КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Устав князя Володимира СвятославовичаХарактеризує юрисдикцію церкви в епоху Київської Русі. Церква з моменту введення християнства на Русі вела боротьбу за збереження і захист своїх інтересів. З цією метою церква добивалася отримання спеціальних актів великокняжої влади, які отримали назву церковних «Уставів». «Устав» князя Володимира в початковому його вигляді до нас не дійшов, а зберігся в шести пізніших редакціях. «Устав» князя Ярослава є коротким кодексом норм, які регулюють відносини між церквою і державою. Вони регулюють правове положення духівництва і межі юрисдикції церкви, а також головну галузь державного життя - сімейно-шлюбну.
Перша редакція Устав князя Володимира Святославовича (за списком/сторичного музею XV ст.) В ім'я Отця і Сина, і Святого духу. Це я, великий князь Василь, названий (в миру) Володимиром, син Святослава, онук Ігоря і блаженної (княгині) Ольги, прийняв святе хрещення від грецьких царів Костянтина і Василя і патріарха Фотія, і взяв першого митрополита Михайла на Київ і на всю Русь, хрестити усю землю Руську. Потім, минулим літом, побудував церкву Святої Богородиці і наказав збирати на її користь десятину: від усієї землі Руської, (від) княжіння, від всякого суду (збирати) десяту копійку, із торгу десяту неділю (збирати), із будинків в кожне десяте літо, із кожного стада і кожного живота (людини) Чудотворної Божої Матері і Чудотворного Сина. А потім звернувся до грецького номоканону і знайшовши в ньому це, (вирішив) не слід цим (світським) судом судити князю, ні боярам, ні суддям його. І видав устав із своєю княжною Анною і зі своїми дітьми, і дав (його) Святій Богородиці (церкві), і митрополиту, і усім єпископам. Нехай не (будуть) втручаються ні діти мої, ні внуки мої, ні рід мій в справи церковні і в усі суди (церковні), по усіх містах, погостах, слободах (поселення), де живуть християни і діє цей устав. І якщо я порушу цей устав, (чи рід мій), то суд мені (і роду моєму). А хто порушить мій устав, суд мені з них перед богом, а митрополиту проклинати його збором (церковним). До компетенції церковного суду належать справи: розпусти (розводу), мильне (незаконні зв'язки чоловіка з другою жінкою), заставання чоловіком жінки під час подружньої невірності, умикання (заключения шлюбу шляхом крадіжки дівчини чи чужої дружини), пошибання (зґвалтування) і толоки (групове зґвалтування), справи про межі між чоловіком і жінкою, про живіт (суперечка про майно між чоловіком і жінкою), чи в племені або сватов-стві, справи про заключения шлюбу між близькими родичами чи свояками, відовство (чаклунство), урікання (ображання негідними словами чи кличкою), вузли (чародійний нав'яз, який носили для зберігання від хвороб і наговорів - оберіг), зілля, еретичество, зубоядення (кусання під час сварки чи бійки), справи про бійку між батьком і матір'ю, чи сина з дочкою, бійка між братами або справи про спадок братів. А це (категорії населення, які знаходяться під патронатством церкви): митрополичі люди церковні, ігумен, ігуменя, піп, попадя, попович, чернець, черниця, диякон, дружина диякона, проскурниця, пономар, вдова, каліка, сторонник (бродяга), задушна людина (звільнена за духовним заповітом), прикладник (ізгой), кульгавий, сліпий, дяк і усі члени церковного причету. Практична робота № 3 Тема: Право Київської Русі «Руська Правда» коротка редакція (за Академічним списком)
Руську Правду вперше відкрив В. Татіщєв в 1738 році. Є думка, що Руська Правда була введена в дію Ярославом в 1037 році. Не з'ясовано остаточно і місця створення цього джерела, хоча більшість дослідників на основі аналізу існуючого звичаєвого права та враховуючи культурне та наукове середовище, яке існувало в Києві, висловлюються саме на користь Київської гіпотези, хоча існує думка про її новгородське походження. На князівськім з'їзді в 1072 році сини Ярослава Мудрого: київський князь Ізяслав, чернігівський -Святослав, Переяславський - Всеволод спільно з київським воєводою Коснячком, вишгородським - Чудином та іншими представниками князівської влади доповнили звід новими статтями. Законодавство, вироблене Ярославом Мудрим та його синами носить назву «Короткої редакції Руської Правди». Існують також «Поширена» та «Скорочена» Правди. «Руська Правда» дійшла до нас у 106 списках, які представляють три редакції: Коротку, Поширену, Скорочену. Характерно, що всі ці редакції відображають різний рівень розвитку давньоруського права. Найдавнішою редакцією є «Коротка Правда». Вона збереглася в двох основних списках - Академічному і Археографічному (XV ст.). Решта 11 списків «Короткої Правди» відносяться до XVI-II - XIX ст. і пов'язані з Академічним списком. «Коротка Правда» ділиться на 4 основних частини: Правду Ярослава - ст. 1 - 17 (18), Устав Ярослава (чи Правду Ярославичів) - ст. 19 - 40 (41), Покон вирний^стТіЗ (41 - 42), Урок мосників - ст. 43. «Коротка Правда»Іоула укладена Ярославом біля 1016 року (вважали Б. Греков, Л. Черепній, А. Зімін), хоча існує думка, що вона виникла в 1035 - 1036 рр. (М. Тихомиров, С. Юшков, М. Котляр та ін.).. «Поширена Руська Правда» заснована на двох основних джерелах: «Короткій Правді» та «Уставі Володимира Мономаха». В ній знайшли відображення ті зміни, які відбулися в Давньоруському суспільстві на рубежі XI - XII ст. В ході київського повстання 1113 року В. Мономах зібрав своїх сподвижників і, з'ясувавши причини повстання, доповнив існуючий закон низкою нових необхідних статей. Виникнення «Скороченої Правди» датують XII - XVII ст. Однак слід зазначити, що назва «Скорочена Правда» не відповідає змісту, адже вона є самостійним оригінальним явищем в Давньоруському законодавстві. Відомий дослідник «Руської Правди» Л. Білець-кий вважав, що текст цієї редакції вийшов не із тексту «Поширеної Правди», а з якогось іншого. Він відносить час її виникнення до першої половини XVII ст. Текст «Скороченої Правди» зберігся удвох списках. Ні один із двох списків не є оригіналом. Створені вони незалежно один від одного, з якогось третього тексту, досі невідомого. Тому текст цього оригіналу «Скороченої Правди» є цілком новий кодекс Правди. Якщо вб'є муж мужа, то мстить брат за (вбивство) брата, син за батька, або батько за сина, чи двоюрідний брат, або племінник з боку сестри; якщо не буде нікого, хто б помстився, то (слід призначити) за вбитого_40_гривен, якщо (убитий) буде русин, гридень, купець, ябетник, мечник або ж ізгой чи Словении, то призначити 40 гривен за нього. Якщо хто-небудь буде побитий до крові; чи до синців, то не треба шукати (цьому чоловікові) свідок; якщо ж на ньому не буде ніяких слідів (побиття), то нехай прийдуть свідки, якщо ж не може (привести свідків) то справі кінець; якщо ж не може помститися за себе, то нехай візьме собі з винуватця за образу 3 гривни та ще плату лікарю. Якщо ж хтось когось вдарить батогом, жердиною, долонею, чашею (келихом), рогом або плазом меча, то (повинен заплатити) 12 гривен; якщо його (винуватця) не настигнуть, то він платить,"! на цьому справа кінчається. Якщо (хто-небудь) вдарить мечем, не витяппи його (з піхв), чи рукояткою, то повинен заплатити 12 гривен за образу (потерпілому). Якщо (хто-небудь) вдарйтьмечем по руці і відсіче її, або вона в~соэ*не<то (він, винуватець, платить потерпілому) 40 гривен. Якщо нога залишиться цілою, (але почне людина) кульгати/\ тоді нехай угамують (винного мстять) домочадці (пораненого). Якщо (хтось) відсіче (комусь) будь-який палець, то (має сплатити) 3 гривни за образу потерпілому. За (висмикнутий) вус (сплатити) 12 гривен, а за жмут бороди 12 гривен. " Якщо ж хтось вийме меч, але не вдарить (ним), то платити одну гривну. Якщо ж чоловік штовхне чоловіка від себе чи до себе, (то платить) 3 гpJПшиJ якщо (потерпілий) виставить двох свідків; але якщо (потерпілий) буде варяг, чи колбяг, то йому достатньо присягнути (самому). Якщо ж челядин сховається у варяга або колбяга, і ті його протягом 3-х днів не повернуть (колишньому господарю), то, розпізнавши його на 3-й день, він (колишній господар) повертає його до себе, а переховувач повинен заплатити 3 гривни за образу потерпілому. Якщо хтось поїде на чужому коні, не спитавши дозволу, то платить 3 гривни. Якщо хтось візьме чужого коня, зброю або одежу, а (господар) розпізнає (крадене) в своїй общині, то хай забере своє, (а злодій сплатить)3 гривни за образу потерпілому. Якщо хтось розпізнає (свою річ у кого-небудь) і не зможе її взяти, то не повинен говорити (при цьому): «Моє», - а нехай скаже: «Піди на звід (і ми з'ясуємо), де взяв її». Якщо той не піде, то нехай представить поручника (який би явився на з .ід не пізніше), 5 днів. Якщо хтось намагається стягнути з кого-небудь борг (рештки майна), а той почне відпиратися, то слід йому (з відповідачем) на звід перед 12 чоловіками; і якщо виявиться, що зловмисно не віддав предмет позову, то за шукану річ належить йому сплатити грішми, крім того, - 3 гривни винагороди потерпілому. Якщо хтось розпізнав свого (зниклого) челядина, захоче його повернути, то відвести (його) до того, у кого його було куплено, а той відправляється до попереднього (перекупника), і коли дійдуть до третього, то нехай господар скаже йому: «Ти мені віддай свого (мого) челядина, а свої гроші шукай при свідкові». Якщо холоп вдарить вільного чоловіка і втече в хороми, а господар не захоче його видати, то він (господар) може забрати холопа собі, заплативши за нього 12 гривен, а після того, якщо де-небудь зустріне холопа побитий ним чоловік, то може його (холопа) вбити. А якщо хтось зломить спис, чи щит або (зіпсує) одяг і захоче їх лишити у себе, то (господар) за псування одержить компенсацію грошима; якщо ж господар відмовляється від поламаного, то йому належить заплатити грошима стільки, скільки він сам заплатив за цю річ. Правда Руської землі впорядкована, коли зібралися Ізяслав, Всеволод, Святослав, Коснячко, Переніг, Микифор Киянин, Чу-дин, Микула. Якщо вб'ють огнищанина навмисно, то (вбивця) платить за нього 80 гривен, а люди можуть не допомагати йому у виплаті. А за вбивство княжого під'їзного платити 80 гривен. А якщо вб'ють огнищанина під час розбійного нападу, а вбивцю не будуть шукати, то виру платить общинаиде знайдено тіло вбитого. Якщо вб'ють огнищанина при крадіжці (коли він краде) у домі, або (при крадіжці) коня, або (при крадіжці) корови, то нехай уб'ють його, як собаку. Так діяти і при вбивстві тіуна. 22.А за (вбитого) княжого тіуна платити 80 гривен. А за (вбивство) старшого конюха при табуні (платити) 80 гривен. Як встановив Ізяслав за свого конюха, якого вбили до-рогобужці. А за вбивство (княжого старости) і старости сільського і польового (платити) 12 гривен. А за вбивство княжого рядовича платити 5 гривен. А за (вбивство) смерда чи холопа (платити) 5 гривен. Якщо вбита раба-годувальниця, чи син її, то (платити) 12 гривен. А за княжого коня, якщо він з товаром (платити) 3 гривни, а за коня смерда - 2 гривни, за кобилу 60 резан, а за вола - гривну, а за корову - 40 резан, а за трирічну (корову) - 15 кун, а за дворічну -півгривни, а за теля - 5 резан, а за ягня - ногата, за барана - ногата. (1 гривна = 20 ногат - 25 кун = 50 резан). А якщо хто-небудь украде чужого холопа чи рабиню, то платить він за образу 12 гривен потерпілому. Якщо ж прийде побитий до крові чи в синцях чоловік, то не шукати йому свідків. А якщо хто-небудь вкраде коня чи волів, або (обкраде) дім, і при цьому буде красти один, то платити йому гривну і ЗО резан; коли ж злодіїв буде 18 (навіть 10), то платити кожному по 3 гривни і по ЗО резан. А якщо підпалять княжу борть, чи видеруть (з неї бджіл), то платити 3 гривни. Якщо без княжого розпорядження будуть мордувати смерда, то платити за образу 3 гривни, а за (мордування) огнищанина, тіуна і мечника - 12 гривен. А якщо хтось переоре межу чи знищить межовий знак на дереві, то (платить) 12 гривен винагороди потерпілому. А коли хтось украде човен, то за нього платити ЗО резан, і штрафу 60 резан. А за голуба і за курку (платити) 9 кун, а за качку і за гуску, і за журавля, і лебедя - ЗО резан, а штрафу - 60 резан. А якщо вкрадуть чужого собаку, чи яструба, чи сокола, то платить за образу 3 гривни потерпілому. Якщо вб'ють злодія на своєму дворі, чи біля кліті, чи біляхліва, то так тому і бути; якщо ж дотримали його до світанку, то повинні відвести на княжий двір, але якщо його вб'ють, а люди бачили (його) зв'язаним, то платити за нього (злодія). 39.Якщо вкрадуть сіно, то платити 9 кун, а за дрова - 9 кун. 40.Якщо вкрадуть вівцю, козу чи свиню, при чому одну вівцю украли 10 (чоловік), то платити по 60 резан штрафу кожному, а тому, хто затримає злодія, - 10 резан. 41.А від гривни мечнику припадає куна, а з десяти - 15 кун, а князеві 3 гривни, а з 12 гривен тому, хто приведе винуватця, -70 кун, а з десяти - 2 гривни, а князеві - 10 гривен. 42.А ось закон вирника: вирнику взяти 7 відер солоду на тиждень, а також барана чи півтуші м'яса чи дві ноги, а в середу резану чи сири, так само і в п'ятницю, а хліба й пшона взяти, скільки зможуть з'їсти, а курей по дві щодня; поставити 4 коней і годувати уволю; а вирнику платити 60 гривен 10 резан і 12 вевериць, а при в'їзді гривну; якщо ж під час посту потрібна йому риба, то взяти за рибу 7 резан; і всього одержує 15 кун на тиждень, а хліба давати скільки можуть з'їсти; хай вирники зберуть виру протягом тижня. Ось таке розпорядження Ярослава. 43.А ось плата установлена для мостників: якщо збудують міст, то взяти за роботу ногату і за кожен стоян (проліт) мосту ногату; якщо ж підремонтували декілька дощок старого мосту - 3, 4 або 5, то брати стільки ж.
Руська Правда (Поширена редакція) (За Троїцьким списком)
|