програмуванні для Windows).

Зі сказаного вище випливає кілька важливих наслідків:

статична функція-член може викликатися незалежно від того, існує чи ні який-небудь представник класу;

статична функція-член може маніпулювати тільки статичними даними-членами класу й викликати тільки інші статичні функції-члени класу;

статична функція-член не може бути оголошена з модифікатором virtual.

Константні дані - члени класу

Данні-члени класу може бути оголошений з модифікатором const, який указують перед типом константного даного. Ключове слово const інформує компілятор, що значення даного елемента об'єкта не повинне змінюватися після ініціалізації. Константні дані-члени класу не можна ініціалізувать у конструкторові звичайним образом. Список ініціалізації є єдиним методом ініціалізації даних-констант. Приведемо приклад оголошення константного даного і його ініціалізації:

class Dot

{

const char name ; // ім'я крапки – константне дане-член

double x, y ; // координати крапки

public: // відкриті члени класу

Dot ( char Name, double X, double Y ) : name ( Name ), x ( X ), y ( Y ) { }

Dot ( char Name) : name ( Name ), x ( 0 ), y ( 0 ) { }

} ;

Константні функції - члени класу

Функція-член класу може бути оголошена з модифікатором const, який іде за списком параметрів. Така функція не може змінювати значення даних-членів класу й не може викликати не константні функції-члени класу. Приведемо приклад оголошення константної функції-члена класу:

class Coord

{

double x, y ; // координати

public : // відкриті члени класу

Coord ( ) { x = 0 ; y = 0 ; } // ініціалізує координати нулями

double Getx ( ) const { return x ; } // константна функція повертає коорд x

double Gety ( ) const { return y ; } // константна функція повертає коорд y

void Setx ( double X ) { x = X ; } // встановлює задане знач коорд x

void Sety ( double Y ) { y = Y ; } // встановлює задане знач коорд у

} ;

Константні об'єкти

Можна також створювати константні об'єкти. Для цього перед їхнім оголошенням ставлять модифікатор const. Наприклад,

const Coord A ( 3, 5 ) ;

Ключове слово const інформує компілятор, що стан даного об'єкта не повинен змінюватися. У зв'язку із цим компілятор генерує повідомлення про помилку, якщо для константного об'єкта викликається функція-член (яка може змінити його дані-члени, змінивши тим самим його стан). Виключенням із цього правила є константні функції-члени, які в силу свого визначення не змінюють стан об'єкта.

 


Поделиться:

Дата добавления: 2015-07-26; просмотров: 125; Мы поможем в написании вашей работы!; Нарушение авторских прав





lektsii.com - Лекции.Ком - 2014-2024 год. (0.007 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав
Главная страница Случайная страница Контакты