КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Нераціональне пізнання.Творчість – це цiлоспрямована дiяльнiсть, яка створює в контекстi даної культури принципово нові i соціально-значущі матерiальнi та духовно-моральнi цiнностi. Особливості творчості як різновиду людськоєї діяльності: 1) захопленість і спрямованість(для захопленої людини творчість є сенсом життя, вона підсилюється, якщо продукти творчості одержуються всенародне значення); 2) стан натхнення( характеризується легкістю руху думки й образів, їх якістю і різноманітністю, глибокими переживаннями); 3) безупинність та тривалисть( досягається проникненням у сутність життя, закономірості природи і людського суспільства). Види творчості: 1) наукова творчість, 2) технічна творчість, 3) художня творчість, 4) філософська творчість, 5) соціальна творчість. Значного поширення набула нині наукова i технічна творчість, що засвідчує зростаючу роль науково-технічного прогресу в житті сучасного суспільства. Iнтенсифiкацiя наукових досліджень та інженерних пошуків гостро поставила проблему щодо вдосконалення стилю наукового мислення i розширення сфери творчості. 1. Наукова творчість –являє собою створення нових наукових понять та наукових теорій. Найважливішою умовою наукової творчості є уміння по-новому уявити собі картину протікання досліджуваних явищ. — На первисному етапі дослідження уява виступає у визначенні робочих гепотиз. — На другому етапі дослідження проходить нагромадження фактів. — На заключному етапі дослідження завершуєтсья перетворення раніше існуючих у дослідника уявлень та формуються нові уявлення-образи.
Творчість у розвитку наукового знання реалізується на основі об`єктивних i суб`єктивних передумов. Одним із найважливіших суб`єктивних елементів наукового відкриття, творчості взагалі, є iнтуїцiя.Роль iнтуцiї в науковому пiзнаннi визначають майже всі дослідники, вона нерозривно пов`язана iз свiдомiстю. Без свідомої асимiляцiї культурно-історичного досвіду iнтуїцiя непродуктивна. Наукова творчiсть передбачає безкорисливість. Інша особливість наукової творчості – це орiєнтацiя на новизну.Пошук новогонадихає на творчiсть, а вона можлива лише тоді, коли дослідник прагне до нового без будь-якого прагматичного розрахунку. До тих, хто шукає істину, а не прибуток, приходить на допомогу iнтуїцiя. В генезисі наукової творчості інтуїція посідає важливе місце. Нові знання з`являються не у вигляді завершеного результату, не на грунтi аналізу, висновків, а у формі інтуїтивної здогадки. Інтуїція- це такий спосіб одержання нового знання (форма пізнання, коли за неусвідомленими в даний момент часу ознаками, не усвідомлюючи шляху власної думки, суб’єкт робить наукове відкриття, одержує нове об’єктивно істинне знання про дійсність. Інтуїція - це кульмінаційний момент творчого процесу, коли всі елементи пізнавальної проблеми поєднуються в єдину систему. Основні характеристики інтуїції при дослідженні: - безпосередність, - несподіваність, - неусвідомленість шляхів нового знання. Неусвідомленість характеризує інтуїцію як процес, а несподіваність та безпосередність - як результат. Наука по суті раціональна у своїх основах i за своїми методами, може здійснювати свої найбільш значущі завоювання лише шляхом небезпечних раптових стрибків розуму, коли проявляються здiбностi, які називають уявленням, інтуїцією, дотепністю. Iнтуїтивнi знання потребують фактологічного i теоретичного обґрунтування, логічної розшифровки. Iнтуїцiя тісно пов`язана з гіпотезою, припущенням, догадкою.За допомогою логіки доводять, аргументують, а за допомогою iнтуїцiї винаходять, відкривають. Припущення i догадка фіксують переважно психічний стан суб`єкта пізнання. Догадка виконує роль суб`єктивно-психологiчного стимулу, викликає до життя різного роду гiпотетичнi припущення. На вiдмiну від догадки, припущення містить у собі не лише внутрішнє чуття дослідника, а й спосіб вiрогiдного розв`язування проблеми. Припущення – це свідоме, логічне обґрунтування догадки. Обґрунтування догадки i перехід до припущення пiднiмає догадку на рівень гіпотези. Наукова творчість огранiчно пов’язана з критикою. Жодне положення не включається в арсенал науки без попереднього критичного аналізу. Наукова творчість здійснюється шляхом висунення догадок. Логічне i послідовне їх обґрунтування – це сфера припущень; фактологічне обґрунтування припущень – сфера гіпотези, яка є зв`язуючою ланкою з теорією. Розвиток творчої думки схематично можна зобразити так:догадка→припущення→гiпотеза→критика→теоріяабо інший порiвнянно закiнченний процес розвитку думки. Наукове пізнання здійснюється у двох напрямах: 1) відкриття нових емпіричних фактів, 2) висунення нових ідей. Наукова творчiсть, відображаючи реальну дiйснiсть у поняттях, торкається переважно духовно-теоритичної дiяльностi людини. 2. Технічна творчiсть– органічно пов`язана з досягненням науки i зорієнтована на перетворення навколишнього середовища. Спочатку технічна творчiсть була вплетена безпосередньо в процес виробничої дiяльностi людей. Поступово технічна творчiсть оформлюється у відносно самостійний напрям технічної дiяльностi, зокрема у професійне винахідництво. Технічна творчiсть багатогранна за своїми формами. За рівнем новизни виділяються такі форми технічної творчості: а) пристосування – застосування відомих технічних об’єктів з неістотними змінами, б) рацiоналiзацiя – перетворення технічних об’єктів на основі врахування конкретних обставин, в) винахідництво – створення оригінальних, (яких раніше не було), технічних засобів. Залежно від форми органiзацiї праці існують професійна i непрофесійна (здійснюється паралельно з основною трудовою діяльністю, а також у вільний час), колективна та iндивiдуальна технічна творчiсть. Зміст технічної творчості полягає в якiснiй модифiкацiї інженерної дiяльностi, метою якої є створення технічних засобiв, які призначенi замiнити виробничi функції людини i полегшити її працю. Головне значення має здiбнiсть до винахідництва i проектування нових технічних систем i технологiчних процесів. 3. Художня творчiсть–на вiдмiну від наукової не зорієнтованої на відкриття теорій, концепцiй, законiв, наукових iстин, вироблення технiчних рішень, матерiалiв, машин, автоматiв. Художня творчість – направлена на створення естетичних цiнностей. У художнiй творчості особливє мiсце посiдає уява про емоцiйно-образну сферу. Мистецтву на вiдмiну від науки властивий індивідуальний підхід, воно пронизано суб`єктивнiстю, відкриває шляхи спiлкування з людською душею. Перевага його полягає в тому, що воно може перетворити душу людини; викликати почуття естетичної гармонiї. Проте це не означає, що iншi сфери культури усуненi від образного вiдображення дiйсностi. 4. Філософська творчість – їй властивi риси i наукової, i художньої творчості. Філософія оперує категоріями. але на вiдмiну вiд науки вона за своєю природою є особливою формою рефлексивного знання. Рефлексія – це оперування суб'єкта із своєю власною свiдомостю, що робить можливим акт самопізнання. Філософська дiяльнiсть є граничною формою свiдомого досвiду завдяки тому, що ідея є водночас і формою думки, і формою того, що має бути. Філософія – це мислення в гранично узагальнених поняттях, це запитування. яке в кожному питанні, а не лише в кінцевому підсумку з'ясовує ціле, тобто буття людини в cвiтi, її долю. Саме тому фiлософськi ідеї неодмiнно залучаються для обґрунтування соціальних альтернатив. 5. Соціальна творчість –це насамперед творення нових суспільних відносин згiдно з прийнятим ідеалом і з неперехідними нормами людського співжиття. Для традиційного суспільства характерним є відтворення існуючих форм життєдiяльностi. Соціальна творчість нерозривно пов'язана з утвердженням соціального прогресу. Можна стверджувати, що прогрес і є функцією соціальної творчості. Будь-яка творчість, а тим більше соціальна, пов'язана з проблемою свободи. Здобуття свободи, боротьба за неї є неодмінною умовою соціальної творчості і засобом її реалізації. Свобода має два виміри: 1) свобода від будь-чого, 2) свобода для будь-чого, насамперед для втілення в життя певного соцiального ідеалу. Соціальна творчість завжди пов'язана з ризиком, оскільки навіть для здійснення життєво-реальної мети можна вибрати неадекватні засоби, а засоби, які деформують сам ідеал; тим більше небезпечно, якщо мета виявилася явно утопічною. Драматизм людського існування полягає в тому, що людина живе водночас у сфері необхiдностi, тобто приймає світ таким, який він є, і сфері свободи, тобто прагне перетворити світ вiдповiдно до уяви, яким вiн має бути. Це i є основа суперечності мiж соцiальним буттям, традицiєю i iдеалом, яку покликана розв`язати соцiальна творчiсть, “життя без iдеалiв” i “iдеальних орiєнтирiв” порожнє i сiре. Основна колiзiя соцiальної творчостi полягає в тому, що без iдеального майбутнього i активностi суб`єкта вона не можлива.
|