КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Література. 1. Теорія держави і права: Навч1. Теорія держави і права: Навч. посіб. / А. М. Колодій, В. В. Копєйчиков та ін. — К.: Юрінком Інтер, 2002. — 368 с 2. Правовые системы стран мира: Энциклопед. справочник / Отв. ред. — д-р юрид. наук, проф. А. Я. Сухарев. — М.: НОРМА, 2001.—647 с. 3. Рвне Давид. Основные правовые системы современности. — М.: НОРМА, 1988. — 155 с. 4. Решетников Ф. М. Правовые системы стран мира: Справочник. — М.: НОРМА, 1993. — 256 с. 5. Сюкияйнен Л. Р. Мусульманськое право. — М.: Юристь, 1986. —47 с. 6. Зайчук О. В. Правовая система США. — К.: Наукова думка, 1992.—58 с. Термінологічний словник До семінарського заняття № 1 Національна правова система— це конкретно-історична, зумовлена об'єктивними соціально-економічними, політичними, культурними та іншими закономірностями розвитку суспільства цілісна система всіх правових явищ, наявних у певній країні світу — система права, система законодавства, правовідносини, правосвідомість, правова культура тощо (тобто комплекс взаємопов'язаних і узгоджених правових засобів, призначених для регулювання суспільних відносин, а також правових явищ, які виникли в результаті такого регулювання). Правова сім'я— сукупність національних правових систем у межах одного типу права, що об'єднані спільністю історичного, ідеологіч- ного (включаючи релігію) шляху його формування, структури джерел, провідних галузей та правових інститутів, юридичної культури та мислення, а також правозастосування. Порівняльне правознавство — один із напрямів у межах загальної теорії держави і права, метою якого є встановлення співвідношення і взаємовпливу спільного та відмінного у правових явищах як в історичному, так і в географічному вимірах. До семінарського заняття № 2 Іслам (з араб. — «покірність») — морально-релігійна система цінностей, викладена у Корані; в основі ісламу — ідея єдиного Бога (Аллаха), влада якого — безмежна; у зв'язку з цим вчення Корану є незмінним, завершеним, його положення — імперативними, а людська спільнота має виконувати принципи права, встановлені Богом, і не вправі їх змінювати; у VII—VIII ст., виконуючи приписи Корану щодо ведення війни з невірними, допоки скінчиться неспокій і пригноблення, утвердиться по всій землі віра в Бога, поборники цієї релігії завоювали Сирію, Палестину, Ірак, Іран, Єгипет, Іспанію, Вірменію, Грузію, утворивши арабський халіфат; в ісламі сформувалось декілька течій, основні серед яких суннізм та шиїзм. Практика іджтихаду — це творча розробка і тлумачення положень Корану і Сунни (мусульманських переказів про життя Мухаммеда — засновника ісламу, а також тлумачення ісламу, яка складається з хаді-сів) представниками теократично-юридичних шкіл, авторитетними прав-никами, що здійснювалося згідно зі встановленими правилами; до них відносяться тлумачення по аналогії (Кіяс), а також одностайний погляд на фактичні обставини знавців права, котрий має силу рішення всієї общини. Фетва — рішення вищих мусульманських керівників («людей релігії»), Іджма — узгоджена думка мусульманських авторитетів з будь-яких питань. Навчальні завдання Теми рефератів До семінарського заняття М1 1. Співвідношення та взаємодія «національної правової системи» та «правової сім'ї». 2. Структурні елементи національної правової системи
3. Ідеологічне підґрунтя становлення та розвитку національної правової системи в Україні. 4. Загальна порівняльна характеристика основних правових сімей світу. До семінарського заняття № 2 1. Прецедент як форма права в країнах англо-американської правової сім'ї. 2. Особливі риси «загального права» та «права справедливості» в країнах англо-американської правової сім'ї. 3. Джерела права в країнах мусульманської правової сім'ї. 4. Особливості форм права в країнах традиційного права. Питання для дискусій До семінарського заняття № 1 1. Видатний німецький філософ Георг Гегель у праці «Філософія права» (1820) вказував на те, що держава є дійсніть конкретної свободи. Проаналізуйте зазначену думку Гегеля в аспекті розкриття особливих рис національної правової системи (як однієї з найважливіших ознак держави). 2. Представник історичної школи права Густав Гуго стверджував, що в основі правових норм, які діють у будь-якого народу, знаходиться правове буття, що залежить від часу і місщ... Тож до цього реального правового стану, що є тимчасовим, слід підходити в історичному контексті. Спробуйте проаналізувати еволюцію будь-якої з національних правових систем світу саме враховуючи її історичний розвиток. До семінарського заняття № 2 1. Видатний голландський філософ епохи Реформації Бенедикт Спіноза у своєму «Політичному трактаті» (1677) стверджував, що сутність права полягає, головним чином, у тому, що воно є ніби духом держави. Проаналізуйте зазначене твердження з погляду дослідження причин об'єднання відповідних національних правових систем у певні правові сім'ї. Завдання для перевірки знань Питання для самоконтролю До семінарського заняття № 1 1. Чи можна вважати тотожними поняття «правова система» та «правова сім'я»? 2. Які основні етапи становлення та розвитку романо-германської правової сім'ї? 3. Які основні особливості розвитку англо-американсь-кої правової сім'ї? 4. Що таке «право суддів» та «право справедливості»? 5. Розкрийте поняття «казуальне право». 6. Спробуйте визначити сутність законів «шаріату» в процесі становлення мусульманської правової сім'ї. 7. Розкрийте зміст правової сім'ї традиційного права.
|