КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Сучасні соціально-політичні ідеї та концепціїДо цієї групи відносяться теорія постіндустріального суспільства, теорія соціальної держави та альтернативні соціально-політичні течії. Вважається, що термін «індустріальне суспільство» ввів у науковий обіг ще Анрі де Сен-Симон, але засновником концепції індустріального суспільства по праву є французький філософ та соціолог Огюст Конт. Свого найвищого розвитку та визнання ця теорія досягла у 50 - 60 роки XX ст. після появи книги Уолта Ростоу «Стадії економічного росту» та лекцій Рай-мона Арона. Розвитком ідей цих авторів є концепція постіндустріального суспільства та її новітня модифікація - теорія інформаційного суспільства, що їх розробляють - Д. Белл, 3. Бжезинський, Дж. Гелбрейт, А. Тоффлер та ін. В основі концепції постіндустріального суспільства - принцип технологічного детермінізму: вирішальне значення в розвитку суспільно-економічних структур належить змінам у технічних і технологічних сторонах виробництва. На думку авторів цієї теорії, будь-які зміни техніко-технологічного порядку тягнуть за собою зміну соціальних структур та відносин. Доіндус-тріальне, індустріальне, постіндустріальне та інформаційне суспільство - це результати послідовних стадій технологічних змін у виробничих та інформаційних процесах. У доіндустріальному суспільстві виробництво ґрунтується на доньютонівській науці й технології та на спрощених уявленнях про зовнішній світ. Таке виробництво - це натуральне господарство. Соціальна структура у такому суспільстві має станово-ієрархічний характер, панують священики та землевласники. Головним регулятором суспільних відносин є традиція. Для індустріального суспільства характерним є високий рівень розвитку промислового виробництва, що орієнтований на масовий випуск товарів тривалого використання (телевізорів, автомобілів, пилососів тощо). Головним підґрунтям для переходу до індустріального суспільства вважається промислова революція, що призвела до якісних технічних нововведень у виробництві та управлінні, які, в свою чергу, призвели до зміни характеру виробництва та перетворення всієї суспільної структури. У такому суспільстві виробництво повністю стає товарним, воно зорієнтоване на отримання максимальних прибутків. Основа організації такого суспільства - капітал і праця, домінуюче місце у соціальній структурі займають капіталісти, банкіри, торговці. З'являється протиріччя між найманими робітниками та капіталістами. При переході від традиційного суспільства до індустріального знищуються станові привілеї. Влада набуває централізованого характеру, розвиваються демократичні форми правління і традиція поступається місцем закону. Автори концепції постіндустріального суспільства стверджують, що в залежності від рівня розвитку техніки у суспільстві послідовно панують: спочатку сільське господарство, потім промисловість, а вже потім сфера послуг. Концепція постіндустріального суспільства виходить з того, що на кожній із стадій економічного розвитку пануюче положення у суспільстві займають певні соціальні групи. Це - священики та феодали у традиційному суспільстві, бізнесмени - в індустріальному, вчені та фахівці, які надають послуги - у постіндустріальному. Кожній економічній стадії притаманні також свої специфічні соціальні інститути. У традиційному суспільстві - церква та армія, в індустріальному - промислово-фінансові корпорації, у постіндустріальному - університети та науково-дослідні установи. При переході від індустріального суспільства до постіндустріального відбуваються істотні зміни в різних областях життя. В економіці відбувається перехід від товаровиробницької до обслуговуючої економіки, переваги питомої ваги сфери послуг над сферою виробництва. В соціальній структурі класовий розподіл поступається місцем професійному, при якому зберігається природна нерівність людей. У політичній сфері має місце розподіл на правлячу, технократичну еліту та ті маси населення, якими правлять. Автори концепції постінду-стріального суспільства не заперечують існування у такому суспільстві соціальних і політичних конфліктів, але вважають, що їх природа є зовсім іншою. Якщо в індустріальному суспільстві головний конфлікт пов'язаний із власністю, що зосереджена в руках капіталістів, то у постіндустріальному суспільстві він зумовлений змінами у змісті праці і виступає як конфлікт між знанням та некомпетентністю. Істотним елементом теорії постіндустріального суспільства є ідеї, що відносяться до процесів розвитку світової спільноти. Головне місце серед них посідає ідея взаємозалежності народів, посилення інтеграційних тенденцій у світовому розвитку при наближенні до постіндустріальної стадії. Автори вважають, що у XXI ст. людству доведеться входити разом, незалежно від стартового майданчика, на якому знаходиться той або інший народ. А це передбачає нове політичне бачення світу. Різновидом теорії постіндустріального суспільства є концепція інформаційного суспільства. Інформаційна стадія розвитку суспільства характеризується тим, що значно підвищується інтелектуалізація праці. Культура, освіта та охорона здоров'я втрачають своє традиційне призначення «невиробничої сфери» і трансформуються в самостійну виробничу силу, що орієнтована на виробництво не тільки матеріальних благ, але й самої людини. Одним з головних у концепції інформаційного суспільства є положення про посилення нематеріальної мотивації трудової діяльності людей у сучасній виробничій корпорації. Вважається, що у розвинутих країнах Заходу такий мотив до праці як висока заробітна платня поступово відходить на другий план, а на перший план виходять зміст праці, можливість самореалізації, перспективи професійного зростання, психологічний клімат у колективі та інші. Один з авторів цієї теорії Дж. Гелбрейт (книга «Нове індустріальне суспільство») вважає, що важливими мотивами в діяльності техноструктури є ототожнення та пристосування, тобто добровільна заміна своїх цілей цілями організації та зв'язок з організацією для того, щоб привести її цілі у відповідність із своїми. Це призводить до розвитку різних форм соціальної взаємодії та злагоди - солідаризм та формування органічних людських спільнот - комунітаризм. Доповнює теорії постіндустріального та інформаційного суспільства концепція соціальної держави. Термін «соціальна держава» увійшов у політичну та правову літературу після того, як у 1949 році в Конституцію ФРН був включений вислів «соціальна правова держава». Німецькі вчені прийшли до висновку, що уряд країни має здійснювати політику, спрямовану на забезпечення гідного людини рівня життя, задоволення основних життєвих потреб усіх соціальних груп. Цей принцип поступово був розвинутий до концепції соціальної держави. Соціальна держава покликана здійснювати політику, спрямовану на забезпечення блага всіх своїх громадян, підтримку соціально слабких груп населення, ствердження у суспільстві соціальної справедливості. Разом із терміном «соціальна держава» використовується термін «держава загального благоденства». Ці поняття використовуються для визначення одного і того ж явища - держави сучасного демократичного типу в умовах постіндустріального суспільства. Автором концепції такої держави вважається американський економіст Дж. Гелбрейт. Ідея соціальної держави є конструктивною відповіддю на критику недосконалості держави ліберального типу, що не може забезпечити соціальні права та гідний рівень життя усім громадянам. Ця ідея виходить за межі давніх уявлень про зміст прав індивіда, які класичний лібералізм обмежував лише формальним їх проголошенням та забезпеченням прав усіх громадян перед законом. Згідно з сучасними уявленями, соціальна держава для досягнення своїх цілей має забезпечувати: конституційні гарантії громадянських, політичних, економічних і соціальних прав особистості; багатоукладність економіки; поєднання планових і ринкових механізмів регулювання суспільного виробництва; доступні всім системи освіти, охорони здоров'я та соціального забезпечення; турботу влади про створення умов для зайнятості населення; державну підтримку незаможних категорій громадян; організацію боротьби із злочинністю та антисуспільними явищами; розробку та здійснення державних програм, спрямованих на вирішення істотних соціальних проблем. Більшість сучасних дослідників вважають, що концепція соціальної держави відбиває закономірність суспільних змін на індустріальній та постіндустріальній стадіях розвитку виробництва: трансформацію як західного, так і східного суспільств у напрямку взаємного наближення та взаємопроникнення. У цій концепції синтезуються найкращі риси як класично-ліберальної, так і державно-соціалістичної моделей суспільного устрою. Можливо, тому практично у всіх країнах світу метою суспільного розвитку проголошується соціальне-демократичне суспільство. Спроба вийти за межі традиційних ідеологічних систем та усвідомити нові суспільні проблеми з точки зору гуманізму виражена в формуванні сучасних альтернативних соціальних ідей. Носіями альтернативного світогляду є насамперед учасники нових соціальних рухів. Наприклад, таких, як пацифізм, фемінізм та антиглобалізм. Пацифізм (від лат. pacificus - миротворчий) - це не тільки світова громадська ліберально-демократична течія, яка сповідує пасивні методи збереження миру, вважає головним засобом запобігання війнам - засудження їх аморального, антигуманного характеру, але й один з напрямів антивоєнного руху, представники якого виступають проти будь-яких воєн, незалежно від того, який вони мають характер і мету. Перші пацифістські організації, що ґрунтуються на вірі в можливість відвернення будь-якої війни силою переконання, виникли у першій половині XIX ст. (після наполеонівських воєн у Великобританії і США), але найбільшого поширення набули наприкінці XIX ст., залучивши до своїх лав досить широкі кола громадськості. На міжнародних конгресах пацифістів (у Брюсселі 1848 p., на Генеральній Асамблеї делегатів громадського миру в Турині 1898 р. тощо), висувалися вимога заборонити війни, здійснити загальне роззброєння, вирішувати суперечки, які виникають між державами, у міжнародних третейських судах. Нова хвиля пацифізму почалася після другої світової війни. В умовах зростання мілітаризму це піднесення стало результатом усвідомлення того факту, що нова світова війна-і застосування ядерної зброї загрожує самому існуванню людства. Найбільшого розмаху пацифістський рух досяг у Західній Європі у 80-ті рр. ХХ ст. Поширення наприкінці 80-х - на поч. 90-х pp. XX ст. «нового політичного мислення» та докорінні зміни у розкладі політичних сил на міжнародній арені після розпаду світової системи соціалізму і СРСР дещо дезактивізували пацифістський рух. З 90-х років XX ст. спостерігається зближення його з масовими демократичними силами. Внесок пацифізму в антивоєнну боротьбу миролюбних сил на Землі є досить значним. Завдяки урахуванню думки представників пацифістського руху, войовничі політики почасти утримуються приймати крайні, мілітаристські рішення. Фемінізм (від лат. femina - жінка) - загальна назва руху жінок проти дискримінації за ознаками статі. Йдеться про одну з форм дискримінації - сексизм (англ-sex - пол), що має місце в культурі поряд з расизмом - дискримінацією за расовим етнічним принципом та ейджизмом (англ. age - вік) - дискримінацією за віком. Прихильники фемінізму вважають, що жінка займає у сучасному суспільстві залежне положення. Досить розповсюджена професійна дискримінація та сегрегація жінок (Новейший философский словарь. - Мн.: Интерсервис; Книжный Дом., 2001. - 1280 с). Фемінізм не є систематичною, логічно пов'язаною єдиною ідеологією. У сучасній літературі можна зустріти не менше чотирьох інтерпретацій поняття «фемінізм». Перша з них вважає фемінізм цілісною теорією, що пов'язана з характером глобального пригнічення жінок та їх підкорення чоловікам. Друга вважає, що це соціополітична теорія та практика, яка спрямована на визволення всіх жінок від чоловічої переваги та експлуатації. Третя - розглядає фемінізм як соціальний рух, що поєднує у собі стратегічну конфронтацію з гендерно-класовою системою. І, нарешті, четверта інтерпретація бачить фемінізм як ідеологію, що знаходиться в діалектичному протиріччі з усіма жінконенависницькими ідеологіями та діями. Але, не зважаючи на різні підходи, в основі феміністських поглядів лежить загальне підґрунтя - розуміння культури західного суспільства як патріархатної за своєю суттю та маску -линістські орієнтованої (від maskuline - чоловік). Фемінізм вважає, що у сучасному суспільстві чоловіки домінують і ця домінанта є апеляцією до раціональності і нехтуванням емоційністю, культом сили та агресії, пануванням верховної влади та насильством над природою. Соціальні ролі індивідів у сучасному суспільстві - нерівні. Жінка, що є носієм та охоронцем загальнолюдських моральних цінностей та особливостей (етнографія розподіляє народи за особливостями приготування їжі та виховання дітей - традиційно жіночих турбот), у мускулинній культурі є вторинним буттям, або зовсім небуттям. «Людина» у такій культурі розуміється як «чоловік». Дуже довго жінка була виключена з суспільного життя і вважалась носієм якостей, протилежних чоловічім: ірраціональності, емоційності, чуттєвості. Традиційно сутність жінки визначалась через негативні характеристики. Вважалось, що жінка - неповноцінна та залежна істота, що стоїть нижче чоловіка і сенс життя жінки - служити чоловікові та бути йому корисною. Засновницею фемінізму вважають Мері Волстоункрафт, яка у 1792 р. надрукувала в Лондоні кншу «Захист Прав Жінок». У цій книзі авторка вперше написала про необхідність включення в раціоналістичну культуру жіночого життєвого досвіду. Вона відмітила згубність системи жіночої освіти того часу і вважала, що чесноти людини мають оцінюватись незалежно від її статі. Дещо пізніше Герріет Мілль і Джон Мілль надрукували ряд есе, в яких обґрунтовували жіночу емансипацію. Вони вважали, що жінка -це людська істота, якій доступна раціональна думка, і вона заслуговує таких самих природних прав, що і гарантовані чоловікові. Цілі, сформульовані раннім ліберальним фемінізмом, актуальні і зараз. Серед них - припинення правової, економічної та соціальної залежності від чоловіків; забезпечення свобод і можливостей в отриманні та удосконаленні освіти; підтримка відкритого змагального функціонування економічного ринку та захист його від втручання; прискорення процесу модернізації; введення законів та інституцій, які гарантують рівність вибору та можливостей, що приводили б до покращення статусу жінки. У жіночому русі прийнято виділяти два етапи. Перший етап продовжувався з середини XIX ст. до 1960-х років.. Жінки боролися за рівні права і насамперед за виборчі права. З 20-х років XX ст. такі права були надані жінкам у багатьох країнах: у Фінляндії, Норвегії, Бельгії, Данії, Германії, Польщі, Канаді, США та ін. Досягнуті успіхи на деякий час загальмували розвиток фемінізму і тільки наприкінці 60-х - початку 70-х років XX ст. жіночий рух перейшов до нового етапу в своєму розвитку. Епіцентром «жшочого відродження» стали США, де у цей час спостерігався активний демократичний рух проти різних типів дискримінації. Жшочий рух набув різних форм, в ньому виділились три головні напрямки: ліберальний, радикальний і соціалістичний. Ліберальний фемінізм орієнтується на досягнення рівності чоловіків і жінок без радикальної зміни патріархатної системи, але з переорієнтацією розподілу праці між статями. Радикальний фемінізм виборює новий суспільний порядок, в якому передбачається відособлене існування жінок від чоловіків і від патріар-хатних структур суспільства. Соціалістичний фемінізм розглядає жіночу тему з точки зору класового та расового панування, разом з якими має буде зруйнована і статева дискримінація. Об'єктивними засадами формування альтернативних соціальних ідей є необхідність вирішення комплексу взаємозумовлених проблем, які раніш не були предметом розгляду ідейно-політичних концепцій. До них відносяться: нові економічні проблеми -продовження економічного зростання в нових умовах або відмова від нього, пошук нових джерел енергії, розробка «м'яких» технологій і визначення оптимального співвідношення між концентрацією та децентралізацією виробництва; міжнародні -збереження миру та відмова від ядерної зброї, пошуки форм співіснування Заходу і Сходу та подолання нерівності між Північчю і Півдрієм; соціальні - досягнення нової суспільної згоди, що пов'язана із змінами у соціальному складі населення, забезпечення рівноправ'я жінок, ліквідація безробіття; моральні -розкріпачення особистості, самореалізація та соціальна відповідальність; політичні - подальший розвиток і втілення демократичних принципів, політичного плюралізму та демократії участі; культурні - формування контркультури. Відомо, що більшість цих проблем існувала і раніше, але в 70-і роки XX ст. принципово змінились їх масштаби та гострота. Вони набули всесвітнього характеру і примусили теоретиків шукати відповіді на питання поза межами старих ідеологічних концепцій і постулатів. Ідеологи альтернативних течій шукають відповіді на ці питання не на традиційних шляхах, а у зміні оцінки перспектив розвитку суспільства. Головним у концепціях альтернативного розвитку є положення про вичерпаність і безперспективність індустріального суспільства. Цей висновок ґрунтується на усвідомленні того, що індустріальний розвиток призводить до концентрації та централізації виробництва, зрощення великого виробництва та держави і утворення «мегамашини», що протиставляє себе індивідові. Теоретики альтернативних течій вважають, що сучасне суспільство не дає можливості особистості не тільки реалізувати себе, але й навіть усвідомити свої інтереси. На їх думку, і капіталізм, і соціалізм - це різновиди індустріального суспільства, що орієнтуються тільки на економічне зростання та збільшення споживання. Велике значення для альтернативних течій має ідея децентралізації влади. Крім того, вони вважають, що запобігти екологічній катастрофі можливо тільки, загальмувавши технологічний розвиток та відмовившись від економічного зростання. Таким чином, сутність запропонованої альтернативи - суспільство, метою якого є вільний розвиток особистості. А головне завдання сучасного етапу - подолання відчуження в економіці, політиці, культурі, приватному житті. Альтернативні політичні течії прагнуть урахувати не тільки всі досягнення цивілізації, але й небезпечні межі розвитку на шляху індустріалізму, мобілізувати не тільки розум, а й потенціал людських емоцій. У сучасних умовах відбувається загально-цивілізаційний процес, який справляє величезний вплив на всі сфери людського буття - глобалізація (від англ. global - світовий, всесвітній). Антиглобалізм - це соціально-політична течія, що виступає проти глобалізації сучасного світу. Глобалізація, на думку антиглобалістів, процес неоднозначний. З одного боку, це об'єктивна інтернаціоналізація технологій і культур, з іншого - глобальний капітал, як особлива, історично конкретна форма цього процесу. Світовий антиглобалістсь-кий рух виступає не проти глобалізації як об'єктивного процесу посилення взаємозалежності та взаємозв'язку всіх країн, а проти конкретної сучасної моделі глобалізації. Не проти відкритого суспільства взагалі, а проти конкретного типу такого суспільства. Тому самі антиглобалісти називають себе альтергло-балістами, підкреслюючи альтернативність свого бачення розвитку майбутнього суспільства. Альтерглобалісти згодні з тим, що на межі сторіч світ розвивається в умовах інтеграції технологій, економік та культу, і процес цей має об'єктивний характер. Але вони категорично не згодні з тим, що єдино можливою формою такого процесу є всевладність «глобальних гравців». Вони стверджують, що сьогодні йдеться про глобальну гегемонію корпоративного капіта- лу. Глобальна влада капіталу створює тотальний ринок як простір боротьби глобальних мереж. Вона не просто експлуатує найманих робітників, а цілком підкоряє їх особистість. Одночасно проходить монополізація ключових ресурсів розвитку та зростання глобального політичного і ідеологічного маніпулювання, інформаційний і культурний тиск. Але одночасно всі ці процеси створюють передумови для контрглобалізації та кон-тргегемонії і викликають до життя всебічну альтернативу інтернаціональному відчуженню. Відчуження альтерглобалісти трактують як процес відриву людини як родової істоти від здійснення перетворень природи та суспільства у відповідності з законами їх розвитку. Вони вважають, що власні властивості та здібності людини перетворюються глобалізацією у світ зовнішніх, чужих і непідвласних йому сил. Альтерглобалістсь-кий рух пропонує солідарність, співробітництво та відповідальність як альтернативи відчуженню, організація руху здійснюється на засадах вільної асоціації та використовує механізми мережної, консенсусної та партисіпаторної демократії. Учасники руху альтерглобалістів - різні суспільні об'єднання: профспілки, жіночі, молодіжні, дитячі асоціації; гуманітарні та неурядові організації, наукові та освітні об'єднання тощо. Найбільш відома форма альтерглобалістського руху - протестні акції, що проводяться з початку 1999 року в місцях та під час проведення саммітів агентів глобалізації (ВТО, МВФ та ін.). Відмінними рисами таких акцій є: масовість, інтернаціональний характер, інтеркласовий склад учасників, представництво людей різного віку та досить рівні долі чоловіків і жінок. Один з головних напрямків діяльності альтерглобалістського руху - проведення всесвітніх соціальних форумів. У листопаді 2002 року у Флоренції пройшов перший Європейський соціальний форум альтерглобалістів. У ньому взяли участь 59 тис. людей. А у демонстрації проти війни, що була проведена після форуму, взяли участь біля мільйона громадян Європи. У 2003 році пройшли Азіатський і Всесвітній соціальний Форум. Альтерглобалістський рух постійно розвивається та стає значною політичною силою. Кирилюк
|