КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Фольклор як дієвий засіб музичного виховання⇐ ПредыдущаяСтр 21 из 21 Народна музика несе в собі елементи народного виховання, формує здатність сприймати прекрасне і творити його. Народна пісня завжди стверджувала високу духовність народу, красу і гармонійнісгь світу. Вона віками вбирала в себе життєвий досвід, колективу мудрість людей і передавала їх наступним поколінням, активно пропагуючи високі моральні норми і естетичні ідеали Живе звучання рідної пісні з усією її інтонаційною характерністю містить в собі чарівність національної самобутності. Саме народне мистецтво раніше, ніж якесь інше робить зрозумілим для дитини моральні поняття та проблеми, відкриває їх не як збірку правил повелінні, а у всій їх складності, повнокровності та життєвій переконливості. Художньо-творче виховання займає в процесі формування особистості особливе місце саме тому, що естетичне, будучи сконцентрованим у мистецтві, є провідником суспільних ідей національного відродження, каналом, через який здійснюється сильний емоційний вплив. Більш того, можна стверджувати, що немає такої сторони розвитку дитини в яку б художньо-творче виховання не вносило б тих чи інших позитивних змін Сучасна програма грунтується на ідеї формування музичної культури на основі національних традицій з опорою на українську вокально-хорову культу. В співі - коріння української музики. Адже визначальною особливістю національно-музичної культури є глибоко вокальна, співацька природа Неоціненним підручником житті є український фольклор, зокрема пісні, що стали конденсатором багатовікового життєвого досвіду, взаємин людей. Усна народна творчість складалася протягом віків, відбиваючи суспільно-економічні умови певного часу, висловлюючи поради різного характеру. Все у комплексі сприяє вихованню у школярів пошани до рідної мови, розвиткові розумових здібностей, увага, пам’ятк. Завдяки образності, афористичності, глибокому народознавчому змісту перлин фольклору, вони з давніх-давен були улюбленими педагогічними заходами у народі, передавались з покоління в покоління як неписаний моральний кодекс, як принципи народної педагогіки, як самобутність самого життя.
МОЛОДШІ КЛАСИ В основу програм з музики покладено методологічну, культурологічну та соціологічну концепції, що грунтуються на таких вихідних положеннях: українська музична культура, що склалася історично, і маїс самобутні національні особливості; сучасна музична культура, що включає різні види (народна, академічна, масова популярна музика тощо); культурні та регіональні традиції, що мають своє середовище побутування. Завдання музичного виховання в загальноосвітній школі: формувати в учнів повноцінне сприймання музики (народної, класичної, сучасної); всі учні (відповідно до віку) повинні оволодіти правильним, емоційним, виразним співом пісень; розвивати музичні здібності при комплексному використанні різних видів мистецтва; виховувати бажаний грати на музичних інструментах, співати, займатись музичною творчістю; сприяти розвитку і збагаченню культури почуттів учнів, розвитку їх музичного смаку, потреби берегти, продовжувати і примножувати музичні традиції свого народу; створювати і систематизувати уявлення учнів про музику, її виразні Засоби, основні елементи музичної мови. Уроки музики мають забезпечити формування духовної культури особистості в тісному зв'язку з культурою її народу. Вони повніші готувати дітей до життя і творчості в умовах певних традицій, що склалися історично (співацької, вокально-хорової культури України), виховувати не тільки знавців і шанувальників, а и активних творців фольклорних і професійно-академічних, загальнонаціональних і регіональних музичних традицій. Враховуючи те, що фольклор є важливою сферою духовної культури кожного народу, автори побудували репертуар програм на його основі. Автори вважають, що на початковому етапі музично-естетичного виховання змішувати народну музику з різними іншими видами музики, а також епохами, стилями не слід, бо різні музично-естетичні системи потребують щораз іншого характеру сприймання, наявності різних слухових навичок. А це може сформувати невибагливі смаки, розвинути музичне споживацтво. Фольклор — інтонаційне джерело класичної музики, фундамент для створення високохудожньої сучасної масової популярної музики. Без нього музика втрачає зв'язок з життям і широким слухачем. Народна пісня через свою інтонаційну виразність допоможе ефективно аналізувати, співставляти різні й схожі за характером музичні образи в тісному зв'язку з виражальними засобами і жанрами. Завдання музично-естетичного виховання неможливо вирішувати відірвано від національного музичного і художнього мислення. Програми побудовані4 за тематичним принципом. Кожна основна тема пов'язана з попередньою і наступною. Взаємопов'язані також всі теми навчальних чвертей. Це дає можливість розвивати та поглиблювати їх, створювати послідовну систему музичних знань, досягати цілісності уроку, розвивати музичне мислення, творчі здібності і музичний смак школярів. Важливо підкреслити, що в основу тематичних програм: року, чверті, уроку покладено не різні види діяльності, а різні грані взаємозв'язку музики і життя. Принципами добору репертуару є високохудожність і різноманітність музики, народність, доступність змісту. Необхідно, також врахувати, що музичний матеріал повинен нести комплексне педагогічне навантаження, тобто забезпечувати використання одних і тих же творів для виховання соціально значимих якостей особистості, усвідомлення понять та вироблення різноманітних умінь і павичок під час співу, гри, руху під музику. Ці види діяльності завдяки тематизму програм органічно поєднуються. Вони не замкнуті і залежно від теми уроку переходять з одного виду в інший. Зважаючи на вікові особливості молодших школярів, що відзначаються підвищеною емоційністю, потребою в русі, в навчальний матеріал введено багато дидактичних ігор, розрахованих на осмислення музичних понять, на розвиток музичних здібностей учнів, різноманітні ритмічні вправи і танцювальні рухи," пов'язані з виконанням пісень та слуханням музики, хороводи, гра па дитячих музичних інструментах, творчі завдання.
|