КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Передумови виникнення та основні риси сучасної світової системиПоняття «сучасна світова система» дозволяє розглядати світ як сукупність взаємодіючих структурних елементів — міжнародних акторів, що діють у геополітичному просторі різних рівнів. Ця система має поліструктурний характер: оскільки зв'язки між компонентами та елементами в системах реалізуються через різні відносини, то системи вміщують у собі певну множинність тих чи інших структур. У різних структурах сучасної світової системи реалізуються притаманні їм різнорідні елементи та відносини. Порівняння змісту вказаних понять без усвідомлення цієї різниці на рівні абстрагування втрачає пізнавальну цінність. А.Г. Франк вважав, що світова система почала складатися приблизно п'ять тисячоліть тому, і розглядав зниження інтенсивності та дезорганізацію традиційних зв'язків між Заходом і Сходом як реорганізацію або як зрушення пануючого «центру мас» світової системи зі Сходу на Захід в умовах занепаду, що почався у середині XIV ст. Підтвердженням глибокої кризи світової системи в цей період учений вважав колапс Монгольської імперії, який перервав традиційні сухопутні комунікації через Центральну Азію. Ця криза стала одним з чинників трансформації світової системи у сучасний стан, який визначається глобалізацією світу в умовах домінації талассократичного Заходу. Саме ця ознака визначає зміст поняття «сучасна світова система», що формується та розвивається у геополітичну епоху модерну, адже, як відзначає Б. Льюіс, «у будь-яку еру людської історії сучасність означає спосіб життя, норми і стандарти цивілізації, що панує та розширюється. Будь-яка домінуюча цивілізація нав'язує свої власні стандарти сучасності». А. Дж. Тойнбі також називає геополітичні зміни карти світу, що відбулися чотири-п'ять століть тому, «сучасними», посилаючись на те, що ці століття — «лише мить на часовій шкалі, яку розкрили перед нами геологи та астрономи нашого часу». Учений наголошує, що, починаючи І 1500 р., «людство об'єдналося у єдине всесвітнє суспільство». Принциповою ознакою набуття світовою системою ознак сучасності є структурні зміни, пов'язані з формуванням капіталістичної економіки та набуттям економічними відносинами визначальної ролі в житті суспільств, що належать до світової системи. Загалом світова система становить динамічну взаємодію економічної, військово-політичної і соціокультурної підсистем. Взаємодія міжнародних політичних, військових, економічних, науково-технічних, ресурсних чинників світового розвитку впливає на стан світового співтовариства, на співвідношення сил і внутрішнє становище окремих держав. Тривалий час військово-політична підсистема домінувала над економічною, однак у міру інституціоналізації капіталістичних господарських структур економічна підсистема набула вирішального значення, хоча еластична комбінація військово-політичних і соціо-культурних елементів продовжує відігравати важливу роль у її функціонуванні. Рушійною силою розвитку сучасної світ-системи, в основі якої лежить капіталістичний світ-економіка, є безупинне нагромадження капіталу, що самопідтримується (хоча для радикальних світосистем-ників нагромадження капіталу сягає історії, що припускає «вічний» капіталізм). Ігнорування територіальних кордонів з боку КСЕ додає йому яскраво вираженої універсалізуючої властивості, здатної підтримувати взаємодію в господарській галузі різних країн, регіонів, континентів. Згідно з концепцією І. Валлерстайна, однією з найґрунтовніших і вартих уваги серед сучасних досліджень, близько 1500 р. один зі «світів-економік» — європейський — вступив у боротьбу зі «світом-імперією» Габсбургів та переміг, зміцнившись як капіталістичний світ-економіка. Сучасний світ-система (тобто «система, яка сама є світ») — це капіталістичний світ-економіка, що охоплює весь світ. На думку І. Валлерстайна, його принциповою властивістю є те, що він представлений капіталістичним світом-економікою та функціонує без будь-яких зовнішніх стосовно неї історичних систем. Дослідник наполягає на визначенні сучасного світ-системи як виключно капіталістичного світу, бо без цього руйнується вся його концепція. Але у зв'язку з цим А. І. Фурсов слушно відзначає, що у Валлерстайна «капіталізм виникає невідомо звідки — deux ex machina», і вважає за необхідне хоча б зафіксувати наявність якісного системного переходу «як хроноклазму або соціальної революції». Відповідь на запитання, чому саме європейський капіталістичний світ-економіка зміг отримати перемогу та набути глобальних масштабів, полягає у геополітичній сфері, а саме в процесі переходу частини людства в ХУІ-ХУІІ ст. до Номосу Моря. Цей процес уособлювала собою Англія. Починаючи з XVI ст., Англія стала поступово відокремлюватися від Європейського континенту та робити перші кроки до суто морського існування І морського панування. Як підкреслює К. Шмітт, «ця країна перемогла всіх своїх європейських суперників не в силу моральної або силової вищості, а лише виключно завдяки тому, що зробила рішучий та незворотний крок від твердої Суші до відкритого Моря, І в такій ситуації відвойовування сухопутних колоній забезпечувалося контролем над морськими просторами». Номос Моря, до якого перейшла Англія, протиставляв простір Моря простору Суші для того, щоб створити рівновагу за допомогою контролю над Сушею з боку Моря. «Європейський острів відколовся від європейського континенту, і новий, покликаний островом, світ Моря піднявся проти традиційного світу континентальної Суші. Цей світ Моря породив противагу світу Суші, і мир (Ргіесіеп, реасе) на Землі став подібним до терезів у його руках». Це було вираженням безпосередньої відповіді на виклик відкритому Світовому океану. Вказаний історичний період якісних змін постійно привертав до себе пильну увагу істориків, економістів, суспільствознавців. Багато дослідників розглядають його як переломний. У періодизації історії Старого Світу американського вченого У Макнейла після домінування Близького Сходу (до V ст. до н.е.) та періоду євразійського культурного балансу 1500 рік знаменує початок нового періоду— виникнення північноатлантичного історичного простору, у межах якого Західна цивілізація вперше починає випереджати Схід. Французький історик Ф. Сіміанд, виділяючи два цикли європейського розвитку, датує другий цикл 1450 (1500) — 1750 рр., де фаза піднесення припадає на 1450 (1500) — 1650рр. Це певною мірою відповідає періодизації чотирьох послідовних вікових циклів, наведеній одним з лідерів французької історичної школи «Анналів» Ф. Броделем, за якою другий віковий цикл датується 1507-1510 [1650] — 1733-1743 рр., де 1650 р. — точка кризи. Нарешті, К. Маркс і Ф. Енгельс відносили до кінця XV — середини XVII ст. ранній етап європейської капіталістичної революції, процес первісного накопичення та генези капіталізму. «Біографія капіталу починається в XVI ст.», — писав К. Маркс. Однак для історичної та політичної наук дуже характерним є уявлення про те, що системність у міжнародних відносинах існувала не завжди. Зокрема, на думку О.С. Маникіна, на міжнародній арені перші ознаки системності виявляються лише у XVII ст. Такі уявлення пов'язані насамперед з принциповою відмінністю в характері міжнародних відносин до та після «великого рубежу», відзначеного Великими географічними відкриттями, формуванням капіталістичних відносин, національних держав та міжнародного права у близькому до сучасного вигляді. Та при ґрунтовному осмисленні виявляється, що підстави для заперечення існування системності в міжнародних відносинах до Нового часу мають здебільшого суб'єктивний характері, визначаються особливостями світогляду вчених, які 'їх дотримуються. Справді, варто визнати нижчий рівень упорядкованості, організованості, інший характер внутрішніх зв'язків у міжнародних відносинах до Нового часу. Вони справді не мають цілісного характеру, а відносини між державами мають переважно зовнішній, випадковий характер, проте це не може бути перешкодою для їх розуміння як системи у звичайному її визначенні — як сукупності елементів та відносин між ними. Світова система — це людство в динамічному розвитку, взаємодії його складових елементів. Світова система існувала протягом усієї історії людської цивілізації. Розвиток світової системи завжди був спрямований на досягнення цілісності, космічної універсальності, і переломним моментом в цьому напрямку можна вважати перехід від епохи розвитку світової системи в межах локальних цивілізацій до сучасної світової системи як системи глобальної цілісності. Передумовами виникнення сучасної світової системи можна вважати: — науковий прогрес, наслідком якого стало, зокрема, визнання того, що Земля має форму кулі; — перехід частини людства до морського Існування та зроблені нею Великі географічні відкриття; — створення засобів комунікації, що забезпечили зв'язки між окремими частинами планети; — перетворення Заходу на єдиний світовий центр, який організовує навколо себе периферійні та напівпериферійні регіони. Основними рисами сучасної світової системи є: — встановлення та підтримання світового лідерства і панування західної цивілізації, яка поступово стає глобальною, поширюючи у світі свої норми, цінності, інститути і спосіб життя в цілому; — державоцентристський характер системи — перетворення держави-нації європейського зразка на основного суб'єкта міжнародних відносин, єдиного законного агента застосування легітимного насильства, та поділ території планети між державами-націям й, основоположна роль держави в реалізації національних інтересів; — визначення конфігурації співвідношення сил конкурентною грою взаємодіючих між собою незалежних суб'єктів міжнародних відносин, що прагнуть збільшити свою могутність і вплив за рахунок інших, або інакше — отримати контроль над поведінкою Інших міжнародних акторів; — формування міжнародного права та дипломатичних правил міждержавних відносин, в основі яких лежать баланс сил і баланс інтересів та які розвиваються в напрямку дедалі більшої регламентації та універсалізації; — наявність взаємодіючих світів-економік з власними центрами і периферіями, що охоплюють території однієї чи кількох держав з поступовим перетворенням західного світу-економіки на глобальний, формування та розвиток світового ринку як матеріальної основи сучасної світової системи; — формування центрів світового простору у вигляді «архіпелагу великих метрополій», розділених тисячами кілометрів, але пов'язаних інтенсивними обмінами. Острови цього архіпелагу концентрують у собі владу політичних, економічних та воєнних олігополій, що мають світову стратегію; — формування та розвиток мережі транснаціональних відносин, які непомітно охоплюють світ і створюють альтернативу державній ідентичності та лояльності; — процес модернізації-вестернізації як універсалізуючий механізм регулювання внутрішньосистемних відносин та наявність зони «обмеженого хаосу», глибокої периферії, де не діють загальносистемні механізми регулювання. Сучасна світова система складається зі взаємодії двох полів — міжнародного і транснаціонального. Міжнародне поле утворюють відносини між окремими елементами системи — державами. Його перетинають різноманітні регульовані й контрольовані потоки. Транснаціональне поле утворюють відносини, незалежні від державних кордонів, для яких ці кордони нібито не існують. Потоки, що його перетинають, значно складніше вимірювати, регулювати й контролювати. Багато важливих елементів сучасної світової системи діють одночасно у двох цих полях. Сучасна світова система має європейське походження. Історично нона склалася як олігополістична система. Вона почала формуватися в кількох конкуруючих центрах, звідки виходили ініціативи й накази, де розроблялася стратегія та узагальнювалася інформація, що надходила І усіх частин світу. Центри сучасної світової системи вступають у відносини конфлікту та співробітництва, об'єднуються в союзи і коаліції. Конфлікти й конкуренція, предметом яких стають боротьба за території та ринки, розгортаються на території противника. Динамізм системи, заснований на конкуренції між олігополіями, стимулює економічний рух. Олігополії поширюють свою стратегію або на всю планету, або на окремі, найважливі райони. У світовій системі поєднуються та взаємодіють різні за своєю природою та завданнями олІгополії: політичні, ідеологічні, економічні, — такі як США, католицька церква, корпорації «Сіменс» та «Майкрософт» тощо. Політична олігополія утворена великими державами, що відіграють вирішальну роль у світовій політиці. Вихід будь-кого з учасників цієї олігополії веде до порушення силової рівноваги в сучасній світовій системі. Учасники політичної олігополії впливають на стан сучасної світової системи у взаємодії з учасниками економічної, ідеологічної та інших олігополій. Для збереження свого впливу вони мають контролювати поширення інформації й технологій або володіти новою військовою технікою. Якщо в період становлення системи вирішальну роль відігравали велика територія й чисельне населення, то зараз могутність світових центрів визначається здатністю мобілізовувати знання й багатство на цілі світової стратегії. Епоха деколонізації, що наступила в другій половині XX ст., певною мірою змінила стратегію світових центрів: вони дедалі більше стають регуляторами потоків інформації, «віддають накази», які забезпечують їхнє панування на світових ринках і контроль над клієнтурою, визначають технологічний прогрес. Могутність центрів сучасної світової системи також вимагає стабільних внутрішньосуспільних відносин, з налагодженим механізмом регулювання внутрішніх суперечностей, який дозволяє долати кризові ситуації, викликані змінами у процесі розвитку. В основі сучасної світової системи лежить капіталістична організація суспільства. Процес мондіалізації визначається змінами капіталістичної системи, серед витоків яких — кризи. Криза є таким самим природним явищем у функціонуванні системи, як і експансія. Капіталізм може розвиватися лише завдяки постійному розширенню сфери свого впливу. Це супроводжується дедалі більшим поширенням універсальних норм і цінностей, уніфікацією усіх сфер суспільного життя, нівелюванням особливостей, зменшенням технологічних, мовних та інших відмінностей. З іншого боку, відбувається поглиблення відмінностей у демографічній політиці, рівні та способі життя. У центрах світової системи зосереджуються багатство, інновації, стабільне, але старіюче населення, у той час як на периферії — незаможне, постійно зростаюче населення. Світова система містить складні підсистеми — держави, регіони, інші утворення, які змінюються в процесі й під впливом світового розвитку. Процеси таких змін мають яскраво виражений циклічний характер, унаслідок чого складається живий, пульсуючий, цілісний комплекс — світове співтовариство.
3.2. Конституювання планетарного дуалізму як основної суперечності сучасної світової системи Процес упорядкування світової системи пов'язаний з конституюванням та розвитком планетарного дуалізму як її основної суперечності, що визначало перехід світової системи до сучасного стану у геополітичну епоху модерну. Планетарний дуалізм є втіленням основного принципу організації життя в природі та суспільстві — принципу парності, який передбачає, що завжди діючою одиницею є пара, два взаємодоповнювальних енергопотоки. Світ і темрява, добро і зло, суб'єкт і об'єкт, форма І зміст, простір і час, дух І матерія, місто і село, капітал і праця, ліва і права півкулі, чоловік і жінка — найвідоміші з численних проявів принципу парності. Специфічним проявом принципу парності у природі є наявність двох протилежних географічних реальностей — території і акваторії, Суші і Моря, з якими споконвічне пов'язане існування людини. Живильним середовищем людини є суспільство, в якому є все необхідне для ЇЇ виживання і розвитку. Це пов'язано з наявністю органічної єдності між людиною і ландшафтом. Відомо, що ландшафт примусово впливає на людину, її організм і поведінку, так само як і людина своєю діяльністю змінює ландшафт. Цей вплив ландшафту, єдність людини і суспільства з природним середовищем виражаються у понятті «місце-розвиток». Через поняття Суші та Моря формуються основні уявлення людини про земну поверхню та фундаментальні аспекти її існування. Ці поняття зберігають своє значення як для цивілізацій традиційного типу, так і для сучасної геоісторії та геокультури. Суша і Море — це значущі форми, за якими постає дух, що об'ектувався у них. Водночас їх можна розглядати як гештальти: у розумінні їх як таких цілісних геокультурних утворень, елементи яких пов'язуються та визначаються єдиною структурою. Відмінності існування на Суші та так званого «морського існування» визначають особливості суспільної організації, які здавна були предметом дослідження філософів, а з виникненням геополітичної науки стали одним з відправних пунктів для розгляду протистояння континентальних і морських держав (теллурократій і талассократій) як рушійної сили світової Історії. Ця теза, яка могла б вважатися перебільшеним редукціонізмом як загальною закономірністю історії людства на всіх етапах його розвитку, знаходить своє підтвердження в умовах сучасності (цивілізації Модерну). Причиною конституювання планетарного дуалізму був виклик Великих географічних відкриттів другої половини XV ст., який уперше у світовій Історії набув планетарного характеру, і тому відповідь на нього також мала бути дана у планетарних масштабах. За таких умов можна говорити про «каузальну одночасність» Великих географічних відкриттів та геополітичної революції, коли причина та дія репрезентують різні сторони одного і того самого процесу. У світовій історії від часів стародавнього світу спостерігається протистояння континентальних і морських держав. При цьому саме теллурократична, сухопутна орієнтація є первісною орієнтацією людства. Незважаючи на величезну лінію узбережжя, Китай, наприклад, не є талассократичною державою інавіть не належить до дисконтинуального поясу держав. Протягом усієї своєї історії він був теллурократичною державою. Те саме можна сказати й про Індію, цілком континентальне орієнтовану, хоча й вона була колонізована морською державою. Більшість країн Близького та Середнього Сходу також мають континентальний характер. Протягом тривалого історичного часу на континентальні настанови орієнтувалась і Європа. Зі специфіки сухопутного існування, особливо із землеробства, випливають його конкретні нормативи — житло, власність, шлюб, спадок тощо. «Фундаментальний правовий інститут, власність — Потішиш — одержав свою назву від Дому, Domus. Це очевидно й відомо усім юристам», — відзначає К. Шмітт. Це стосується й німецького слова «Bauer» (селянин), яке походить від слова «Bau», «Gebaude» (будівля, дім) та означає людину-домовласника. Сухопутна людина приручає звірів та робить з них домашніх тварин, у той час як відносини людей Моря зі світом флори і фауни зовсім Інші, тому що риби не можуть стати домашніми тваринами. Якщо Номос Землі, Суші характеризується наявністю усталеної моральної та правової форми, в якій відбивається нерухомість, фіксо-ваність, то соціальні, моральні, правові норми в умовах Номосу Моря стають плинними, відчуваючи рухомість, неусталеність морської стихії. «Корабель, — за словами К. Шмітта, — основа морського існування людей, так само як Дім — це основа їхнього сухопутного Існування». Море є різновидом природного середовища, різко відмінного від Суші. Море відчужене й вороже. За К. Шміттом, «подолання людиною інерціального опору природи, що становить сутність культурної або цивілізаторської діяльності людини, різко відрізняються у випадку кораблебудування й освоєння Моря і у випадку розведення худоби та будівництва житла на Суші»4. 4 Шмитт К. Планетарная напряженность между Востоком й Западом м про-тивостояние Земли й Моря//ДугинА. ОсновьІ геополитики. Геополитичес-кое будущее России. — М.: Арктогея, 1997. — С. 543.
Для подолання давнього релігійного страху перед Морем людство мало зробити значно більше зусиль, ніж для освоєння Суші. Тому лише з переходом до «морського існування» стає можливим розкріпачення технічного прогресу і як його наслідок — промислова революція, виникає шміттовий принцип «Абсолютної Техніки». Принциповою відмінністю Номосів Моря та Суші К. Шмітт вважає те, що морський світогляд орієнтований техноморфно, тоді як сухопутний — соціоморфно. За Регелем, відповідно до того, як умовою сімейного життя є земля, твердий ґрунт, умовою промисловості є природна стихія, що виводить її назовні, — море. Усе це дало підстави К. Шмітту дійти висновку, що Новий час та технічний прорив, який відкрив еру індустріалізму, завдячують своїм існуванням саме геополітичному феномену — переходу частини людства до Номосу Моря. Справді, якщо І можна вважати, що капіталізм створив нову техніку, нову систему транспортних зв'язків, накопичення та трансляції інформації, пов'язав людство в єдину макроцивілізаційну систему, то лише розглядаючи його як феномен західного шляху розвитку, визначеного переходом до «морського існування». Теплурократичні держави відрізняються орієнтацією всередину суспільства, їхні столиці, як правило (навіть у острівних та півострівних державах), до зазнання ними міцних впливів вестернізацїї знаходились у глибині країни, відіграючи передусім роль політико-адміністративних центрів та культурних макрокосмів. Навпаки, талассократичнї держави відрізняються орієнтацією на зовнішнє середовище: за словами А. Мехена, «берегова лінія країни — це один з її кордонів, а чим легший доступ через кордон до областей, що лежать за ним, тим сильнішим буде прагнення народу до зносин через нього з іншими країнами світу»5. Це природна логіка талассокра-тичного мислення. 5 Мэхен А.Т. Влияние морской силы на историю. 1660-1783 / Пер. с англ. М — Л.: Госвоенмориздат, 1941. — С. 28. Згідно з характеристикою К. Хаусхофера, через свій клімат континентальні нації схильні до контрастів. Еволюційні тенденції, властиві острівним націям, відіграють підпорядковану роль у їхньому розвитку, континентальні нації розвиваються через революції. Вони відкидають своє минуле, якщо воно здається їм обтяжливим. Вони віддають перевагу послідовності, а не паралелізму. Відповідно, їхні дії більш імпульсивні: вони схильні до радикальних рішень. Через відсутність еластичності континентальні держави часто недооцінюють переваги острівних, їхню винахідливість, гнучкість, мобільність. Недооцінюють вони й притаманну острівним державам стратегію оточення І тактику анаконди. Фундаментальним принципом сухопутної стратегії є дотримання положення про те, що необмежене розширення Морської Сили не можна допускати для жодної держави, до якої не можна підійти із Суходолу. У ХVІІ-ХVIII ст. Ігнорування цього принципу призвело до потурання встановленню морського панування Великобританії. Серед талассократичних утворень прийнято виділяти морські та океанічні, які принципово відрізняються, насамперед у характері геополітичної експансії, її масштабах. Серед форм теллурократії виділяють цивілізації Степу та Лісу, Гір та Долин, Пустель та Льодів, що відрізняються державною та етнорелігійною специфікою. Якщо талассократичнї тенденції досягають своєї вершини в океанічних цивілізаціях, то теллурократичні — у пустелях і степах, які логічно можна було б розглядати як геополітичні плацдарми теллурократії, бо чинник «води» тут зведено до мінімуму. Гірські цивілізації співвідносяться у теллурократії з деякою духовною владою, вони не є джерелами експансії або центрами теллурократичних імперій. Близькою до гір у теллурократії є роль лісу, обидва символи в ній означають вісь світу. Тому ліс у теллурократії також виконує периферійну функцію. Північним аналогом степів і пустель є тундра, однак холодний клімат значно знижує її геополітичну роль. Така організація геополітичних просторів теллурократії та талассократії підкреслює принципову різницю Суші та Моря, на яку звертали увагу фактично всі геополітики. Зокрема, П.М. Савицький підкреслював: «Океан єдиний. Континент роздріблений. І тому світове господарство неминуче сприймається як господарство «океанічне» і у межі океанічного обміну неминуче потрапляє кожна країна і кожна область світового господарства»6. Подібний висновок може бути також поширений на сфери політики й культури. 6 Савицкий П.Н. Континент Евразия. — М.: Аграф, 1997. — С 402.
До XV ст. талассократії традиційно були периферійними діючими особами у світовому історичному процесі, незважаючи на успіхи фінікійців, Афін чи Карфагена. З іншого боку, це протиборство носило локальний чи регіональний характер. Великі географічні відкриття сприяли змінам положення теллурократичних та талассократичних держав і цивілізацій у сучасній світовій системі, поляризуючи відмінності їхніх інтересів і утворюючи тим самим загальнопланетарну геопо-літичну та цивілізаційну суперечність. Як наголошує X. Маккіндер, «найважливіший результат виявлення шляху до Індії навколо мису Доброї Надії полягав у тому, що він мусив зв'язати західне та східне каботажне судноплавство Євро-Азії, навіть хоча б таким кружним шляхом, і таким чином певною мірою нейтралізувати стратегічну перевагу центрального становища, що його займали степняки, натиснувши на них з тилу. Революція, розпочата великими мореплавцями покоління Колумба, наділила християнський світ надзвичайно широкою мобільністю, а Світовий океан навколо розділених та острівних земель став географічною умовою найвищої концентрації талассократичної могутності»7. 7 Маккиндер Х.Дж. Географическая ось истории // Полис— 1995.— №4.— С. 167.
Великі географічні відкриття ознаменували собою появу нової геогю-літичної і цивілізаційної реальності — Номосу Моря, який став першим глобальним суб'єктом творення сучасного світу. Він ототожнюється з атлантичним Заходом. Протягом кінця XV — середини XVII століть конституюється планетарний дуалізм як основна суперечність сучасної світової системи, що є рушійною силою її розвитку. Розвиток відносин планетарного дуалізму в напрямку поступової абсолютизації цієї суперечності є справжньою основою глобалізаційного процесу. Без переходу до «морського існування» була б неможливою поява глобального капіталізму, глобальної техносфери як його матеріальної основи та лібералізму як ідеології «вільного ринку» й «відкритого суспільства», бо море нерозривно пов'язане з торгівлею, колоніальною експансією та технічним прогресом, спрямованим на приборкання природної стихії за допомогою розумотворних технологій. Встановлення ж морського панування завжди було ключем до світової гегемонії (спочатку в межах середземноморської ойкумени, а потім — у планетарному масштабі) як умови розвитку ринкової економіки. Планетарний дуалізм, таким чином, є загальновизнаним феноменом у геополітичній науці. Як відзначає Е.А. Поздняков, «розділений світ є геополітична реальність. Змінюючись у часі та просторі, ця розділе-ність зберігається у будь-яких комбінаціях»8. Компонентами планетарного дуалізму, як ми визначили, є Номоси Суші та Моря, теллурократія та талассократія, Схід та Захід. «Якщо від-воліктися від усіх численних особливостей, що настільки різноманітне виявляються при зіставленні Сходу та Заходу протягом усієї світової історії, то в теперішній час стає очевидною елементарна відмінність: протилежність між Сушею та Морем. Те, що ми сьогодні називаємо Сходом, представляє собою єдину масу Суші: Росія, Китай, Індія, превеликий острів, «серце землі», як назвав цю область Маккіндер. А те, що ми сьогодні називаємо Заходом, — це півкуля, вкрита океанами, Атлантичним та Тихим. Протилежність континентального та морського світів — це реальна глобальна дійсність, з якої ми маємо виходити, щоб взагалі правильно поставити питання про Історичну структуру напруженості, пов'язаної із сучасним всесвітним дуалізмом»9, — писав К. Шмітт. Дослідження взаємодії без урахування взаємодії всередині цих геополітичних сфер було б поверховим та неточним, оскільки ці два класи взаємодій перебувають у відношеннях взаємозалежності, взаємозумовленості. Одні з цих взаємодій є більше суперечливими, інші — менше. Талассократія та теллурократія мають внутрішньо неоднорідну структуру. Вони поділяються на центр, напівпериферію та периферію. Центри формуються внаслідок інтенсивнішого випромінювання циркулюючих в межах двох сфер геополітичних потоків. Універсалізація геополітичного процесу виявляється, зокрема, у поширенні меж талассократії та теллурократії за рахунок обмеження індиферентної периферії, яка сьогодні майже зникла. Центри теллурократії та талассократії складаються з декількох держав, але вони нерівноправні. Умовою існування сучасної світової системи є наявність гегемона, а історія її — це історія боротьби за гегемонію між декількома претендентами, перемоги одного з них, його панування та подальшого занепаду. Суперництво за гегемонію, що можна розглядати як комплекс заходів, обраних суперниками для демонстрації своєї вищості, переваги на шляху реалізації певних суспільних завдань, сприяє прояву, реалізації інтеграційної та дезінтеграційної функцій планетарного дуалізму.
8 Поздняков З.А. Системний подход й международньїе отношения. - М.: Наука, 1976.-С 88. 9 Шмитт К. Планетарная напряженность между Востоком й Западом й про-тивостояние Земли й Моря /Дугин А. ОсновьІ геополитики. Геополитичес-кое будущее России. — М.: Арктогея, 1997. — С. 530.
«Геополітичний простір уподібнюється Сонячній системі, стабільність якої визначається різницею мас зірки та сателітів. Система стабільна, коли сателіти мають несумірно меншу масу, ніж утримуюча їх разом "зірка". Поява сателіту надто великої маси здатна викликати загрозу центробіжних Імпульсів». Як зазначають В.В. Ільїн та О.С. Панарін, «сьогодні в обох "сонячних системах", західній та східній, є супутники "зірок", доволі великі, щоб не піддаватися спокусам відособленості, виходу з-під впливу центрального тіла»10. Архітектоніка світу, що її визначає планетарний дуалізм, зумовлює ступінь свободи рухів міжнародних акторів, так що кожен з них займає будь-яке довільне положення в обмежених контурах. Тому за межами конституйованих геополітичних контурів вони не можуть переміщуватись абсолютно довільно, а їхні рухи визначаються цими контурами. Росія, наприклад, не може за своїм бажанням перейти з розряду континентальних держав у розряд океанічних, це накладає обмеження на її політичний вибір і вибір решти держав. Локальні цивілізації та політохо-рологічні утворення виступають як похідні від Номосів Суші та Моря як загальної підвалини і детермінуються ними, отже взаємодія явищ, похідних від загальної основи, не може мати вирішального значення як для самих цих явищ, так і для всієї системи. 10 Ильин В.В., ПаноринА.С Философия политики.— М.: Изд-во МГУ, 1994.
Вираженням найважливішої, визначальної субстанційної сутності планетарного дуалізму є його роль загальної причини в розвитку сучасної світової системи, що опосередковується особливими, специфічними умовами та явищами міжнародного життя. У цій ролі він відображає глибинне, сутнісне джерело структурування міжнародної дійсності. Надзвичайно важливе місце планетарного дуалізму полягає в тому, що він врешті-решт зумовлює функціонування, розвиток та зміну геополітичних епох (перехід до геополІтичної епохи модерну під час гео-політичної революції кінця XV — середини XVII ст.), історичних типів міжнародних систем, потреб, інтересів, цінностей міжнародних акторів. Так, характер та засіб субстанціональної взаємодії теллуро-кратії та талассократії розрізняє різні геополітичні епохи. Переважна більшість радянських та західних вчених вже давно підійшла до оцінки подій кінця XV — середини XVII ст. як геопо-літичної революції. Так, А.Дж. Тойнбі висловлює думку про те, що «наступ Заходу докорінним чином вплинув на обличчя сучасногосвіту». Значення цього впливу полягало в тому, що навіть «цілком розвинені незахідні цивілізації також конвульсували та деформувалися під впливом цієї, в прямому сенсі слова, світової революції (виділено мною. — М.Ш.), інспірованої Заходом»11. Розглядаючи цю проблему з позицій системного підходу, не можна не звернути увагу на висновок Е.А. Позднякова про те, що «процес злиття локальних і дискретних підсистем в єдину систему відносин між державами активізувався в час Великих географічних відкриттів, розвитку капіталістичного засобу виробництва»12. У процесі конституювання планетарного дуалізму ми мусимо розрізняти дві фази: у першій фазі він складається в умовах старої догло-бальної архітектоніки світу у вигляді окремих локальних елементів, носіїв передумов його глобалізації; у другій фазі ці нові елементи утворюють нову структуру світової системи. Перехід від однієї фази до іншої був спричинений конституюванням планетарного дуалізму — Великих географічних відкриттів, пов'язаних з освоєнням Світового океану, що зумовило повномасштабну колоніальну експансію. Друга фаза має характер геополітичної революції. Поняття геополІтичної революції вперше було представлене у працях І. Валлерстайна та К. Вайтсоса, сьогодні його використовують паралельно з поняттям геоекономічної революції. Під цими поняттями різні автори розуміють різні явища, зокрема процес переходу від домінування у світовій економіці окремих держав до домінування регіональних утворень та союзів кількох держав, що відбувається зараз у світі. Але значно більше евристичне значення має використання поняття «геополітична революція» стосовно подій, що відбулися наприкінці XV — у середині XVII ст. і які можуть були визначені як докорінна трансформація світової системи, в основі якої лежали зміни архітектоніки світу, викликані переходом частини людства до морського існування та глобалізацією суперечності між силами Суші та Моря (згадаємо відому фразу К. Маркса: «Революції—локомотиви історії»).
11 Тойнбі А.Дж. Дослідження історії/ Пер. з англ.: У 2-х т. — К.: Основи, 1995. — Т. 1. —С. 149. 12 Поздняков ЗА Системньїй подход й международньїе отношения. — М.: Наука, 1976.—С 88.
Геополітична революція виступає як наслідок попередніх еволюційних змін. Вона мала характер разового стрибка з чітко означеними пунктами переходу від стадії еволюційних змін доглобального стану архітектоніки світу до стадії стрибкоподібної зміни цього стану, а потім від останньої до еволюційних змін нового, глобального стану у геополітичну епоху модерну. Виникнення в цю епоху сучасної світової системи означало докорінний злам старої архітектоніки світу та виникнення нової. Це пов'язано ЗІ створенням Номосу Моря як якісно нового світового феномену з кількісно визначеною сумою елементів нової якості. Такий характер геополітичної революції, що визначає перехід від старої якості до нової, дозволяє розглядати її як стрибок-переворот, незважаючи на поступовість її перебігу. Взагалі наявність у геополітичній революції елементів та рис разового докорінного зламу не означає відсутності певних ознак поступового переходу так само, як в ній присутні мирні та немирні форми, елементи еволюції та докорінної якісної перебудови архітектоніки світу. Але саме перевага елементів та рис стрибка-перевороту може слугувати одним з головних свідчень революційного характеру формування сучасної світової системи та планетарного дуалізму як її основної суперечності. Геополітична революція є вододілом між епохами стабільного, поступового розвитку архітектоніки світу. Але й сам цей вододіл, охоплюючи тривалий період, теж має таку рису, як поступовість, і таким чином містить у собі значні еволюційні вкраплення. Геополітична революція належить до стрибків, що сильно розтягнуті у часі. В цьому сенсі її можна порівнювати, наприклад, з неолітичною революцією, що розтягнулася на тисячоліття і яка може вважатися відносно короткочасним розривом поступовості у розвитку порівняно з мільйонами років формування людини як біологічного виду. Геополітична революція була засобом розв'язання докорінної суперечності між «автаркічністю» та «глобалізацією», яка проявляється у найрізноманітніших формах. В економічній сфері вона виступає у вигляді суперечності між рівнем техніко-економічного розвитку однієї з локальних цивілізацій, що унеможливлює подальший розвиток в цих межах, та стримуючими культурними, цивілізаційними рамками, що перешкоджають подоланню економічної замкненості. Зворотним боком цієї суперечності є суперечність між прагненнями відсталих за рівнем техніко-економічного розвитку локальних цивілізацій до компенсації цього відставання в інших позаекономічних сферах. В історичній дійсності ця суперечність набула форми зіткнення інтересів Заходу та Сходу, двох фундаментальних тенденцій історичного розвитку у формі «світу-економіки» та «світу-імперії», за термінологією І. Валлерстайна. Мова йшла про протистояння двох моделей соціальної поведінки, двох способів світосприймання, двох типів соціально-політичних структур. Очевидно, що механізм розв'язання цих глобальних суперечностей не може бути пояснений на основі традиційних для радянської науки уявлень про виключно класовий характер соціальних революцій. Суперечності, що зумовили характер геополітичної революції, .(найшли в її перебігу своє вираження у зіткненні західного (християнського) та ісламського світів. Великі зрушення другої половини XV ст. поставили Західну Європу перед обличчям Османської імперії, що виникла на місці «Другого Риму» — Візантії, І перед обличчям Московської держави, що претендувала тепер на роль «Третього Риму». Захід одразу відповів відновленням спроб відродити «Перший Рим» і згуртувати всі країни Західної Європи у єдину «універсальну», «всехристиянську» Священну Римську імперію. Але в межах самої західної цивілізації існувало два альтернативних варіанти розв'язання цієї суперечності уособлюваних Імперією і Іспанією, з одного боку, та Голландією й Англією — з іншого. Американський історик Д. Елліот відзначає, що невдовзі після бітви при Лепанто (1571 р.) епіцентр європейських конфліктів зрушився від боротьби між християнським Заходом та мусульманським Сходом до боротьби між католицьким Півднем та протестантською Північчю, але це скоріше позначило боротьбу між двома альтернативами східному виклику. Саме протестантському Північному Заходу судилося через утвердження капіталістичного світу-економіки (після «революційного віднаходження» — використання Океану замість Степу як основного засобу всесвітньої комунікації) дати вирішальну відповідь на виклик мусульманського Сходу. А.І. Фурсов звертає увагу, що осередком утвердження буржуазної новоєвропейської цивілізації врешті-решт стала не «романська», а «германо-англосаксонська» Європа. Відзначимо, що саме Європа зазнала значного впливу з боку ранньосередньовічного високоіндивідуалізованого суспільства вікінгів («розбійників моря», за X. Маккіндером). На її користь діяли такі чинники, як зростаюча тенденція відставання Німеччини та Італії, спричинена переміщенням світових комунікацій, кліматичними змінами, пов'язаними з похолоданням у Європі в другій половині XVI — XVII ст., що зашкодило використанню альпійських перевалів для торгівлі між Італією та Німеччиною, нарешті, політичними обставинами — безперервними війнами та іспанським пануванням. До причин економічного занепаду Німеччини К. Лампрехт зараховував також нездатність Ганзейської ліги включитися до океанської торгівлі й відстояти у боротьбі з Нідерландами та Англією своє положення у балтійській торгівлі, запобігти проникненню їхніх товарів на німецькі ринки. Відомо, що Османська Імперія як лідер мусульманського світу не була зацікавлена в географічних відкриттях. Розташований між Європою та Індією з Китаєм ісламський світ мав можливість реалізувати передумови створення світових комунікацій. Ще в період Арабського халіфату мусульманські купці виконували приблизно ті самі функції, що їх згодом перейняли європейці. Цей контроль над морськими комунікаціями араби утримували ще в XV ст., але арабська морська експансія не призвела до соціально-економічних трансформацій і виникнення капіталізму, оскільки вона здійснювалася традиційним східним суспільством. Геополітична революція значною мірою була викликана потребою забезпечення військової та політичної безпеки, а також стабільності зовнішньоекономічних зв'язків перед турецько-мусульманською загрозою. Зокрема, географічні відкриття як її причина не в останню чергу були відповіддю на турецьку блокаду торговельних шляхів до Індії. Однак попри те, що в авангарді геополітичної революції були іспанські та німецькі Габсбурги і Португалія, її результати були вигідними передусім для атлантичних держав Північного Заходу. Переміщення світових торговельних шляхів зробило надзвичайно вигідним географічне положення Англії (вагоме значення при цьому мав її стратегічний контроль над Ла-Маншем). Географічне становище Англії та Голландії у центрі світових комунікацій сприяло витісненню ними Іспанії і Португалії з пануючих позицій в атлантичному просторі, успішній колоніальній експансії та підпорядкуванню своєму контролю світової торгівлі й комунікацій. У свою чергу, розвиток заморської торгівлі сприяв становленню фінансової інфраструктури капіталізму, включаючи біржі, банки та страхові товариства, Інституціоналізації міжнародної системи саморегульованих ринків у Північно-ЗахіднІй Європі. Такому розвитку подій сприяло й те, що умови політичної децентралізації в Західній Європі сприяли відбору найбільш життєздатних форм соціально-економічних і господарчих інститутів, які забезпечували економічне зростання та вдосконалення військової справи за рахунок технічного прогресу. До таких інститутів насамперед належали міське самоврядування, більш захищене правове та економічне становище безпосередніх виробників у атлантичних державах. Чому ж мусульманський Схід виявився неспроможним зберегти геополітичну ініціативу? Незважаючи на наявність великих міст, розвиненого грошового господарства, високого рівня культури, тут не можна було віднайти типово-західних рис, що визначали соціальну еволюцію в напрямку капіталізму та формування національних держав. Так, міста на Сході були насамперед військово-адміністративними центрами, які не мали власного самоврядування й були економічно залежними від потреб військової еліти. Приватновласницькі відносини хоча і існували, але юридичне не були достатньо захищені. Права спадкування не мало навіть найближче оточення султана. Типово східні риси визначали те, що еволюція Ісламського світу була значно стриманішою. Деспотична центральна влада мала приводити до етногеополітичної консолідації, до створення історичного простору для бюрократичне регламентованого економічного росту, але замість прискорення будь-який рух чи ініціатива придушувалися. Характер влади, не обмеженої юридичними нормами, був важливим чинником суспільного розвитку цього ідеократичного суспільства. Ф. Енгельс відзначав, що, як і будь-яке інше східне, турецьке панування несумісне з капіталістичним суспільством. Крім того, відсутній в ісламському світі конкурентний поліцентризм Заходу сприяв винесенню його внутрішніх суперечностей назовні, визначаючи тим самим експансіоністський характер західної моделі розвитку як політичного, так і соціально-економічного укладу. Геополітична революція є закономірно зумовленою ланкою Історичного процесу, її закономірність випливає з характеру суперечності, що лежить в її основі та спричиняє її. Вона пов'язана з об'єктивним процесом генези капіталістичних відносин у західному суспільстві, оскільки виступає і наслідком внутрішнього потенціалу капіталістичного укладу в межах західної цивілізації, і одночасно вирішальною умовою утвердження капіталізму як пануючого засобу виробництва у всесвітньому масштабі. У зв'язку з цим найдоцільніше скористатися поняттям «обопільних перспектив», яке використовує Ж. ГурвІч. Стосовно аналізованої проблеми воно означає, що геополітична революція породжує капіталізм і при цьому сама є породженням визріваючого капіталістичного укладу. На стадії геополітичної революції розвиток суперечності між Сушею та Морем набуває незворотного характеру, внаслідок чого переродження важливих ланок Номосу Моря в органічну частину Номосу Суходолу вже стає неможливим. Боротьба протилежних Номосів переростає у їхнє відкрите зіткнення, колізію протилежних тенденцій, коли відбувається дієва протидія, в результаті якої одна з протилежностей, а саме Номос Моря, спричиняє суттєві зміни в іншій, у Номосі Суші, не виключаючи й зворотного тиску. Геополітична революція належить до того типу стрибків, які характеризуються перевагою інтеграційних процесів над дезінтеграційними, Це наочно виявляється у створенні як традиційних, так і нових (колоніальних) імперій, формуванні нових інституційних механізмів регулювання міжнародних відносин. Інтеграційні процеси під час геополітичної революції призвели до значного впорядкування архітектоніки світу, ускладнення міжнародних та внутрішньосуспільних відносин. Стрибок від замкненого існування держав, суспільств у межах локальних цивілізацій до формування та усвідомлення сучасної світової системи як глобальної цілісності виступає головним критерієм визначення цих процесів як геополітичної революції. Водночас інтеграційні процеси супроводжуються геополітичною диференціацією полі-тохорологічних утворень на владні та підвладні (метрополії, колонії та залежні країни; розвинені та відсталі країни; центр, напївпериферія, периферія). Отже, у геополітичній революції ми бачимо тісне переплетення інтеграційних та дезінтеграційних тенденцій, що взаємно передбачають одна одну. Основною формою геополітичної революції, яка визначала її сут-нісний, змістовий характер, тобто її суперечності, була колоніальна експансія та пов'язане з нею колоніальне суперництво західних держав. Колоніальна експансія є використанням у різних формах наявної можливості, що виникає у силовій перевазі. У тому місці і у той час, коли з'являється така перевага, народи і групи осіб готові використати її. Врешті-решт вся справа полягає у балансі сил між атлантичним простором та світом, що залишився за ЇЇ межами. Звичайно, що, подібно до природи, сила не терпить порожнечі. Особливістю колоніальної експансії цієї епохи був її меркантилїст-ський характер, на відміну від наступних етапів, особливо після Семилітньої війни, коли капітал все частіше ставав не силою, що викликає експансію, а процесом, що лише супроводжує її. Колоніальна експансія, поряд з територіальним (військово-політичним) і економічним, мала багато інших вимірів: релігійний, культурно-цивілізаційний, включаючи експансію лінгвістичну, впровадження «імпортних» побутових і поведінкових стандартів тощо. Останнє особливо сприяло економічній експансії та допомагало встановити геополітичнии контроль над великими теренами. Глобалізація світу являла собою процес перетворення однієї локальної цивілізації — західної — у глобальну. Безпосередньо пов'язаний своїми витоками із західною цивілізацією капіталістичний світ-економіка був першою зі світових систем, котра втягнула в орбіту свого багатоаспектного впливу всі народи і країни. Капіталізм, що виник у західному суспільстві, почав активно впливати на розвиток усіх зон основного історичного простору, особливо північноєвропейської, яка через деякий час була асимільована Заходом, та східноєвропейської, доля якої виглядає дещо інакше. Якщо північноєвропейська зона зникла, то всі її складові — геополітичні утворення, що існували на теренах Східної Європи, — вже у XVIII ст. перестали існувати, поступившись місцем іншому геополітичному ландшафтові. Сутність геополітичної революції пов'язана з тим, що вона, по-перше, закріпила світову перевагу західної цивілізації не лише в техніко-економічному і культурному, а й у політичному відношенні; по-друге, з огляду на особливу роль морських комунікацій під час геополітичної революції остаточно встановила пріоритет морських держав над континентальними; по-третє, заклала основи і зумовила механізм формування капіталістичного світу-економіки, світового ринку і сучасної світової системи в цілому. Це підтверджується висновком А.Г. Франка про те, що «вісь Центральна Азія— Анатолія— Північна Індія— Палестина та Єгипет перестала відігравати вирішальну роль у світовій системі та була остаточно зруйнована у XVII ст. Простір світової системи зрушився у бік Америки й атлантичних держав»13. У XVII ст. у центрі сучасної світової системи перебувала Північно-Західна Європа, напівпериферію утворювала Центральна та Південна Європа, периферію — Східна Європа та Америка. З часом до неї поступово інтегрувалися Афразія (Османська імперія), Східна та Швденно-Східна Азія, Індія, Середня Євразія (Російська імперія). Опосередкований вплив геополітичної революції полягає у тому, що вона надала міцного імпульсу розвитку геокультурних взаємозв'язків між народами різних геополітичних регіонів, глибоким перетворенням у ціннісних орієнтаціях, релігійних, культурних, мотиваційних настановах і нормах. Вона стимулювала розвиток геополітичної свідомості людства, секуляризацію суспільства (у Західній Європі це відобразилося в заміні ідеї християнського світу європейською ідеєю). «Замикання простору» справило величезний вплив на формування глобальної свідомості. У XVI ст. виникає термін «Європа» як дещо протилежне решті світу, усвідомлюються певні духовні й політичні відмінності між Європою і Росією. Хоча із середини XVIII ст. під впливом Петровських перетворень різниця між ними начебто нейтралізується, однак для європейців першої половини XIX ст. Росія знову і на цей раз остаточно опиняється «поза межами європейської цивілізації». Як відзначає Д. Гро, «європейсько-руська суперечність XIX ст., закорінена в минулому, збільшилась тепер до суперечності Захід-Схід»14.
13 Франк А.Г. Смещеиие мировьіх центров с Востока на Запад // Лат. Америка.—1993.—№2.—С. 6-7. 14 Gro D. Russland und das Sechstverstandniss Europas.— Nawied, 1961.— S. 320.
Геополітична революція мала комплексний характер, оскільки її результатом були докорінні зміни в усіх сферах життєдіяльності людства як цілого, починаючи від динаміки й рівня продуктивних сил та закінчуючи глибокими змінами у способі життя, одязі, їжі народів різних цивілізацій, причому зміни у духовній сфері були не менш радикальними, ніж у матеріальній. Геополітична революція мала кардинальний характер, тому що вона виступала засобом повного й незворотного розв'язання докорінної суперечності та реалізації геоекономічних і геокультурних завдань, поставлених перед нею. У цьому сенсі вона представляє докорінний переворот усього ходу світової історії. Геополітична революція справила безпосередній та опосередкований вплив на розвиток усіх регіонів та держав і народів світу, тому всезагальність також є однією з головних її ознак. Новий моноцентричний глобальний світ, що виник унаслідок геопо-літичної революції, репрезентував ієрархізований простір, що включав три категорії: вузький центр, ширші другорядні достатньо розвинені області та велику периферію з особливими зонами (колонії, факторії), які виступали у ролі сполучної ланки між центром та периферією і забезпечували контроль центра над периферією. Важливим підсумком геополітичної революції було конституювання великих геополітичних просторів, причому в близькому до сучасного вигляді. Формуються дві геополітичні сили, що протистоять одна одній — Євразійський континентальний простір хартленду та євразійський узбережний півмісяць теренів римленду. Оформлення першого відбувається з виникненням Російської централізованої держави: 1478 р. — приєднання Великого Новгорода, 1552-1556 рр. — приєднання Казанського та Астраханського ханств, 1592 р. — приєднання Сибірського ханства, перша половина XVII ст. — колонізація Східного Сибіру (у 1604 р. засновано Томськ, у 1632 р. — Якутськ, у 1649 р. — із заснуванням Охотська й Анадирського руські колоністи вийшли до Тихого океану). У цей період процес оформлення хартленду завершується приєднанням Лівобережної України у 1654 р. Водночас західні держави в ході колоніальної експансії внаслідок створення своїх колоній, форпостів і торговельних факторій конституюють геополітичний простір римленду. Ще в 1415 р. після взяття Сеути на північно африканському узбережжі починається повільне просування португальців уздовж Африки. Протягом перших десятиліть XVI ст. іспанці захопили всі культурні, багаті і стратегічно важливі області Центральної та Південної Америки, а португальці створили ланцюг фортів і торговельних факторій на азійському узбережжі та островах подібно тому, як вони це зробили раніше на західному узбережжі Африки. Встановлення контролю над римлендом стало ключем до панування над Старим Світом, а отже — над усім світом. У цих умовах геополі-тична неприступність хартленда створювала противагу колоніальній експансії Заходу (Російську державу не можна вважати колоніальною в буквальному сенсі цього слова). Розділений світ став геополітичною реальністю, зворотною стороною процесу його інтеграції та глобалізації, нездоланним наслідком того характеру, який носив цей процес. Ця роздільність породила проблему планетарного дуалізму — проблему кордону між хартлендом і римлендом, що створила зону постійної геополітичної нестабільності у Східній Європі. Перетворення Східної Європи на таку зону, зумовлене її географічним становищем між хартлендом і римлендом, а також на межі трьох локальних цивілізацій — західної, ісламської та слов'яно-православної, було пов'язано з набуттям східноєвропейським геополітичним простором буферної функції, що зумовило геополітичну фатальність регіону. Ця функція стала системоутворюючим чинником виникнення східноєвропейської міждержавної системи. Відтоді Східна Європа перетворилася на дуже болісний вузол суперечностей сучасної світової системи, обтяжений багатьма небезпечними наслідками перманентних конфліктів ендогенного походження. Доля Східної Європи органічно і значно більше, ніж інші регіони світу пов'язана з глобальними тенденціями в сучасній світовій системі. Конфліктні джерела в ній найбільш глибокі, вони містять у собі ризик глобального протистояння. Комплекс суперечностей у лінії Схід-Захід — це головний феномен східноєвропейської міждержавної системи. Він став традиційним, хоча форми його прояву на різних етапах змінювалися. Цей комплекс зумовив поступову трансформацію аналізованого геополітичного цілого у специфічну регіональну систему зі зростаючою взаємозалежністю. Формою анізотропії геополітичного простору Східної Європи є конфронтація Захід-Схід, яка протягом десяти століть набувала характеру систематичного наступу Заходу на Схід, під час якого на певному етапі почали використовуватись як передові форпости окремі власне східноєвропейські народи. Буферна функція Східної Європи представляє те значення, якого цей простір набув у процесі суперництва держав протягом геополітичної революції. Західні держави, і в першу чергу Імперія, розглядали його як прифронтову лінію захисту від турецької загрози, що розбурхувала Європу протягом всієї геополітичної революції. У свою чергу, Османська імперія в цей період розглядала його як наступальний плацдарм, а Росія — як постійне джерело загроз і нестабільності (звідси й неодноразові прагнення до спільних з Імперією дій з польського питання, вкрай негативне ставлення до Польщі, Угорщини та ін.). У цьому сенсі кожне з державних утворень у регіоні розглядалося скрізь призму буферної функції: Польща — між Імперією (Європою) та Росією, Карлато-Дунайські землі — насамперед між Імперією (Європою) та Портою (ісламським світом). Баланс сил у цьому регіоні виступав ключовим чинником загальносвітової рівноваги сил не лише між хартлендом І римлендом або між трьома цивілізаціями, але і всередині самого західного світу, особливо в наступні періоди. Тридцятилітня війна (1619-1648), яка завершила геополітичну революцію на «європейському театрі», закріпила за Східною Європою економічний статус периферії, геополітичне положення буферної маргінальної зони та створила умови для формування багатонаціональних держав імперського типу, відносини між якими стали визначальними у розвитку східноєвропейської міждержавної системи.
|