КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-ПРАВОВОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ
Переходячи до дослідження політико-правових уявлень про державу і право в ранньофеодальній Київській Русі, становлення яких відбувалося під впливом християнської релігії (що з 988 р. набула статусу державної), доцільно розглянути основні писемні пам 'ятки тих часів, які є свідченням того, що політична і правова думка наших пращурів дуже чутливо реагувала на відповідні зміни в різних сферах суспільної життєдіяльності («Слово про закон і благодать», «Слово о полку Ігоревім» тощо). Як відомо, основною проблемою державно-правової думки раннього середньовіччя була проблема співвідношення світської і духовної влад. Важливо наголоси™, що вже в добу Київської Русі невідомий автор «Слова о полку Ігоревім» уперше підняв ідею виникнення держави через суспільний договір між: князем і народом. У часи поглинання руської державності Литвою та Польщею визначний гуманіст польського та українського Відродження Станіслав Оріховський-Роксолан проголосив примат права в політичному житті й обґрунтував ідею природного права. Цьому сприяло те, що в XV—XVI ст. в Україну через Польщу почали проникати з Заходу ідеї Реформації, спрямовані проти феодального ладу й католицизму, який контролював майже всі сфери життя. Берестейська унія кардинально змінила статус українських земель в межах Речі Посполитої. Всі події, що відбувалися внаслідок унії, спричинили бурхливий розвиток полемічної літератури, визначним представником якої був Іван Вишенський, котрий наприкінці XVI — на початку XVII ст. обстоював ідеали природного права в Україні. Водночас, на думку деяких фахівців, його система уявлень мала утопічний характер, оскільки вона ставила морально-етичне завдання будівництва своєрідної духовної республіки, де кожен член суспільства буде вільною мислячою особистістю. Створення української національної державності в ході Визвольної війни українського народу середини XVII ст. сприяло піднесенню української суспільно-політичної думки. Політико-правові погляди гетьманів України — Богдана Хмельницького, Івана Мазепи сприяли формуванню й розвиткові національної політичної та правової ідеології, входженню України в політичні процеси Європи, зміцненню її міжнародного авторитету. Проте руйнація гетьманської держави, розшарування козацького середовища та відрив козацької старшини від народу, поділ України та посилення впливу московського царату — на Лівобережжі, а Польщі — на Правобережжі, зменшили надії українського народу щодо відновлення державності, на певний час призупинили репродукування в суспільній свідомості соціального ідеалу — незалежної держави, негативно вплинули на розвиток системи політико-правових поглядів. Злам визначальних ідеологічних засад суспільної свідомості ускладнювався розпадом політичних інститутів, які сформувались за часів козацької демократії. У цих умовах мав місце певний злет державно-правових ідей (кінець XVII—XVIII ст.), що формувались і поширювались духовенством і вченими-теологами, оскільки православна церква залишалась структурованим владним інститутом, мала суттєві важелі впливу на духовну сферу суспільства і за підтримки царя була фактичним учасником політичного життя, схвалювала реформи щодо створення імперії. У цьому плані характерним був творчий доробок вихідців з України, вчених Києво-Могилянської академії Стефана Яворського та Феофана Прокоповича, які за часів правління Петра І обіймали впливові керівні посади в православній церкві. Крім того, в цей період одним із перших політичних документів української демократії була Конституція Пилипа Орлика 1710 р. У ній матеріалізувались ідеї побудови органів влади за принципом розподілу їх функцій на законодавчі, виконавчі і судові (значно пізніше ця ідея знайде своє обґрунтування в теорії поділу влади ПІ. Л. Монтеск'є, а матеріалізується в Конституції США — першій у світі Конституції, прийнятій на державному рівні). А отже, вітчизняна політико-правова ідеологія не лише розвивалася в тісному взаємозв'язку з найкращими надбаннями духовної історії людства, айу деяких площинах і випереджала її. Значний внесок у розвиток державно-правової думки XVIII ст. пов'язаний також з ім'ям прогресивного діяча Києво-Могилянської академії Григорія Савича Сковороди. Філософ наголошував, що державний устрій та політичний лад залежать від того, наскільки суспільно-політичний стан відповідає духовній природі суспільства. Пропагуючи ідею духовного відродження, мислитель змалював суспільно-політичний ідеал майбутнього — державу, політичний лад якої спирається на суспільний компроміс. Вершиною розвитку державно-правової думки першої половини XIX ст. стала політична доктрина Кирило-Мефодіївського братства, творцем засадових документів якого був Микола Костомаров. Провідною ідеєю Статуту товариства була ідея християнського соціалізму, за якого «правління, законодавство, право власності й освіта усіх слов'ян повинні ґрунтуватися на святій релігії господа нашого Ісуса Христа». У цілому ж слід звернути увагу на те, що, як вважають фахів-;; ці, державно-правова думка в Україні XVIII ст. — першої половини XIX ст., незважаючи на всі її прогресивні риси, так і не набула цілісного розвинутого концептуального завершення. Отже, студентам слід проаналізувати чинники, які вплинули ; на те, що державно-правова думка в Україні XVIII cm. — першої половини XIX ст. все ж таки не змогла піднятися до рівня логічно-понятійного аналізу державно-правових і політичних інститутів, серед яких один із найважливіших — це багатовікова бездержавність. Державно-правова практика попередніх століть заклала фундамент для формування у XVIII cm. національної державницької ідеї. Український конституціоналізм цього періоду започаткувався як доктрина на теоретичному рівні. При цьому конституційну думку збагачували і проекти конституційних перетворень XIX cm. — першої половини XX ст., розроблені Г. Андрузьким, М. Драгома-новим, М. Грушевським, М. Махновським, С Дністрянським. Виникненню фахової юридичної науки в Україні сприяло збагачення вітчизняної державно-правової думки працями таких всесвітньовідомих вчених-правників, як Олександр Кістяківсь-кий, Богдан Кістяківський, Михайло Володимирський-Буданов та ін. Теоретичне надбання українських учених-правників розвинули видатні представники академічної державно-правової думки в радянський період, більшість з яких були репресовані за їхні прогресивні, демократичні погляди. Узагальнюючи викладене, слід зазначити, що в цілому, для української ідейно-політичної думки, котра створювалась українськими мислителями і політичними діячами протягом віків у тісному взаємозв'язку з прогресивним світовим досвідом, характерною була спрямованість на ідеї природного права, демократії, громадянського суспільства, конституційну регламентацію державного устрою, правову, соціальну державу. План семінарського заняття 1. Закономірності становлення вчень про державу і право в 2. Основні етапи розвитку вчень про державу і право в Україні. 3. Становлення загальнотеоретичної юридичної науки в Україні.
|