КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Стан та структура влади.
Тодішнє суспільство було станове, на Гетьманщині, з одного боку, близькі до європейських, а з іншого, цілком питомі. Можемо певно сказати, що держави, повною мірою ідентичної до Козацької, ані в Європі, ані в світі не існувало, хоча мислительні принципи під неї закладалися європейського ґатунку, але побіч і не до кінця європейські. В Україні існувала міцна система звичаєвого права, побудованого на автентичній основі, яке коригувалося Й наповнювалося елементами, що прийшли з Півночі, Сходу. Заходу або із Півдня. Загалом станове суспільство творилося за схемою: правитель з урядом, магнати, шляхта, яка творила військовий стан, міщанство, духовенство та посполиті. Правочинними були всі. крім посполитих. В Україні ж відбулася заміна еліти войовників. зденаціоналізована шляхта в масі своїй відійшла від свого народу, а та, яка при ньому залишилася, вливалася в тіло нового войовника-еліти. відтак назви шляхтич ( нобілітований від польського короля) і дворянин (віл російського царя) стали скоріше декоративними, аніж становими означниками : магнатерія як така взагалі зникла. Але вже за Б. Хмельницького оформилася міцна старшинська верства, яка була укріплена гетьманськими даруваннями — землями та маєтками — і входила як складова у козацький стан. Старшина значною мірою формувалася зі шляхти, але й поповнювалася з нижчої козацької верстви і спадкоємно. На цій основі виросло дві тенденції: старшина, корпоратизуючись і маючи в своїх руках владу, разом із гетьманом прагла до виділення в окремий стан, що замінив би шляхетський. Зрештою, серед неї було немало колишньої шляхти, яка залишилась у лоні українського народу і часто посідала старшинські, зокрема виші, посади. Але існувала інша тенденція, яка йшла з низових кіл козацтва: всі козаки — це шляхта, бо є елітою – войовником , через це намір старшини створити окремий стан вони поборювали Й вимагали собі шляхетських прав та свобод. Обидві сторони не були в рівному становищі: з'єднана зі шляхтою старшина оволоділа основною масою земель та маєтностей, інколи заперечуючи, а інколи підтримуючи спадкові права на них шляхти, і хоч за І.Мазепи цей процес іще не завершився, але гетьман прагнув до того також: відтак володіння із колективної, рангової власності, при персональному посіданні земель та маєтностей, чим далі більше переходили в зупільну, тобто повну, приватну. О. Оглоблин: "Саме за часів Мазепи обидві групи землеволодіння (старшинська та шляхетська) не тільки фактично, але й юридично зливаються в одне старшинське володіння, яке чимраз більше набирає характеру "вічистого володіння". До цього процесу залучається і духовний стан, але зі своїми особливостями: у формі особистого володіння (власні надання мають виші духівники, займаючись промислами, навіть прості ченці та святенники) і колективного володіння, яким наділяються монастирі Й окремі церкви, де виший духівник (архімандрит чи ігумен) стає управителем того майна та земель. Але обидві групи (старшина зі шляхтою і духовенство) підпорядковані тому, хто добром наділяє, і перебуває в його юридичному полі, хоча духовенство має свої станові права та вольності: право вибору, суд, адміністративну систему. Відтак влада гетьмана, незважаючи на колективні форми (тепер їх назвати би демократичними) свого становлення, набуває вирішального характеру, що й викликало в гетьманів потяг до монархізму; при цьому надання сюзерена стають ніби вторинними, хоч і не формальними, і вимагають обов'язкового юридичного гетьманського покріплення. Козацька ж чернь хоч офіційно володіла всіма козацькими правами та вольностями, не раз зазнавала немалих ущемлень від старшини, яка прагла поглинути їхні маєтності та землі або ж найбідніших перетворити в підданих. Проти цього поставав сам гетьман, який так писав у 1691 році: "А коли козак, який за своєю старовинністю держиться військового реєстра і пильнує козацької служби, то такого у різні способи кривдять, чинячи гаку налогу, щоб або з козацтва в мужицтво його притягти, або ж цілком із за життя тієї маєтності витіснити, через що численні козаки, над право військової вольності. незвичну терплять тяжкість" — так чинила старшина, а особливо монастирі. Гетьман обороняв козаків від старшинської сваволі, не дозволяв їм переходити в поспільство, сприяючи тій верстві серед них. що її звали "виборні козаки", саме з них частково формувалася нижча старшина. У березні 1701 року І. Мазепа розділяє козацьку масу на дві групи: "виборне і переборне товариство", тобто таке, яке було завжди готове до військової служби, і "просте товариство", яке мало лишатися в дома й допомагати виборному товариству. Так відбувся поділ козаків на "виборних" і під помічників" — ця система укріпилась у XVIII ст. Окремим станом було міщанство, яке складалося також із кількох верств: ремісники, які організовувалися в цехи за професіоналізацією із власною управою. І купецтво, яке вело ширшу чи вужчу, внутрішню чи закордонну торгівлю, через що міста ставали часом значними торговельними центрами, як Київ Стародуб та Ніжин, в останньому навіть оселилася значна колонія грецьких купців. Міщани мали своє самоуправління в ратуші чи магістраті: одні міста володіли магдебурзьким правом, а інші — ні. Купецтво в основному творило міський патриціат, який з'єднувався з козацькою старшиною, здобував землі та маєтки, промисли і підприємства, верховодив у міському самоврядуванні. Отже, купецтво було різної заможності. Селянський стан. Основна частина селян перебувала тоді у так званому "підданстві" — така форма суспільного життя встановилася цілковито ще за І. Самойловича. Підданські повинності складалися з натуральної данини, до якої додавалися роботи на пана (зародок панщини), вони звалися тоді "шарварки", а також грошові дачки, що звалися "чинш". За І. Мазепи збільшуються грошові данини, а також панщизняні повинності, але не скрізь однаково: в рангових маєтностях переважають грошові та натуральні данини, а в приватних володіннях та монастирських — відробіткові. Траплялися, однак, випадки, що посполиті роками не відбували жодних повинностей, — таких гетьман до них зобов'язував. Щодо "роботизн". тобто відробіткової повинності, то селяни працювали на пана під час косовиць, жнив і осінньої оранки по тижню, а також у підводній повинності, — це також не скрізь бувало однаково, інколи платили чинш і давали натуральні данини (продуктами, живністю, прядивом), зокрема на свята. Приваблювалися піддані до робіт, де потребувалася колективна праця, як гачення гребель; збиралися із посполитих гроші на сотенний, полковий та гетьманський уряд; . Панщинабула, але тільки зачиналася, її розмір здебільшого залежав від сваволі власника мастку; далі ми скажемо про спробу І. Мазепи унормувати панщину універсалом від 23 листопада 1701 року. Селяни, однак, не позбавлялися права вільного відходу віл пана, отже, хоча нашийна вже впроваджувалася, але не кріпацтво. При цьому селяни при відході втрачали право на володіння землею, на якій до цього сиділи. Відтак і стосовно селян І. Мазепа діяв так, як мав діяти просвічений володар, яким він і був. Для Козацької держави, а саме для соціального поділу населення Гетьман зробив також не мало, видав низку універсалів, які сприяли покращенню життя населення або заборону тих чи інших проблем, як виникали в державі стосовно не смиренних українців. Козацьку державу сприймали як автентичне соціумне тіло. Ось як починав свого листа до І. Мазепи від 7 лютого 1689 року знаменитий поет і чернігівський архієпископ Лазар Баранович; "Радий був би не турбувати вельможність вашу, так обтяжену в довіреній Господом Богом вам державі Малоросійській багатьма невідкладними справами й турботами з чималими клопотами й печалями". Звернімо увагу: йдеться про державу, яка довірена її володарю І. Мазепі не ким, а Господом Богом, про царя тут ані згадується.
|