КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Теми рефератів. 1. Співвідношення держави та суспільства.1. Співвідношення держави та суспільства. 2. Правовий статус особи: поняття, структура, принципи. 3. Концепції лібералізму та неолібералізму як ідеологічне підґрунтя правової, соціальної держави. Питання для дискусій 1. Проаналізуйте наведений уривок з праці Джона Мілля «Про свободу» (1859 р.) з точки зору цивілізаційного підходу до типології держав: «Проте настав час, коли людство, просуваючись вперед шляхом прогресу, прийшло до усвідомлення того, що немає жодної потреби в тому, щоб їх володарі мали незалежну владу, інтереси якої суперечили б інтересам їхніх підданих. Люди визнали більш Доцільним, аби представники різних державних установ були їхніми вповноваженими чи представниками народу, які, на їхній же Розсуд, могли б бути ними ж і усунуті... Поступово це намагання мати обраних чи тимчасових правителів стало головною метою, До якої поривалися народні партії, де такі існували, і ця мета значною мірою затулила собою попередні зусилля народу обмежити владу правителів...» 2. Проаналізуйте наведений уривок з праці Карла Маркса і Фрідріха Енгельса «Маніфест комуністичної партії» (1848 р.) з погляду формаційного підходу до типології держав: «Історія всіх суспільств, що існували до цього часу, була історією боротьби класів. Вільний і раб, патрицій і плебей, поміщик і кріпак, майстер і підмайстер, тобто гнобитель і гноблений, перебували у вічному антагонізмі один до одного, вели невпинну, то приховану, то явну боротьбу, яка завжди завершувалася революційною перебудовою всього суспільства або загальною загибеллю класів, що вели між собою боротьбу...» 3. Як відомо, капіталістичний тип держави зародився в надрах феодалізму; розвиток капіталізму відбувався природно — через виникнення капіталістичного способу виробництва, класу буржуазії та пролетаріату в період розвиненого феодалізму; буржуазні революції лише юридично закріпили цей спосіб виробництва, а також завоювали державну владу для свого класу, маючи на меті розвиток цього способу виробництва і проведення необхідних реформ: вони не знищували державний апарат, а лише пристосовували його до своїх потреб та інтересів. Соціалістична революція не могла обмежитися лише такими реформами. Вона мусила майже повністю замінити державний апарат і встановити свою систему державних органів влади. Після соціалістичної революції та громадянської війни необхідно було створювати соціалістичний тип держави, новий спосіб життя, а отже, й нові умови. Чим, на Вашу думку, це пояснюється? Обґрунтуйте Вашу відповідь та проаналізуйте основні закономірності становлення та розвитку капіталістичного і соціалістичного типів держави. 4. Борис Чичерін у праці «Філософія права», аналізуючи співвідношення особи та суспільства, проголошував: «...Що таке людська особистість? Людина, насамперед, відокремлюється від інших, як самостійний тваринний організм, що має свої фізичні потреби і прагне до їх задоволення... Але над цим суто тваринним елементом споруджується цілий духовний світ, джерелами якого є розум та воля; ....індивідуалізм, що полягає у визнанні свободи особи, становить наріжний камінь будь-якої справжньої людської споруди. Теорії, які не хочуть знати нічого, крім владарювання цілого над частинами, придатні для машин, а не для людей. Насправді, свідомість та волю мають тільки окремі особи, а не загальні установи, які існують і діють виключно тому, що вони представлені особами...» У чому, на Вашу думку, полягає зміст тези Б. Чичеріна, що «теорії, які не хочуть знати нічого, крім владарювання цілого над частинами, придатні для машин, а не для людей»? Що має бути наріжним каменем побудови правової, соціальної держави у її співвідношенні з суспільством? Обґрунтуйте свою відповідь. Завдання для перевірки знань Питання для самоконтролю 1.Проаналізувавши подані вислови Георга Еллінека та Герберта Спенсера щодо співвідношення суспільства та особи, визначте основні ознаки суспільства. Георг Еллінек («Соціально-етичне значення права, неправди та покарання», 1878): «Суспільство та індивідуум — це два полюси життя людського роду, і кожна спроба розгадати їх буде приречена на невдачу, якщо односторонньо спиратиметься на один із цих полюсів, залишаючи без уваги інший»; Герберт Спенсер («Підстави соціології», 1896): «Суспільство є деяка сутність... властивості суспільства подібні до властивостей живого тіла... потрібно розглядати підстави, які дають можливість стверджувати, що сталі відносини між частинами суспільства аналогічні сталим відносинам між частинами живого тіла...» Як відомо, історія становлення прав особи передбачала два етапи. За першого етапу виборювані протягом тривалого часу і запроваджені в соціальну практику принципи індивідуалізму і «негативної» свободи (обмеження втручання держави в економіку) виконали своє призначення. Вони сприяли розвитку ініціативності, підприємництва, розширенню виробництва, появі нових технологій і форм господарювання. В країнах Західної Європи в основному була сформована правова державність, основне призначення якої полягало в гарантуванні та забезпеченні «першого покоління» прав людини — громадянських і політичних. За другого етапу вільний ринок призвів до подальшої диференціації суспільства, дедалі більше порушувався принцип рівності (перш за все в економічній і соціальній сферах), поглиблювались суперечності між різними верствами і групами населення. В суспільній свідомості виникали і репродукувались погляди щодо реформування суспільного життя, вдосконалення відносин особи і держави, формування соціально орієнтованої політики за умови зростання ролі держави в питаннях впливу на економіку, забезпечення економічних, соціальних, культурних («другого покоління») прав людини. Спробуйте оцінити призначення другого етапу становлення та розвитку прав особи для формування основ не лише правової, а й соціальної держави. 3. Аналізуючи причини зміни однієї суспільно-економічної формації іншою, Карл Маркс у своїй праці «До критики політичної економії» (1859) зазначав: «В суспільному виробництві люди вступають в певні, необхідні, від їх волі незалежні відносини — виробничі відносини, які відповідають певному ступеню розвитку їх матеріальних продуктивних сил. Сукупність цих виробничих відносин становить економічну структуру суспільства, реальний базис, на якому підноситься юридична і політична надбудова і якому відповідають певні форми суспільної свідомості. Спосіб виробництва матеріального життя зумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. Не свідомість людей визначає їх буття, а, навпаки, їхнє суспільне буття визначає їхню свідомість. На певному етапі свого розвитку матеріальні продуктивні сили суспільства починають суперечити існуючим виробничим відносинами, або — що є тільки юридичним виразом останніх — відносинам власності, всередині яких вони досі розвивалися. З форм розвитку продуктивних сил ці відносини перетворюються в їхні пута. Тоді настає епоха соціальної еволюції. Зі зміною економічної основи більш або менш швидко відбувається переворот у всій величезній надбудові... Жодна суспільна формація не гине раніше, ніж розвинуться всі продуктивні сили, для яких вона дає досить простору, і нові, вищі виробничі відносини ніколи не з'являються раніше, ніж дозріють матеріальні умови їх існування в надрах самого суспільства...» В чому, на Вашу думку, полягає головний недолік Марсової теорії про «суспільно-економічну формацію»? Методичні вказівки до вивчення теми Засвоївши питання сутності держави, і, насамперед, переваги держави демократичного, правового і соціального спрямування, доцільно перейти до розгляду такого особливого соціально-політичного механізму («політичної системи»), за допомогою якого в надрах суспільства зароджуються відповідні політичні сили, спроможні просувати суспільство у взаємодії з особливою суспільною політико-правовою організацією (якою є держава) в напрямі прогресу, демократії та свободи. Отже, в даній темі виділяють декілька важливих блоків питань: 1. По-перше, це визначення змісту поняття «політична система суспільства»; й у зв'язку з цим надання особливої ваги такій категорії як політика, оскільки політика — це мистецтво управляти державою, це прагнення, зумовлене завоюванням, формуванням і використанням державної влади та її інститутів, цілеспрямованим впливом на неї; площина політичних відносин завжди пов'язана зі взаємодією індивідуальних, групових і загальних інтересів, і тому передбачає існування певного механізму, який би за своїм призначенням був покликаний використати таке різноманіття інтересів не для розколу, а для зміцнення суспільства. 2. По-друге, це з'ясування співвідношення між поняттями «політична влада» та «державна влада» (табл. 7.1), і з приводу цього дослідження питань народовладдя (табл. 7.2) (як фундаментальної основи реалізації політичної влади), головний зміст яких полягає в забезпеченні реальної, практичної участі громадян у розробці, обговоренні, прийнятті політичних рішень й управлінні державними та суспільними справами, підвищенні активності громадських об'єднань, утвердженні свободи слова, врахування громадської думки тощо; слід також звернути увагу на те, що в умовах формування громадянського суспільства та правової, соціальної держави особливої ваги набуває налагодження так званого зворотного зв'язку між суспільством і державою у здійсненні політичної влади, що виявляється в наданні найширших можливостей громадянам, їх об'єднанням, іншим недержавним структурам. По-третє, це визначення місця кожного зі структурних інститутів політичної системи суспільства щодо їх участі та взаємодії у реалізації політичної влади та здійсненні політичних відносин і, передусім, — місця в цьому процесі особливого безпосереднього учасника політичної влади, якою є держава в особі її органів, зокрема таких ключових органів як державні органи первинного представництва (Президент України та Верховна Рада України). При цьому слід мати на увазі, що держава, виступаючи офіційним представником усього народу, займає, безумовно, особливе місце в політичній системі, оскільки саме вона, уособлюючи суверенітет усього народу та усієї нації, покликана та здатна задовольняти і забезпечувати загальнолюдські інтереси та загальносоціальні потреби. У суспільстві має діяти організація, яка відповідає за нормальне функціонування суспільства, здійснення адміністративного управління різними царинами життя суспільства, забезпечення порядку, національної безпеки, будівництво шляхів сполучення, ліквідацію стихійних лих, організацію міжнародних зв'язків тощо, — тобто загалом за все те, що можна визначити як задоволення всезагального інтересу. План семінарського заняття 1. Поняття, структура політичної системи суспільства та її основні суб'єкти. 2. Поняття народовладдя, його ознаки та причини виникнення. Представницька та безпосередня форми демократії. Місце держави в політичній системі, її взаємодія з політичними партіями та іншими суб'єктами політичної системи в процесі реалізації політичної влади. Література 1. Вишняк О. Партії в політичній системі України: соціологічний вимір // Вища школа. — 2004. — № 2. — С 25—30. 2. Власюк О., Прозорова Н. Перспективи демократизації місцевого самоврядування // Там само. — С. 44—45. 3. Гнилорибов В. Держава і місцеве самоврядування: проблеми взаємин // Віче. — 2004. — № 5. — С 40—43. 4. Дашутін Г. Проблеми політичного ідеалу в сучасній Україні // Вища освіта України. — 2004. — № 2. — С 14—25. 5. Кравчук В. Громадські організації в громадянському суспільстві: теоретичні питання//Українське право. — 2003. — №1. —С 201—206. Якубовський О. Взаємодія держави і громадянського суспільства в Україні // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. — 2004. — №1. —С 317—321. Термінологічний словник Усезагальні інтереси— це ті вимоги суспільного єства, які визначають і підпорядковують собі дії окремих людей, їхніх угруповань, вони постають як зовнішня необхідність, імператив (веління, нагальна вимога), що є більш обов'язковими, ніж суб'єктивні індивідуальні (або вузькогрупові) бажання й устремління; найпершим вираженням всезагальних інтересів постає збереження цілісності суспільства, дотримання певного, відповідного рівневі його розвитку, порядку взаємодії людей і спільнот між собою, саме існування вирізнених угруповань та зрештою й самого суспільства як взаємна залежність індивідів, між якими розподілена праця; крім того, саме усезагальні інтереси виступають єдиною підставою, необхідною і достатньою засадою обґрунтування застосування сили, обмеження нею свободи людей, оскільки влада — це можливість виконання функцій заради й від імені суспільства, посилаючись на всезагальні інтереси, на вищу необхідність. Політика— це мистецтво управляти державою, мистецтво можливого, вона пов'язана з формуванням влади та її інститутів; це така царина людського життя, в якій виявляються відмінності інтересів різних соціальних груп, де ці інтереси стикаються, протиставляються, змагаються між собою, але водночас відбувається й їх взаємоузгодження, певна субординація як підпорядкування вищому началу, більш соціально значимому; політика в житті людства є способом організації та здійснення влади, разом із тим вона постає цариною, де відбувається боротьба, змагання за владу; засіб, знаряддя збереження цілісності й єдності розшарованого суспільства; альтернатива не правовому примушуванню, силовому протистоянню, збройному конфлікту, війні; здійснення, реалізація усезагального інтересу через змагання між собою інтересів часткових та їх носіїв становить головний, сутнісний зміст політики як суспільного явища, а механізм, сукупність чинників такого здійснення називають політичною системою суспільства; головним призначенням політичної системи є забезпечення взаємобалансу та гармонійного узгодження інтересів різних суб'єктів політичних відносин у процесі реалізації ними своїх функцій щодо управління справами суспільства і держави; категорію «політична система» запроваджено відносно нещодавно; її використовують не лише на рівні політичної організації відповідного суспільства в межах певної держави, а й на міжнародному рівні, маючи на увазі, зокрема, глобальну або регіональні (наприклад, загальноєвропейську) політичні системи; в умовах розвинутого, структурованого громадянського суспільства надзвичайно важливу роль у політичній системі відіграють політичні партії, громадські організації та рухи; в умовах тоталітарного або авторитарного суспільства функції цих інститутів деформовані. Легітимація (від лат. legitimus— законний)— визнання або підтвердження відповідності праву чи законності якогось органу влади, державно-політичного рішення, повноважень громадських представників, прийняття учасниками політичної взаємодії умов і правил гри тощо; легітимація влади — це визнання або підтвердження законності чиїхось прав, повноважень; це згода громадян зправом певних осіб справляти визначальний вплив на інших; тобто це виправданість, правомірність застосування сили та обмеження нею свободи людей. Легальність (від лат. Lex — закон)— дозволеність, відповідність чинним законам, прийнятність якогось політичного явища чи події, попри те, що вони можуть комусь не подобатись; настає внаслідок здійснення встановлених процедур легітимації. Народовладдя— влада, що здійснюється народом як прояв загальної волі всіх вільних членів суспільства задля реалізації всезагальних інтересів у формах безпосередньої та представницької демократії;демократія як «влада народу» — це перетворення хаотичної кількості осіб у самодисципліновану якість, тобто натовп, юрба — не є проявами демократії; принцип народного суверенітету (народ є джерелом влади і основою для державного суверенітету). Система (у філософському розумінні)— упорядкована певним чином сукупність взаємопов'язаних елементів, що, з одного боку, створюють деяку цілісну єдність, а з іншого, — мають (у філософському розумінні) відносну самостійність, стабільність, автономність функціонування. Структура(у філософському розумінні) — це спосіб упорядкування елементів, які характеризуються певною стійкістю. Безпосередні суб'єкти політичної влади— народ, органи державної влади, місцевого самоврядування (ст. 5 Конституції України — «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування»), а також політичні партії. Політична партія— це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян — прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має на меті сприяти формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах; політична партія виступає головною ланкою, що пов'язує державу з суспільством, змагається за владу з іншими партіями; державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють Міністерство юстиції України (за дотриманням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту партії") та Центральна виборча комісія і окружні виборчі комісії (за дотриманням політичною партією порядку участі у виборчому процесі); наявність великої кількості політичних партій свідчить про те, що вони, по-перше, виражають вузькогрупові потреби та інтереси, а по-друге, нечисленні, що, своєю чергою, є критерієм неструктурованості суспільства, вказує на відсутність ознак розвинутого громадянського суспільства. Опосередковані суб'єкти політичних відносин— профспілки, кооперативні та інші громадські організації; громадська організація — це об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів. Політична влада— це здатність одного суб'єкта нав'язувати свою волю іншим суб'єктам у сфері управління справами держави і суспільства; поняття «політична влада» є ширшим поняттям, аніж поняття «державна влада».
|