КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Методичні вказівки до вивчення темиПереходячи до другого розділу курсу, слід, насамперед, наголосити на тому, що ті інтеграційні процеси, які останнім часом відбуваються в системі суспільних наук, впливають на приведення її у більш повну, взаємопов'язану систему знань про розвиток людства, суспільства та держави. У зв'язку з цим особливо актуальним сьогодні, на початку XXI ст., є звернення до творчого надбання видатних мислителів, які, досліджуючи природу державно-правових явищ, намагалися зрозуміти їх сутнісний зміст і призначення, оскільки розвиток держави і права в сучасну епоху потребує не лише суто юридичних, а й значніших філософських узагальнень, аналізу світової та вітчизняної політико-правової думки тощо. Метою даної теми є вивчення відповідних підходів до розуміння державно-правових явищ, які існували за часів стародавнього світу ще задовго до початку нашої ери. Необхідність ретельного та ґрунтовного вивчення творчого надбання мислителів стародавнього світу зумовлена, насамперед, тим, що перші паростки майже усіх сучасних загальнотеоретичних концепцій, які за своїм характером є вкрай актуальними, зокрема і для вітчизняної державно-правової системи, беруть свій початок саме за тих давніх часів. І це ще одне підтвердження класичного правила: «все нове — це добре забуте старе». Розпочинаючи вивчення питань даної теми, слід також звернути увагу на те, що закономірності виникнення уявлень про державно-правову дійсність у більшості народів стародавнього світу передбачали існування, як правило, двох етапів: — початкового, за якого погляди на державу, її вимоги щодо правил поведінки людей не були самостійними знаннями, а являли собою елементи синкретичного, міфологічного світогляду; згідно з міфологічними уявленнями порядок, встановлений на землі, розглядався як складова всесвітнього порядку, започаткованого Творцем; — етапу з'ясування людьми питання про взаємозв'язок порядку небесного і відносин на землі. Варто також зазначити, що усі основні концепції розуміння сутності держави і права, які виникли у стародавньому світі, доцільно розглядати не лише з урахуванням особливостей «грунту», на терені якого відбулося їх становлення (географічне розташування країни, соціально-економічні, політичні, культурні та інші чинники її розвитку), а й, насамперед, виділяючи при цьому ті стрижневі, ключові положення, які об'єднують різні за своїм походженням концепції певні споріднені групи саме за критерієм єдності, спорідненості у підході до вирішення тих чи інших питань державно-правового життя (табл. 2.1). Таблиця 2.1
|