КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Підхід до питань державогенезу та право розуміння з об'єктивних позицій, враховуючи закони природного та суспільного розвитку(вчення буддизму, даосизму, конфуціанства, Заратустри, Гералікліта, Демокрита, семи мудреців, Піфагора та піфагорійців, Платона, Арістотеля, стоїків, Цицерона) Розгляд сутності держави під кутом зору її ставлення до людини та її прав: «Людина — міра всіх речей», «Держава — для людини, а не навпаки» (вчення софістів, Сократа, Епікура, Епіктета, Ісуса Христа) У зв'язку з цим особливо актуальним у сучасних умовах формування в Україні демократичної, соціальної, правової держави, де саме людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, звернути увагу на творче надбання деяких видатних мислителів стародавнього світу. А саме тих, хто, на відміну від інших, розглядали сутність та призначення держави і права не лише з точки зору прояву в них природного порядку речей, а й, крім того, під кутом зору місця людини в цих процесах, де саме «людина являє собою міру всіх речей», а отже, саме права і свободи людини мають визначати зміст і спрямованість діяльності держави, а не навпаки. З приводу цього, наприклад, цікавим є аналіз підходів до розуміння держави двох видатних мислителів давньої Греції — Сократа і Платона. Як відомо, Сократ — одна із найвидатніших і найпривабливіших постатей в духовній історії людства. Ще за життя він був визнаний дельфійською піфією наймудрішою Людиною. Вплив Сократа виявляється в таких вищих досягненнях політико-правової думки давньої Греції, як творчість Платона та Арістотеля. Платон був учнем Сократа. Потрактовуючи зв'язок між особою та державою, Платон виходив із того, що загальне важливіше, ніж його частина; тому на перше місце він ставив державу; особа, за його вченням, поглинається державою, підкоряється їй; держава у мислителя постає як єдність людських істот, які повинні виконувати свої соціальні функції. Сократ ініціював принцип індивідуальної самосвідомості як основу справедливого порядку (що, своєю чергою, є проявом принципу «людина — міра всіх речей»). Платон, навпаки, проголошував протилежне — не благо існує для окремої особи, а особа для нього. У своєму конкретному проекті ідеальної держави (діалог «Закони») Платон стверджував, що Всесвітом і людьми керують боги, смикаючи за певні ниточки; здійснюючи таке керівництво, боги мають на увазі ціле, люди не осягають їхньої мети, оскільки не благо існує для окремої особи, а особа для нього; людина не володіє загальною ідеєю, оскільки любить тільки себе, вона несвідомо коїть зло і сама ж потерпає від нього. Крім того, серед питань даної теми надзвичайно важливим є ретельне вивчення загальнотеоретичних концепцій видатних мислителів давнього Риму, значним досягненням яких було створення самостійної науки — юриспруденції, і, зокрема, детальна розробка значного комплексу політико-правових питань у царині загальної теорії держави і права, а також окремих юридичних наук (цивільного, державного, адміністративного, кримінального та міжнародного права). План семінарського заняття 1. Закономірності становлення вчень про державу і право в країнах стародавнього світу. 2. Основні напрями розвитку вчень про державу і право в країнах стародавнього світу. 3. Становлення основ науки юриспруденції у давньому Римі.
|