КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ. Як особливий напрям у державно-правовій думці мислителів Європи нового часу історична школа права виникла наприкінці XVIIIctЯк особливий напрям у державно-правовій думці мислителів Європи нового часу історична школа права виникла наприкінці XVIIIct. в Німеччині. Головна увага її представників була прикута до проблем виникнення та історичного розвитку права. Засновником її був Густав Гуго(1764-1841) - професор Геттінгенсь-кого університету. Його соратниками і послідовниками були Фрідріх-Карл фон Савіньї(1779-1861) та Георг-Фрідріх Пухта( 1798-1846). В центрі історичної школи права, яка виникла і розвивалась як своєрідна реакція на Велику французьку буржуазну революцію, перебували проблеми історії народу, поняття народного духу. В розумінні вчених, народ є єдністю окремих осіб, яка базується на органічних зв'язках між станами і групами суспільства. Дух народу виростає із традицій і формується віками, через те він і є визначальним у правотворчих процесах. Послідовники історичної школи права вважали, що для правильного розуміння процесів розвитку державно-правових явищ визначальне значення має вивчення і осмислення їх історичного розвитку. В основі концепції представників історичної школи права було твердження про обумовленість позитивного права цілим рядом об'єктивних факторів. Позитивне право являє собою не лише сукупність приписів держави, її законодавчих органів, а й норми, які складаються самі по собі, у ході розвитку суспільства і його вдосконалення. Гуго порівнював право з мовою, а його творення - з формуванням правил фи. Як і мова, право не встановлюється договором, не запроваджується за чиєюсь вказівкою, не дане Богом; а як правила гри - складається незалежно від волі людей. Право утворюється стихійно, з плином часу, з необхідності невідкладного вирішення спірних питань. А тоді поступово, завдяки практиці, встановлюються тверді правила. Спочатку виникає позитивне право, яке походить від звичаєвого права. В ньому відображаються народний дух, народна свідомість. Право твориться не стільки завдяки законодавству, скільки через самостійний розвиток, через стихійне утворення відповідних норм спілкування, що їх приймає народ. А закони лише доповнюють, конкретизують позитивне право, а не творять його. Таким чином, на думку Гуго, юридичні норми та інститути формуються і розвиваються в процесі розвитку суспільства. Те, що приписує закон, не завжди відображає те, що відбувається на практиці. Такий стан суспільства мислитель вважав нормальним, оскільки багато хто з громадян держави не знає змісту законів. Зате фактичний стан речей добре знайомий кожному, а тому, зауважував Гуго, необхідно схвалювати будь-який наявний стан речей. Представник історичної школи права Ф.-К. фон Савіньї вважав право витвором народного духу, складовим елементом цілісної народної культури. Виходячи з такого порівняння, мислитель зауважував, що право, як і культуру, не можна встановлювати довільними бажаннями окремих індивідуумів чи групи осіб. Право формується в процесі співжиття народу. Об'єднальним началом, яке творить народ з окремих індивідуумів, є спільна правосвідомість і громадська діяльність. Норми права еволюціонізують разом з розвитком національного духу. Цей органічний процес подібний до розвитку людського організму від зародку до мислячої істоти. Водночас Савіньї не заперечував ролі і значення юристів у розробці права. Він поділяв розвиток права на два етапи (стадії): а) стадія природного права. Тут право формується безпосередньо у б) стадія вченого права. Тут воно формується вченими-юристами, які На цій стадії право існує, з одного боку, як складова частина життя народу, а з іншого - як особлива наука, юриспруденція. Ще один представник історичної школи права - Г.Пухта вважав, що призначення діючих у суспільсті юридичних інститутів є закріплення без змін реально існуючого порядку. Позитивні закони безсилі протистояти злу, яке супроводжує суспільство. Найбільше, на що вони здатні, це - впорядкувати звичаєве право і політичну структуру, які формуються історично під впливом змін самого народного духу. Тому законодавець повинен максимально враховувати стан народного духу, максимально точно виразити "загальне переконання нації", закріпити його у нормах права. На думку мислителя, специфічні особливості того чи іншого права зумовлені особливостями народу, віддзеркалюють народний дух. Відображаючи погляди антиіндивідуалістів, Пухта вважав, що воля окремої людини не відіграє у праві жодної ролі. Право складається волею історичної необхідності, воно є результатом тих обставин, які історично склалися у суспільстві. "Право, - писав він, - це вираз загальної волі всіх учасників правового спілкування". Основним поняттям права є свобода. Визнаючи, що право є продуктом національного духу певного народу, Г. Пухта не заперечував існування загальних засад і принципів права, які мають міжнародний характер, стоять вище нації. Вони дають змогу одному народу запозичувати правові норми інших народів, застосовувати їх для регулювання відносин у власній країні. Тим самим пояснювалась широка рецепція римського права в країнах Західної Європи. Держава, вважав Пухта, створюється тією ж силою, що й право. її основою є також народний дух. "Дух народу творить державу", - писав мислитель. Розвиток держави відбувається так само органічно, як і права. Містика народного духу, проголошена представниками історичної школи права, не знайшла свого розвитку у філософсько-юридичних поглядах сучасників. В першій чверті XIX ст. набув розвитку інший напрям політико-правової ідеології, де переважали спочатку інтереси особистості, а потім держави. Він набув подальшого розвитку в творчих представників французького та англійського буржуазного лібералізму - Бенжамена Констана, Алек-сіса де Торквіля та Ієремії Бентама. Якщо спробувати зробити узагальнення їхніх державно-правових поглядів, то їх можна звести до наступного : - на відміну від Німеччини, тут прогрес усвідомлювався з прагматич до кращого майбутнього; - в основу своїх політичних, економічних і правових поглядів ліберальні - вони започаткували формування у суспільній свідомості буржуазно - ставили вимогу вилучити із життя людей будь-які обмеження і пе - заперечували втручання держави у вільне підприємництво. Держава В цілому, в основу державно-правових вчень ліберальних мислителів був покладений утилітаризм. Ідея особистої свободи, свободи приватної власності, обмеження впливу держави на економічне життя суспільства, відстоювання ідеї поділу влади, що пропагувалися цими мислителями, мали непересічне значення для формування теоретичних засад громадянського суспільства і правової держави. Означені ідеї виклав у своїй державно-правовій концепції Бенжамен Констан (1767-1830), відомим твором якого є "Курс конституційної політики". Головним аспектом його вчення є співвідношення особи і держави, у якому наріжним каменем була проблема індивідуальної свободи. Під нею мислитель розумів перш за все свободу приватної власності, яка досягається шляхом обмеження впливу держави на економічне життя суспільства і поділом влади на гілки. Констан підкреслював, що свобода індивіда є необхідною умовою формування правової держави і громадянського суспільства. Політична свобода виступає у ролі підсобного, у порівнянні з особистою свободою, інституту. її значення полягає у гарантуванні особистої свободи. В той же час ігнорування політичних прав становить безпосередню загрозу для особистої свободи. Мислитель не ставив знак рівності між свободою і народовладдям. Необмежена влада народу небезпечна для особистої свободи, що переконливо довела якобінська диктатура у Франції. Значну увагу приділяв Констан функціям держави, які повинні бути підпорядковані інтересам індивіда. Права людини мають служити критерієм обмеження державної влади незалежно від того, кому вона належить. Держава сприймалась мислителем як своєрідний управитель на службі у суспільства. Вона повинна отримати від суспільства чіткий обсяг повноважень, який встановлюється з точки зору суспільної доцільності. Завданням держави є перш за все забезпечення безпеки індивідуума. Що стосується особистої економічної сфери, то вона повинна бути захищена від втручання держави, оскільки таке втручання і зайва регламентація ніякої користі не принесуть. Форма держави і система її органів. Мислитель засуджував будь-яку форму держави, де існує "перевищення влади" і відсутні гарантії особистої
свободи, до яких Констан відносив: а) суспільну думку; б) право; в) поділ влад; г) чітко встановлена межа дії інститутів державної влади. Політичним ідеалом Констана була конституційна монархія. її перевага вбачалась мислителем у тому, що в особі конституційного монарха суспільство набуває "нейтральної влади", яка базується на історичних і релігійних традиціях. Вона перебуває поза трьома владами (законодавчою, виконавчою, судовою), попереджує можливі їх конфлікти, забезпечує їх взаємодію. Констан визнавав необхідність народного представництва. Політична свобода полягає саме в тому, що громадяни беруть участь у виборах до представницької установи, яка входить до системи найвищих органів влади і являє собою владу законодавчу. Влада виконавча здійснюється міністрами, відповідальними перед парламентом. Міністри, як і виборна палата парламенту, мають право законодавчої ініціативи. Особливо наполегливим був мислитель у наданні міністрам депутатського мандату. Це, на його думку, стане запобіжним засобом щодо конфронтації законодавчої і виконавчої влади. Констан називає самостійною судову владу. Вона повинна бути незалежною внаслідок незмінності суддів, призначуваних королем. До особливої гілки мислитель відносить муніципальну владу або владу місцевого самоуправління. Досить оригінальною є конструкція правового вчення Констана. Як уже зазначалось, у розумінні вченого особиста свобода полягає у підлеглості одним тільки законам. Але тут виникає дилема: яких саме законів стосується це правило? - Якщо підпорядковуватися тільки тим законам, які ми вважаємо - Якщо ж беззаперечно підпорядковуватися всім законам, то тоді ми нішим властям. Який же вихід? Констан виробив свого роду лакмусовий папірець для несправедливих законів. На його думку, до них слід віднести: а) закони, які обмежують легітимні свободи; б) закони, що стають на перешкоді тим діям, які вони не повинні забо в) закони, які приписують здійснювати аморальні дії. З точки зору Констана, закон перестає бути законом, якщо: 1) він має зворотну силу; 2) встановлює нерівність між особами; 3) передбачає відповідальність за діяння близьких і рідних. Зрозуміло, що визначення критерію закону важливо з теоретичної точки зору, але воно мало що давало для орієнтації індивіда у практичному житті. Тому мислитель чітко формулює загальний позитивний обов'язок для всіх випадків, коли закон здається несправедливим: не бути його виконавцем. Це стосується як посадових осіб, так і рядових громадян країни. Одним з перших представників французького лібералізму, який осягнув значення і важливість демократії, був Алексіс де Токвіль(1805-1859). Якщо не рахувати декількох статей, Токвіль написав всього дві роботи -"Демократія в Америці" та "Старий порядок і революція" (вона не була завершена). Але обидві вони мали величезний успіх і до сьогодні вважаються класикою ліберальної політичної думки. 1. Демократія, рівність, свобода в трактуванні Токвіля. Головна ідея концепції Токвіля полягає у визнанні неминучості занепаду аристократії і приходу до влади середніх верств населення. Час, в якому він жив, мислитель назвав "великим демократичним переворотом". Тому утвердження демократії в Європі є неминучим, оскільки єдина альтернатива демократії - "тиранія цезарів". Серцевиною демократії є рівність. Токвіль вказує на християнські витоки формально-правової рівності. Вивчивши демократію на практиці, мислитель дійшов висновку, що демократична рівність у владі зовсім не означає політичної свободи. Доказом цього є якобінська диктатура у Франції, яка проголосила принципи рівності, але стала душителем свободи. Небезпека рівності полягає у втраті індивідуальності людини, яка призводить до утвердження уявлення про те, що інтерес суспільства - все, а інтереси особи - ніщо. На думку Токвіля, свобода - це необхідність постійно робити вибір у чомусь і нести відповідальність за його наслідки. Ось чому "немає нічого важчого, ніж вчитися жити вільно". Лише завдяки свободі людина може са-мореалізуватися. А чекати від свободи див і матеріального задоволення марно. Сама по собі демократія ще не є гарантом свободи особи. " Якщо хто-небудь з Вас вірить в те, що людина, наділена необмеженою владою, може застосувати цю владу на шкоду своїх противником, - пише Токвіль, - то чому Ви не хочете допустити, що так само може чинити і більшість?" На противагу уявленням (наприклад, Руссо) про природне поєднання інтересів особи з інтересами більшості вчений вказує про можливу "тиранію більшості". Токвіль робить висновок, який є досить актуальним і сьогодні, що демократичні вибори не завжди приводять до влади достойних людей. "Природа демократії така, - продовжує Токвіль, - що вона змушує народні маси не допускати видатних людей до влади." 2. Гарантії свободи особи в демократичній державі. Вивчивши наявний на той час блискучий зразок поєднання свободи і рівності - США, Токвіль намагається спрямувати європейські держави в бік свободи і демократії. По-перше, до числа гарантій свободи особи мислитель відносить федеральну Конституцію СІЛА. Особливим досягненням американської де-
мократії, те, що Основний Закон держави був розроблений найвидатніши-ми людьми Америки - "аристократами духу і знань". По-друге, гарантією збереження свободи особи є децентралізація влади. Якщо урядова централізація в США є досить високою, особливо на рівні штатів, то адміністративна - практично відсутня. Багато питань місцевого значення перебувають в руках общини. Коріння общинної демократії Токвіль вбачав у історичних традиціях американського народу. По-третє, особливо відмічає Токвіль незалежне становище суду. Авторитет суду в США досить високий. Причину цього мислитель вбачає у тому, що американці визнали за своїми суддями право обґрунтовувати свої рішення, виходячи в першу чергу із Конституції, а потім уже - із законів. По-четверте, вчений відмічає демократичні якості самих американців: індивідуалізм, здоровий консерватизм, повага до закону, відсутність соціальних конфліктів у суспільстві, оскільки перед усіма прошарками суспільства відкриваються рівні можливості у самоутвердженні і досягненні власної мети. По-п'яте, юридизація суспільно-політичного життя США. Майже кожне політичне питання набуває юридичного змісту, а його обговорення стає засобом поширення юридичних знань. Цьому сприяють і суди присяжних, які є своєрідною безплатною школою народної просвіти в галузі права, виховуючи громадян у дусі законності. Разом з тим Токвіль бачить "темні плями" на обличчі американської демократії. Серед них - панування суспільної думки, яке нерідко приводить до відсутності незалежного мислення і свободи дискусії. Це і є елемент "тиранії більшості". Ідеї демократизації політичних і правових інститутів держави пропагував у своєму політико-правовому вченні англійський філософ і юрист Ієремія Бентам(1748-1832). 1. На його погляд, головною метою держави є створення умов для до 2. Бентам послідовно проводить думку, що обов'язковою умовою в до З.Критикуючи договірну теорія походження держави, Бентам відстоював думку, що всі держави утворені шляхом насилля і утверджені всвіті завдяки звичкам людей підкорятися урядам. Він також заперечував ідею природного права, яке історично і логічно передає державі. Ніяких природних прав, які б передували державі і урядам, не існує. Природними у людини є лише почуття, нахили та здібності. Бентам дає визначення права, вказуючи, що право - це сукупність знаків (символів), виданих і затверджених сувереном для забезпечення належної поведінки підданих. Закон має бути ясним, простим і доступним для розуміння всяким пересічним індивідуумом. Важливим засобом для досягнення законів є кодифікація права. Всі закони мислитель-юрист поділяв на: а) досконалі - ті, які містять санкції; б) недосконалі - які не містять санкції; в) ординарні - які містять приписи громадянам; г) трансцендентні - які містять приписи суверену. Праці Бентама справили значний вплив на розвиток сучасної політико-правової ідеології. Ставлячи йому у заслугу розробку юридичної техніки, зокрема - принципів кодифікації права, його навіть іменували "Ньютоном законодавства".
|