КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Критика концепту глобального громадянського суспільстваПомилково вважати глобальне громадянське суспільство абсолютним благом, бо його актори виступають за контроль влади держави, проти експлуатації й гноблення. Насправді не тільки громадські групи, але й релігійні, націоналістичні рухи діють поза контролем держави, не кажучи про глобальні терористичні мережі і транснаціональну організовану злочинність. Реалізація потреби глобальної участі може як призвести до анархії, етнічного насильства або соціальної дезінтеграції, так і стати джерелом інновацій для створення нового, більш справедливого суспільства. Але, за словами А. Мартінеллі, «навіть якщо обмежитися уявленням про транснаціональне громадянське суспільство окремих груп, відданих розвитку демократії глобального публічного простору, не можна з його росту — реального — виводити наявність універсального світового суспільства, бо це лише один вимір світового суспільства, що формується»7. Серед основних перешкод розвитку глобального громадянського суспільства можна виділити такі: — найсильніші міжнародні актори звичайно звертаються до питань спільного інтересу в межах своїх вузьких світоглядів і власних конкретних цілей і Інтересів, зберігаючи існуючі нерівності й ієрархії, створюючи нові порушення основних прав людини й соціальної справедливості; — стратегії, рішення й реальна поведінка міжнародних організацій, які за визначенням повинні мати глобальну підтримку серед людей, крім захисту свого бюрократичного виживання й привілеїв, часто спрямовані на користь їхніх найсильніших членів; — зберігаються глибокі нерівності між країнами й народами, депри-вація як абсолютна бідність, нижча за поріг щоденного виживання, і як відсутність можливості використовувати свою свободу вибору для поліпшення життєвих шансів індивідів і груп, що стимулює виправдані обвинувачення в соціальній несправедливості та провокує поширення агресивних рухів і доктрин; — поява у відповідь на глобальні тенденції нових форм релігійного фундаменталізму, агресивного націоналізму й трайбалізму, які конструюють Ідентичність людей на базі примітивних зв'язків, нетерпимості і догматичних вірувань, придушують ріст демократичного громадянства, що робить діалог культур неможливим; — зниження участі в демократичній політиці й довіри до демократичних процесів і інституцій розвинутих країн із представницькими урядами, що послаблює привабливість демократії; — збереження авторитарних режимів, які придушують громадянські права й політичні свободи в багатьох країнах, що не сприяє посиленню громадянської підзвітності на глобальному рівні; — збереження суперництва національних держав за владу й блага. З урахуванням стабільності національної держави як інституціонального втілення політичної влади й джерела колективної ідентичності універсальне глобальне суспільство є малоймовірним, але багатополярним світом, регульованим певною формою поліархічного глобального управління; — домінуюча сила національної ідентичності, за умов якої багато з людей і груп сучасного світу не тільки ідентифікують себе за своїми мірками, не тільки дотримуються цінностей, протилежних до цінностей інших, але й силою намагаються привести дії інших у відповідність до своїх переваг. 7 Мартинелли А. От мировой системьі к мировому обществу // Социс,— 2009. —№1, —Сб. Деякі теоретики глобального суспільства вважають, що розвиток глобальних криз — соціально-економічних, екологічних, політичних, соціальних — спричиняє виникнення спільних інтересів і усвідомлення єдиної ідентичності всіх людей планети. У зв'язку з цим і держави, і всі інші конкретні спільності, такі як цивілізації й культури, повинні розглядатися як абстракції, народжувані загальносвітовим комплексом суспільних відносин. Саме цей комплекс дедалі очевидніше набуває ознак самоврядного глобального громадянського суспільства. Основна проблема такої постановки питання полягає в тому, що її прихильники наполегливо виключають із цього комплексу держави, вважаючи їх застарілими й соціально-політичними інститутами, що відмирають. Усі міркування про світове або глобальне суспільство в більшій своїй частині повисають у повітрі, оскільки громадянське глобальне суспільство, як суспільство взагалі, немислиме без його співвіднесення з настільки ж масштабною державною інстанцією. Справа ускладнюється ще й тим, що поняття «суспільство», співвіднесене з процесами глобалізації, або стає проблематичним (У. Бек), або перестає бути первинною соціологічною одиницею (М.С. Арчер), тобто перестає бути адекватним реаліям світу, що глобалізується. Концептуалізація світового суспільства як універсального глобального суспільства заснована на розумінні суспільства як de facto мережі соціальних відносин із взаємними очікуваннями, що вимагає de jure нормативного консенсусу — у формі набору космополітичних інституцій, що відокремлюють легітимну політичну владу від традиційно фіксованих територій8. Цей підхід представлений прихильниками загальнолюдської (космополітичної) демократії, але якщо погодитися з таким визначенням суспільства, потрібно визнати, що на початку XXI ст. світове суспільство як універсальне глобальне суспільство не існує й навряд чи буде існувати в доступному для огляду майбутньому. Почуття вселюдської ідентичності й уявлення про світове громадянство ще підпорядковані національним локальним, етнічним, релігійним і іншим ідентичностям окремих країн. При настільки сильній культурній розмаїтості в плані нормативного консенсусу світове суспільство не може не бути плюралістичним. 8 Rawls J. A Theory of Justice. — Oxford: Oxford University Press. 1971. — P. 47.
Більше реалістичною й менше ризикованою, ніж концепція універсального глобального суспільства, є концепція світового суспільства як всесвітньої асоціації народів, національних держав, міжнародних орга нізацій, наднаціональних союзів і транснаціональних співтовариств, інтегрованих і регульованих поліархічною формою глобального управління. Ця версія світового суспільства стала можливою завдяки глибокій взаємозалежності; вона не може не бути плюралістичною. Глобальне громадянське суспільство має настільки ж конфліктну природу, як і його контрагент на рівні національних держав, оскільки на рівні світу ІнституціональнІ й нормативні вимоги до ненасильницького розв'язання конфліктів є слабшими. В описі У Бека глобальне суспільство виглядає аморфним, фрагмен-тованим, дезінтегрованим та включає два нерівні різновиди: основний, породжений активністю ТНК, і доповнюючий її, представлений сукупністю державних утворень. Дослідник розуміє процес глобалізації як створення мережі зв'язків, що самопідтримуються, І різних соціальних просторів, як народження багатомірної тканини взаємних переплетень і зобов'язань, утвореної транснаціональними відносинами. У Бек підкреслює, що ці зв'язки й відносини дають «нову якість», що характеризується через формулу «невзаємопов'язаний взаємозв'язок», у зв'язку з чим він був змушений замінити поняття «суспільства» поняттям «спільності». Опоненти концепції глобального суспільства вважають, що людство не виявляє таких ознак, які забезпечують можливість соціального порядку, а саме наявність єдиного керуючого центра, наявність правил і законів, обов'язкових для всіх членів суспільства, наявність актора, що володіє встановленим правом застосовувати санкції до порушників цих правил і законів. Тому, на їхню думку, на сучасному етапі не існує глобального суспільства, але має місце глобальне співтовариство. Якщо існує глобальне суспільство, то поняття «співтовариство» не має змісту, тому що суспільство є дискретною одиницею співтовариства, а не навпаки. На думку А. МартінеллІ, «концептуалІзація світу як єдиної системи й визнання ускладнення всесвітніх соціальних мереж, глобального масштабу стратегій, застосовуваних акторами, космополітизм глобальних міст, однак, не означають існування світового суспільства. Ідея єдиного світу, уявлення, що світ тісно пов'язаний і інтегрований спільними силами й практиками, — необхідна, але недостатня умова виникнення світового суспільства»9. Сучасний світ усе ще складається Із суспільств. Питання про виникнення світового суспільства, з точки зору А. МартінеллІ, складніше за питання про взаємозалежності у світі. 9 МартинеллиА. От мировой системьі к мировому обществу // Социс.— 2009. —№1. —С.6. Відповідь на нього залежить від змісту поняття «суспільство» — досить нечіткого в мові соціальних наук. «Світове суспільство треба розуміти не як універсальне глобальне суспільство, проекцію на рівень світу сучасних національних суспільств, у яких ми живемо, або як кінцеву стадію ускладнення пройденого шляху "клан, плем'я, місто, держава", а як асоціацію співтовариств, заснованих на владі закону й загальноприйнятих нормах і органах, як глобальний проект взаємоповаги й мирного співробітництва», — вважає А. МартінеллІ. Якщо суспільство — це спільна спроба взаємної вигоди10, варто очікувати й вітати появу в усьому світі почуття співтовариства зараз, коли проблема співробітництва стає світовою за масштабами. 10 Мортинєлли А. От мировой системьі к мировому обществу // Социс. 2009. — №1. — С.6.
Визнаючи, з одного боку, зростання глобального громадянського суспільства й транснаціонального публічного простору, поширення глобальної культури й загальнолюдської етики, не можна не бачити, що поруч діють контрсили. Єдиного співтовариства індивідів, наділених рівними правами й відповідальністю, яким підзвітні ті, хто приймає рішення, ще немає. Норми й органи, що організують І регулюють соціальне й економічне життя на глобальному рівні, неадекватні прагненню до миру, свободи, людської гідності, культурного плюралізму й соціальної справедливості для всіх. Універсальне глобальне суспільство в найкращому разі повільно виникає. Як всесвітня асоціація людей, народів і транснаціональних спільнот, інтегрованих і регульованих поліархічною формою глобального управління, воно можливе й бажане. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА 1. Баталов З.Я. О философии международньїх отношений. — М.: НОФМО, 2005. 2. Бек У. Что такое глобализация? (Ошибки глобализма — ответы на глобализацию) / Пер. с нем. А. Григорьева й В. Седельника. — М.: Прогресс-Традиция, 2001, 3. Галенская Л.Н., Бахин С.В. Знциклопедия международньїх организаций. Международные неправительственньїе организаций, обладающие консультативним статусом при экономическом и Социальном Совете ООН / Под ред. Л.Н. Галенской — Т. 2. — СПб: Издательство юридического факультета СПбГУ, Изд. дом СПбГУ, 2006. 4. ГладковП.В. Международное общество: утопия или реальная перспектива // МЗиМО,— 1989. —№6. Б.ДаллмарФ. Глобальная зтика: преодолєние дихотомии «универсализм» — «партикуляризм»// ВопросьІ философии. — 2003. —• №3. 6. Делягин М.Г. Мировой кризис: Общая теория глобализации.— М.: ИНФРА-М, 2003. 7. Дубовский С.В. Глобальная пирамида как результат исторического развития, характеристик социума й состояния средьі // Обществ. науки й современ-ность. — 2002.— №4. 8. ЗиноеьевА.А. Глобальньїй человейник.— М.: Центрполиграф, 1997. 9. ИванченкоВ. Глобализация й общественньїй менталитет // Вопр. зкономи- ки. —2001.—№12. 10. ИзензееИ. Государство // Вести. Мос. ун-та. Сер. 12. СоЦлполит. исслед.— 1992.—№6. 11. Кессиди Ф.Х. Глобализация й культурная идентичность// Вопр. философии. — 2003. — №1. 12. НазарчукА.В. Зтика глобализирующегося общества, — М.: Директмедиа Паблишииг, 2002. 13.ПанаринА. Глобальнеє информационное общество: вьізовьі й ответьі // Власть. —2001.—№ 1. —С. 14-19. 14.СемененкоИ.С. Глобализация й социокультурная динамика: личность, общество, культура // Полис. — 2003. — № 1 (72). 15. Современньїй глобальньїй кат/пал\лзм/БобковФ.Д.,ИвановЕ.Ф.,СвечниковА.Л., Чаплинский С.П. — М.: ОЛМА-Пресс, 2003. Іб.СоросДж. Открьггое общество. Реформируя глобальньїй капитализм / Пер. с антл.— М.: Некоммерч. фонд поддержки культурьі, образования й новьіх информационньїх технологий, 2001. 17. Социология. Наука об обществе: Учебное пособие / Под общ. ред. проф. В.П. Андрущенко, проф. Н.И. Горлача. — X.: ХГУ, 1996. 18.Сухарев Ю.А. Глобализация й культура. Глобальньїе изменения й культурньїе трансформации в современном мире / Моск. гос. лингв. уи-т. — М,: Вьісш. шк., 1999. 19. Уткин А.И. Глобализация: процесе й осмьісление. — М.: Логос, 2002. 20. Фергюсон Й. Глобальнеє общество в конце двадцатого столетия // Международньїе отношения: социологические подходьі. •— М.: Гардарика, 1998. 21 Чєрнов А. Глобальнеє информационное общество / А. Чериов // Международ- ная жизнь, — 2004. — №9. — С. 121-130. 22. ЗтционІМ.Отимперии к сообществу: новьій подход кмеждународным отношениям / Пер. с англ.; под ред. В.Л. Иноземцева. — М.: Ладомир, 2004.
|