КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Слово вчителя. Два тижні тому ви отримали завдання і працювали самостійно у групахДва тижні тому ви отримали завдання і працювали самостійно у групах. Сьогодні я очікую на високий рівень результатів вашої діяльності, бажаю вам отримати задоволення від роботи. А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Учні розповідають про свої очікування.)
Учитель. Запрошую до перевірки готовності груп до роботи. (Учитель опитує і перевіряє готовність груп: «Етнографи», «Гудаки», «Сурмачі», «Інтернет-група», «Виконавці», «Експерти».)
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя Український народ має славу дуже музичного народу. Музичні традиції на території сучасної України існують із доісторичних часів. Відносно походження музичного мистецтва висувалися різні гіпотези, згідно з якими витоками мистецтва були інтонації збудженого мовлення (Г. Спенсер), спів птахів і тварин (Ч. Дарвін), ритми роботи первісних людей (К. Бюхер), їхні звукові сигнали (К. Штумпф), магічні заклинання (Ж. Ком-бар'є). У сучасній науці, яка спирається на археологічні та етнографічні дослідження, вважається, що музика поступово виділилася з первісного синкретичного прамистецтва, що містило в собі зародки танцю, поезії та інших видів мистецтва. Запитання до учнів • Із якого часу наші пращури почали користуватися першими музичними інструментами? • Як виглядали ці музичні інструменти? На яких заходах їх використовували? • Як змінювались із часом музичні інструменти? • Які існують групи інструментів? Як вони звучать? • На яких заходах звучали музичні інструменти в епоху Київської Русі? • Чи можемо ми навчитись грати на стародавніх музичних інструментах? Уважно слідкувати за вашою роботою й оцінювати її буде група «Експертів». Для цього вони мають оціночний бланк.
III. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Матеріал подається у формі драматичного спектаклю, де учитель виступає ведучим. Дійові особи: Ведучий; Учні Ведучий. Слово надається групі «Етнографів». Учень На думку вчених, найдавніші прояви музичного мистецтва у наших пращурів спостерігалися вже приблизно сорок тисяч років тому. Серед знайдених предметів ужитку тих часів трапляються первісні музичні інструменти або їхні зображення на посуді чи коштовностях. У Маріупольському могильнику 1931 р. знайдено сім дудочок із пташиної кістки періоду неоліту, а львівська археологічна експедиція 1953 р. знайшла на стоянці Молодове Чернівецької області флейту з рогу північного оленя. Вчені вважають, що це найдосконаліший з усіх відомих палеолітичних музичних інструментів. Він має один поздовжній штучний отвір і чотири поперечних у найтоншій, спеціально обробленій мундштучній частині, а в нижній частині — ще два невеликі отвори. Збагачують наші уявлення про давній музичний інструментарій і археологічні знахідки на Мізинській палеолітичній стоянці поблизу Чернігова. Тут ученим пощастило натрапити на цілий Інструментальний комплекс з ударних інструментів, виготовлений ц різних кісток мамонта: лопатки, стегна, тазу і щелепи та черепу. Він був створений нашими пращурами для озвучування обрядових ритуалів. Учень. Виділення музики в самостійний вид мистецтва відбувалося в період розкладу первісного суспільства. У цю епоху в міфах різних народів фіксують уяву про музику як про могутню силу, що здатна керувати природою, приборкувати тварин та зцілювати людей. Музика супроводжувала життя від народження до смерті. Відтак, музичні інструменти входили у повсякденне життя з давніх часів. Учень. Археологи стверджують, що перші духові інструменти виготовлялися з очерету, кістки або рогу тварини, морської мушлі, шкаралупи горіха, дерева тощо. ЦІ інструменти застосовувалися в повсяк-денному житті наших пращурів. Уже в ті часи існувало три різновиди духових інструментів, що відрізнялися певними засобами звукоутворення. Це — свистячі (прототип і родоначальник флейти), язичкові (прародич усіх дерев'яних духових інструментів, де звук утворюється за допомогою коливання повітряним струменем тростинки) і лійкоподібні, де звук витягається вібрацією губ за допомогою мундштука (пращури сучасних мідних духових інструментів).
Учень. У побуті древніх,слов'ян докиївського періоду (до IX ст.) духові інструменти широко викорис-товувалися. Підтвердження цього — унікальні експонати, виявлені при археологічних розкопках у басейні Дністра в с. Молоде Чернівецької області. У древніх відкладеннях, чий вік сягає 18 тис. р., знайдено прототип сучасної флейти. Це сорокасантиметрова кістка тварини, в якій зроблено три отвори для створення звуків різної висоти. На думку вчених, такі інструменти застосовувалися під час полю-вання. Під час розкопок пізніших відкладень знайдено інший інструмент, на якому було вже чотири отвори, що свідчить про еволюцію цього -«видовженого» музичного інструмента.
Учень. На фресках північної вежі Софійського собору в Києві можна побачити деякі види духових музичних інструментів. Йдеться про зображення на стіні сцени княжого полювання, де знайшлося місце і для придворних музикантів. Один із інструментів, використовуваних для гри, нагадує поперечну флейту, два інших схожі на гобой. Під час археологічних розкопок неодноразово траплялися свистячі іграшки у вигляді фігурок тварин і птахів. Ці найпростіші древні інструменти також можна віднести до сімейства флейтових. До групи амбушурних або мундштукових інструментів належать роги та дерев'яні труби різних розмірів. Прикладом можуть служити гуцульські трембіти, які є вівчарськими трубами, що дійшли до нас із давніх часів. Цікаво, що багато стародавніх музичних інструментів, наприклад, такі, як сопілки, сурми, труби, бубни й багато інших, збереглися і дійшли до наших днів без особливих змін. Старовинні музичні інструменти
|