КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Поняття природи. Суспільство як частина природиВажливою особливістю людської самосвідомості в усі часи було прагнення знайти своє місце серед речей, що їх оточують, а також у природній ієрархії в цілому. Що таке природа? У яких стосунках з нею перебуває людина, суспільство? Відповідь на ці та інші питання кожен філософ давав свою. Одну з перших згадок про природу зберегли і донесли до нас пам'ятки античності. В той час формувалося загальне уявлення про Всесвіт, його будову, місце землі у Всесвіті, роль людини та суспільства, її зв'язок з Космосом. Від Піфагора йде уявлення про Землю як кулеподібне утворення. Арістотель «покриває» Землю кришталевим куполом, на якому тримаються зірки. Природа не протиставляється людині, вона трактується як осередок логосу, еталон організації, мірило мудрості. Суттєво змінюється ставлення до природи з утвердженням християнства, яке розглядає її як втілення матеріального першопо-чатку, як «низ», що протистоїть абсолютному духовному, тобто Богу. Схоластична філософія, яка опиралась на вчення грецького астронома, математика і географа Клавдія Птолемея, вважала Землю нерухомим центром Всесвіту. В епоху Відродження одним із головних досягнень філософської думки був розвиток натурфілософії. Вона висунула низку глибоких матеріалістичних та діалектичних ідей. Великим науковим відкриттям, яке сприяло звільненню природознавства з-під влади релігії, було сгворення Миколою Коперником (1473-1543) геліоцентричної системи світу. Він обґрунтував, що Земля — одна з рядових планет і рухається як навколо своєї осі, так і навколо Сонця. Таким чином, була підірвана релігійна теорія геоцентризму. Італійський філософ Джордано Бруно (1548-1600) висунув ідею про нескінченність природи і незліченність світів. Його співвітчизник фізик, астроном і математик Галілео Галілей (1564-1642) підтвердив гіпотезу про аналогічність будови земних та небесних космічних тіл, відкрив планети сонячної системи. У Новий час природа вперше стала об'єктом ретельного наукового аналізу. Завдання науки полягає в посиленні (ще більшому закріпленні) влади людини над природою. Об'єктом науки є природа, а її мета — перетворення природи на царство людини. Природу починають розуміти як об'єкт інтенсивної перетворюючої діяльності і як комору, з якої людина може брати без міри і без кінця. Така думка висловлена у відомих словах Тургенєвського Базарова «Природа — не храм, а майстерня, а людина в ній — працівник». У другій половиніXX століття під впливом науково-технічної революції значно зросли масштаби і змінився Сам характер взаємодії між природою і людиною. Це сприяло порушенню відносної рівноваги, яка склалася між ними, і призвело до виникнення ситуацій, які містять небезпеку як для природи, так і для людини. Ось чому ця проблема стоїть у центрі уваги не тільки в так званих природознавчих науках, але і у філософії. Що ж таке природа з точки зору сучасної філософії ? Термін «природа» в науковій літературі вживається у двох значеннях — в широкому й вузькому (схема 10.1). У широкому розумінні слова «природа» — це буття, Всесвіт, об'єктивний світ у нескінченній різноманітності його форм. У цьому значенні суспільство є частиною природи. У більш вузькому розумінні «природа» — це частина об'єктивного світу, з якою взаємодіє суспільство. У філософії її переважно називають природним (географічним) середовищем. Поняття «природне середовище» має важливе практичне значення, оскільки акцентує увагу на тій частині природи, в центрі якої знаходиться людина, для котрої ця природа і є середовищем її життя. Осяг природного середовища не залишається постійним. Він розширюється відповідно до міри поглиблення пізнання й розширення масштабів перетворюючої діяльності людини. Сьогодні природне середовище включає земну кору, ґрунтовий покрив, воду, рослинний і тваринний світи, нижню частину атмосфери і ближній космос. Формування уявлень про природне середовище, яке безпосередньо оточує людину, привело до створення вчення про біосферу. Воно відпрацьовувалось працями багатьох дослідників природи. Сам термін «біосфера» (від грец. біо — життя і зрЬаіга — куля) вперше застосував австрійський геологЕдуардЗюсс(1831-1914), називаючи ним окрему оболонку Землі, наповнену життям. Особливий внесок у розробку вчення про біосферу вніс перший президент Української Академії наук Володимир Вернадський (1863-1945). У1926 році він написав книгу, яка мала назву «Біосфера». В цій праці Вернадський показав, що біосфера — це оболонка земної кулі, в якій існує або існувало життя.
Товщина біосфери на полюсах Землі близько 10 км, на екваторі — 28 км. Маса біосфери — близько 0,05 маси Землі. Наявність життя в біосфері зумовлює низку її фізико-хімічних, геологічних та інших особливостей. Вивчення біосфери виявило єдність хімічного складу живих організмів і їх неорганічного оточення, дало змогу вста-
новити значення живої речовини для геологічних процесів у верхніх шарах земної кори, для утворення ґрунту, змін у хімічному складі атмосфери тощо. З 70-х років XX століття у філософії існує система вимірів бачення біосфери. Перший вимір — геологічний, другий — геохімічний, третій — екологічний, четвертий — біотичний (схема 10.2). Геологічний вимір біосфери охоплює три оболонки: літосферу (верхня оболонка земної кулі — 3-11 км на суші і 0,5 — 10 км під дном океану); гідросферу (сукупність вод планети — 1,6 млрд. кв. км.); атмосферу (газоподібна оболонка Землі). Геохімічний вимір включає такі компоненти: біокосна речовина (ґрунт, вода); біогенна речовина (вугілля, нафта, торф та ін.); жива речовина. Екологічний вимір охоплює екологічні системи, або біогеоценози (болота, водойми, поля, луки, ліси). Біотичний вимір структури біосфери включає такі компоненти: тваринний світ (1,5 млн. видів), рослинний світ (500 тис. видів). Всі названі компоненти біосфери існують не ізольовано, а у взаємозв'язку, утворюючи єдину систему. Знання історії формування біосфери, законів, які керують життям природних компонентів, взаємний вплив живої речовини і енергії дають підстави розглядати природу як єдину систему. Звичайно, біосфера ніколи не перебувала в статичному стані: рослини, тварини, біогеоценози поступово еволюціонували, змінювали свою структуру. Зміни клімату й
умов життя приводили до виникнення багатьох нових видів. З появою людини та суспільства в історії біосфери розпочався новий період. Більш докладно проблеми виникнення людини і суспільства будуть розглянуті в наступних розділах. Отож, природа — це всі досоціальні ступені розвитку матерії , а суспільство — її найвища ступінь.Суспільство — це частина матеріального світу, що відокремилась від природи і являє собою форму життєдіяльності людей, яка історично розвивається. Але, ставши особливою формою руху матерії, суспільство не пориває своїх відносин з природним середовищем. Природа і суспільство перебувають в органічному зв'язку і єдностіЦе виявляється, по-перше, в тому, що суспільство виникло як продукт природи внаслідок тривалої еволюції. Єдність природи та суспільства міститься в самому генезисі суспільства. Фактично це доводиться принциповою спільністю устрою багатьох органів людини і тварини, спільністю їх біологічних та фізіологічних функцій (дихання, травлення, розмноження, асиміляції, дисиміляції та ін.); по-друге, суспільство не може існувати окремо й незалежно від природи. Людина живе природою, вона її частина. З нею людина, щоб не вмерти, повинна залишатись в процесі постійного спілкування; по-третє, єдність природи й суспільства полягає в їх матеріальності. Матеріальність знаходить своє вираження в загальному зв'язку процесів і предметів; всі форми руху матерії розвиваються в просторі і часі. Природа й суспільство існують об'єктивно, поза свідомістю і незалежно від неї; по-четверте, єдність між суспільством і природою підтверджується і тим, що в суспільстві, як і в природі, діють єдині загальні закони діалектики. Таким чином, між природою й суспільством існує діалектична єдність. Але між ними є і глибока якісна різниця. Вона проявляється в тому, що суспільство, не зважаючи на генетичний зв'язок з природою, являє собою якісно вищу форму організації матерії. Через це закони природи і закони суспільства, попри об'єктивний характер і тих і інших, суттєво різняться між собою: а) в той час, коли закони природи діють як «сліпа» необхідність — б) якщо закони природи вічні, то закони суспільства обмежені в) якщо в природі діють і динамічні, і статичні закономірності, г) суспільні закони пізнавати складніше, ніж закони природи, оскільки вони діють більш приховано, через людей, зовнішньо, випадково. Найважливіша різниця між суспільством і природою знаходить своє вираження у принциповій відмінності між людською працею і діяльністю тварин. Першою й головною відмінністю є те, що людина активно впливає на природу, а не просто пристосовується до неї, як це роблять тварини. Людська праця передбачає системне використання знарядь праці і, найголовніше, має місце виробництво для задоволення потреб. Наступна відмінність людської праці полягає в її цілеспрямованості. Тварина будує так, як генетично спонукає її природа. Людина ж спочатку моделює майбутній результат творіння в голові, а потім завдяки праці переносить його в реальність. Окрім того, людська праця має суспільний характер і неможлива поза суспільством. Всю історію взаємодії суспільства і природи поділяють на чотири ПерІОДИ: 1) привласнення; 2) аграрний період; 3) індустріальний період; 4) ноосферний період. Перший період — привласнення — ґрунтується на способах здобування засобів існування. Другий і третій відповідають домінуючому виду виробництва — сільськогосподарському чи промисловому. Четвертий пов'язується з виникненням ноосфери. Що ж таке ноосфера ? Ми з'ясували, що біосфера є сферою життя, тобто частиною Землі, наповненою життям або продуктами життєдіяльності. З появою людини й суспільства виникає своєрідне прискорення еволюційних процесів. Розум людини вносить якісні зміни в характер земної еволюції. Людина створює нові технології, залучає до життєдіяльності нові ресурси планети і одночасно вилучає із кругообігу хімічних елементів у природі все більшу кількість речовин. Таким чином, людина постає як могутній фактор подальшого розвитку планети. З появою людини і її розумово-технологічної діяльності біосфера набуває нової якості — ноосфери, де життєві процеси відбуваються як розумні, технологічно обґрунтовані, морально вивірені. Отже: ноосфера -це сфера розуму(трец. «ноос» — розум^, сфера взаємодії природи і суспільства, в межах якої розумна людська діяльність виступає визначальним фактором розвитку. Поняття «ноосфера» вперше ввели в науку французькі вчені Еду-ард Леруа,П'єр Тейяр де Шарден у 20-і роки XX століття. Важлива роль у теоретичному обґрунтуванні ідеї ноосфери на матеріалістичній основі належить академіку Володимиру Вернадськаму, Він вважав, що до формування ноосфери призводять два відносно самостійні й одночасно взаємопов'язані процеси: еволюція біосфери й еволюція соціуму. В теоретичному вимірі ноосфера постає як поєднання наук про природу з науками про людину; у практичному вимірі — це сфера буття природи та людини. Найважливішими елементами ноосфери є (схема 10.3): а) люди і їх діяльність, людський розум у всіх формах його прояву; б) техніка, транспортний зв'язок, різні види електростанцій та ін.; в) культурно-економічні комплекси; г) частина живої і неживої природи, яка служить об'єктом втру Як бачимо, структура ноосфери складна. Але головний її елемент — людина, яка взаємодіє з різноманітним природним середовищем і змінює його. Незважаючи на те що ноосфера отримує початковий розвиток у географічному середовищі, вона не обмежена рамками нашої планети. Ноосфера має тенденцію до постійного розширення, перетворюючись на структурний елемент космосу.
|