КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МОДУЛЬ 4. ПОЛІТИЧНА І ПРАВОВА ДУМКА В УКРАЇНІ ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯЗміст дидактичної одиниці Сутність політичної і правової думки України-Руси періоду входження до Литви та Польщі, поширення реформаційних ідей. Політико-правові концепції Станіслава Оріховського-Роксолана, Йосипа Верещинського, Івана Вишенського. Питання співвідношення церкви і держави в поглядах Петра Могили. Державно-правова думка козацько-гетьманської доби, погляди Богдана Хмельницького та Івана Мазепи. Зміст і значення конституції Пилипа Орлика. Погляди С.Яворського, Г.Сковороди. Аналіз вчення про фомадянське природне право Михайла Козачинського, концепція природного права і суспільного договору Якова Козельського. Твір невідомого автора кінця XVIII століття "Історія русів". Література Андросюк М. Гетьман Іван Мазепа як культурний діяч. - К., 1991 Захара І. Стефан Яворський. - Львів, 1991 Історія русів. - К., 1991 Кухта Б. З історії української політичної думки. - К., 1994 Литвинов В.Д. Исторические взгляды Станислава Ориховского. // Человек и история в средневековой философской мысли русского, украинского и белорусского народов. - Сб. научн. трудов. - К. 1987 Литейное В.Д. Проблемы государства в трудах С.Ориховского. // Отечественная мысль эпохи средневековья. - Сб. научн. трудов. - К. 1987 Мала енциклопедія етнодержавознавства. - К., 1996 Ничик В. Образ идеального властителя в сочинениях Петра Могилы // Человек и история в средневековой философской мысли русского, украинского и белорусского народов. - Сб. научн трудов. - К. 1987 Оріхоеський-Роксолан С. Напучення польському королю // Історія філософії України. Хрестоматія. - К., 1993р Пашук А. Вишенський - мислитель і борець. - Львів, 1990 Шульженко Ф. Держава і право у суспільно-політичній думці України: основні етапи розвитку. - К., 1995 Шульженко Ф., Наум М. Історія вчень про державу і право. Курс лекцій. -К., 1997
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ На сер. - другу пол. XIV ст. українські землі підпадають під владу Польського королівства і Литовського князівства. Особливо обтяжливим був польський гніт, який супроводжувався ополячуванням і окатоличенням українців. Католицизм як державна релігія Польщі мав на меті побороти православну церкву в українських землях, насадити свою систему релігійних поглядів, що викликало неприхований опір з боку корінного населення. Релігійний гніт і національне поневолення негативно впливали на розвиток політико-правової думки в Україні. Однак, незважаючи на це, на українських землях зародилася національно політико-правова ідеологія. Цьому сприяло те, що у XV-XVI ст. в Україну через Польщу почали проникати західноєвропейські ідеї Реформації, спрямовані проти феодального ладу і католицизму. В українських землях поширення реформаційних ідей було пов'язане з антифеодальною національно-визвольною боротьбою народу проти польських магнатів, покатоличення і полонізації. Ці ідеї знаходили прояв у демократичній інтерпретації Біблії, у критиці верхівки православного духовенства, яка пішла на укладення Берестейської церковної унії та утворення уніатської церкви, у вимозі громадянської рівності. Носіями реформаційних ідей і гуманістичних поглядів того часу були переважно світські феодали та нижчі прошарки духовенства. Вони підривали основи церковної влади, сприяли утвердженню нової політико-правової ідеології. Помітною постаттю серед мислителів України першої половини XVI ст. був Станіслав Оріховський-Роксолан.Його політико-правові концепції вплинули на розвиток права і держави і стосувалися поглядів на походження і сутності держави, аналізу форм державного правління. Ідеалом мислителя була освічена монархія, обмежена законом. Майже за століття до Гроція і Гоббса він обґрунтував ідею природного права і торкнувся питання поділу влади. Людські закони, на думку С.Оріховського-Роксолана, мають відповідати природним і змінюватися в разі їх невідповідності. Діяльність монархів повинна бути спрямована на створення умов життя, які відповідали б природному праву. Метою держави є гарантування прав і користі кожного індивідуума, стосовно якого держава має низку обов'язків. Але в той же час і громадянам слід спрямувати свою діяльність на забезпечення інтересів суспільства і держави. Філософ виступив проти теологічної концепції про божественну основу держави і права. Світська влада, на його думку, непідвладна духовній. Він зробив спробу розділити їх функції: єпископ під час богослужіння не підлягає королю, а влада короля не поширюється на церкву. Королю владу надає народ, і основним його обов'язком є захист підданих, турбота про них. У поглядах мислителя про ідеальну державу послідовно проводиться і захищається думка про природну рівність людей. Він намагався переконати короля провести низку реформ, які стосувалися України. Зокрема, досить виразно ним висловлена думка про необхідність надання Україні автономних прав у єдиній спільності з Литвою і Польщею. Пропонується перемістити центр державного життя з польського Кракова і литовського Вільнюса до Києва. Такий захід сприяв би відновленню державотворчих процесів в Україні, спонукав би зростання на українських землях освіти і культури. С. Оріховський-Роксолан сповідував ідею обмеження королівської влади законом, яка стала значимим досягненням в українському національному політико-правовому вченні того часу. Він ставив закон на найвищий щабель суспільних відносин, доводячи, що закон у державі - вищий від короля. Мислитель чітко протиставляє конституційну (гуманну) монархію і тиранію (анти-гуманну). Перша на той час мала місце у Польщі, інша - в Московії. За конституційної монархії король шанує справедливість, доблесть, а в умовах тиранії утверджується несправедливість, доблесть губиться ганьбою. Вчений-мислитель виступає проти спадкової монархії, оскільки, на його думку, жодна людина не народжується королем. Король має бути виборним і теж обмежуватися законом. Саме таким шляхом можна уберегтись від тиранії. Король обирається задля процвітання держави, а не держава існує заради короля. Претендент на трон повинен відрізнятися від інших своїми моральними і розумовими якостями. Першим теоретиком-фундатором козацької держави задовго до її втілення у практичній діяльності Богдана Хмельницького та його наступників був український шляхтич Йосип Верещинський. 1. Свою державно-правову концепцію державного устрою України мис 2. Він вперше накреслив устрій України як козацької держави, на чолі Після унії Польщі і Литви 1569 року Україна повністю втратила залишки власної автономії, остаточно зникли надії на відновлення її державності. Тому національна державно-правова думка цього періоду існувала у формі гострої релігійної полеміки та культурно-освітницької діяльності братств. Серед полемістів найяскравішою постаттю був Іван Вишенський.
Ю — 4-2005 Ототожнюючи церкву і суспільство, мислитель змалював ідеал суспільства істинних християн, втіливши його в концепції про "істинну церкву", її основними аспектами були: а) Ідея соборності церкви (суспільства), де всі люди були б рівні перед б) Дотримання принципу соборності мислитель розглядав як запоруку в) І.Вишенський був прихильником домінування духовної влади над г). У своєму суспільному ідеалі І.Вишенський не знайшов місця ортодоксальному католицизмові, викривав узурпацію папою римською права абсолютної влади у релігійній сфері. Ватиканський правитель ігнорує природні права, які втіленні у святому Письмі. Успіх у визволенні від гніту і побудові держави залежить від вирішення трьох взаємопов'язаних проблем: - очищення християнської релігії від католицизму, повернення до ран - відновлення освіти і науки, відмова від схоластичного католицького - відмова від омертвілої латини і повсюдне поширення української мо Полемічна патріотична діяльність І.Вишневського, його просвітницька робота не ставила своєю метою відновити державність, але вона будила політичну свідомість, вимагаючи релігійних свобод, права участі у прийнятті доленосних для українців рішень, закликала до збереження української мови, культури, звичаїв і традицій нашого народу. Все це в умовах бездержавності українського народу набувало політичного забарвлення. Типовим представником тих патріотично настроєних українських мислителів, які порушували питання про характер майбутньої державності, був київський митрополит Петро Могила(1596-1647). Як і його попередники, П. Могила теж окреслив проблему співвідношення світської і духовної влади, вказуючи на недопустимість втручання держави у справи церкви. При цьому наголошувалось, що правитель одержує владу безпосередньо від Бога і звітує про свої вчинки лише перед ним, а церква виступає у ролі його радника. Державно-правові погляди П. Могили відображали його прагнення посилити позиції православних у їхньому протистоянні наступу католицизму. З урахуванням того, що Україна не мала власної державності, православна церква переслідувалась, а владу польської адміністрації українське населення вважало чужою, мислитель пропагував ідею верховенства в суспільства і духовної влади - влади православної церкви. Якщо Іван Вишенський окреслив ідеал суспільства в своїй концепції "істинної церкви", то П. Могила виклав концепцію "ідеального володаря", маючи на увазі перспективи розвитку Української держави і здобуття нею самостійності. Він висловив вимоги до монарха: ідеальний правитель повинен бути носієм політичних і духовно-моральних якостей, втілювати чесність, рішучість, правду і справедливість, бути вірним православній церкві, сприяти добру своїх підданих. У політико-правовому вченні П.Могили закон є даром Божим. Він уособлює справедливість, а тому законам мусять коритися всі, в тому числі і сам правитель, який їх схвалює. Верховна державна влада діє у трьох напрямах: політичному, мирському і духовному. Найголовнішими є політичні і мирські справи, до яких мислитель відносив законодавство, суд, управління, внутрішні політичні питання, відстоювання суверенітету країни. Становлення та розвиток Української гетьманської держави справили подальший позитивний вплив на політичні погляди і державно-правову думку. Біля витоків Гетьманської держави виразно постає постать Богдана Хмельницького.Під час Визвольної війни він вів активну політичну діяльність, яка дала підстави розцінювати його спрямування як державотворчі. Але ідея державності не була основною на той час, коли він розпочав війну з Польщею. На думку М.Грушевського, ні Б.Хмельницький, ні козаччина, розгортаючи повстання, ще не думали про якийсь новий устрій українського життя. Основною їхньою метою було відновлення козацьких прав і привілеїв, скасованих Ординацією (законом) 1638р., а народ використовувався як засіб для досягнення цієї мети. І лише перші перемоги над поляками у 1648 р. дещо змінили політичні погляди керівників повстання, хоча вони були нечіткими і головне - без визначення кінцевої мети. Укладення військово-політичного союзу з Московією більш чітко окреслило ідеї державотворення Б.Хмельницького. Особливо детально вони викладені у "Березневих статтях" 1654 року, де йшлося про автономний устрій України. За жителями України залишилися їхні майнові права, які повинні бути підтверджені жалуваними грамотами московського царя. Вся влада на території України зосереджувалась у руках гетьмана, який мав
ю* обиратися на демократичних засадах без участі представників царя. Московський цар лише інформувався про результати виборів і приймав присягу нового гетьмана. Демократичні засади були притаманні місцевому управлінню, де владні функції виконували обрані земські та городські уряди. Правосуддя здійснювалось незалежними військовими судами, на чолі яких був виборний старшина. Судочинство серед цивільного населення мали вести суди земських і громадських урядників, які теж обиратимуться з-поміж місцевого населення. Поновлювалися права ідеологічної основи держави - православної церкви, яка зберігала за собою права державної релігії і право на володіння майном. У міжнародних відносинах Україна зберігала суверенітет, за вина-тком її відносин з Польщею і Туреччиною, які були можливі лише з дозволу московського монарха. Передбачалося, що Московія стане гарантом безпеки України, своїми військами стане оберігати її кордон з Польщею, апівденні кордони охоронятимуться за надання матеріальної допомоги з боку Москви. Певний слід в історії політичної думки в Україні залишив гетьман Іван Мазепа.Демократичні засади політичного устрою на українських землях він намагався замінити на монархічні. Гетьман поширив свою владу на Правобережну Україну, що було не до вподоби російському правителю. Зрозумівши, яку небезпеку для української державності несе російське самодержавство, І.Мазепа шукає вихід у союзі із шведським королем Карлом XII, закликаючи його об'єднати зусилля у боротьбі з Петром 1. Історична заслуга І.Мазепи полягає в тому, що саме він першим сміливо висунув ідею незалежної Української держави і підняв її на висоту загальнонаціональної мети. Його політичні погляди були покладені в основу українсько-шведського союзного договору 1708 року, який гарантував Україні збереження її державного ладу, єдність земель і недоторканність території. Наступником поглядів Івана Мазепи щодо утвердження незалежної Української держави був Пилип Орлик.Метою свого життя він поставив створення антиросійської коаліції для вирішення українського питання. Будучи генеральним писарем в уряді Івана Мазепи, він узяв безпосередню участь у розробці українсько-шведської угоди 1708 року. І коли оригінал договору було втрачено під час трагічних подій Полтавської битви, П.Орлик відновив його зміст, виклавши під назвою "Вивід прав України" (1712р.). Але основна заслуга гетьмана полягає у розробці і прийнятті з його участю Конституції від 5 квітня 1710 року ("Пакти і конституції прав і вольностей Війська Запорозького"). Написаний під час обрання П. Орлика гетьманом цей документ склався як договір між трьома основними політичними силами: гетьманом, гене- ральною старшиною і козацтвом. В ньому передбачалося повне визволення України і відновлення її державності. Це був договір-забов'язання гетьмана, його політико-правова програма дій у разі обрання на найвищу державну посаду. 1. Цей документ продовжив процес українського конституціоналізму, 2. Особливе значення Бендерської конституції полягає в тому, що в ній 3. Конституція стала своєрідним акумулятором державно-правової ду
• визнання природних прав і свобод людини, натуральних прав народу; • договірного походження держави; • необхідності обмеження абсолютної влади монарха; • прав громадян на участь у політичному житті, на зайняття виборних • права народів на повалення тиранії. Відчувається вплив на творців Конституції ідей Арістотеля, Марсилія Падуанського, Д. Локка, С Оріховського про розподіл влади; вчення Ж. Бодена, Гроція про народний суверенітет; принципових положень "Великої хартії вольностей" 1215 p. і "Білля про права" 1689 р. (Англія) про обмеження свавілля у податках, про скасування надзвичайних судів, недоторканність особи. 4. Перша у світі Конституція визначала державний статус України, її • законодавча влада відводилася Генеральній раді, до якої мали вхо
• виконавча влада належала гетьманові, але обмежувалася генераль • правосуддя здійснював Генеральний суд, який стежив за дотриман Однак трагедія П. Орлика і його соратників полягала саме в тому, що їхні погляди відображали бажання виключно козацької старшини. Абсолютна більшість козацтва, як і селянство, ідеї Орлика не сприйняли. Головною причиною його фіаско стало не прагнення справжньої незалежності України, а зафіксована у Бендерських статтях мета віддати її під черговий іноземний протекторат. Не козацький парламент, а саме шведський король Карл XII затвердив Конституцію. "Найсвітлішими їх милостями" називалися в ній султан турецький і кримський хан. Політико-правові погляди гетьманів України сприяли формуванню і розвиткові національної політичної і правової ідеології XVIIIct. Серед її представників - викладач Києво-Могилянської академії Стефан Яворсь-кий(1658-1722). Предметом його роздумів було співвідношення світської і духовної влади. Ще під час перебування в Україні він дотримувався думки про юридичну рівність церкви і держави. Ці інституції мають свої сфери впливу і не повинні втручатися у справи одна одної. Перебуваючи на службі у Петра 1, С. Яворський був свідком втрати церквою своєї незалежності від держави. І все ж він намагається обґрунтувати невтручання держави у справи церкви, яка повинна захищати православну віру і бути партнером держави у справі її зміцнення. Водночас мислитель захищав ідею сильної централізованої влади монарха. Значний внесок у розвиток української політичної думки зробив Михайло Козачинський(1699-1755) - перший в Україні професійний філософ, який сформулював основи громадянського природного права. У своєму трактаті "Громадська політика" він порушив питання про природне право, яке є невід'ємною частиною людської природи. Людські закони М. Козачинський розглядав через призму подвійності світської та духовної влади і поділяв на цивільні і канонічні. Досягнення суспільного ідеалу через освіту молодого покоління та моральне вдосконалення людини обгрунтував у своєму вченні Григорій Сковорода(1722-1794). Визначаючи об'єктивну необхідність держави, мислитель засуджував злочинну владу, а закони розглядав як результат людської діяльності, а не як продукт природи. Людину Г. Сковорода розглядав як мірило правди, засуджував феодальну систему з її правом та судочинством і визнавав волю найбільшим надбанням людини. Суспільно-політичним ідеалом мислителя була республіка, де були б відсутні майнова нерівність, гноблення. Закони гарантують рівні права всім громадянам, і республіканський устрій забезпечує умови для чесної праці всім вільним людям відповідно до їхніх здібностей. Видатним представником державно-правової думки в Україні був Яків Козельський(1728-1764). Державно-правові проблеми розглядались ним через призму теорії природного права і суспільного договору. Розвиваючи концепцію природного права, вчений послідовно проводив думку, що закладені природою в людині закони її життєдіяльності є джерело законів суспільства. Якщо закони держави не ґрунтуються на природному праві, то вони не можуть вважатися справедливими. Теорія суспільного договору Я. Козельського містила ідею рівності всіх громадян перед законом, взаємної відповідальності влади і громадян за виконання договору. За переконанням ученого, природне право передувало державі і лише в результаті справедливої суспільної угоди поступилося місцем в державі. Завдяки суспільному договору людина здобуває волю і власність. Найвищим досягненням національно-політичної думки України став політичний трактат невідомого автора кінця XVII ст. "Історія русів".Твір справив величезний вплив на українських і російських мислителів. На думку автора, державне життя українського народу бере свій початок з часів створення ним (а не російським народом) Київської Русі. Створивши власну Давньокиївську державу, український народ згодом втратив державну самостійність, об'єднавшись на добровільних засадах з рівними собі Польщею та Литвою у федеративній Речі Посполитій і лише через те, що поляки почали позбавляти українців прав і вольностей, переслідувати віру, козаки почали проти них повстання. У творі - вперше в історичній і публіцистичній літературі чітко -сформовано ідею, що найбільшою цінністю для народу є незалежна національна держава. Саме в її досягненні автор вбачає зміст боротьби народних мас України з кінця XVI до початку XVIII ст.. Автор переконливо розкриває антиукраїнський характер політики московських правителів, виступає палким захисником збереження державної самостійності України, демократичності її форм правління, протиставляючи її московському самодержавству. "Історію русів" іноді не без підстав називають Декларацією прав української нації.
|