КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Учитель. У 2-й пол. 1 тис. н. е. у громадському житті східно - слов'янських племен відбулись корінні зміни соціального характеруУ 2-й пол. 1 тис. н. е. у громадському житті східно - слов'янських племен відбулись корінні зміни соціального характеру. У результаті розпаду первіснообщинного ладу та розвитку нових феодальних відносин у X ст. у Східній Європі виникла могутня держава — Київська Русь, яка займала величезну територію від Балтійського і Білого морів до Заволзьких рівнин. Зміцнюючи владу феодальної знаті над широкими масами залежного селянства і ремісників та централізуючи її у своїх руках, великий князь спирався не лише на збройну силу дружини, а й на авторитет церкви. Замість язичеських вірувань запроваджується запозичена з Візантії християнська релігія. У вдосконаленні художньої майстерності наших предків велике значення мали художні традиції і культурна спадщина східнослов'янських племен. Саме вони стали ґрунтом для розвитку самобутніх рис мистецтва руської держави. Водночас князі Київської Русі прагли використати найзначніші досягнення культури інших країн. Це стосується насамперед візантійського мистецтва. Не чужі були Київській Русі й художні досягнення романського Заходу та мусульманського Сходу. У свою чергу мистецтво Київсь-кої Русі чималою мірою вплинуло на розвиток мистецтва сусідніх народів, увійшло до скарбниці надбань світової художньої культури.
«Мікрофон» • Що вам відомо про архітектуру Київської Русі? • Які основні риси архітектури періоду Київської Русі?
Творча група «Архітектори» Учень. Із розвитком давньоруської держави створюється характер міст Стародавньої Русі з особливос-тями їхньої забудови і планування. У більшості випадків місто складалося з двох основних частин: дітинця та окольного міста (подолу, передмістя). Дітинець найчастіше розташовувався на горбі. Його оточували валами і стінами. (Перегляд слайдів.) Розвиток феодального господарства викликав і появу нових типів міських будівель (княжих дворів, порубів тощо), а ідеологія феодального суспільства — побудову численних церков, оскільки християнська релігія в цей час стала основною ідеологічною опорою нового ладу. Архітектурні форми дерев'яних будівель Київської Русі не збереглися. І лише з письмових джерел і деяких археологічних даних ми знаємо про золотоверхі тереми, вигадливі ґанки, строкату забудову міських кварталів. Окремими ансамблями підносилися серед міської забудови монастирі, боярські подвір'я. Учень. У зв'язку зі зростанням державної могутності Київської Русі виникла кам'яна архітектура. До основних типів кам'яних споруд належали християнські храми, монументальні князівські палаци, оборонні укріплення. Палацові укріплення до наших днів не збереглися, але вони відомі нам з археологічних розкопок. Три таких палаци були розташовані на території стародавнього київського дітинця. Відомі стародавні кам'яні палаци в Чернігові, Переяславі-Хмельницькому, що датуються XI—XII ст. Першим кам'яним храмом на Русі була Десятинна церква, побудована в 989—996 рр. Володимиром Великим, яку булу зруйновано в 1240 р. татарами. Про красу і пишність Десятинної церкви можна судити лише з переказів і знайдених під час розкопок залишків мозаїк, фресок, уламків мармуру і шиферу. Велика кількість мармурових прикрас (колрни, капітелі, різьблені деталі, мозаїчні деталі) дали підставу називати Десятинну церкву «Мармуровою». Найстародавнішим руським храмом, що зберігся до наших днів, є Спаський собор у Чернігові 1036 р. Спаський собор у Чернігові являє собою, як і Десятинна церква, хрестово-купольний храм. У плані собору бачимо витягнену із заходу на схід споруду. Архітектура його проста, урочиста і стримана. У середині собор був розкішно оздоблений фресковим розписом, різьбленими деталями, мозаїчними підлогами.
«Мікрофон» • Що є найвидатнішою пам'яткою мистецтва Київської Русі? • Яке мозаїчне оформлення Софійського собору? • Що характерно для фрескової техніки собору?
Творчий проект «Мистецтво Київської Русі» Учень. Найвизначнішою пам'яткою мистецтва Київської Русі є Софійський собор у Києві. Незважаючи на пізніші забудови, храм в основному зберіг свої початкові форми. В основу плану Софійського собору в Києві покладено п'ятинефний тип хрестово-купольного храму. Із трьох боків його оточують відкриті галереї, собор увінчує 13 куполів, що створюють мальовничу пірамідальну композицію. Архітектурні форми оздоблені урочисто, фасади увінчані пілястрами пучкового профілю, декоративними нішами, численними узорами із цегли. В оздоблені фасадів застосовано фресковий розпис. Внутрішній вигляд собору був надзвичайно багатим і урочистим. Багатоколірні мозаїки із золотими фонами у поєднанні з дорогоцінними ритуальними предметами і барвистими мозаїчними підлогами мали винятковий художній ефект, який посилювали мармурові й шиферні різьблення.
Учень. Усередині собору звертає на себе увагу величезне мозаїчне зображення Богоматері (Оранти), що молиться за збереження народу, виконане з надзвичайно високою художньою і технічною майстерністю Це майже шестиметровий мозаїчний набір постаті на похилій поверхні. Його досконале виконання вима гало великих здібностей майстрів. Крім Оранти в соборі зображено таїнства «Євхаристії», «Святитель-ський чин», відокремлені одне від одного повздовжними орнаментальними смугами, а весь вівтарний цикл облямований із верху до низу орнаментом. (Перегляд слайдів, ілюстрацій.)
Учень. Мозаїки Софійського собору надзвичайно цікаві й технікою виконання. Розроблені стародавніми майстрами способи виготовлення кольорової (глянцевої та матової), а також різноманітних відтінків золотої (16 відтінків) смальти у поєднанні з природним камінням створювали надзвичайні можливості для досягнення чудового художнього ефекту. Оздоблення собору доповнювали фрески. Найбільшу цінність становлять групові портрети членів сім'ї князя Ярослава — перші зразки світського живопису в нашому мистецтві. До світського живопису належать також виконані трохи пізніше розписи стін південної та північної веж собору. Тут є сцени полювання піших і кінних стрільців, картини народних ігор і забав, у яких ми бачимо танцюристів, скоморохів, музикантів, борців.
Учень. Манерою письма і стилістичними ознаками фрески дещо неоднорідні. Це свідчить про участь у розписах майстрів різних шкіл. Фрески Софійського собору написані на тонкій штукатурці, в яку для міцності додавалась рублена солома. Загальні контури зображення наносились на вологий грунт спосо-бом удавлювання, потім робилася попередня тонкошарова прописка, а далі остаточно опрацьовувалася форма густим письмом. Обличчя, руки і ноги спочатку прописувались вохрою, у тіньових частинах підмальовувалися зеленою фарбою й остаточно моделювалися густим накладанням фарб в опуклих частинах форми. Стародавні фрескісти працювали швидко і впевнено, вони покривали розписами одразу великі площини. При обмеженні палітри майстри досягали великого декоративного ефекту, краси і виразності кольору. Завдяки таким живописним якостям фрески витримували сусідство з мозаїками, створюючи разом із ними гармонійну композицію. (Перегляд слайдів, ілюстрацій.)
|