КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Демонізм, «соціалістична законність», націоналізм і повернення до етичних підвалин⇐ ПредыдущаяСтр 24 из 24
Масові репресії - справжнє полювання па «ворогів народу», - що привели навіть до відторгнення мільйонів людей від суспільного організму, здійснювалися паралельно із затвердженням соціалістичної законності. У самий розпал терору і свавілля ідея законності виявилася рятівною для простого народу, оскільки допомагала йому ідентифікувати себе з системою і була зручною для влади, забезпечуючи регулярне відправлення функцій держави. У народній свідомості ідея законності в деякому розумінні доповнювала традиційно присутню в ньому ідею «нечистої сили»: біди і невдачі пояснювалися підступами ворога, зрадою. У цьому значенні широкі публічні процеси по виявленню ворогів, зі своїми героями (партійні і державні керівники) і своїми демонами (зрадники, саботажники, шпигуни), являли собою справжні ритуали по вигнанню «нечистої сили» і тому з великою легкістю засвоювалися свідомістю простого народу, заплутаної о і позбавленого свого коріння, яке втрачало грунт під ногами в жорстокому і мінливому світі. Витоки ідеї демонізму, «нечистої сили» йшли корінням у цілий комплекс релігійних і міфологічних вірувань . Ця «сільська демонологія» засновувалася на достовірно маніхейському баченні світу, що як і раніше складало серцевину світогляду простих людей, яких раптово відірвали від вікових культурних підвалин. Але, як справедливо відмітив Моше Левін, ідея демонізму, яка мешкала глибоко в підсвідомості народу, вправно використовувалася напівграмотною бюрократичною верхівкою у своїх цілях. Контури змови ясно вимальовувалися в точці перетину політичних спрямувань керівництва і культурно-психологічних особливостей народу, що перебував у стані важкої кризи етичних цінностей. Одночасно і народна, маса, і партійно-державні кадри - всі відчували зростаючу необхідність у соціальному захисті, який міг бути забезпечений тільки ретельно розробленою системою правопорядку, засіюваною на законності і конституційності, який би формальний характер вони не носили. Торжество «соціалістичної законності» підтвердив VIII з'їзд Рад, прийнявши 5 грудня 1936 р. нову конституцію - «найдемократичнішу у світі» (зі слів Сталіна). Новий основний закон країни знаменував собою перемогу соціалізму - «початкової стадії комунізму». Протягом п'яти місяців на нескінченних зборах проходило всенародне обговорення нової конституції, в якому, за даними офіційної статистики, взяло участь 45 млн. чоловік. У порівнянні з конституцією 1924 р. змінювалася виборча система, структура центральних представницьких органів, адміністративно-територіальний розподіл країни. Замість неповного виборчого права, яке здійснювалося посереднім голосуванням, вводилися загальне виборче право і пряме таємне голосування. Обмеження і нерівність у виборчих правах ліквідовувалися. Але повсюдно поширена практика висунення єдиного кандидата в депутати, підібраного партійними органами, зводила всі нововведення «на півець». Формальний характер носили й перетворення у центральних представницьких органах. З'їзд Рад і Центральний виконавчий комітет замінили Верховну Раду СРСР, що складалася з двох палат - Ради Союзу і Ради Національностей і обиралася всім населенням кожні чотири роки. Кількість республік, що складали Радянський Союз збільшилася з семи до одинадцяти: дні автономні республіки - Казахстан та Киргизія - отримали статус союзних, а замість Закавказької республіки були створені три нові союзні республіки - Вірменська, Грузинська та Азербайджанська. Дуже несподіваними і навіть містичними виявилися ті статті пової конституції, в яких йшла мова про права особистості і громадянські свободи. У самий розпал беззаконня, що творилося в країні, ці статті урочисто оголошували про введення принципу відвертості всіх судових процесів, підтверджувалося право обвинувачених на захист, проголошувалася свободу друку і зборів, недоторканість особистості, житла і листувань. Конституція закріпляла існування Радянської держави вже не як перехідну і відкриту політичну форму, а як деяку дапість, деяку цілісність, яка займає місце в просторі й часі. У цих змінах вгадувалося прагнення реабілітувати ідею держави, що в принципі суперечило марксистській тезі про її відмирання. У 1936 р. ця теза, що помилково приписується теоретику держави й права Пашуканісу і класичний характер якої відтепер заперечується, була охарактеризована Вишинським як «троцькістська і контрреволюційна». У березні 1939 р. Сталін роз'яснив на XVIII з'їзді партії, що в умовах соціалізму, який переміг в одній, окремо взятій країні, що знаходиться під загрозою військового нападу ззовні, необхідно мати досить сильну державу для захисту її завоювань. Така сильна держава все більше асоціювалася з державою російською. Все більш настирливо впроваджувалася в суспільну свідомість ідея тотожності марксизму-леніпізму і патріотизму. У 1934-1935 рр. була розгорнута широка кампанія по перегляду історії, мета якої полягала в узаконенні спадкоємності сталінського і ленінського вчень, а також в переоцінці російського минулого та історії відносин різних народів, які входили до складу Радянського Союзу. Потужність і величезне значення колишньої російської держави відтепер представлялися як позитивні чинники російської і світової історії в її русі до революції. Кіно та офіційна пропаганда оспівували «справжніх героїв», що об'єктивно сприяли розвитку країни, - Олександра Невського (прославленого в 1939 р. фільмом С.Ейзенштейна), Дмитра Донського, Петра Великого, О.Суворова, М.Кутузова (125-я річниця Бородінської битви була урочисто відсвяткована в 1937 р.). Зазначимо, що до початку 30-х років офіційно визнавалося, що Російська імперія була «в'язницею народів», а марксистська історична школа М.Покровського засуджувала колоніальну політику Російської держави. Але в 1937 р. з'явився «Короткий курс історії СРСР», який абсолютно інакше висвітлював історію відносин Росії з неросійськими народами. Колонізація не представлялася вже «абсолютним злом», а вважалася «відносним благом» завдяки цивілізаторській ролі російської держави. Радянська держава, яка об'єднала всі народи в «добровільній» федерації, розглядалася як наступник цієї великої місії. Відродження російського націоналізму було чинником, що вів до консолідації значної частини російської громадської думки. Але це був не єдиний елемент у відроджуваній системі традиційних етичних підвалин, який виявився рятівним для суспільства, охопленого соціальними бурями, заплутаного і дуже збудженого. Всупереч революційним ідеалам загальної рівності, всупереч духу жертовності, що культивувався раніше в ім'я повного загального звільнення, прпдбавала значення і починала все більше цінуватися ідея особистого досягнення успіху, яка лягла в основу пової ієрархії посад і привілеїв і сприяла створенню пової еліти. Ця еліта, вільна від всяких комплексів, примиряла, нарешті, прагнення до матеріального добробуту і соціалістичну доброчесність. Вона, по справедливому зауваженню В.Дуихам, засвоїла всі стереотипи мислення і образ життя дрібного буржуа. Одним із найбільш важливих моментів відродження колишніх етичних підвалин була соціальна реабілітація сім'ї. Теоретик сім'ї В.Вольфсон заявив у 1936 р., що вона не зникає при соціалізмі, а змінюється. І Іезабаром - одночасно із засудженням «лівацької фразеології», яка, па думку влади, сприяла сильному збільшенню числа абортів (в Москві три аборти па одне народження в 1934 р.), розлучень (48 розлучень па 100 браків в 1935 р.), зростанню дитячої злочинності (особливо в тих сім'ях, де батько переховувався і ухилявся від якої-небудь участі у вихованні дітей), - був прийнятий ряд заходів, направлених на зміцнення сім'ї. Постанова від 27 червня 1936 р. забороняла аборти та їх пропаганду, збільшувала допомоги матерям і ускладнила розлучення (обов'язкова присутність обох людей, записи в паспорті, суворий контроль за виплатою аліментів). Надалі сім'я розглядалася як осередок радянського суспільства. Такі погляди отримали ще більший розвиток у зв'язку з війною.
|