КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ. Після загибелі Західної Римської імперії у 476 рПісля загибелі Західної Римської імперії у 476 р. для Європи розпочинається доба феодалізму, яка справила значний вплив на розвиток державно-правової думки. Теоретичні концепції про державу і право набули нового забарвлення, з'явилися нові підходи до з'ясування проблем сутності держави і права, їх ролі в суспільстві. Своєрідно вирішувалися проблеми співвідношення людини і держави, свободи і справедливості. Значно розширилися функції держави, а новий виток розвитку економічних відносин призвів до суттєвих змін у відносинах власності, сприяв подальшому поділові суспільства на стани, висунув на політичну арену нові державно-правові інститути, придатні до реалізації державних функцій. Законодавство приводилося у відповідність з новими соціально-економічними відносинами. Великий вплив на зміст політико-правових поглядів середньовічного :>спільства справило християнство, яке з 325 р. стало державною релігією Римської імперії. Християнство стрімко поширювалося серед народів, стало застосовуватись для з'ясування проблем всесвітнього та земного порядку, права і справедливості. Всі панівні на той час християнські вчення зводились до постулату, що спасіння людини - у церкві, яка є єдиним місцем відпущення гріхів і оцінки життєдіяльності людини. Набувши статусу офіційної державної ідеології, християнство підпадає під опіку і контроль з боку римських імператорів, які, в свою чергу, побачили перевагу нового віровчення, можливості обгрунтування ним необмеженої влади і покори. І якщо на перших порах християнський світ уособлювався з кордонами Римської імперії, а сан імператора поєднувався з найвищим духовним саном, то в період кризи і занепаду західноримської державності владу духовного настоятеля християнської церкви перебирає на себе римський єпископ (папа), який перебрав і деякі світські повноваження. Державно-правове мислення Західної Європи відображає прагнення церкви утвердити своє панування над державою. Це - політичний догмат середньовіччя. Церковне (канонічне) право стало виділятися в окремий правовий напрямок, стаючи поряд із правом цивільним і намагаючись поширити свою компетенцію на сферу світських відносин. Середньовічне мислення стає в своїй основі теократичним, теологія поступово утверджує свою перевагу в науках і поглядах на державу та право. Основні постулати державно-правової думки набули релігійного забарвлення. Свідченням ідейного панування християнської релігії і церкви в суспільстві в цілому і в державно-правовій сфері зокрема є те, що : а) догмати церкви стали водночас політичними аксіомами, а державні б) як у будь-якому світському, так і в церковному суді релігійні канони в) поза християнськими вченнями не виникало будь-яких уявлень про Основою християнських переконань і складовою частиною теологічної концепції взаємин держави і церкви стало вчення трьох великих мислителів - отців католицької церкви - Амвросія, Августина і Григорія. Хоча, зрозуміло, ніхто з них не мав на меті створити систематизовану церковну філософію та якоюсь мірою у відносини стосунки церкви і держави. В основі концепцій мислителів раннього середньовіччя було положення про існування єдиного християнського суспільства світового масштабу. Воно мало таку внутрішню конструкцію: 1) Бог- єдиний, який стоїть над церквою, владою, людьми. 2) Після Бога суспільство містить в собі дві голови (папу та імперато 3) У духовних справах юрисдикція церкви поширюється на всіх християн, включаючи і імператора, який перебуває в лоні церкви, а не над нею. Отже, роблять висновок мислителі, суперечності між двома ієрархіями (державою і церквою) за вплив на суспільство у правовому відношенні є винятково юрисдикційними. Такий хід думок зафундаменталізував теорію "двох мечів", концептуальні засади якої виклав папа Гелазій І наприкінці V ст. Основні положення теорії спирались на довільне тлумачення цитат із Євангелії, а саме: а) імператор одержує свій меч від церкви, а тому зобов'язаний служи б) у питаннях віри правитель залишає право останнього слова за церк Захищаючи право церкви на провідну роль у суспільстві, отці церкви створили основи теократичних теорій, які стали домінуючими в добу розвинутого феодалізму. Основоположним у цих вченнях було твердження про те, що держава зобов 'язана підпорядковуватись церкві, а світські правителі мусять коритись їй як християни. Правова свідомість людей того часу визначалась такими світоглядними параметрами: - духовним джерелом таких понять, як "право", "закон", "справедли - установлення закону є неспростовними. Він має фундаментальне - заради справедливості на землі і миру в суспільстві до звинувачених Ранньохристиянські уявлення про державу і право Феодалізм як історична епоха людства тривав понад тисячу років. За цей час церква зміцнила своє економічне становище, перетворившись у великого феодала, а церковнослужителі стали великими землевласниками. Нерідко священики високого сану займали важливі державні посади. Вони потребували юридичного підтвердження свого статусу. В результаті роз-гортаєтья боротьба між світською та духовною владами за вплив на суспільство. Це знайшла відображення у політичній думці. І все ж раннє християнсто було передусім ученням про спасіння. Його ідеї пронизані месіанськими поглядами про те, що краще впорядкування на землі можливе в майбутньому після другого пришестя Ісуса Христа. Зло, насилля, беззаконня будуть виключені з життя, а замість наявного суспільного устрою наступить "царство Боже", тобто ідеальна держава, де пануватимуть мир, справедливість і порядок. Ранньохристиянські пам'ятки, зокрема Апокаліпсис Іоанна Богослова, засуджували земні порядки, несправедливість. В них викладались думки
З — 4-2005 про новий суспільний устрій. Але згодом стали домінувати ідеї про божественне походження влади і беззаперечне підкорення їй (Новий Заповіт). В основі права християнство вбачало правду, добро і справедливість, започатковані Богом. Воля людини обмежується Божим законом і має служити йому, а правда уявлялася у вигляді досконалого закону. Але знати закон недостатньо, треба дотримуватись всіх його приписів. Причому підкорення закону має базуватись не на страхові покарання, а на глибокій свідомості. Християнська монотеїстична концепція Бога мала в своїй основі положення про те, що Бог-творець є першопричиною матеріального буття. Божественним розумом і волею світ створено заради певної мети, досягнення якої стане кінцем світу. Світ має початок (акт створення), свою історію (перебіг подій) і кінець (Страшний Суд). Відповідно, і свідомість християн була зорієнтована на неминучий кінець світу і спасіння душі у теперішньому бутті. Основними засадами раннього християнства були: 1) теїзм - сприйняття Бога як творця і вищого розуму; 2) дуалізм - бачення і сприйняття світу як постійної боротьби добра і зла; 3) персоналізм - одноосібна відповідальність людини перед Богом за 4) провіденціалізм - "божий знак", віра у кінцеву мету всього буття як Середньовічні теологічні уявлення ніколи не визнавали самостійності особи і держави, розглядаючи їх як такі, які мусять служити Всевишньому, виконувати його волю, навіть якщо для цього доведеться пройти через муки і страждання. Ті, хто не корився волі Божій, виступав проти його повелінь, уособлювали злу, ворожу силу - Диявола. Така логічна конструкція християнського віровчення переслідувала конкретні прагматичні цілі, які віддзеркалювались у двох мооюливих формах ставлення людини до держави: - якщо влада в державі дана від Бога, тоді людина визнає її священною (са - якщо влада не від Бога (така влада може бути відчужена від Всевиш Найповніше і найадекватніше ранньохристиянські ідеї знайшли відображення у філософії теолога Аврелія Августина (Блаженного)(345-430 pp.) У своїй книзі "Про град Божий" він виклав політичні і правові погляди. 1. Своїм ученням Августин відстоював ідею про те, що пізнати сутність держави і права, свободи і справедливості, закону і порядку можна лише з допомогою Святого Письма.
Розвиваючи цю думку, філософ наголошував, що всі соціальні та державніінститути, правові норми є наслідком гріховності людей. Бог наділив людину розумом і волею не для того, щоб користуватися ними для задоволення своїх забаганок, а для того, щоб жити за приписами Святого Письма. Гвобода спонукає людину до скоєння гріха. А гріховність земного життя, іраведливість державно-правових порядків виявляється у пануванні людини над людиною, у відносинах управління і підкорення. 2. Погляди Августина спрямовували суспільну свідомість на сприйняття Своїм ученням він створив фундамент десакралізації існуючих в тогочасному суспільстві уявлень про державу. Це диктувалось боротьбою за > твердження диктату церкви над державою і суспільством. 3. Прагнення применшити роль держави штовхнули філософа на про справедливості. Найсправедливішими і найгуманнішими є приписи Закону Божого. 4. Дороговказним орієнтиром у вченні Августина є прагнення обґрун- Правда, церковну і світську влади теолог не розглядав як діаметрально протилежні. Існувало єдине християнське суспільство, яке не протиставлялось державіі церкві. Сталий порядок Августин називав "природним ", маючи на увазі, що він є наслідком гріха і Божої кари. Цей порядок є тимчасовим, і має існувати до другого пришестя Христа, а тоді утвердиться "Царство Небесне". Але поки це станеться, люди повинні коритися природному порядкові, усвідомити необхідність сумлінного виконання своїх обов'язків. Саме в цьому відобразилась апологетика Августином існуючих у феодальній державі суспільних порядків.
|