КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Генезис ідей громадянського суспільстваПроблема громадянського суспільства посідає особливе місце у розвитку політико-юридичної думки. З одного боку, ця проблема з'явилася разом з виникненням держави і розподілом суспільства на державну та недержавну сфери людської діяльності і залишалась у центрі уваги мислителів протягом багатьох століть; з другого — у нашому лексиконі навіть термін «громадянське суспільство» з'явився не так давно. Його не було в словниках, довідниках, енциклопедіях, надрукованих до 1990 p., однак останніми роками проблеми громадянського суспільства почали інтенсивно вивчатись у межах одразу кількох наук і навчальних дисциплін. Зокрема, правознавство вивчає громадянське суспільство як суб'єкт цивільного права і правового регулювання; політологія вивчає характер і форми взаємодії громадянського суспільства з політичними інститутами, державою в цілому, причини й умови його виникнення, структуру, тобто всю цілісну картину громадянського суспільства. Сама ідея громадянського суспільства бере початок у Стародавній Греції та Давньому Римі, зокрема з творчості Платона, Цицерона та ін., коли склались уявлення про громадянство, громадянина і виникло поняття суспільства як спільності громадян. Однак тривалий час саме поняття «громадянське суспільство» ототожнювалося з державою. Для стародавніх греків усе суспільне життя було політичним, тобто полісним. Поняття «політія» визначало одночасно права суспільства, форму правління, конституцію, особливості державного управління. А суспільство — це сукупність громадян, які мешкають у політії — місті-державі, що відрізняється від села. Громадянин у Давньому Римі — особисто вільна людина (тобто не раб), підданий Римської імперії (не іноземець), мешканець Італійського півострова (а не провінції або колонії). Римлянин мав громадянські обов'язки: служив в армії, брав участь у народних зборах і політиці. Він мав права, навіть привілеї: його не можна було віддати на ганебну страту — розі п'яти на хресті. Зі зростанням продуктивності праці, диференціацією різних сфер суспільства, визволенням з-під всеосяжної державної влади об'єднання людей в різні асоціації стають чисель-нішими і різноманітнішими. Спільний інтерес пов'язує ці утворення, вони прагнуть свободи, автономії від держави і колективного життя. У зв'язку з цим проблема взаємовідносин суспільства і держави стає однією з найважливіших у працях мислителів середини XVII ст. Т. Гоббса, Дж. Локка. Ця проблема розглядалася в XVIII-XIX ст. у працях Ж.-Ж. Руссо, ПІ.-Л. Монтеск'є, Д. Віко, В. фон Гумбольдта, І. Канта, Г. Гегеля, К. Маркса. Від XVII ст. мислителі не ототожнювали громадське суспільство з існуючою державою або реальними формами державного управління. Навпаки, вони відзначали, що в дійсності реальна держава найчастіше пригнічує громадянське суспільство, і вважали законним тільки обраний уряд, підкорятись якому добровільно погодились усі громадяни. Дж.Локк, наприклад, вважав абсолютну монархію, яка деяким уявлялась єдиною формою правління у світі, насправді несумісною з громадянським суспільством і, отже, неможливою формою громадянського правління1. 1Локк Дж. Два трактата об управлении // Собр. соч.: В 3 т. - М., 1988. - Т. 3. - С 312. Тобто поняття «громадянське суспільство», яке з'явилося в XVII ст., вже тоді містило в собі такі важливі елементи, як договір, облік та реалізація інтересів громадян. Відомий представник німецького Просвітництва XVII ст. В. фон Гумбольдт найчіткіше визначив поділ між державою і громадянським суспільством, виділивши три головні відмінності між ними: по-перше, це система національних суспільних закладів, які формуються «знизу» самими індивідами, і система державних інститутів; по-друге, «природне і загальне право» і позитивне право, що визначається державою; по-третє, «людина» і «громадянин». Він робить висновок про те, що «державний лад не є самоціль, а лише засіб для розвитку людини»2. 2 История политических и правовых учений XVII-XVIII вв. — М., 1988. — С. 189. Державна діяльність, за Гумбольдтом, повинна підкорятися задоволенню інтересів і потреб людини. Ідею підкорення держави інтересам суспільства, індивіда підтримував І. Кант. Він вважав, що громадянське суспільство — це сукупність відносин між вільними громадянами, і вищою метою історії повинна стати така держава, в якій розвиватимуться всі первісні задатки людського роду. І. Кант сформулював основні засади, на яких ґрунтується існування громадянського суспільства: свобода члена суспільства як людини; його рівність з іншими людьми; самостійність члена суспільства як громадянина. Істотний вклад у розробку теорії громадянського суспільства зробив німецький філософ Г. Гегель. У своїй праці «Філософія права» він докладно висловив погляди на громадянське суспільство. Для нього громадянське суспільство — це передусім система потреб, що ґрунтується на приватній власності і загальній формальній рівності людей. Гегель вважав, що громадянське суспільство може виникнути лише на певному, досить високому етапі розвитку людства, протиставляючи йому дикість, нерозвинутість, нецивілізованість. Під громадянським суспільством розуміється класичне буржуазне суспільство, створене, за його словами, лише в сучасності. Головним елементом у громадянському суспільстві, вважав Гегель, є людина — її роль, функції, становище. Окрема особа є для самої себе метою, і її діяльність спрямована насамперед на задоволення власних потреб (природних і соціальних) — тут вона є егоїстичним індивідом. Водночас такий індивід може задовольнити свої потреби, лише перебуваючи у колективі, у певних відносинах з іншими людьми. «У громадянському суспільстві кожен для себе — мета, всі інші для нього ніщо. Однак без співвідносин з іншими він не може досягти реалізації всього обсягу своїх потреб»1. Гегелъ Г. Философия права. — М., 1990. — С. 228. За Гегелем, громадянське суспільство це не проста сукупність окремих індивідів, а складне об'єднання різних соціальних груп, які сформувалися в результаті розподілу суспільної праці, мають внутрішню структуру і «суспільний лад», зумовлений насамперед відносинами між багатими та бідними... Основними принципами, на яких ґрунтується громадянське суспільство, Гегель називає: а) приватну власність; б) особисту свободу; в) публічну проінформованість; г) вільно сформовану суспільну думку; ґ) справедливі і суворо дотримувані закони. Пануючі в суспільстві приватновласницькі відносини здавалися Гегелю непорушними, а нерівність людей природженою. Без приватної власності свобода особи неможлива. Вагомий внесок у розвиток ідей про громадянське суспільство зробили К. Маркс та Ф. Енгельс. Маркс прийшов до чіткого усвідомлення того, що у вивченні держави необхідно спиратися на аналіз громадянського суспільства. Не держава породжує суспільство, а навпаки — родина і громадянське суспільство складають передумови держави. У своїх ранніх працях К. Маркс використав поняття «громадянське суспільство» для позначення ним структури родини, станів, класів, власності, розподілу, реального життя людей, підкреслюючи їх об'єктивний характер та економічні підстави. К. Маркс показав, що саме громадянське суспільство, як першооснова людського співіснування і діяльності, є головним двигуном історичного прогресу. «Візьміть певний ступінь розвитку виробництва, обміну і споживання, — писав він, — і ви отримаєте певний суспільний лад, певну структуру родини, станів, класів, певне громадянське суспільство. Візьміть певне громадянське суспільство, і ви отримаєте певний політичний лад, який є лише офіційним виразом громадянського суспільства»1. 1 Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. — Т. 3. — С. 64. Сфера діяльності громадянського суспільства, за Марксом, не тільки економіка, а й культура, ідеологія і породжені ними суспільні рухи2. 2 Там само. — Т. 8. — С. 145, 146, 148, 159, 161. Відомий італійський політичний діяч і вчений А. Грамши, аналізуючи механізм панування керівного класу в першій половині XX ст., виокремив три його складові частини, три «суспільства»: економічне (економічний фундамент панування буржуазії — її володіння засобами виробництва і розподілу), політичне і громадянське. Сукупність тих частин, які здійснюють функцію примусу і безпосереднього панування (військового, поліцейського, правового), становить «політичне суспільство». Однак такого суспільства, яке відповідало б системі «охорони суспільного порядку і дотримання законів», не існує. Воно переплітається з тією частиною суспільства, яка іменується «громадянським суспільством». Це сукупність усіх тих важелів і органів у державі, які дають змогу буржуазії здійснювати ідейне і моральне керівництво підлеглими класами. У зв'язку з цим А. Грамши писав: «На Сході держава була всім, громадянське суспільство перебувало у первісному, аморфному стані. На Заході між державою і суспільством були упорядковані відносини, і якщо держава починала хитатися, одразу ж виступала на поверхню міцна структура громадянського суспільства. Держава була лише передовою траншеєю, позаду була міцна низка фортець і казематів »1. ГрамшиА. Избранные произведения. — М., 1957. — Т. 3. — С. 200. Наведені підходи показують, що громадянське суспільство було історично представлене як найрозумніше та найдоцільніше влаштування людського буття. Йшлося про новий етап розвитку цивілізації, новий виток суспільного прогресу, який мав отримати відповідне офіційне призначення та вираження. І мислителі визначили основні характерні риси цього етапу: 1) розвиток громадянського суспільства був пов'язаний з падінням станово-феодального ладу, з виникненням капіталістичних виробничих відносин; 2) громадянське суспільство виникає на певному етапі суспільного розвитку і пов'язане з історичними формами; воно є силою, яка разом з державою становить діалектичну єдність; 3) у межах громадянського суспільства невпинно зростає значення людини, що перетворюється з підданого на громадянина, як особистості. Громадянське суспільство називається так не тому, що воно складається з громадян, а тому, що створює певні умови для громадян.
|