КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
ЛЕКЦІЯ 11-12. ГЛОБАЛЬНЕ СУСПІЛЬСТВО6.1. Поняття «суспільство», «міжнародне суспільство» і «світове суспільство» Термін «суспільство» походить від латинського слова косіеіаз, що означає групу осіб, які об'єднали зусилля для досягнення цілей, недоступних одинакам. Нині багато суспільствознавців погоджуються з думкою Н. Лумана про те, що «зі словом "суспільство" не пов'язані однозначні уявлення»1, як І з твердженням Н. Смелзера, що «вченим важко визначити сутність поняття "суспільство"». Це слово має безліч трактувань і вживається в різних контекстах для позначення певних груп людей, які мають спільні цінності, інтереси, звички, професію тощо. Сам Смелзер пропонує вживати його стосовно конкретного окремого суспільства, що може бути назване «американським», «французьким», «японським» суспільством і т. д. Таке суспільство має «певні географічні кордони, спільну законодавчу систему і певну національну єдність». Але ознаки суспільства, названі дослідником, цілком укладаються в поняття «національна держава». 1 Луман Н. Понятие общества // Проблеми теоретической социологии / Ред. А.О. Бороноев. — СПб., 1994. — С. 196.
Найширшим визначенням суспільства може бути «об'єднання людей, засноване на діяльнісній взаємодії». До групи близьких понять, поєднаних родовим поняттям «об'єднання людей», належать «популяція», «спільнота», «співтовариство», «суспільство», «держава», «нація», «соціум» тощо. Одна з найдавніших метафоричних назв суспільства — «людський мурашник»; також суспільство часто уподібнюють до бджолиного вулика. Таке порівняння зумовлене тим, що між об'єднаннями комах і людським суспільством ясно простежуються спільні ознаки — ієрархія й «поділ праці», наприклад у мурашнику є робочі мурахи, мурахи-солдати тощо; у вулику є групи бджіл, що виконують особливі функції. Ці групи комах нагадують соціально-професійні групи — класи, стани та ін. Основною ж ознакою подібності між суспільством і мурашником (вуликом) є обмін результатами діяльності (продуктами або послугами), здійснюваний представниками функціонально різних груп. Саме цей обмін результатами діяльності, тобто діяльнісна взаємодія, лежить в основі поділу праці (можливість обміну товарами або послугами є необхідною умовою поділу праці). Отже, діяльнісна вза ємодія пов'язує окремих особистостей у суспільство, виявляючись специфічно соціальною взаємодією.
При визначенні основних ознак суспільства слід спиратися на розуміння великої групи людей, які об'єдналися на певному ступені історичного розвитку для спільної діяльності, живуть на одній території, підкорюються єдиній системі влади та усвідомлюють свою Ідентичність, відмінну від інших груп. Американський соціолог Е. Шилз виділяє такі критерії суспільства: — воно не є частиною більшої системи; — шлюби укладаються між представниками саме цього об'єднання; — воно поповнюється переважно за рахунок дітей тих людей, які вже є його визнаними представниками; — має територію, яку вважає своєю власною; — має власну назву й власну історію; — має власну систему управління; — існує довше за середню тривалість життя окремого індивіда; — його об'єднує спільна система цінностей (звичаїв, традицій, норм, законів, правил}, що називають культурою. Якщо не враховувати, що серед цих критеріїв немає того, яке вказує на спільну діяльність, можна сказати, що переважною мірою вони відповідають різним рівням соціальних об'єднань, від племені до глобального суспільства. Процеси соціальної еволюції та соціальної інтеграції, справді, ведуть до поступового підвищення рівня соціальної взаємодії аж до глобального, що дає підстави говорити про появу міжнародного, а згодом І світового, глобального суспільства. Британська школа міжнародних відносин, формування якої пов'язане насамперед з іменами Мартіна Уайта й Хедлі Булла, приблизно з 70-х років XX ст. розробляла концепцію міжнародного суспільства. Це суспільство, у якому державним акторам належить центральна роль, а не таке, що витісняє держави з міжнародної арени. Держави превалюють у визначенні діючих у міжнародному суспільстві норм, а існування цих норм — результат свідомих і Історично тривалих зусиль держав з регуляції міжнародної діяльності. Легітимність у цьому суспільстві означає факт визнання державами наявності й дії міжнародних норм, що здійснюють важливий вплив на їхню поведінку. Водночас міжнародне суспільство розглядалося представниками британської школи не тільки як сфера переважно міждержавних взаємодій, але і як порядок, що створює й підтримує певні цінності й норми. Держави розглядалися X. Буллом як такі агенти, що соціалізуються під впливом інших держав. Вони поєднуються в найбільш всеосяжну форму суспільства на Землі — глобальну мережу взаємно визнаних неформальних традицій і формальних правил (дипломатичний протокол, посольства, багатосторонні договори, міжнародне право). Ці традиції й закони, що обмежують суверенітет держав, X. Булл і називав міжнародним суспільством, що ставало необхідною передумовою світового порядку. X. Булл підкреслював, що анархічна природа міжнародних відносин не є перешкодою для розуміння їх у форматі «міжнародного суспільства», або «суспільства держав». На погляд ученого, анархічність міжнародних відносин не слід зводити до «механічного» і досить обмеженого розуміння «природного стану». У сучасній міжнародній системі представлені всі елементи боротьби за владу між державами: і війни, і конфлікти, що проходять по інших розмежувальних лініях, ніж міждержавні, і транснаціональна солідарність, а також елементи співробітництва й відносин між державами, що регулюються правилами й нормами. Домінування кожного з них залежить від конкретних обставин часу й місця. Розгляд міжнародних відносин як міжнародного суспільства передбачає, що «держави втягнені не просто в зіткнення, подібно гладіаторам на арені, вони обмежені у своєму протиборстві один з одним загальними правилами й інститутами» суспільства, сформованого ними не тільки правилами доцільності, але й моральними Імперативами й правовими нормами. Саме тому X. Булл визначав специфіку міжнародних відносин як «анархічне суспільство». У цьому сенсі дослідник розмежовував поняття міжнародної системи і міжнародного суспільства. Система держав (або міжнародна система) формується, коли дві й більше держави встановили між собою контакти, достатні для функціонування як частини від цілого. Співтовариство держав (міжнародне суспільство) з'являється, коли група держав (уже утворюючи систему) усвідомлює окремі спільні інтереси і цілі, формує суспільство в сенсі усвідомлення пов'язаності один з одним спільним набором правил і наявності спільних інститутів. Поява міжнародного суспільства держав у Європі була ознаменована виникненням нової для того часу концепції міжнародного права, а також існуванням транскордонної і кроскордонної солідарності як у межах суспільних груп, так і між державами. Для формування транснаціональних ідентичностей такого роду необхідно декілька умов: — спільна характеристика, що може стати основою для транснаціональної суспільної групи (наприклад, етнічність, релігія, форма держави, політична або економічна система, рівень розвитку); — виняткове ставлення до інших держав (або суспільних груп), важливе для групової згуртованості й підкреслення розходження між тими, хто поділяє спільні характеристики, і тими, хто їх не поділяє; — високий рівень позитивної взаємозалежності, за якою взаємозалежність мусить бути взаємовигідною, у протилежному випадку вона може вести до конфлікту. Ці чинники є матеріальними передумовами для формування спільної ідентичності. Однак для реалізації їхнього потенціалу необхідно сформувати відповідну політичну свідомість. У межах міжнародного (міждержавного) суспільства визрівають передумови для складнішого й багатовимірного процесу — формування світового суспільства. У ньому домінуючу роль починають відігравати не держави, а недержавні актори — транснаціональні суб'єкти й Індивіди, що поділяють не тільки спільні цінності й норми, але в перспективі набувають щось на кшталт «глобальної соціетальної ідентичності». Загалом широкого поширення набули щонайменше два твердження англійської школи: 1) міжнародне суспільство, що поділяє спільні цінності й норми держав, — факт міжнародних відносин; зразком такого міжнародного суспільства є трансатлантичне співтовариство західних держав; цінності й норми, що циркулюють у міжнародному суспільстві, охоплюють дедалі ширше коло держав, набуваючи (у тому числі завдяки глобалізації) загальнопланетарного значення; 2) міжнародне суспільство перебуває в процесі переходу від суспільства держав до співтовариства Індивідів і транснаціональних акторів (до «світового суспільства», як воно визначалося класиками британської школи). Характерно, що міжнародна анархія, Існування якої визнають теоретики британської школи, представлена як відсутність міжнародного уряду, а не як відсутність будь-якої керованості й легітимності у відносинах між націями. Розвиваючи таку логіку, Б. Бузан сформулював поняття «зрілої анархії», яка принципово вирізняється міцністю своїх нормативних обмежень, що накладаються на діяльність державних акторів2. 2 Buzan B. People, States, and Fear.— N.Y.: Columbia University Press, 1991. — P. 12.
Проте державоцентрична концепція міжнародного суспільства виявилася нездатною пояснити зовсім недавню появу неурядової сфери, названої глобальним громадянським суспільством.
|