КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Сутність і становлення глобального громадянського суспільстваГромадянське суспільство— це публічна сфера активності громадян, інституціональна сцена, що характеризується відкритістю комунікації, публічним використанням раціонального критичного мислення, концентрацією на публічному благу, а не на приватних компромісах3. На глобальному рівні громадянське суспільство, з огляду на властиве йому розмаїття учасників, проблематики й форм діяльності, є уособленням соціально-культурного різноманіття світового співтовариства й потужним чинником заохочення багатобічної парадигми дій. 3 Habermas J. Der philosophische Diskurs der Moderne. — Frankfurt: Suhrkamp. 1985.
Ідея глобального громадянського суспільства закорінена в концепціях світового громадянства, міжнародного співтовариства, світового суспільства. Ще І. Кант припускав виникнення права світового громадянства (jus cosmopoliticum), що з'єднує громадян і держави у вищу республіканську співдружність держав. Цей союз філософ називав універсальним громадянським суспільством. Під впливом глобалізації масштаби громадянського суспільства стають глобальними. На рівні світу постає громадянське суспільство з ряду транснаціональних співтовариств, транснаціональних неурядових організацій, колективних глобальних рухів, мережних груп інтересів, міжнародних наукових і професійних асоціацій, через які індивіди досягають соціальних і політичних домовленостей на рівні всього світу. Ці значущі глобальні актори взаємодіють із державними й міжнародними організаціями, можуть відігравати провідну роль у формуванні майбутнього світового суспільства й бути атрибутом демократичного глобального управління, формуючи інтернаціональний публічний простір зі спільними цінностями людства. Глобальне громадянське суспільство будується за мережним принципом. Мережа — антипод ієрархії, у межах якої взаємодіють традиційні державні та міжнародні актори. Сили глобального громадянського суспільства розбудовує горизонталь, що самоорганізується, на противагу впорядкованій вертикалі. Мережна форма організації дозволяє їй швидко адаптуватися до зміни зовнішніх умов, тому мережа значно прискорює будь-який розвиток. Саме мережі розбудовують нову соціальну морфологію суспільства, а розповсюдження «мережної» логіки значною мірою впливає на хід та результати процесів, пов'язаних із виробництвом, повсякденним життям, культурою та владою. Належність до тієї чи іншої мережі або відсутність такої поряд з динамікою одних мереж відносно Інших виступає найважливішим джерелом влади та змін. Але з цим пов'язано й те, що суспільство мережних структур має особливу ознаку — домінування соціальної морфології над соціальними діями. Домінуючі функції організуються в мережні структури у просторі потоків, що єднає 'їх по всьому світу, і одночасно розділяє другорядні функції та людей в Іншому просторі, який складається із локалій, дедалі більше відірваних одна від іншої. Соціальні розбудови нових форм простору і часу ведуть до розвитку метамережі, яка відключає другорядні функції, підкорює соціальні групи та призводить до знецінення цілих територій. У цьому процесі утворюється дистанція між метамережею та більшістю окремих індивідів, видів діяльності і локалій по всьому світу. При цьому ні люди, ні види діяльності, ні окремі локалії не зникають — зникає їхнє структурне значення, яке переходить до невідомої раніше логіки метамережі, де формуються цінності, створюються культурні коди і кодекси, приймаються рішення, пов'язані з владою. Суспільство мережних структур, яке виступає в якості нового соціального порядку, більшістю людей уявляється як метасоціальне безладдя, як автоматизована, довільна послідовність подій, що додержується непідкон-трольної логіки ринку, технологій, геополітичних чинників або біологічної детермінанти. Структури в мережному світі є мінливими, вони не живуть довго. Змінюються завдання — розпадаються вчорашні союзи і створюються нові. У таких умовах неймовірно зростає здатність енергійної особистості впливати не тільки на свою долю, але й на життя цілих кра'ін — і все завдяки мережній організації. Саме мережі є найуспішнішими та найконкурентоспроможнішими проектами в економіці, фінансах, культурі, військовому середовищі. Вони є доволі дієвими для руйнації старої системи та проникнення нового у старий світ. Але мережні системи самі по собі є абсолютно безпорадними щодо закріплення завойованих позицій. Вони не можуть перетворити нове на панівний устрій, однак це можливо, якщо мережа доповнюється ієрархією. За визначенням М.А. Мунтяна, «глобальне громадянське суспільство — сфера ідей, цінностей, Інститутів, організацій, мереж і громадян, розташована між родиною, державою й ринком, що діє поза національними суспільствами, політиками і економіками». Влада глобального громадянського суспільства носить неявно виражений характер. Він полягає, наприклад, у тому, що воно може дискутувати, вносити пропозиції, експериментувати, викривати або бути прикладом. Ця влада не передбачає прийняття рішень, її легітимність формується у сфері суспільних дебатів і вимагає постійного відновлення й пожвавлення. Визначення глобального громадянського суспільства включає такі аспекти: — суспільна сфера захищена від урядового втручання, громадянське суспільство має певну частку автономії від держави; — існує спільність основних цінностей і певний ступінь ідентичності; — формування міждержавних груп і їхня мережна взаємодія; — індивіди визнано суб'єктами не тільки національного права, але й космополітичних норм, втілених у життя транснаціональними інститутами. Глобальне громадянське суспільство є результатом процесу глобалізації і одночасно підживлює цей процес. З одного боку, глобалізація створює основу глобального громадянського суспільства, сконцентровану в Північно-Західній Європі, особливо в Скандинавії, країнах Бенілюксу, Австрії, Швейцари й Великобританії, Північній, Центральній і Латинській Америці, Австралії. З іншого боку, глобальне громадянське суспільство є реакцією на глобалізацію, особливо на наслідки експансії глобального капіталізму в його неоліберальній моделі. На величезних географічних відстанях, незважаючи на бар'єри в часі, всі актори глобального громадянського суспільства свідомо само-організуються й проводять свою трансграничну діяльність поза урядовими структурами з мінімумом насильства й максимальною повагою принципу цивілізованого розподілу ресурсів між різними життєвими стилями. Водночас глобальне громадянське суспільство обмежене в просторі. Існують регіони, наприклад, більшість країн Африки, Афганістан, Бірма тощо, де громадянське суспільство відсутнє або тільки починає розвиватися. Як це не парадоксально, домінуюча позиція Півночі у глобальному громадянському суспільстві може зміцнюватися за рахунок обмежень, введених урядами деяких країн, що розвиваються, щодо їхнього національного громадянського сектору. Значним стимулом у становленні глобального суспільства є те, шо внаслідок зростання взаємодії людей у світі дедалі глобальнішою мовою стає англійська. Передусім вона поширюється у чистому вигляді як перша іноземна мова, котру вивчають у більшості європейських та світових навчальних закладів. Але з неї робляться і найбільші запозичення різноманітної термінології практично до всіх інших мов світу. Ця англомовна термінологія заміщує або витісняє з національних мов та діалектів корінні слова чи вислови і часто призводить до нових лінгвістичних сполучень, які з часом узаконюються. Переламним етапом на шляху становлення глобального громадянського суспільства стало останнє десятиліття XX ст. Саме 90-ті рр. характеризувалися підйомом, викликаним глобальними конференціями Організації Об'єднаних Націй. У ході глобальних конференцій 90-х років цивільні організації виступали з новими ідеями й пропозиціями, відстоювали в суперечках і на переговорах свої принципи, протестували й робили політичний тиск, сприяючи формуванню унікального «суспільного простору». Поступово були розроблені міжнародні норми і стандарти й створені розпорядницькі установи і механізми. За останні два десятиліття величезний прогрес досягнуто у визнанні основних загальних прав і запобіганні глобальних загроз. Цей невпинний процес формування космополітичного права є великим кроком до створення світового порядку, заснованого не на незаперечній волі суверенних держав, а на загальноприйнятих принципах і нормах. Звичайно, елементи наднаціональної неурядової сфери існували й раніше. Новими у 90-ті роки XX ст. стали кількість і масштаби діяльності міжнародних і наднаціональних інститутів і організацій, індивідуальна й групова спрямованість до вирішення проблем і питань без участі або посередництва держав. Чимало західних політиків розглядають глобальне громадянське суспільство як поширення чогось такого, що вже існує на Заході, особливо в США. У підтримці громадянського суспільства вбачається якийсь політичний еквівалент неолібералізму в економіці. Глобальне громадянське суспільство розглядається як обмежувач держави в її повноваженнях і альтернативний виконавець частини її функцій. Самі активісти громадянського суспільства, навпаки, вважають його покликаним не обмежувати роль держави, а робити політичні інститути від-повідальнішими. На глобальному рівні це веде до потреби впливати на глобальні інститути. Становлення глобального громадянського суспільства було наслідком в основному двох причин: — характер глобальних проблем (наприклад, охорона навколишнього середовища) призводить до появи суспільних акторів, що вимагають міжнародного колективного управління цими проблемами й не лише силами національних урядів; — зростає необхідність створення міжнародних систем прийняття рішень, пов'язаних із глобальними проблемами, що створює для національних суспільств перспективу втрати контролю над внутрішньодержавними політичними процесами. Через саму глобальну природу багатьох проблем держави вирішують 'їх на міжнародній арені, а не шляхом прийняття внутрішньополітичних рішень. Інтернаціоналізація проблем, які були до цього внутрішньополітичними, підриває здатність національного громадянського суспільства до політичної участі. Перенесення процесу прийняття деяких політичних рішень із внутрішньополітичної сфери на міжнародний рівень робить держави більш автономними від своїх суспільств, оскільки переговори відбуваються на міжнародному рівні, а внутрішньополітичні актори можуть впливати на цей процес набагато менше, ніж на прийняття внутрішньополітичних рішень. Такі переговори дозволяють державам проводити спільну політику, яка не завжди схвалюється суспільством. Вихід — участь громадянського суспільства будь-якої держави безпосередньо в міжнародному політичному процесі, здійснення ним «світової громадянської політики». При цьому деякі держави вважають, що безпосередня участь представників громадянського суспільства в процесі прийняття рішень може завдати шкоди міжурядовому процесу. Поява глобального громадянського суспільства стає головним чинником забезпечення демократичного представництва громадянського суспільства й створює механізми його участі в політичних процесах на наднаціональному рівні. Населення сучасного світу дедалі більше відчуває потребу в участі в подіях, які впливають на його життя. Розвитку глобальної участі людей сприяють: — нові можливості забезпечення безпеки особистості, суспільства й держави; — нові моделі сталого розвитку, що дозволяють кардинально збільшити інвестування в людський потенціал і в створення соціального середовища і, таким чином, постійно відкривати людські здібності; — нові форми партнерства між державою й глобальними ринками; — нові принципи й схеми національного й глобального управління, що уможливлюють задоволення зростаючих потреб людей при скороченні участі в цьому держави. Важливою ознакою глобального громадянського суспільства стає індивідуація. Вона фактично означає перехід людства до унікальної історичної ситуації, у якій воно ще ніколи не було. Це можливість для цілого ряду людей діяти поза авторитарними — і соціальними, ідеологічними — структурами. Зараз з'являється не просто вільно діюча особистість або група особистостей, але й нові організації, утворені на цьому тлі, які володіють доступом до фінансових, економічних, технологічних, культурних, кадрових ресурсів в масштабі всієї планети. Звідси можливість надзвичайно сильних конструктивних проявів та пірогідність надзвичайно сильних деструктивних акцій. Сама формула «Бен Ладен проти цивілізації», безвідносно до її реального наповнення, иисловлює протиставлення людини глобальній спільноті. Вона стала емблемою століття, оскільки демонструє змінений малюнок соціальних зв'язків, нове окреслення політичних конструкцій та траєкторій. На відміну від епохи індустріалізму, сьогодні у світі існує безліч суб'єктів історичної дії, що зіштовхуються, конкурують та взаємодіють між собою. Світ уявляється мозаїчним та строкатим; існує не один світ, іі багато світів. Більше того, інколи ці світи належать до паралельних реальностей. Різні гравці існують у різних всесвітах, у них — різний час, різний погляд на історичні процеси. Саму історію вони також сприймають неоднаково, виходячи з реальності, в якій цей суб'єкт існує. Сьогодні приватні користувачі комп'ютерами мають більше можливостей, ніж НАСА мали у 1960 році при запуску перших літальних нітратів на Місяць. Тенденція до зростання можливостей, швидкості, доступності та мобільності буде мати величезні політичні наслідки. Величезна кількість приватних осіб та їхніх угруповань, більшість з яких раніше не мали такої влади, будуть не тільки встановлювати контакти один з одним, але й планувати, запускати та закінчувати справи, н потенціалі сягаючи більшого успіху та результативності, ніж може забезпечити держава. Зростання пов'язаності комп'ютерних систем буде також супроводжуватися розповсюдженням транснаціональних віртуальних спільнот за інтересами — це тенденція, яка може не тільки ускладнити спроможність державних і глобальних інститутів досягати згоди всередині країни й провадити в життя рішення, але й загрожувати як авторитету, так і законності останніх. Іноді члени групи, поєднані спільністю релігійних, культурних, етнічних та інших інтересів, можуть розриватися між притаманним їм національним менталітетом та іншими видами ідентичності. У таких груп є величезний потенціал для «просування» на національному або навіть глобальному рівні потрібних рішень за широким спектром питань, що зазвичай перебувають у компетенції державних структур.
|