КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Методичні вказівки. Дослідивши головні ознаки держави, варто простежити еволюцію її розвитку, встановивши загальні закономірностіДослідивши головні ознаки держави, варто простежити еволюцію її розвитку, встановивши загальні закономірності, причини та умови переходу від одного типу держави до іншого, що надасть змогу, врешті-решт, виявити чинники занепаду і розквіту держав і суспільств. Упродовж історичного розвитку цей процес відбувався і відбувається безупинно, оскільки повсякчас держави виникають (зароджуються), досягають свого розквіту, вдосконалюють свої політичні форми і структуру, змінюють свої завдання і функції, свій державний устрій, форму правління, адміністративно-територіальний поділ, державно-правовий (політичний) режим, проводять політичні реформи, об'єднуються, розпадаються або гинуть, а на їх місці виникають нові держави, з новими інститутами та ідеологіями. При цьому слід зазначити, що тривалий час за радянської правової системи існувало єдине вчення (моновчення) про типи держав, засноване класиками марксизму, в основі якого була теорія про суспільно-економічну формацію, що поклала початок існуванню так званого формаційного підходу до класифікації держав на певні історичні типи. Виходячи з концепції суспільно-економічної формації, радянська юридична наука виділяла такі типи держави, як рабовласницька, феодальна, буржуазна та соціалістична. Кожний з цих типів держави відповідав певній суспільно-економічній формації. Особливо необхідно звернути увагу на те, що поняття суспільно-економічної формації становить наріжний камінь матеріалістичного розуміння історичного розвитку державно-правових явищ. Це пояснюється тим, що формаційний підхід, вирізняючи експлуататорські типи держав (рабовласницьку, феодальну, буржуазну), концентрує увагу, насамперед, на класових антагонізмах, на зосередженні державної влади в руках економічно та політично панівного класу тощо; при цьому четвертий — соціалістичний — тип держави вважався більш вищим, оскільки він, за цією теорією, не мав антагоністичних суперечностей. За такого підходу родоплемінне суспільство не мало держави і державної влади, а майбутня — комуністична формація — це безкласове, неантагоністичне суспільство, де не буде держави, державної влади, а управління суспільством здійснюватиметься на підставі різних форм самоврядування. У сучасних умовах розвитку людства актуалізується цивіліаційний підхід до типології сучасних держав. Його актуальність зумовлена ставленням суспільства до індивіда як неперевершеної загальнолюдської цінності. Отже, в центрі вивчення минулого і сучасного ставиться конкретний індивід як творча особистість (а не класово знеособлена істота, як це має місце за формаційного підходу), а також враховується сфера взаємодії соціальних груп на основі не класових, а загальнолюдських цінностей. Ідеться про загальнолюдський аспект сутності держави і права, що яскраво виявляється в їх співвідношенні з громадянським суспільством. З огляду на це питання щодо розкриття співвідношення між формаційним та цивілізаційним підходами як критеріями виділення відповідних типів держав лежить у площині співвідношення відповідно «класового» та «загальнолюдського» в розумінні сутності держави (табл. 6.1). Таблиця 6.1
|