КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Література. 1. Васькович Й. Державність і правова культура // Розбудова держави1. Васькович Й. Державність і правова культура // Розбудова держави. — 1996. — № 5. — С 10—11. 2. Гавриленко /.Чи потрібна державі ідеологія // Віче. — 1996. —№4. —С 7—10. Дмитрієнко Ю. М. Актуальні проблеми та перспективи посттоталітарної української правосвідомості // Держава і право. Юридичні і політичні науки: 36. наук. пр. — 2003. — Вип.21. —С.24—32. 4. Кононенко О. Правосвідомість судді і перспективи впровадження міжнародних норм у сфері прав людини в практику судового захисту // Право України. — 2001. — № 2. — С 14—21. 5. Менюк О., Головченко В. Формування правової культури підприємців як практична потреба // там само. — 2001. — №1. — С 21—25. 6. Полешко О. Правовій освіті населення — посилену увагу // Нам само. — 1999. — № 10. — С 20—21. 7. Скуратівський А. Взаємозв'язок правової культури і соціального буття в процесі суспільної трансформації // Там само. —2004. —№ 1.С. 17—18. 8. Теорія держави і права: Навч. посіб. / А. М. Колодій,
8. В. Копєйчиков та ін. — К.: Юрінком Інтер, 2002. — 368 с Черданцев А. Ф. Теорія государства и права: Учеб. для вузов. — М.: Юрайт,1999. — 159 с Термінологічний словник Правова культура особияк певний рівень розвитку індивіда виявляється, передусім, у підготовленості його до сприйняття прогресивних правових ідей та законів, у вмінні та навиках користуватися правом, а також в оцінці власних знань права. Правова культура суспільстваяк різновид загальної культури суспільства відображає певний рівень правосвідомості та законності, наявні в даній спільноті; це сукупність чинників, які характеризують рівень правосвідомості, досконалості законодавства, організації роботи з його дотримання, стан законності й правопорядку Навчальні завдання Теми рефератів 1. Правосвідомість як одна з форм суспільної свідомості. 2. Повсякденна суспільна практика окремих індивідів і соціальних груп та її роль у формуванні правової психології. 3. Соціальне призначення правової ідеології. 4. Духовна єдність народу як головний пріоритет правової 5. Структурні елементи механізму правового виховання. 6. Правова культура особи як необхідна передумова правового стану суспільства. 7. Правова культура як результат загальногуманістичних досягнень людства. Питаннядля дискусій 1. Одним із напрямів державно-правової ідеології більшовизму, започаткованої Леніним, був так званий принцип соціалістичної правосвідомості, якому належало стати основним у діяльності державних інститутів диктатури пролетаріату. Втілення цього принципу в життя ставило право в залежність від комуністичної ідеології, не припускало існування інших політичних поглядів, встановлювало юридичну (кримінальну) відповідальність за вільнодумство; в судовій практиці принципом «соціалістичної правосвідомості» (як волею пролетаріату, що визнавалась джерелами права) керувались при розгляді й прийнятті рішень по судових справах у разі відсутності нормативно-правових актів. При цьому в резолюції X з'їзду Російської комуністичної партії (більшовиків) «Про синдикалістський і анархістський уклін в нашій партії» зазначалось, що тільки одна політична партія робітничого класу — комуністична партія «здатна об'єднати, виховати, організувати такий авангард пролетаріату і всієї трудової маси, який здатний протистояти неминучим дрібнобуржуазним коливанням цієї маси, традиціям і неминучим рецидивам професійної вузькості або професійним забобонам серед пролетаріату і керувати всіма сторонами пролетарського руху, а значить і всіма трудовими масами». Проаналізувавши сутність принципу «соціалістичної правосвідомості», спробуйте визначити роль політико-правової ідеології як підґрунтя для багатьох соціальних перетворень в історії людства. 2. Проаналізуйте значимість права як могутнього «силового» інструмента, що так чи інакше сприймає цінності й досягнення культури, гуманітарні ідеали та моральні критерії. 3. Як відомо, засновник теологічної школи томізму італієць Фома Аквінський, ретельно дослідивши вчення Арістотеля, використав його у розробці теологічної державно-правової концепції. Спробуйте пояснити причини звернення італійського теолога епохи середньовіччя до філософського надбання мислителя давньої Греції. 4. Проведіть паралель між вченнями Платона та Гегеля, а також між вченнями софістів, Сократа та Канта. Що, на Вашу думку, об'єднує ідеологічні схеми цих мислителів, які жили у різні часові проміжки? Обґрунтуйте свою відповідь. 5. Проаналізуйте ідеологічний зміст першої пам'ятки права ранньофеодальної держави Київська Русь — «Руської правди», посилаючись на відповідні її положення. Завдання для перевірки знань Питання для самоконтролю 1. Чи можливо віднести до правової культури негативні компоненти правової дійсності? 2. Спробуйте визначити місце правосвідомості в механізмі правового впливу на суспільні відносини. 3. Які форми організації правового виховного процесу, на Вашу думку, є найбільш ефективними? 4. Проаналізуйте значення правосвідомості у сфері нор-мотворчої діяльності. 5. Визначте, які, на Вашу думку, недоліки в практиці правового виховання є найбільш вагомими.
|