КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Форми масової дозвіллєвої діяльності та основні вікові групи і їх характеристика. 2 страницаЗа характером утворених спільнот ми виділяємо й організуємо в ігровій програмі п'ять базових типів зімкнення, п'ять типів „МИ". Перший тип зімкнення - „МИ" як сукупність „Я"; багатство духовного життя людини істотно залежить від того, як багато в ньому цих „Я", як складно і разом з тим гармонійно вони співіснують. Другий рівень - „Я - ТИ", це відношення принципово відмінне від відносин „Я - ВІН" (він - інший, чужий, а ти -свій, близький). „Я-ТИ" - вільне входження у світ іншого, радість зближення з ним. Там, де відносини „Я - ТИ" виходять за рамки діади, утвориться дружня спільність, компанія. „Ми - група, компанія" -це третій тип зімкнення. Якщо відносини між учасниками гри і між виникаючими спільнотами (компаніями) будуються за типом „Я - ТИ", то утвориться четвертий тип зімкнення - „МИ - усі разом". П'ятий тип: „МИ - учасники, кавалери вечора" і „МИ -учасники, дами вечора". Цей тип зімкнення активізує рольовий діапазон учасників, знімає напруженість, поглиблює динаміку колективоутворення, дозволяє вводити в ігрові програми важливу для учасників, інтимну за змістом інформацію. метод - метод зняття психологічної дистанції. Кожній психологічній дистанції відповідає у відносинах між людьми дистанція фізична. Отже, операційне завдання ведучого вечора полягає в тому, щоб постійно враховувати це всіма доступними сценарно-організаційними засобами. Резонно враховувати взаємовплив фізичної і психологічної дистанції. Зменшення фізичної дистанції зменшує й дистанцію психологічну, настільки, наскільки в партнерів є в цьому потреба, хоча б і неусвідомлена. Тому зняття дистанцій реалізується через організацію і реорганізацію простору спілкування, через постійну зміну композицій і мізансцен міжособистісних контактів. метод - метод концентрації форм спілкування -працює на зняття протиріччя між потенційним різноманіттям форм спілкування, якими люди можуть і повинні користатися у своєму житті, і звичайно слабким використанням цього різноманіття в реальній життєвій практиці. Відповідно до морфології спілкування, під час гри реалізуються такі форми спілкування: - зі справжнім суб'єктом (особисті контакти і переписуван - із квазисуб'єктом (самоспілкування, у тому числі анкета і тести, спілкування з художніми персонажами й образами - із суб'єктивованим об'єктом (спілкування з тваринами, методом роботи ведучого є „режисура контактів". Цей метод вирішує завдання спонтанного, імпровізаційного синтезування: - різних соціокультурних інституцій (наука, мистецтво, - соціально-психологічних методик, прийомів, технік; - різних елементів колективної видовищно-ігрової творчості(простір, атрибутика, світло, музика, костюм, лялька, маска, екран) у формах масової карнавально-маскарадної, те атралізованої, обрядової, ритуальної та іншої гри. Реалізація цього методу грунтується на можливості ведучого ігрової програми (він же - автор-розроблювач, сценарист, режисер-постановник, а також тренер, інструктор, лектор, вчитель і ще бажано артист, гітарист, куплетист) вибудувати окремі заготовки, сценарні фрагменти і можливі „зв'язування" в єдину композицію, яка забезпечує комунікативний процес відповідно до загальних цілей і завдань гри, і специфікою групової динаміки. Постійне бачення ведучим усієї ігрової програми крізь призму процесів групової динаміки (як обов'язкової умови проведення такого роду програм) сприяє головному - розвитку міжособистісних відносин у просторі програми. Принцип розвитку відносин не тільки виступає основним, стрижневим для даного виду програм, а й забезпечує більш успішну реалізацію інших принципів побудови синтетичних програм у КПР. Маються на увазі принципи: потреби, тематичний, художній, принцип творчої співучасті. Побудова суб'єктно-суб'єктних відносин у ситуації колективного сприйняття і відтворення тематичної синтетичної ігрової програми істотно визначає численні аспекти і компоненти художньо-комунікативної діяльності. Формування відносин між глядачами - учасниками тематичної ігрової програми визначає можливу глибину і в розкритті теми. Успішне сприйняття кожного епізоду програми припускає адекватну психологічну готовність учасників. їхнє відношення до засобів виразності, до рівня емоційної і діяльн-існої включеності прямо залежить від уже сформованих міжособистісних відносин, від ступеня рольової пластичності, що виявляється учасниками, від широти рольового діапазону (маються на увазі соціальні, міжособистісні, внутрішньогрупові, індивідуальні ролі і життєві рольові амплуа). Так, в одних важливих епізодах для сприйняття виявиться роль „спостерігача", в інших - „творця". Принцип розвитку відносин припускає також оволодіння процесом групової динаміки, уміння визначити в кожен конкретний момент ведення гри найбільш важливі підсистеми відносин. Так, в одних епізодах ігрової програми найбільш важливими виявляться відносини „ведучий - аудиторія", в інших: „учасники - виступаючі - учасники - глядачі", в одних найбільш важливим може виявитися ступінь знайомства учасників один з одним, в інших - те, в якій мірі учасникам програми удалося зняти психологічну дистанцію. Особливу роль принцип розвитку відносин відіграє в тих програмах, тематичний зміст яких складає міжособистісна комунікація і безпосереднє спілкування, тому що успішне розкриття теми „спілкування" припускає відкрита побудова відносин спілкування в різних видах і формах безпосередньо на програмі. У такого роду програмах принцип розвитку відносин істотно визначається принципом творчої співучасті, реалізація якого допускає побудову відносин партнерської рівності, атмосферу творчої ініціативи, готовності до вільного самовираження, тобто різні прояви високого ступеня суб'єктивності учасників. У цілому ж реалізація принципу розвитку відносин здійснюється за допомогою тих чотирьох методів, що названі вище. На сучасному етапі розвитку форм, жанрів, методів, прийомів КПР і практичної психології програма спілкування може бути визначена як синтетична імпровізаційна масова дозвіллєва програма. її традиційність, або інноваційність змісту і форми, виглядає так. Традиційними є елементи, з яких програма складається, - засіб, методи, прийоми з галузі лекційної пропаганди, клубної педагогіки і педагогіки дорослих, активного й інтенсивного навчань, соціально-психологічного тренінгу, психологічної консультації і корекції, студійно-театральної педагогіки і психодрами, самодіяльної художньої творчості, колективної ігрової діяльності, тематичної і танцювальної дискотеки, фізичної культури і спорту. Звичайно програма йде або один день (вечір) кілька годин підряд, або, найчастіше, це цикл із 5-7 вечорів, проведених підряд з перервами в 1-2 дні для груп чисельністю від 30-40 до 100 учасників. Чисельність і соціально-демографічна структура груп учасників визначається набором (за аналогією з психотерапевтичними групами, платними гуртками, абонементними лекційними циклами) або спонтанно формується в перший день (як на культмасових заходах). Зовні програма виглядає як чергування на площадці мізан-сценічно оформленої різноманітної групової діяльності, представленої у виді ігрових, театралізованих, дискусійних, консультаційних, лекційних, анкетних, музичних, пісенних, танцювальних, пантомімічних, малювальних, слайдових і інших фрагментів, організованих і проведених ведучим з асистентами (чи групою ведучих). З боку змісту робота ведучих характеризується як організація цілого ряду взаємовшшваючих процесів, спрямованих на досягнення цілей і рішення завдань програми. Сценарна імпровізація програми спричинює і спонтанність постановчо-режисерської роботи на площадці. Надзавдання, мізансцени, світло, звук, акомпанемент, реквізит і все інше організується, підключається, утілюється безпосередньо по ходу програми, об'єднується сценарно-режисерським задумом ведучого. Основними засобами (техніками, прийомами), які використовуються в процесі підготовки учасників до колективної ігрової діяльності, є: - дискусійний аналіз, який залучає до колективного типуповодження, що, в свою чергу, зменшує внутрішньогру-пову напруженість і активізує в міжособистісній взаємодіїспонтанні реакції; - групове обговорення проблемної ситуації, особливо ефективне для рішення виховних завдань у роботі із ситуаціями морального вибору; - ситуаційно-рольові і персонажно-рольові ігри з драматичною конфронтацією (драматичний конфлікт), які дають можливість індивідуалізувати рольові прояви учасників у запропонованих обставинах, які задаються власним сценарієм, запропонованим ведучим програми; елементи тренінгу сензитивності, побудованого насамперед на невербальних мовах (міміка, пантоміма, погляд, тактильний контакт); елементи групового консультування; лекційні фрагменти, які найчастіше є введенням у розробку якої-небудь теми або проблеми активними методами; власна художня творчість (образотворча, літературна, музична), яка дає можливість виразити себе кожному учаснику програми, затвердити своє „Я" і одержати набагато точнішу, ніж у більшості життєвих ситуацій, реакцію на свою особистість великого числа доброзичливо налаштованих людей; груповий персонажно-рольовий спів, який виступає засобом індивідуальної рольової активізації і загальногрупо-вої консолідації (наприклад, загальне коло, тобто „братерська підтримка"); танцювально-пантомімічні фрагменти, напрям на розвиток почуття „МИ", формування психологічних феноменів групової згуртованості, навичок вбудування себе в різні групові структури, навичок руху по шкалі „лідер-аутсайдер" і тому подібне, а також психофізіологічних, редакційних (пожвавлення кровообігу, зняття напруження, яке накопичило, запобігання стомлюваності) феноменів; антологія людського спілкування, жанр, який припускає спілкування зі спадщиною письменників, поетів, драматургів, режисерів, лікарів, учених, у якому яскраво і талановито розроблені проблеми людських відносин (Мон-тень, Достоєвський, Швейцер, Бахтін, Вампілов, Володін, Окуджава, Станіславський та ін.); слайди-програми; вони обслуговують різні види релаксації (налагоджувальну, мобілізуючу, тонізуючу, надихаючу, що знімає напруїу, що заспокоює), збагачують форми спілкування (спілкування із суб'єктивованими об'єктами, з природою, тваринами, літературно-казковими персонажами, художніми образами і т. п.). Вони являють собою засоби включення актуальної свідомості в більш широкому розумінні, ніж власне мікросередовище. Контекст сприйняття навколишнього світу (слайди-програми „Вічна людина", „Краса в житті і в мистецтві") є засобом особистішої ідентифікації і діагностики актуальних життєвих рольових амплуа учасників програми; - тестові психологічні ігри, спрямовані на діагностику ведучим і самодіагностику особливостей індивідуального стилю поводження і прояву різних особистісних властивостей і якостей у ситуаціях різного типу. Наприклад, гра „Діагностик" працює на виявлення просторової і психологічної дистанції між людьми й індивідуальною специфікою проявів у цій сфері. Стратегія включення в колективну ігрову діяльність повинна орієнтуватися на групову динаміку з наступними соціально-психологічними механізмами і відповідними етапами. Перший етап. Побудова комунікативної диспозиції: зняття психологічних дистанцій, позитивний настрій учасників на інтенсивне рекреативне спілкування один з одним і з організаторами гри. Другий етап. Актуалізація творчого потенціалу, формування загальної творчої атмосфери за допомогою активізації уяви, підвищення ступеня суб'єктивності і надситуативної активності, особистішої поведінкової волі, готовності до новацій, несподіванок, здатність до азарту, ризику. Третій етап. Формування ігрової основи з метою колективного занурення в гру і тривалого перебування в ній; формування адекватного стартового рольового синдрому (підбір ролей, який визначає стан кожного учасника як людини граючої); актуалізація рольової пластичності, рольової переключності учасників (з урахуванням рольової ригідності або пластичності кожного); актуалізація рольових амплуа (з набору, властивого даному індивіду), система яких визначена конкретним сценарієм даного виду, форми, жанру колективної гри. Актуалізація містить у собі ситуацію „вручення ролі" групою даному учаснику через асоціювання його особистості з конкретним літературним (літературно-казковим) героєм або іншим образом, соціокультуриим символом. Вона також провокує колективну творчість зі створення сюжетних ситуацій, які реалізують міжособистісні відносини в системі вручених ролей-сим-волів, а потім і зміну ролей і сюжетних ситуацій з метою розширення рольових діапазонів учасників. Четвертий етап. Формування готовності сформованої контактної групи (чи асоціації) до соціально-продуктивної колективної діяльності, що має педагогічну спрямованість на зовнішній соціальний об'єкт, який вторгається в життя соціального об'єкта з діяльно-перетворювальними цілями, які реалізує на даному об'єкті соціально значимі виховні завдання через систему ігрових ситуацій. Проблема ефективності видовищно-ігрових форм масової роботи стає проблемою їхнього оптимального конструювання. Цей оптимум може бути досягнутий за умови реалізації двох основних параметрів: - у драматургії і композиції форми, покликаних забезпечити повноцінне і різноманітне спілкування даної дозвіллєвої групи, доцільну динаміку колективних емоцій і процес засвоєння її членами заданих елементів ціннісно-нормативної культури (власне педагогічні завдання); - у системі виразних засобів (компонентів видовищності),які використовуються для символізації і художньо-образного втілення усього комплексу ідеалів, цінностей, норм і цілей, які в даний момент циркулюють у груповій свідомості і задані суспільною свідомістю. Ці два параметри становлять основу двох традиційних творчих професій - сценарної і режисерської, але з урахуванням специфіки масової роботи, тобто орієнтації на масову ігрову співучасть, яка має метою задовольнити реальні дозвіллєвої потреби і духовно-соціальний зріст членів дозвіллєвої групи. Велика кількість форм видовищної масової роботи розраховані на пасивне глядацьке сприйняття. Таким чином, з'явилася проблема конструювання нових і переосмислення прийнятих форм роботи. Цей формотворчий процес необхідно проводити, використовуючи: - соціокультурну спадщину - форми колективно-ігрової - деякий досвід сучасної видовищної практики: свята про Формотворчий процес повиннен керуватися певними принципами, а самі видовищні форми повинні мати чіткий набір сутнісних ознак. Як принципи виступають: -діяльна рівноправна співучасть дозвіллєвої спільності (колективу) в процесі створення видовищної форми й у виконавському процесі, без поділу на артистів і глядачів. Демократизм, самодіяльність, публічність і творча активність -норми видовищної роботи дозвіллєвого колективу; - структурність видовищної форми, тобто структурна - культура форми, тобто включеність видовищної масовоїформи в культурну традицію, її наступність, високийкультурний фон. Зі сказаного очевидно, що формам видовищної масової роботи ми додаємо соціально-художній характер, іменуючи їх надалі соціально-художніми масовими формами. їх можна конкретизувати в такий спосіб: - святковість. Психологічна динаміка граючого колективуу видовищній формі визначена особливим духовним станом,для якого характерне гостре переживання особистісної духовної волі, прилучення до вищих цінностей соціуму і безмежних творчих можливостей. Зрозуміло, це поняття містить у собі і - обрядовий початок. Соціально-художні масові форми ви - коммунікативність. Термін має потрійний аспект. По-перше, здатність (і можливість) членів спільності до різноманітних вільних контактів з нарощуваною інтенсивністю. По-друге, динаміка цієї контактності, яка сприяє розвитку згуртованості групи до рівня колективу з наступним виходом у продуктивну соціальну діяльність. По-третє, коммунікативність, спрямована зовні, тобто здатність граючого колективу впливати на навколишнє соціальне середовище з метою включення в спільну діяльність нових членів. Тут коммунікативність стає фактором накопичення колективом власного педагогічного потенціалу; - документалізм. Соціальна група в колективній ігровій взає модії перетворює своє буття, спираючись на реальності свого життя, своїх соціальних нестатків і на факти своєї долі. Фрагменти іншої реальності стають змістовним предметом внутрішньо колективної ігрової дії лише за умови їхнього включення в колективну свідомість групи як свого матеріал)7, як реальності,яку можна ототожнити з реальним життям групи; - ігровий початок. Соціально-художні масові форми базу - видовищність. Вона розуміється як система виразних за Неважко переконатися в тому, що названі сутнісні ознаки знаходяться у взаємодоповнюючих відносинах, взаємозалежні і становлять деякий соціокультурний мінімум. Таким чином, соціально-художня масова форма є святкове видовище, яке наочно втілює соціальну активність дозвіллєвого колективу, його усвідомлену і спрямовану духовність, його відкрито виражене оточення, що спирається на актуальне буття колективу у зв'язку з його соціальними перспективами й ідеалами. Інакше кажучи, участь колективу у виставі, є соціальним, необмежено затальним моментом, здатним здобувати значення видовищного загального заходу, переступаючи рамки всякої конституційної схеми, створюючи навколо ігрових подій типовий ореол соціальності. Соціальність як видовище саме по собі єдине в багатстві своїх відносин. Усяка спроба створення соціально-художньої масової форми, яка спирається на конкретне соціальне буття дозвіллєвої групи, тобто діяльність, у відомому змісті, конкретно-педагогіч-на, стає діянням культурологічного рангу, знаходить загальнокультурний зміст, і поруч із соціально-педагогічним аспектом неминуче виростає аспект культурологічний. Справа в тому, що всяка суспільна ініціатива або масовий соціальний рух, чи просто форма діяльного контакту членів спільності продуктивні, стійкі і мають тенденцію розвиватися тільки в тому випадку, коли фіксують себе в деяких стабільних структурно-організо-ваних формах. Таким чином, сам рух або спільна діяльність даної соціальної групи творить свою систему колективно-пове-дінкових стереотипів, систему стереотипів свідомості, символічного мислення, спілкування і навіть стереотипів емоційної динаміки. Групові потреби, інтереси, мета і цінності формують систему стереотипів, що утворюють основу для спільної діяльності. Вони визначають її так само, як і спільна діяльність визначає саму систему стереотипів. Соціальна група, коли вона стає суб'єктом соціально-перетворювальної діяльності, створює свій простір існування культурних (поведінкових, емоційних, етичних, естетичних) стереотипів, об'єднує їх в особливу цілісність або систему цілісностей. Так поступово утворюється комплекс святково-обрядової культури даної спільноти. Структурність, закономірність, конструктивність форми обов'язкові в тому сенсі, який вона (виникнувши з діяльністю групи) акумулює в собі соціальний досвід групи, її систему цілей і цінностей, а також зберігає й удосконалює структуру ролей у групі, зберігає стабільність групи і її діяльнісну енергію, спрямованість. Руйнування структури культурної форми (або її непродумане проектування) гальмує і спотворює саму діяльність, оскільки спотворюється система стереотипів спілкування, поводження і самопочуття, що консолідує групу. Відзначимо, що поєднання соціально-педагогічного і культурологічного аспектів у конкретній формоутворюючі діяльності має діалектичний характер і тому є органічним, а не випадковим і нав'язаним явищем, якщо тільки створювані соціально-художні масові форми засвоюються дозвіллєвим колективом, стають традиційними елементами його суспільного побуту, культурною традицією. Це відповідає сучасній теорії культурної традиції, яка має одне з основних положення про те, що традиція - фундаментальна стабільна одиниця культури, здатна до ситуативних змін, тобто до включення інновацій у свою структуру. Найважчим є включення спільності в колективний творчий процес. Звідси необхідність єдиної художньо-педагогічної методики або, як мінімум, єдиного методичного прийому. Він підказаний педагогічною практикою і останнім часом використовує поняття „позірна ситуація" (за Л.С. Вигодським) або „уявна ситуація" (за Л.Н. Леонтьєвим). Однак це поняття повинно бути дещо трансформоване, оскільки воно традиційно пов'язане з поняттям гри як виду інтрогенного поводження (за Д.М. Узнадзе), що вільне від спонукання ззовні і за своїм походженням є моментом внутрішнього порядку. Маючи справу з колективною грою і з ігровим спілкуванням, мотивації якого в основному визначені або вироблені контактною групою чи колективом (за умови їхньої рівноваги з індивідуальними мотиваціями) у зоні публічної взаємодії, необхідно мати свій опорний термін або сукупність термінів. Таких термінів два: колективна ігрова діяльність та ігрова ситуація. У першому терміні, використовуючи слово „колективна", ми зобов'язані виходити з існуючого в сучасній соціальній психології поняття колективу як сукупності індивідів, пов'язаних відносинами взаємодопомоги і взаємовідповідальності. Колектив - це соціальна група високого рівня розвитку, де міжосо-бистісні взаємодії і взаємини опосередковані суспільно-коштовним і особистісно-значимим змістом спільної діяльності. Колективність - особлива якість групи. Вона є продукт соціально-психологічного розвитку. При цьому потрібно мати на увазі відмінність колективу як соціальної спільності від дифузійної групи. Відмінність за рівнем суспільної свідомості, емоційної згуртованості, рівнем соціальних норм, ціннісних орієнтації і суспільно значимих цілий спільної діяльності. Таким чином, вводячи поняття колективної ігрової діяльності, ми пов'язуємо цей вид діяльності з колективізмом як найважливішим фактором групової динаміки і розглядаємо динаміку колективності в групі у зв'язку зі структурою колективної ігрової діяльності. Щодо вживання поняття „ігрова діяльність", то воно можливе з урахуванням двох умов. По-перше, граючий зацікавлений у партнері, у спільних ігрових зусиллях, тобто в ігрових відносинах, наявність яких дозволяє говорити про соціальну гру, оскільки ігрове поводження проходить з урахуванням гри іншого. Сама можливість існування колективної гри допускає наявність у граючих загального об'єкта їхніх ігрових зусиль, спільність ігрової символіки (у тому числі ігрових атрибутів), обов'язковість для всіх граючих усіх етапів ігрового процесу, а також однаковість правил гри. Дотримання цих положень створює первинний ефект соціалізації індивіда в групі. Цей ефект розвивається на діяльнішій основі через ланцюг колективних ігрових вчинків. Таким чином, випереджаючи поняття ігрова діяльність, можна вдатися до поняття ігрове поводження, визначивши його як свідоме, активне особистіше поводження, яке проходить в рамках прийнятої на себе ролі або в рамках ігрових правил, установлених за спільною згодою. Ігрове поводження є перетворення повсякденного поводження, коли особистість трансформує у своїй уяві сферу соціальних відносин,нормативні і ціннісні орієнтації і навіть навколишній предметний світ, після чого формує свої відносини і поводження відповідно до цієї абстракції. По-друге, під роллю розуміється не тільки художня роль (у колективній художньо-ігровій діяльності) або обрядова роль (в обряді). Ми вкладаємо сюди ширший зміст, розглядаючи роль як динамічний статус особистості в групі, тобто як соціальну роль. Зрозуміло, рольове поводженні в колективній грі відбувається з урахуванням соціальних очікувань, окреслених груповою потребою в побудові своєї моделі суспільних відносин і у своїх уявлюваних ігрових ситуаціях. У цьому змісті ігрова роль є динамічний статус особистості в групі. Подвійно - і з позицій динаміки міжособистісних відносин у процесі колективної гри, і з позицій динаміки самого соціального статусу, який знов утворюється за законами колективної творчої уяви граючих. Звідси виникає необхідність уведення поняття ігрової ситуації, яка змодельована групою (колективом) і відноситься до ідеального світу соціальних ролей і відношень. Ігрова ситуація - це свого роду колективна програма, яка задає своїм членам систему ролей. Ігрова ситуація, на відміну від ролі, являє собою структурну одиницю колективної гри. Саме з неї, як правило, починалася робота над будь-якою сценарною композицією. Сам сценарій являє собою ланцюг різножанрових ігрових ситуацій, що чергуються з епізодами безпосереднього (не ігрового) спілкування . Термін „ігрове поводження" має переважно індивідуально-психологічне значення і в ньому недостатньо виявлена соціально-перетворююча спрямованість людської активності. Наше розуміння ігрової ситуації дозволяє перейти від поняття „поводження" до поняття „діяльність". У філософській літературі, присвяченій проблемі людської діяльності, останнє розглядається як така форма активності живої істоти, що покликана відтворювати надприродні умови його буття - соціальні відносини, культуру, нарешті, його самого як біосоціальну, а не чисто біологічну істоту. Тим самим людська діяльність забезпечує стрімкий соціальний прогрес, у ході якого змінюються природа, культура і сама людина як об'єкт і суб'єкт власної діяльності, у тому числі й дозвіллєвої. 3.Соціально-педагогічні умови функціонування технологій культурно-дозвіллєвої діяльності. Особливості суті соціально-педагогічних умов на технологію культурно-дозвіллєвої діяльності, варто виходити з положення про те, що основною детермінантою є категорія „образ життя". Залежно від соціального мікросередовища, соціальної групи або особистості сукупність умов, факторів, причин, які детермінують спосіб життя, і сама роль цих факторів є постійно-змінними. Спосіб життя тим і відрізняється від умов життя. Це - конкретна життєдіяльність об'єкта і суб'єкта культурно-дозвіллєвої діяльності. Об'єктивні умови розрізняються за ступенем і силою впливу на формування і розвиток психології спільнот, соціальних груп, колективів, особистості. Для оцінки можливостей впливу культурно-дозвіллєвої діяльності на свідомість і поводження людей необхідно серед об'єктивних умов насамперед виділити головні, визначальні і другорядні. Причому ті самі умови можуть бути визначальними стосовно окремих напрямів культурно-дозвіллєвої діяльності установ культури і відігравати другорядну роль щодо інших. Можливі й інші переміщення в структурі об'єктивних умов: через певний проміжок часу домінуючі стають другорядними, а ті, які раніше займали підлегле і неголовне положення (за спрямованістю, ступенем і силою впливу на психологію суспільних груп), стають визначальними. Всебічний аналіз об'єктивних умов - реальна передумова для визначення результативності впливу культурно-дозвіллєвої діяльності.
|