КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Теми рефератів. 1. Формування зворотного зв'язку між народом та державною владою в процесі здійснення влади політичної.1. Формування зворотного зв'язку між народом та державною владою в процесі здійснення влади політичної. 2. Політична влада та її значення в процесі становлення правової, соціальної держави. 3. Політичні партії як суб'єкти політичної влади. 4. Співвідношення понять «політична влада» та «політичні відносини». 5. Вибори як безпосередня форма народовладдя та форма народного державотворення. 6. Вітчизняна та світова політико-правова думка про сутність та форми прояву народовладдя. Питання для дискусій 1.Представник державно-правового вчення елітаризму італійський вчений Вільфредо Парето (1848—1923) у працях «Перетворення демократії», «Трактат із загальної соціології» зазначав, що суспільством править пануюча меншість — еліта як вищий клас, той, що зайнятий в управлінні; решта (як нижчий клас) — підвладні; такий стан суспільства, на його думку, є природним, оскільки він визначається природною нерівністю людей. При цьому відмінність суспільств між собою залежить від якості їх еліт, обсягу влади, привілеїв, якими вони наділені, тощо; в суспільстві весь час відбуваються зміни, зумовлені зміною як в самих елітах, так і між ними в цілому; процес таких змін відбувається постійно; люди з нижчих еліт переходять до вищих і навпаки — відбувається зворотний рух; крім вертикальної зміни еліт має місце їх зміна по колу: еліти, що правлять силовими методами, «леви», заступаються іншими — «лисицями», тими, що здійснюють управління методами переконання; тобто система відносин владарювання в людській історії є замкнутим циклом, який полягає в зміні пануючих еліт, які керуються в своїй діяльності зазначеними методами; нездатність еліти розв'язувати проблеми соціуму призводить до суспільних негараздів іможе бути підставою для соціальної революції. Проаналізуйте концепцію елітаризму Вільфредо Парето під кутом зору принципу народного суверенітету. Спробуйте висловити власну позицію щодо характеру даної концепції, оскільки, як відомо, державно-правові теорії елітаризму (від франц. elite — краще, добірне) були започатковані державно-правовими концепціями аристократизму і, зокрема, антидемократичними ідеями Ф. Ніцше. 2. Ідеолог теорії народного суверенітету французький просвітник Жан-Жак Руссо у трактаті «Про суспільний договір, або принципи політичного права» (1762) стверджував, що суверенітет не може бути представлений, оскільки воля аж ніяк не може бути представлена; або це дана воля, або це інша воля, середнього не буває. Депутати народу, відповідно не є і не можуть бути його представниками; вони лише його вповноважені; вони нічого не можуть постановити остаточно. Будь-який закон, якщо народ не затвердив його безпосередньо сам, недійсний; це взагалі не закон. Англійський народ вважає себе вільним: він дуже помиляється. Він вільний лише під час виборів членів Парламенту: як тільки вони обрані — він раб, він ніщо. Визначте основну помилку у поглядах Жан-Жака Руссо. Обґрунтуйте свою відповідь, посилаючись на позиції щодо цього питання інших видатних мислителів епохи Просвітництва. 3. Видатний український мислитель епохи Просвітництва Григорій Сковорода у творі «Дружна розмова про душевний спокій» зазначав: «Бог подібен до богатого фонтана, що наповнює ріжні сосуди по їх вмістимости. А над фонтаном напис: нерівнаусім рівність. І ллються зріжних трубок ріжні токи в ріжні сосуди, що стоять довкола фонтана. До меншого сосуда менше попадає, але в тім він рівний з більшим, що обоє однаково повні. І Що може бути більше глупого від тої рівності, яку деякі дурні у світі завести думають? Бо хіба ж не глупе те, що противиться Божій натурі?» Проаналізуйте політико-правовий підхід до категорії «рівність» «українського Сократа» Григорія Сковороди з погляду реалізації принципу народного суверенітету та форм його <' проявів. 4. Аналізуючи сутність інституту народного представництва, видатний російський вчений Борис Чичерін у своїй праці «Про народне представництво» (1866) вказував на те, що: «За допомогою представницьких засад політична свобода може поширюватися на великі території, на численні народи, не обмежуючись маленьким простором... Таким чином, у нових суспільствах велика кількість громадян, які мають політичну свободу, мають право голосу, обмежуються вибором представників, яким доручається ведення справ, захист прав та інтересів виборців. Проте представництво не є просте доручення, як приватна довіреність або повноваження; державні засади надають йому зовсім інший характер ... На повіреного покладається не виконання приватної волі довірителя, а обговорення та вирішення спільних справ. Він має на увазі не вигоди виборців, а користь держави... Вищою гарантією прав та інтересів народу може бути лише народне представництво, що бере участь в діях та постановах самої верховної влади... Такий захист свободи від свавілля має великий вплив на збудження народних сил, на розвиток загального добробуту. Людська діяльність вимагає простору та безпеки. Впевненість у майбутньому, в міцності порядку, в неможливості свавілля являє собою першу умову будь-якої діяльності. Тільки в свободі енергія особи може проявитися в усій повноті; в свободі полягає головна пружина людського вдосконалення. Куди б ми не звернулись, усюди існує цей закон... Тому вільні народи — найбільш багаті й найбільш освічені». Визначте основні переваги та недоліки представницької демократії. Обґрунтуйте Вашу відповідь, використовуючи при цьому найкращі надбання світової та вітчизняної політико-правової думки. ІїТТОі Завдання для перевірки знань Питання для самоконтролю 1. Чи правильна, на Вашу думку, теза про те, що державна влада є основним компонентом та ядром влади політичної? Обгрунтуйте свою відповідь. 2. Порівняйте наведені нижче визначення політичної системи суспільства, проаналізувавши ті відповідні акценти, на які робиться наголос у кожному положенні окремо: а) політична система суспільства — універсальна управлінська система державно-організованого суспільства, компоненти якої зумовлені політичними відносинами та яка, врешті-решт, регулює виробництво і розподіл соціальних благ на основі використання державної влади сильними соціальними спільнотами; б) політична система суспільства — механізм утілення соціальних імпульсів, які йдуть від суспільства в полі тичні рішення та дії. Спробуйте сформулювати власне визначення політичної системи суспільства із урахуванням її соціального призначення. Тема 8. Форми держави Методичні вказівки до вивчення теми Розглянувши певний блок питань, присвячених державогенезу, варто перейти до аналізу базових принципів організації та функціонування органів державної влади за різних політичних, соціально-економічних та інших умов, відповідних механізмів співвідношення та взаємодії, які існують на різних державно-владних рівнях, тощо. Крім того, слід особливо зауважити на тому, що вивчення питань даної теми допомагає узагальнити кращий досвід державного будівництва задля його використання у подальшій теоретичній та практичній діяльності. З філософського погляду категорії «зміст» і «форма» дуже тісно взаємопов'язані і становлять ніби певну систему; елементи і процеси, притаманні системі, є її змістом лише як певним чином організовані, тобто лише як такі, що існують у певній формі (поза формою елементи і процеси не являють собою зміст), а форма — завжди внутрішня структура і зовнішній вираз змісту (відповідно виступаючи як зовнішня і внутрішня форма), єдність змісту і форми — це відношенням їх взаємопроникнення. У єдності змісту і форми визначальним є зміст, оскільки він зумовлений своїм походженням, а також метою та призначенням певного явища. У зв'язку з цим форма — продукт саморозвитку змісту, його певний аспект; водночас як організація змісту форма в певному розумінні також дещо впливає на зміст. Таким чином, форма держави зумовлена її змістом, що, в свою чергу, пов'язаний з її походженням, також: з її метою, призначенням, а врешті-решт — з її сутністю. Повну уяву про форму конкретної держави дає аналіз трьох її складових: форми правління, форми державного устрою, форми державного режиму. Таке розуміння форми держави дістало в літературі назву «у широкому значенні цього поняття». «У вузькому розумінні» форму держави розглядають лише як форму державного правління. Питання щодо форми державного правління як однієї зі складових категорії форми держави (у широкому її розумінні — див. схему 8.1) належить розглядати саме в контексті вивчення держави як форми політичної організації суспільства, носія та чинника суспільної влади, оскільки джерелом влади може бути визнана воля однієї особи, певної панівної верстви або воля усього народу. При цьому слід особливо наголосити, що такий підхід до критеріїв виділення форм державного правління склався історично, ще починаючи з часів стародавнього світу та епохи середньовіччя; оскільки, з одного боку, здавалася суттєвою кількість пануючих (правителів) — один, небагато, більшість, а з іншого, — характер правління (у чиїх інтересах правлять — в особистих, вузькогрупових чи загальносоціальних); відповідно до цього виділяли три пари форм державного правління, які нібито мають тенденцію переходити одна в одну за законом кругообігу: монархія — в тиранію, аристократія — в олігархію, демократія — в охлократію; при цьому на протидію цьому закону мислителі висували мішану форму як гармонійне поєднання монархічних, аристократичних та демократичних елементів (зокрема, Нікколо Мак'явеллі зазначав, що «... Лікург встановив своїми законами у Спарті порядок, за яким і Цар, і Аристократи, і Народ отримали кожен свою частину, так що держава його проіснувала більш ніж вісімсот років у великій шані та в повному спокої...»). Сучасна правова доктрина розрізняє форми державного правління не лише за джерелами влади та способами їх формування, а й за засадами співвідношення та взаємодії відповідних вищих органів державної влади (схема 8.2). Саме враховуючи останній критерій усі форми державного правління можна поділяти на такі, що діють на засадах єдиновладдя, та такі, що функціонують на засадах поділу влад. Так, зокрема, однією з таких форм, що функціонує на засадах поділу влади, є парламентська монархія, за якої роль коронованої особи — монарха — багато в чому є суто символічною, оскільки повноваження монарха щодо призначення глави уряду або міністрів здійснюються відповідно до пропозицій лідерів тих парламентських фракцій, які здобули більшість у парламенті. Розкриваючи зміст категорії «форма держави» у широкому її розумінні, крім того, слід мати на увазі, що кожна держава має не тільки форму державного правління, а й відповідний територіальний або державно-теориторіальний устрій як певну територіальну організацію держави; державна влада покликана здійснювати управління всією територією, дбати про матеріальні та культурні цінності, суспільний порядок і правопорядок тощо; у зв'язку з цим для забезпечення всезагальних інтересів державі необхідні органи державної влади й управління різних рівнів (як У центрі, так і на місцях). Форма держави (у широкому розумінні цієї категорії) характеризується також формою державного режиму, що в літературі іноді також визначається як «політичний режим». Слід мати на увазі, що кожна з цих категорій має свої особливості та не тотожна одна одній, оскільки, зокрема, поняття «політичного режиму» є ширшим ніж «державний», «державно-політичний» або «державно-правовий» режими; при цьому студентам необхідно уважно використовувати вказані терміни, бо, приміром, до площини «антидемократичних засобів та методів» не може використовуватися термін «антидемократичний державно-правовий режим», адже термін «правовий» несумісний з терміном «антидемократичний» (в цьому ми повністю поділяємо думку видатного мислителя стародавнього світу Арістотеля). Схема 8.2
|