КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Література. Винниченко В.К. Боротьба за незалежність України // Історія філософії України: ХрестоматіяВинниченко В.К. Боротьба за незалежність України // Історія філософії України: Хрестоматія. - К., 1993. Винниченко В.К. Відродження нації. - К., 1990. Винниченко В.К. Заповіт борцям за визволення. - К., 1991. Грушевський М.С. Хто такі українці і чого вони хочуть. - К., 1991. Копиленко О. "Українська ідея " Грушевського. Історія і сучасність. -К., 1991. Кухта Б. З історії української політичної думки. - К.., 1994. Мала енциклопедія етнодержавознавства. - К., 1996. Мірошниченко М., Мірошниченко В. Історія вчень про державу і право.-К., 2001. Скакун Р.Ф. Политическая мысль на Украине. 1869 - 1917. - Харьков, 1987. Українське державотворення. Словник-довідник. - К., 1997. Франко І. Вибрані суспільно-політичні і філософські твори. - К.,1956. Шульженко Ф., Наум М. Історія вчень про державу і право. Курс лекцій.-К., 1997.
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ Державно-правові концепції українських мислителів, релігійних і політичних діячів, посідають чільне місце у загалі світової державно-правової думки. Вони виникли одночасно з появою першої держави українського народу - Київської Русі, а після її хрещення розвивались не тільки на власному, слов'янському грунті, а й зазнали впливу офіційної доктрини константинопольської церкви. У зв'язку з цим основною проблемою державно-правової думки раннього середньовіччя була проблема співвідношення світської і духовної влад. В цьому плані важливо зазначити, що вже в добу Київської Русі невідомий автор "Слово о полку Ігоревім" вперше підняв ідею виникнення держави шляхом суспільного договору між князем і народом. Галицько-Волинська держава стала правонаступницею Київської Русі, а тому державно-правова ідея розвивалась в ній в дусі поглядів на державу і право княжої доби. Втрата Україною власної державності, поглинення її Польщею та Литвою спричинили поширення ідей Відродження. Представник цієї течії Станіслав Оріховський-Роксолан проголосив примат права у суспільно-політичному житті та обгрунтував ідею народного права. Польсько-литовські унії кардинальним чином змінили статус українських земель у межах Речі Посполитої, а Берестейська унія вибила з-під ніг українського народу ідеологічне підґрунтя боротьби за власну державність- православну церкву, яка була поставлена за межі офіційної релігійної ідеології. Українська державно-правова думка цього періоду зосереджувалась на гострій релігійній полеміці. Визначним представником полемічної літератури був Іван Вишенський. Утопічна система Вишенського мала на меті не будівництво держави як форми політичної організації українського народу, а ставила морально-етичне завдання будівництва своєрідної духовної республіки, де кожен член суспільства мав стати вільною мислячою особистістю, повинен був відстоювати ідею соборності церкви. Формування української національної державності в ході Визвольної війни середини XVII ст. сприяло піднесенню української суспільно-політичної думки. Визначну роль у цьому процесі відіграв Петро Могила, який пов'язував майбутню українську державність із державами православного світу. За умов занепаду козацько-гетьманської держави у кінці XVII - XVIII ст., спостерігається значний сплеск державно-правової думки. З'являється один з перших політичних документів української демократії - Конституція Пилипа Орлика, в якій матеріалізувались ідеї мислителів про побудову органів влади за принципом розподілу їх повноважень на три гілки - законодавчу, виконавчу та судову. Значно пізніше ця ідея знайде своє детальне обгрунтування в теорії поділу влади Ш. Монтеск'є, а втілиться в державно-правовій практиці США. Свій внесок у розвиток державно-правової думи XVIII ст. зробили С. Яворський, Г. Сковорода. Останній наголошував, що державний устрій, політичний лад залежать від того, наскільки суспільно-політичний стан відповідає природі індивіда. Пропагуючи ідею духовного відродження, мислитель змалював суспільно-політичний ідеал майбутнього - державу, політичний лад якої спирається на суспільний компроміс. Вершиною розвитку державно-правової думки першої половини XIX ст. стала політична доктрина Кирило-Мефодіївського товариства, творцем основоположних документів якого був Микола Костомаров. Провідною ідеєю Статуту товариства була ідея християнського соціалізму. 1 все ж, не применшуючи прогресивних рис розвитку державно-правової думки України XVIII - першої половини XIX ст., слід зазначити, що в цілому вона так і не набула цілісного розвинутого концептуального завершення. Вона не змогла піднятися до рівня логічно-понятійного аналізу державно-правових і політичних інститутів. Все це пояснюється об'єктивними причинами: особливостями еволюції національно-політичних вчень, найголовнішими з яких була багатовікова бездержавність і розшматування етнічних українських земель. Для української ідейно-політичної думки та державно-правової практики, які враховували світовий досвід і які створювались і певною мірою апробовувались вітчизняними мислителями і політичними діячами протягом століть, характерною була спрямованість на конституційну регламентацію державного устрою, політичного режиму, прав і свобод людини, взаємовідносин особи, громадянського суспільства і держави. Державно-правова ідеологія і практика попередніх століть заклала фундамент для формування у XVIII ст. національної державницької ідеї. Український конституціоналізм цього періоду започаткувався суто на теоретичному рівні, як доктрина. Конституційну думку збагачували проекти конституційних перетворень XIX - першої половини XX ст., розроблені Г. Андрузьким, М. Драгомановим, С Дністрянським та іншими. Виникнення фахової юридичної науки в Україні сприяло збагаченню вітчизняної державно-правової думки працями таких всесвітньо відомих вчених-правників, як Олександр та Богдан Кістяківські, Михайло Владимирський-Буданов та ін. Теоретичні праці українських вчених були спрямовані на вивчення етичної сторони права, його соціальної природи, в якій виявляється суспільне значення юридичних інститутів. Вагомий внесок у розвиток української державно-правової думки на рубежі XIX - XX ст. Івана Франка, Михайла Грушевського та Володимира Винниченка. Синтезувавши досягнення вітчизняної та зарубіжної держано-правової думки, вони зробили державу і право об'єктами наукового пізнання, розвинули ідею національно-демократичної держави, намагалися практично втілити її в життя.
Філософ і письменник Іван Франко(1856-1916) відобразив у своїй творчості соціальні та економічні процеси, які мали місце на зламі століть у Галичині. Процес виникнення держави він пояснював з позицій матеріалізму, зауважуючи, що апарат примусу і управління в державі виникли із формуванням приватної власності. Філософ був прибічником ідеї про те, що політичні інститути, політика і право випливають з економічних відносин, які панують у суспільстві. Ці погляди І. Франка справили сильний вплив на особливості його державно-правової концепції. Проблеми права та політичного життя тогочасної Європи, і України зокрема, вчений розглядав з позицій позитивізму і "соціального дарвінізму". Соціальний дарвінізм - це ідейно-політична течія, прихильники якої зводили закономірність розвитку людства до закономірностей біологічної еволюції, а визначальними факторами суспільного життя визнавали принципи природного відбору, боротьби за існування та виживання найбільш пристосованих. Виходячи із названої концепції, І. Франко вважав, що рушійною силою соціального прогресу є боротьба за існування. Але на цьому подібність його поглядів з марксистськими ідеями суспільного прогресу закінчується. Філософ стверджував, що не класові протиріччя є передумовою виникнення держави (як це підкреслювали марксисти), а, навпаки, саме в суспільстві, організованому в державу, загострюються класові протиріччя, які іноді набувають антагоністичного характеру. Новий устрій суспільства, на думку мислителя, можливий за допомогою народної революції, під якою він розумів ненасильницькі методи реформування суспільства, які скеровують розвиток народу в інший бік. У своєму аналізі поняття права і закону Франко мріяв про такі закони, які відображали б справедливість у всіх сферах суспільного життя. Обидва ці поняття він розглядав як генетично взаємопов'язані, але не тотожні. Аналізуючи поняття права, він виходив із його вольової, імперативної суті, наповнюючи його зміст ідеями гуманності і справедливості. Право, зазначав він, регулює відносини між людьми з приводу володіння, використання та розпорядження результатами праці та забезпечує свободу і недоторканість індивіда. За своєю юридичною дією закони поділялись на конституційні і поточні. Чинне у Австрії законодавство Франко вважав соціально спрямованим на захист інтересів приватних власників. Водночас він критикував діючі закони, вважаючи їх щитом, яким прикривається безправ'я. Проте мислитель вважав за можливе використати чинне на той час право для підвищення політико-правової свідомості людей, що сприяло б розумінню необхідності демократичних змін у суспільстві. В умовах посилення революційних настроїв і опозиції російському царизму на початку XX ст. розгорнулись дискусії щодо проектів конститу- ційної перебудови імперії. Політичною програмою українських прихильників федеративної децентралізації Російської імперії став на багато років конституційний проект Михайла Грушевського(1866-1934). На формування світогляду Грушевського справив вплив класичний європейський лібералізм, у зв'язку з чим ідея прав та свобод людини завжди знаходилась у полі його зору. Водночас йому був не чужий соціалізм у його реформаторському, поміркованому вигляді. Грушевський ніколи не був прихильником революційного способу перевлаштування суспільства і держави. Сильний вплив на Грушевського справили також народницькі і федералістські ідеї Костомарова і Драгоманова. 1.Творчий доробок М. Грушевського становить понад 2 тис. книг і статей, в основному присвячених різним аспектам історії України. Вони були не просто чисто історичними дослідженнями, а мали чітко визначене політичне забарвлення, оскільки свідчили про правомірність постановки питання про самостійне політичне буття українського народу. На той час (та і сьогодні теж) у російській офіційній історіографії домінувала схема розвитку історичного процесу на землях східнослов'янського масиву, яка виключала український народ як самостійний фактор. Стародавня Русь розцінювалась як творіння великоросійської народності. Михайло Грушевський на основі вивчення величезної кількості джерел запропонував інший шлях вирішення цієї непростої проблеми. По-перше, він категорично відкидає зазіхання Московії-Росії на спадок Київської Русі, правонаступником якої є виключно український народ. Для Грушевського теза "Київська Русь є першою формою української державності" стає найважливішою точкою опори в обґрунтуванні не тільки культурно-освітніх, а й політичних змагань українства в боротьбі за самовизначення України. Маючи за собою славетну історію Київської Русі, український народ замість того, щоб принижено благати "визнання" за ним статусу власного дозрілого політичного розвитку, з повним правом вимагає відновлення тисячолітньої державницької традиції. Тут Грушевський-вчений поступається місцем Грушевському-політику. По-друге, на противагу офіційній державній школі вивчення історії Російської держави, Грушевський запропонував вивчати в першу чергу історію народу, а не історію держави і правителів. Держава є структурою, яка підпорядкована економічним, культурним та національним інтересам та факторам. Вчений послідовно проводив думку про визнання невіддільного права українського народу на самовизначення і пошук його оптимальних форм, звертаючи увагу на таку важливу складову пробудження народу, як національна ідея. Проте він не допускав думки, щоб український народ, домігшись "місця під сонцем", став гнобителем інших народів. "Всякі прояви українського шовінізму, виключності, нетолеранції, - писав він, - не-
симпатичні і небажані взагалі... їх треба попросту признати національним злочинством і виступати проти них з усією рішучістю". По-третє, Грушевський, відчувши на собі вплив марксизму, серед факторів суспільного розвитку велике місце відводить соціальній боротьбі, у тому числі - не тільки класовій, але й релігійній та національній. В політичній концепції Грушевського чільне місце зайняла Хмельниччина - ціла епоха, яку він порівнює із значенням реформації для німецького народу, французької революції для Західної Європи. "Ми досі чуємо на собі вплив перемін, витворених Хмельниччиною", - зауважує філософ. Ця епоха стала для нього найважливішою підвалиною української державницької ідеї, коли Україна виступила як "осібна держава". Саме від Хмельницького, на думку Грушевського, веде свій початок конституціоналізм і ав-тономізм, зародження ідей етнографічної території та "елементів державної окремішності України". По-четверте, визнаючи і поважаючи великоросійську народність і її багату історію, Грушевський наполягає на самостійності білоруської і української народностей. Іншими словами, мислитель розглядає український народ як історичний на противагу російській офіційній історіографії, яка вбачала в українцях лише частку російського етносу. Філософ намагався подолати стереотипне уявлення, що Українська держава - це якесь ефемерне поняття, яке мало вписується в етнографічне розуміння історії українського народу; що сама державність не може бути ключем до вивчення української історії; що державницькі інституції України є нібито підрядним матеріалом загальноросійських. Ці ідеї Грушевського були результатом його глибинних наукових досліджень та роздумів над історичними долями східних слов'ян. Вони стали базою для побудови його політичної концепції. 2. Грушевський, як і більшість його сучасників, був прихильником те Грушевський виступив критиком "норманської теорії" походження державності у східних слов'ян, переконливо доводячи місцеві, соціально-економічні передумови Давньоруської державності. 3. Визнання істориком українського народу самостійним учасником ня про статус українців у складі Російської імперії. Грушевський запропонував модернізувати політичний лад Росії, запровадивши парламентське правління і децентралізацію держави. Регіонам Російської імперії пропонувалось надати національну або територіальну автономію, чітко визнавши при цьому їхній статус. У федеративній Росії Україна повинна була зайняти місце суб'єкта федерації, хоча сам Грушевський називав це автономією. Соратником Грушевського по роботі в Центральній Раді і діяльності з відродження Української національної держави був Володимир Винни-ченко(1880-1951). На перших порах він вважав себе прибічником "російсько-українського комуністичного табору". Згодом, переконавшись у великодержавній політиці керівництва більшовицької Росії, він переглянув свої політичні погляди. Національні проблеми вийшли у нього на перший план. Очолюючи Генеральний Секретаріат (уряд) Української Центральної Ради, Винниченко підготував низку декларацій декретів УНР, в яких проводив ідею суверенітету України в майбутній федеративній державі. Винниченко захищав принцип розподілу влади на три гілки, ідею рівності всіх громадян перед законом. Особливо він наголошував на незалежності судової влади як запоруки реального захисту прав і свобод громадян. Ідею суверенітету України Винниченко обстоював на переговорах з Тимчасовим урядом Росії, а згодом - з керівниками російської більшовицької держави. З цього приводу у своєму щоденнику він записав, що відродження національної державності - вельми складна справа, яка ускладнюється тим, що українська нація історично не підготовлена до державності. Михайло Грушевський і Володимир Винниченко започаткували новий період у становленні вчень про державу і право в Україні. У своїй творчості, політичній та громадській діяльності вони синтезували багато передових поглядів на державу і право, розвинули ідею української державності до її наукового обгрунтування, зробили спробу її практичного втілення в життя. Результати їхніх пошуків мають величезну соціальну цінність для розбудови суверенної Української держави. Оригінальні погляди на державно-правові інститути, що містяться в працях Г. Сковороди, М. Костомарова, М. Драгоманова, І. Франка, С. Подо-линського, М. Грушевського, В. Винниченка, навряд чи можна назвати юридичними дослідженнями у повному розумінні цих слів. Зародження фахової юридичної науки в Україні пов'язане з появою перших вищих навчальних закладів. Більшість учених-правників зосереджувались на юридичних факультетах Львівського, Харківського, Київського, Новоросійського університетів і відповідно розвивали свої дослідження в руслі офіційної російської або австро-угорської юриспруденції. Проте це не завадило появі багатьох глибоких досліджень, які посіли гідне місце в історії світової правової науки. 12 — 4-2005
Зокрема, в Україні розпочав діяльність всесвітньо відомий засновник психологічної школи права Л. Петражицький. В Київському університеті зусиллями І. Даниловича, М. Іванишева та їхніх учнів склалася одна з найкращих в Російській імперії школа істориків права. З критикою царського кримінального законодавства із загальнодемократичних позицій, з палкою боротьбою за скасування смертної кари і новітніми дослідженнями звичаєвого права виступив О. Кістяківський. А його син, Б. Кістяківський, став одним із перших у Росії поборників популярної сьогодні концепції правової держави. Видатний фахівець в галузі кримінального права і процесу, історії права, один із дослідників права України Олександр Кістяківський(1833 -1885) одним із перших обгрунтував вчення про кримінальне покарання, яке базувалось на принципі його невідворотності. Заслугою вченого є розробка ним "теорії прогресивного конституціоналізму", яка містилася на таких засадах: - у конституційній монархії він вбачав перший крок до політичної - саме в конституційній державі можуть мати втілення такі засади: мі - реальними умовами реалізації загальнодемократичних засад є зага Будучи прихильником юридичного позитивізму, О. Кістяківський, на противагу прибічникам цієї концепції, виступав проти визнання закону як єдиного джерела права. Він підкреслював, що судова практика є більш дієвою формою правоутворення у порівнянні із законом. Продовжуючи справу свого батька, Богдан Кістяківський(1868-1920), розглядав право перш за все як етичну цінність. Основою правових норм є етична свідомість людей. Норми права встановлюються через те, що у суспільній свідомості закріплюється переконання у необхідності певних дій. Такі дії мусять здійснитися, і їх усвідомлюють всі особи, які співставляють свою поведінку з діями необхідно обумовленими певними рамками. Іншою стороною права є соціальна природа. Вчений дійшов висновку, що люди керуються усвідомленням свого обов'язку у суспільстві. А саме право ставить дії людей у певні рамки, перетворює соціально необхідне на обов'язкове. І ця обов'язковість права підтримується силою державного примусу. Б. Кістяківський спробував дати теоретичне визначення права, розділивши його на декілька тлумачень залежно від сфер людських стосунків, які регулюються правом (соціологічне, психологічне, державно-організаційне та нормативне). Водночас він визначає "технічне" або "практичне" поняття права: це сукупність правил, що вказують, де знайти у діючих правових нормах рішення для всіх випадків, що виникають внаслідок суперечок на основі того, що є правим, а що неправим. Заслугою Б. Кістяківського є створення ним засад теорії правової держави, на основі принципу правового її самовизначення. Держава є єдиним творцем правових норм, і виходячи з цього, вона зобов'язана дотримуватись створених нею норм права. Створене державою право може бути втіленим у життя за умови свободи індивіда. Вчений ототожнював правову і конституційну держави, вважаючи, що правовою може бути як буржуазна, так і соціалістична держава. Головне - щоб вона забезпечувала досягнення загального блага і справедливості, а відтак - гарантувати кожній людині право на гідне існування. Це і є суть ідеальної природи держави. Відрадним явищем у розвитку правової думки цієї доби є поява перших досліджень в галузі історії українського права, оскільки до того часу історія України, як і історія Української державності і права, вважалися часткою російської або польської історії. Завдяки зусиллям професора Київського університету Михайла Владимирського-Буданова(1838 - 1916) цю традицію було порушено. При вивченні права він вперше звернувся до глибинних першоджерел, упорядкувавши "Хрестоматію з історії руського права", яка витримала п'ять видань і стала настільною книгою для багатьох поколінь юристів та істориків. У своїй фундаментальній праці "Огляд історії руського права" (витримала 7 видань) вчений розглядає "західноруське право" (тобто право України періоду Великого Князівства Литовського і Речі Посполитої) як окрему самостійну правову систему. Вчений послідовно впроваджував думку, що не існує держави і права без конкретного етносу (народу), підкреслюючи, що відправним джерелом походження держави є національно-етнічна група з її особливостями. Що стосується права, то воно розглядалось як окремий продукт діяльності нації, а не держави; його джерелом є народна свідомість і воля, а не держава. А держава у формі закону формує лише те, що вже створено народною свідомістю. Вчений водночас наголошував, що право значно ширше за своїм змістом, ніж закон, і вони збігаються лише тоді, коли закон стає виразником правосвідомості народу. Видатним українським істориком, політологом і державним діячем був Вячеслав Липинський (1882-1931). На відміну від свого сучасника М.Грушевського, він не вбачав ніяких позитивних моментів в автономізації України у складі Росії і неухильно відстоював українську політичну незалежність. У своїй праці "Листи братам-хліборобам" Липинський вказує на три можливих варіанти державного будівництва в Україні: демократична республіка, охлократична диктатура і класократична монархія. 1) Аналізуючи демократичну республіку, політолог відмічає її декоративність. Вибори в парламент являють собою політичну бутафорію. На думку філософа, демократичне облаштування суспільства властиве в основному промисловим країнам, а Україна є селянська, хліборобська, і тому парламентаризм їй є чужим. 2)Під охлократією Липинський розуміє такий суспільно-політичний лад, коли фактично декласовані елементи безмежно владарюють над громадянами держави. Охлократія утримується на насиллі і у будь-якому випадку недовговічна. У)Класократична монархія позбавлена недоліків першої і другої форм. Тут активна меншість приходить до керівництва шляхом вибору кращих представників усіх класів суспільства, а об'єднуючим центром держави є спадковий монарх. Значну увагу приділяв Липинський аналізу причини краху спроб створення в минулому незалежної Української держави. Головне - відсутність єдності, зазначав він. Мали місце галицько-наддніпрянські протиріччя, амбіції представників української еліти, релігійні неузгодження. Саме тому єдиним практично застосовним в Україні варіантом державного будівництва Липинський вважав спадковий гетьманат. Без гетьмана конфліктуючі політичні, соціальні і релігійні угрупування вічно будуть боротися за владу. Майбутня Українська держава, в уявленні Липинського, - це незалежна монархія із спадковою передачею влади. Монарх в Україні - це гетьман. Але ця монархічна форма повинна радикально відрізнятися від абсолютної монархії, найгіршим зразком якої було Московське царство часів Івана Грозного. Монархія повинна бути обмежена особливою політико-соціальною структурою, яку Липинський називає класократією. В проекті мислителя вона має такий вигляд: - гетьман очолює державу і кабінет міністрів, керує обороною країни; - дві (нижня і верхня) законодавчі палати представляють інтереси ре Особливо підкреслює Липинський необхідність поділу влад і, зокрема, забезпечення незалежності судової влади і наявність системи "стримувань і противаг" гілок влади (на зразок США). Майбутнє України Липинський пов'язував із відродженням трьох східнослов'янських народів (російського, українського і білоруського) у рівноправному союзі на основі незалежності кожного з них. Проблема національного самовизначення України знайшла відображення у конституційних проектах Братства тарасівців, яке виникло в 1891 році у Полтаві. Це була перша українська політична організація, яка базувалась на засадах суто націоналістичної ідеології. Концептуальним натхненником і одним з організаторів братства був М.І. Міхновський - харківський адвокат, більше всього відомий як автор промови "Самостійна Україна", яка стала програмною платформою РУП (Революційної української партії) з моменту її створення (тобто з 1900 p.). У своїй політичній декларації "Вірую" тарасівці виходили з погляду на Росію як окупанта України, вимагали повної державної незалежності своєї країни, вважали, що лише вирішення національного питання сприятиме розв'язанню питання соціального. Декларація "Вірую" звинувачує царський уряд у поневоленні українців, перетворенні їх на рабів, примусовому насадженні українофобії, нищенні української мови, у жорстоких репресіях щодо українства, зневажанні свободи совісті, недоторканості особи. Звідси Міхновський висуває гасла: "Україна для українців", "Візьмемо силою те, що належить нам по праву, але відняте від нас теж силою". Виходячи з таких національних постулатів, Міхновський висунув власний проект конституції, яка поділяє Україну на 9 спілок вільних і самоврядних громад (тобто 9 земель). Серед прав і свобод українців, гарантованих федерацією українських земель, автор виокремлює: право на громадянство; скасування станового поділу суспільства; рівноправність чоловіків та жінок; недоторканість особи і житла; свобода совісті, слова; відокремлення церкви від держави, а держави від церкви; визнання офіційною мовою держави української мови при праві на національну мову інших народів та ін. Міхновський дотримувався класичного розподілу влади на законодавчу, виконавчу та судову. Перша здійснюється двопалатним парламентом (Радою представників і Сенатом), який формується шляхом загальних, прямих, рівних, безпосередніх виборів при таємному голосуванні. Встановлює загальне виборче право з 25-річного віку. Депутати і сенатори не мали права займати посади у виконавчих чи судових органах, їх особи були недоторканими. Виконавчу владу юрист передавав Президенту Всеукраїнської спілки, який обирався голосуванням на 6 років з числа громадян із 35-річного віку і лише на один термін. Президент призначав і звільняв міністрів. Міністрами могли бути лише українці. Судова влада належна всім судам і суддям. Заборонялося створення будь-яких надзвичайних судів. Встановлювався суд присяжних, який розглядав усі кримінальні справи, політичні процеси. Самоуправління на місцях здійснювалось, за проектом мислителя, виборчими земськими і громадськими радами за власними законами. Держава не мала постійної армії, а її силові структури складалися з міліції, яку утримувала кожна громада. Конституція Міхновського визначала жовто-синій прапор і столицю - Київ. Вперше в українській конституційній практиці Основний закон визначав низку окремих конституційних законів: про працю, про пресу, про суд присяжних, про судову організацію та ін.. Ідеї Міхновського знайшли втілення у державотворчій практиці У HP і сучасної України. З Основного закону харківського адвоката УНР взяла, наприклад, ідею адміністративного поділу України на землі, скасування приватної власності на сільськогосподарські угіддя, станового поділу людей, недоторканності особи, її помешкання, таємниці листування, принципи судочинства, відсутності постійного війська і заміну його міліцейськими силами. Сучасна незалежна Україна запозичила жовто-синій прапор, ідеї президентської республіки, проекти двопалатного парламенту.
|