КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Закони Ману. Загальна характеристика.Закони Ману – давньоіндійська збірка законів. Складена брахманами близбко ІІ ст. до н.е. Еазва походить ві міфічного прабатька людства - Ману. Складається з 12 розділів, які у свою чергу поділяються на 2 650 віршів. Фактично З.М. є зводом релігійних, етич-них та юридичних настанов. Вони вважаються першим етапом розвитку індуського права. Найбільше правових норм міститься в розділах 8 та 9. юридичні правила обґрунтовувалися переважно релігійними настановами З.М. відзначалися формалізмом та відсутністю різниці між цивіль-ними та кримінальними нормами. Норми З.М. умовно можна поділити на три групи: 1) релігійні накази жерців (брахманів); 2) норми, що визначають організацію державної влади; 3) норми цивільного та кримінального законодавства. У З.М. детально обґрунтовується розподіл давньоіндійського суспільства на варті, визначаються їх походження, а відтак, права та обов'язки. З.М. регламентують дії царів та їх оточення. Царя заборонялося обожнювати, відкидалося його право на релігійну зверхність. Тому в Стародавній Індії не існувало класичних форм деспоти- Водночас цар наділявся широким колом повноважень для ефективного управління державою. Згідно з З.М. главою сім'ї був чоловік. Жінка повністю залежала від свого батька, чоловіка або синів. Шлюб був фактично майновою угодою, внаслідок якої чоловік купував собі дружину й вона ставала його власністю. Чоловік міг мати декілька дружин. Кримінальне право відзначалося досить високим, як на ті часи, рівнем розвитку. У ньому визначалися форми вини (необережність, намір), рецидив, співучасть, важкість злочину. У той же час у нормах кримінального права зберігалося багато пережитків первісного ладу (наприклад, ордалії, принцип таліону, відповідальність сільської общини за злочин, здійснений на її території, коли злочинця не виявлено тощо). В З.М. подано загальну характеристику процесу. Суд не був відокремлений від адміністрації. Вища судова влада належала царям і брахманам. Різниці між кримінальним та цивільним процесом не було. Процес мав змагальний характер. Розгляд справи міг розпочатися лише за вимогою позивача або потерпілого. Головним джерелом доказів були показання свідків. Вагомість свідчень визначалася приналежністю свідків до певних варн. Як свідки не могли виступати зацікавлені особи, а також жінки ("внаслідок мінливості жіночого розуму"). У З.М. виділяються такі види злочинів: а) проти держави (державна зрада, розголошення державної таємниці, заподіяння шкоди державному майну тощо); б) проти власності; в) проти особи; г) проти релігії. Серед видів покарання З.М. визначають смертну кару (посадження на палю, спалення, утеплення, цькування собаками тощо), каліцтво (відрізання пальців, кінцівок тощо), штрафи, вигнання, ув'язнення та інші. Кровна помста в законах не згадується. Важливим для визначення міри покарання було те, до якої варни жав злочинець і потерпілий. У Законах Ману відверто сказано про панування чоловіка над жінкою. Жінка повністю залежала від свого батька, чоловіка або синів. Шлюб був фактично майновою угодою, внаслідок якої чоловік купував собі дружину й вона ставала його власністю. Чоловік міг мати декілька дружин. Вважалося, що ні дівчина, ні літня жінка не мають права щось робити з власної волі навіть у своєму домі. У дитинстві жінка повинна підкорятися батькові, в молодості — своєму чоловікові, після смерті чоловіка — своїм синам. Дуже обмеженими були майнові права жінки. Розірвання шлюбу, як правило, міг вимагати лише чоловік. В Індії вважалося, що ні продана, ні покинута дружина не звільнялася від свого чоловіка. Однак, «якщо дружина не родить дітей, — стверджували Закони Ману, — можна взяти іншу на восьмому році, якщо народжує дітей мертвими — на десятому, якщо народжує (тільки) дівчат — на одинадцятому, але якщо говорить грубо — негайно». Вдова після смерті свого чоловіка не повинна була навіть вимовляти ім'я іншого чоловіка. Сини успадковували після смерті батька. Але тут вирішального значення набувала належність матері до певної варни. Наприклад, якщо брахман мав дітей від жінок різних варн, то син брахманки одержував чотири частки, син кшатрійки — три частки і т.д.
|