КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ. До початку XVIII ст. в російській політико-правовій думці панував релігійний світоглядДо початку XVIII ст. в російській політико-правовій думці панував релігійний світогляд. Перелом настав в епоху Петра І, реформи якого поклали початок світській науці та освіті і тим самим підірвали вплив теології на юридичну думку. У другій половині XVIII ст. відбувалися подальші зміни у політико-правовій думці. Росія зробила спробу стати країною "освіченого абсолютизму", при якому самодержавство, не змінюючи своєї внутрішньої природи як захисника і виразника інтересів панівного класу, намагалося виробити таку систему влади, яка б відповідала назрілим потребам часу і до- зводила б зберегти та посилити провідну роль держави в політичній думці і юридичних процесах. На відміну від попередніх однобічних концепцій, у яких пропагувалися ідеї абсолютної монархії, з цих часів в Росії став формуватися плюралізм політико-правової ідеології. В чому він конкретно виявився ? Для кращого розуміння цих процесів слід мати на увазі, що погляди на державу і право російських мислителів залежали від особи самого правителя, його позиції з тих чи інших питань розвитку державності і права. Так, із царюванням Олександра І в країні змінюється політичний режим, при правителеві склалося оточення "молодих друзів" із ліберально мислячих людей, які наштовхнули монарха на прийняття ряду ліберальних законів і підготовку реформування центральних органів управління. В цей період склалась обстановка, яка сприяла появі реформістських проектів і конституційних настроїв у передової і освіченої частини російського суспільства, спонукаючи їх до сприяння радикальним планам державних перетворень. З початку царювання Миколи І на передній план висувається теоретична робота, яка зосереджувалась на виясненні місця Росії у світовій спільноті, пошуках такого типу розвитку, який би відповідав національним інтересам країни. Поляризація поглядів на цю проблему привела російську інтелігенцію до ідейного розмежування на слов'янофілів і західників. - Західники ставили в основу своїх політико-правових ідеалів та інсти - В основі правових цінностей слов 'янофілів була не особа, а надпри В цілому державно-правові погляди другої половини XVIII ст. можна поділити на три основні течії: офіційну ідеологію, консервативно-аристократичну ідеологію та ідеологію Просвітництва. I. Офіційну, тобто державну політико-правову ідеологію було втілено в II. Другий напрям політичної думки - консервативно-аристократич Найвиразнішою постаттю цієї течії був російський історик, публіцист, князь Михайло Щербатов(1733-1790). Захищаючи тогочасні феодальні відносини, він вбачав у державі чітку станову організацію, головне місце в якій відводилось дворянству. Мислитель був прихильником монархічної форми правління, при якій при правителеві під його наглядом функціонувала б верховна рада - дорадчий аристократичний орган дворянства. За формою устрою держава, на думку історика, повинна бути поділеною на губернії, які обирають 5 депутатів для роботи в уряді. Уряд став би продовженням структури виконавчої влади монарха. Законодавчим органом у проекті Щербатова повинна стати комісія із 20 дворян. Але її функції були скоріше законодорадчі, оскільки рішення про схвалення законів виносить безпосередньо монарх. III. Третій напрям став складатися у другій половині 60-х років XVIII ст., коли в Росії поширилась ідеологія Просвітництва, яка значно вплинула на формування і подальший розвиток політико-правових концепцій. Виразниками цих ідей були представники передового дворянства і демократичної інтелігенції. Найпослідовнішим представником цієї течії був професор права Московського університету, українець за походженням Семен Десницький(1740-1789) - автор новітньої теорії держави і права. Він зробив значний внесок у розвиток права, сприяв остаточному перетворенню російської юриспруденції в науку та навчальну дисципліну. На відміну від більшості російських представників, Деснянський застосовує не стільки раціоналістичний, скільки історичний спосіб вивчення держави і права. 1. Походження держави. У його вченні знаходимо струнку систему походження держави. Історію людства він поділяв на чотири стадії. Перша стадія - це первісний стан, у якому відсутня сім'я, а жінки повністю знаходились під владою чоловіків. Основним засобом до життя були промисли і збирання плодів. Поняття власності і накопичення багатств відсутнє. На другій стадії люди починають впорядковувати свої заняття. З'являється багатоженство. У людей виникають перші уявлення про колективну власність. Це - доба скотарства. Третя стадія - хліборобська - характеризується зростанням ролі жінки у домашньому господарстві. З'являється моногамний шлюб. На основі володіння предметами побуту, знаряддями праці, зібраним урожаєм формувалось уявлення про приватну власність. Сім'я відгороджується від інших сімей. Остання стадія розвитку людства - комерційна. Завдяки об'єднанню сімей виникла держава, остаточно сформувалося поняття приватної власності. Відносини між людьми почали регулюватись законом. Поява первісних держав, на думку вченого, не відповідала інтересам народу, не була результатом договірних угод усіх членів суспільства. їх
сутністю стає захист багатих. Багаті захоплюють владу і використовують її у своїх егоїстичних інтересах. 2. Розподіл влад. Розглядаючи державу і право у взаємозв'язку із сус Законотворчий процес в державі мислився Десницьким за такою схемою. Законодавчу владу монарх поділяв із Сенатом - однопалатним представницьким органом. Сенат розробляв та ухвалював закони, після чого передавав їх на затвердження монарха. 3. Заслуговують уваги проекти зміни в організації судової влади і здійс 4. Кріпосне право Десницький вважав несправедливим. Однак ліквіда Таким чином, ідеї, висловлені Десницьким, дають підстави вважати його першим російським лібералом. Юридичні ідеї мислителя не мали традиційного для того часу яскравого станово-дворянського забарвлення. Він намагався обмежити самодержавство, висуваючи на передній план поза-становий законодавчий орган представництва і принцип законності в реалізації владних повноважень усіх державних органів. На відміну від Десницького, який відкидав договірну теорію походження держави, її прихильником серед представників російської державно-правової теорії був Олександр Радіщев (1749-1802). 1. В основі виникнення держави він вбачав приватну власність, яку повинна в першу чергу охороняти держава. У своїй державно-правовій концепції мислитель викладав думки щодо законодавчого обмеження монархії, піддавав критиці абсолютизм, який базується на свавіллі і порушує природні права людини.
2. Мислитель не поділяв поширеної на той час ідеї "освіченої монар 3. У своїх роздумах про суспільно-політичний устрій Радіщев набли 4. Будучи прибічником природного права, Радіщев вважав, що його Вступ Росії у XIX століття ознаменувався дальшим загостренням суперечностей між новими суспільними відносинами та феодальними основами державності і права. Державний устрій країни було піддано критиці, запропоновано низку державних і правових реформ, спрямованих на пошук досконаліших форм держави і правової системи. Одним із перших представників ліберальної інтелігенції, які запропонували здійснити незначні буржуазно орієнтовані державні реформи, був державний діяч, граф Михайло Сперанський (1772-1839). Він був радником російського імператора Олександра І. Під його керівництвом були підготовлені і видані перше "Повне зібрання законів Російської імперії"' в 45 томах (1830 р.) та "Звід законів Російської імперії"' в 15 томах (1832-1839 pp.). 1. Мислитель доводив, що в наявна Росії система правління не відпові 2. Форми правління, у яких були б гарантовані політична і громадянсь
- 4-2005 3. Вихід із деспотичного стану Сперанський пов'язував із "істинною монархією ", створеною з допомогою реформ "зверху". Така форма правління повинна базуватися на цілому ряді буржуазних юридичних принципів: а) Основоположним серед них був принцип законності. У своїх "Запи б) Другим принципом "істинної монархи"' був поділ влад. Правління не - Законодавчу владу слід організувати так, щоб вона могла виражати - Виконавча влада повинна вручатися урядові і ставитись під контроль - Судова влада - під контроль виборного суду присяжних. Над всією цією конструкцією владної піраміди повинна бути державна влада монарха, яка наділялась правом загального керівництва і рядом прерогатив у реалізації всіх владних повноважень. Влада і монарх управляють державою подібно тому, як людина - своїм організмом, звертаючись до волі, закону і виконання. Влада монарха має бути спадковою. в) В "істинній монархії" немає місця рабству (кріпацтву). Для ліквіда г) В результаті здійснення реформ, вважав мислитель, російське сус 1) Дворянство, якому надавались загальногромадянські права, а права 2) Середній стан, який володів усіма загальногромадянськими права 3) Третій клас був представлений "робітничими людьми", які отри Г В цілому весь зміст консервативної юриспруденції Сперанського було спрямовано, по суті, проти основ нового буржуазного ладу. Мислитель і державний діяч намагався поєднати неможливі складові: він хотів законсервувати заплановану ним соціально-політичну організацію з допомогою тих самих сил, які неминуче повинні були зламати її в ході подальшого розвитку. Тому державно-правові ідеї реформатора не були втілені в життя. Радикальний напрям державно-правової ідеології був представлений декабристами, які розглядали соціально-політичні проблеми під кутом зору права. Можливість проведення в державі суспільних та державних перетворень пов'язувалась із зміною правової системи. У проектах конституційних перетворень реформаторів закладалась: а) ідея верховенства права; б) рівність усіх перед законом: в) запровадження гласного судочинства: г) свобода совісті, слова, друку: д) створення умов для свободи господарської діяльності. природи мають рівна права і відповідно до цього всі позитивні закони мусять відповідати природним законам. Декабристи ототожнювали свободу і законність. Вони вважали, що там, де немає однакових для всіх законів, там відсутня політична рівність, а також і свобода. Що стосується майбутнього державного устрою, то тут погляди декабристів різнилися: частина їх схилялася до республіканської ідеї, решта вважала найкращою формою правління конституційну монархію. Ідеологом республіканізму був Павло Пестель (1793-1826). Свою державно-правову концепцію він висловив у праці "Руська правда", а детальний проект майбутнього держави- у творі "Конституція. Державний заповіт". Основні ідеї керівника декабристського руху зводились до наступного. Перше. Монархічну форму державності Росії мислитель вважав неефективною, консервативною, яка сковує особистість, обмежує права народу. Звідси робиться радикальний висновок: монархію слід знищити силовими методами, а заступити її має диктатура тимчасового верховного правління, яка встановлюється на перехідний період і повинна забезпечити суворий порядок у державі та здійснити соціальні, політичні та економічні зміни. Найважливішими серед них є скасування станового поділу суспільства, кріпосного права, проведення земельної реформи. Остання повинна зрівняти економічні можливості громадян шляхом конфіскації половини земель у поміщиків і сформування земельного державного фонду. Друге. Відповідно до проекту конституції, державна влада має формуватися за принципом чіткого розмежування компетенції між вищими її органами. Законодавчу владу уособлювало Народне віче, обране на п'ятирічний термін громадянами Росії з віковим цензом у 25 років. Воно
9* мало право ухвалювати всі закони, крім конституційних. Останні повинні були прийматися Всенародним опитуванням (плебісцитом). Виконавча влада належала Державній думі, якій підпорядковувались міністерства. Для здійснення контролю за дотриманням законів у державі проектом Пестеля передбачався Верховний собор, до якого Народне віче за поданням губерній довічно обирало б 120 осіб. Третє. Проект державних реформ Пестеля пропонував вирішити долю неросійських народів, які входили до складу імперії. В цьому мислитель-революціонер виступав з позиції неприхованого великодержавного шовініста. Він погоджувався з тим, що російському народові підвладні численні народи, які завжди прагнуть до незалежності. Це - природне право кожної народності. Але не менш законним і природним є "право благозручності", яке спирається на право безпеки, тобто прагнення великої держави закріпити свої кордони. Порівняно із згаданими природними правами окремих народностей це право є первинним, головним. Воно передбачає утримання в підлеглості Російській імперії всіх малих народів, які б виконували роль "природних кордонів" держави. Скористатися своїм природним правом на політичну незалежність може, на думку Пестеля, тільки той "маленький народ", який в змозі зберегти свій суверенітет. Таким, за проектом Пестеля, може бути лише польський народ. Всі інші, серед яких і український народ, мають бути в складі імперії. У своїх великодержавних поглядах мислитель іде далі. Він пропонував законодавчо закріпити у якості панівної (державної) мови російську мову, скасувати назви народів і племен, які мешкали на той час в Росії, запровадити однакові закони і форми правління на всій території держави. Важливим аспектом втілення означеної ідеї в життя Пестель вважав неприпустимість федеративного устрою держави. Незважаючи на багатонаціональний склад населення країни, він не передбачав утворення якихось національно-територіальних одиниць. Територію майбутньої держави пропонувалося поділити на 10 областей, кожна з яких мала об'єднати 5 губерній і 3 повіти. Ідеологом обмеженої монархії був декабрист Микита Муравйов (1796-1843). Подібно до Пестеля він вважав існуючу форму правління застарілою, пропонував скасувати кріпосне право і звільнити особу від тенет феодального права. Однак Муравйов відстоював федеративний устрій країни, пропонував визначити права суб'єктів федерації, запровадити демократичну виборчу систему, здійснити реформу правової структури. Мислитель-революціонер у визначенні сутності влади значно випереджав багатьох мислителів тогочасної Росії. Будучи прихильником ідеї народного суверенітету, він вважав єдиним джерелом влади в державі народ, який є вільним від природи. Саме він, а не хтось інший, володіє виключним правом установлювати основні правові засади функціонування суспільства. Передумовою реалізації природного права людини на свободу, упередження деспотії є побудова влади держави за принципом її поділу на законодавчу, виконавчу і судову. Законодавча влада втілювалась у двопалатному Народному віче, яке б обговорювало і приймало закони, а ухвалював їх - імператор. Виконавчу гілку влади, на думку мислителя, мав очолювати імператор, який повинен скласти присягу перед законодавчим органом. В його розпорядженні був би штат міністрів. У суб'єктах федерації, в тому числі і Україні, виконавчу владу мали репрезентувати двопалатні Урядові збори, які мали б повноваження ухвалювати законодавчі і підзаконні акти в межах конституції та федерального законодавства. У галузі судової влади пропонувалося запровадити суд присяжних засідателів. Основними принципами судочинства повинні були стати: а) верховенство закону; б) рівність усіх перед судом; в) захист майнових, особистих та деяких політичних прав громадян; г) притягнення до відповідальності лише за реальне порушення чинних норм права і на підставі закону; д) відсутність зворотної дії закону.
|