КАТЕГОРИИ:
АстрономияБиологияГеографияДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ. Буржуазні революції в Нідерландах (остання третина XVI - початок XVII ст.), в Англії (1640-1688рр) призвели до докорінних змін у способові виробництва цихБуржуазні революції в Нідерландах (остання третина XVI - початок XVII ст.), в Англії (1640-1688рр) призвели до докорінних змін у способові виробництва цих країн, стимулювали зростання продуктивності праці, пошукові засобів раціоналізації виробничих процесів, стимулювали розвиток природничих та суспільних наук. Формувалися основи буржуазної правової свідомості. Отримавши доступ до влади, велика торговельно-промислова буржуазія була зацікавлена в модернізації держави, системи законодавства, які б гарантували безпечне і надійне функціонування нових виробничих відносин. Політико-правові вчення XVVI-XVII ст. мислителів Західної Європи були своєрідним теоретичним обгрунтуванням нових національних ідей і концепцій, які охоплювали сферу розвитку і вдосконалення державно-правових форм людського співжиття в умовах становлення нових буржуазних відносин. Мислителі відійшли від попереднього образу людини-творця, перемістивши акценти на людину як частку природи, своєрідного "гвинтика" великого механізму суспільства і природи. Суспільство оцінювалось прагматично з огляду комфортності та безпеки життя. Політичні відносини в державі, як і соціальні явища, мислились як природні процеси, які піддавались спостереженню, вивченню та узагальненню. Будь-який впилив надприродних сил заперечувався, а прогрес людства розглядався з позицій розвитку законів природи. Державно-правові ідеї цього часу вперше стали апологетами середнього класу власників, свідомість якого сформувалась на основі лібералізму, індивідуалізму та просвітництва. Наукові концепції держави і права зосереджувались навколо окремого індивіда з його розумом, інтересами, уподобаннями, прагненням до добробуту. В суспільній свідомості поширювалась ідея прав окремого індивіда, панівним стало твердження, що суспільство (включаючи і державу) створене для людини, а не людина для суспільства. Таке переконання стало найхарактернішою і найстійкішою ознакою теорій природного права і суспільного договору, які були поширені в період, що розглядається. Велика торговельно-промислова буржуазія, що прийшла до влади в результаті буржуазних революцій, була вкрай зацікавлена в гарантіях своєї підприємницької діяльності, намагалася модернізувати систему діючого законодавства та державні структури. Виразником інтересів нової буржуазії, який перший здійснив спробу з'ясувати сутність та призначення держави і права в нових умовах, був голландський юрист і політичний діяч Гуго де Гроот Гроцій(1583-1645). Він був одним із основоположників теорії природного права і суспільного договору та науки міжнародного права. Найвідоміша його праця "Про право війни і миру". В основу виникнення держави Гроцій поклав суспільний договір (договірна теорія походження держави). Пояснення цьому він знаходив в наступному: а) задля особистого захисту і протистояння насильству люди уклада б) для підтримання порядку в суспільстві люди встановлюють норми в) досконалою формою такої угоди є держава, виникнення якої є логік- Отже, згідно із Гроцієм, держава - це досконала угода вільних від природи людей, укладена заради дотримання права і спільного інтересу. Дер- жава здійснює владні функції з допомогою політичних інститутів. Панівна в державі фомадянська влада є верховною і суверенною. Цікавою і оригінальною є конструкція Гроція процесу виникнення права, яке він виводить із людського спілкування: а) спілкування є однією із фундаментальних потреб людини, до якого б) основними правилами такого спілкування є утримання від зазіхань в) такі правила поведінки не є результатом добровільного вибору чи Отже, робить висновок мислитель, прагнення до спілкування та об'єднання людей у колективи зумовлене не примусом, не корисливим інтересом, а кероване розумом спілкування. Посередниками у спілкуванні і врегулюванні відносин між людьми є однакові для всіх суспільні норми. Право, за Гроцієм, це сума соціальних норм, які забезпечують належний порядок у суспільстві, об 'єднаному на основі добровільної угоди. Важливою рисою права є те, що воно встановлюється волею людей, а засобом (формою) його реалізації є закон, який силою примусу спонукає дотримуватись норм права. Таку силу уособлює держава. Видатним фундатором державно-правових вчень нового часу був англійський мислитель Томас Гоббс(1588-1679), автор декількох блискучих творів, присвячених проблемам державності, права, законності, миру і порядку. Серед них -"Філософські засади вчення про громадянина", " Левіафан, або матерія, форма і влада держави церковної та громадянської". 1. Переважна більшість ідей мислителя стосується держави як політичного організму. Держава, на думку Гоббса, є не що інше, як людиноподібний організм (штучна людина), тільки більший за розмірами і сильніший, ніж природна людина: а) верховна влада, яка дає життя і рух всьому тілу, є штучна душа; б) службові особи та інші представники виконавчої та судової влади - в) нагороди і покарання - становлять собою нерви; г) добробут і багатство громадян держави становлять її сипу; д) радники, які навчають усьому, що необхідно знати, становлять со є) справедливість і закони є штучний розум і воля; є) громадянський мир становить здоров 'я держави; ж) чвари і сварки породжують хворобу держави (її кризу); з) громадянська війна є для держави смерть. 2. Томас Гоббс розглядав три моменти становлення держави як полі У природному стані відсутня влада, немає законів і, відповідно, немає справедливості. В такому суспільстві немає і власності, кожен має право на все, в тому числі і на життя іншої людини. Людина - істота егоїстична, вона завжди знаходиться під страхом смерті, під впливом інстинкту самозбереження. Такі емоції перемагають інші почуття особи. Але у людини є розум, який підказує їй вихід з такого стану. Умовами такого виходу є природні закони. Але наявність природних законів ще не веде до миру і безпеки. Необхідний примус до виконання і дотримання законів. Такою силою, здатною здійснювати примус, і є держава. Перехід до держави здійснюється за допомогою самих людей, які укладають між собою угоду. Це забезпечує злиття воєдино окремих індивідуальних сил людей в єдину Волю і Силу, носієм якої стає суверен (правитель). Сувереном може бути одна особа або група осіб. Влада суверена є непідпорядковувана кому-небудь, він не може її втратити, а підлеглі не мають права протестувати або засуджувати дії суверена. Влада суверена в державі має бути абсолютною. Державний стан, на думку Гоббса, є результатом суспільного договору. Договір між людьми увінчується вибором правителя або верховного органу. Від цього залежить форма правління в державі. Свою необмежену владу в державі суверен поширює як на поведінку людей, так і на їхні погляди і переконання, оскільки без державної влади всі заклики до дотримання справедливої поведінки і моралі є марними. Чвари у суспільстві припиняються, бо держава стає виразником всього суспільства, а, отже, проти неї окремий індивід безсилий і змушений підкорятись волі суспільства. Тільки держава силою закону в змозі приборкати людські інстинкти і пристрасті, створити умови миру і спокою, впевненості людини у своєму майбутньому. Т. Гоббс зазначав, що сила держави і влада закону мають виправдання лише тоді, коли вони забезпечують особисту безпеку людини. А тому немає ніякої розумної підстави для покори владі, крім сподівання, що вона створить умови захисту індивіда, його особистої вигоди. Отже, люди об'єднуються в державу задля добра, власної безпеки. Держава виступає як засіб приборкання пристрастей у досягненні миру, як спосіб досягнення Царства Божого через спасіння, спокуту, розкаяння. "Не може бути тому ніякої суперечності між законами Бога і законами християнської держави", - вказує Гоббс. 3. Основоположним моментом у вченні Гоббса про право є аксіома про здійснення природного права є позитивний закон. У вченні Гоббса проглядається в різних варіантах така схема: - людина має підкорятися природному (божественному ) закону, а, - з іншого боку, вона підпорядковується законові суверена, бо саме - через природні закони, які є основою громадянських законів, відбу Сама держава має влаштовуватися за принципом розуму. Вона є втіленням небесної могутності, а точніше - Царства Божого на землі. Державно-правова концепція Т.Гоббса справила значний вплив на творчість нідерландського мислителя Бенедикта Спінози(1632-1677). У своїх творах "Богословсько-політичний трактат" і "Політичний трактат" він одним з перших в історії вчень про державу і право здійснив системний аналіз демократії як форми реалізації людиною потреб свободи. У своєму житті людина залежить від двох складових, які супроводжують її від народження до смерті: а) від закону "природної необхідності", який випливає із самої природи; б) від законів, установлених волею самих людей для безпечного і зруч Державно-правову концепцію Спіноза розвинув, спираючись на гобб-сівські ідеї природного права і суспільного договору. Однак, на відміну від свого попередника, який оцінював суспільство з огляду на його комфортність і безпеку, нідерландський мислитель проголосив свободу вищою цінністю, на досягнення якої мають спрямовуватися всі зусилля суспільства. Який зміст втілював Спіноза у поняття "свобода"? 1. Оточення людини - природа, є фундаментальною цілісністю, пер 2. Володіючи абсолютною свободою, Бог надихає природу, наділяючи 3. Людина є часткою природи, але на відміну від інших природних сфер 4. Як природна істота людина підпорядкована інстинкту самозбере 5. Будучи наділені розумом і керуючись інстинктом самозбереження, 5 — 4-2005
Таким чином, мислитель через реалізацію свободи особи приходить до необхідності держави. Держава, за вченням Спінози, є добровільне об 'єднання людей, яке виникає на основі суспільного договору, метою якого є дійсна свобода людини. Звідси випливає і призначення держави-надати кожній людині можливість керуватися власним розумом і тим самим здобувати свободу. Керуючись розумом, люди добровільно передають частку своїх природних прав (частку своєї природи) державі. Тим самим вони добровільно погоджуються на підкорення верховній владі. Але чим більше своїх природних прав людина передає верховній владі, тим більше вона потрапляє в залежність від держави і тим менше у неї залишається власних прав, що може призвести до певної втрати свободи. Подібно до Т.Гоббса, Спіноза був апологетом сильної державної влади. Але, на відміну від свого попередника, він запереував втручання верховної влади в особисте життя людей і детальну регламентацію життєдіяльності людини, свободу якої він всебічно обстоював. На думку Спінози, свобода найкраще забезпечується демократичною формою правління. Тому найкращою державною формою організації суспільства, яка б унеможливлювала повне підкорення особи верховній владі, є демократія у формі республіки. Ця форма найбільш наближена до свободи вже з тієї причини, що джерелом влади в демократиній республіці є народ, незалежно від того, в чиїх руках зосереджується верховна влада. А оскільки народ є джерелом влади, то він має найбільше можливостей на власну безпеку і реалізацію потреби свободи. Державно-правові концепції нового часу отримали свій розвиток в працях англійського філософа Джона Локка (1632-1704). У своєму відомому творі "Два трактати про державне правління" він одним з перших розробив концепцію поділу влади. Подібно до своїх попередників (Спінози та Гоббса), він теж був прихильником договірної теорії виникнення держави. До такого висновку він дійшов шляхом логічних міркувань: - Він погоджувався, що у додержавному стані панував природний за - Від природи людям властивий егоїзм і прагнення до власності, до ін - Але і в громадянському суспільстві продовжує діяти природний за - Названі вище права Локк трактував як природне право. Закони, що встановлюються державою, повинні відповідати вимогам природного права. Тоді вони будуть правовими. Гарантом природного права є суспільний договір-держава. Держава, на думку мислителя, - це сукупність людей, які об'єднуються добровільно і підкоряються ними ж створеним законам. Чим відрізняється держава від інших форм суспільного життя? По-перше, тим, що вона втілює політичну владу; по-друге, в інтересах загального блага держава створює закони, які передбачають різноманітні санкції для регулювання і збереження власності; по-третє, держава має право застосовувати силу для дотримання законів і свого захисту від загрози ззовні. Віддзеркалюючи інтереси власників, Локк підкреслював, що держава покликана створити умови для реалізації єдиної мети політичної єдності -власності. А звідси - єдиним джерелом влади і законів Локк визнавав природні інтереси особи. Він підкреслював, що закон-це не будь-які приписи, які випливають з волі суспільства чи з волі законодавчого органу держави. Законом можуть називатися лише такі приписи, які регулюють поведінку індивіда, відповідають його власним інтересам і не суперечать загальному благу. Всі інші норми-приписи, які не витримують цієї вимоги, не можуть називатися законом. Влада в суспільстві ніколи не може поширюватися далі, ніж це потрібно для загального блага. Закликаючи дотримуватися режиму законності, Д. Локк наголошував, що всі, хто зосереджує в своїх руках владу, зобов'язані правити у відповідності з приписами закону. Але щоб у державі утвердився режим законності, необхідно створити незалежні одна від одної влади. Для успішного втілення цієї вимоги необхідне чітке розмежування функцій і повноважень між цими владами. Під цим кутом зору мислитель розробив концепцію поділу влад, поклавши в її основу ідею змішаного правління, яка дістала свій розвиток у творах Платона, Арістотеля, Цицерона, Полібія та інших мислителів минулого. Джон Локк переконаний в необхідності поділу влади на законодавчу, виконавчу і федеративну. Згідно з його концепцією, сувереном в державі, тобто носієм верховної влади є народ. За ним залишається законодавча влада, народ здійснює її через своїх обранців у представницькому органі (парламенті). Законодавча влада забезпечується громадською довірою. Якщо парламент втратить цю довіру, то народ як суверен може його змінити. Компетенція втілювати закони в життя належить виконавчій владі -монархові або кабінету міністрів. Вона підпорядковується законодавчій владі і в разі необхідності парламент може її замінити. Король є частиною обох гілок влади, оскільки він не тільки керує своїми міністрами, а й санкціонує закони. Він царює, але не править. Федеративна влада є органом, який відстоює інтереси держави в міждержавних стосунках. їй належить право вирішувати питання війни і миру, союзів і договорів з іноземними державами та окремими іноземцями. Федеративна влада, з одного боку, знаходиться в руках парламенту, а зіншого - здійснюється руками уряду. На думку Локка, поділ влад є необхідною умовою забезпечення свободи, тобто умов для реалізації індивідумом своїх природних прав. Ідея мислителя про поділ влад була підтримана багатьма представниками Просвітництва. Оригінальна державно-правова концепція знайшла відображення в творах англійського історика, філософа, економіста та публіциста Девіда Юма(1711-1776) - "Трактат про природу людини", восьмитомна "Історія Англії"', "Ессе на суспільно-політичні, морально-естетичні та економічні теми". Аналізуючи проблеми виникнення держави і права, мислитель виходив із того, що люди поводяться під впливом афектів і віддають перевагу особистим інтересам. Задовольняючи їх, вони ніколи не погодяться добровільно коритися владі, яка вимагає від них відмови від природних прагнень. Тому ніякі правові норми не матимуть реального втілення без примусу. Державна влада силою свого апарату натискує на головні важелі людської психіки, з допомогою примусу і страху вимагає, щоб у дотриманні правових норм люди вбачали свій інтерес. Під страхом покарання влада застерігає від порушення норм співжиття, прищеплює особі повагу до благ інших людей. Роздумуючи над різними аспектами суспільного життя, Юм послідовно проводить ідею, що людина за своєю природою є слабкою істотою. Тому часто підпадає під вплив хибних ідей і примх, керується потягом до втіхи інасолоди. Будучи колективістами за своїм походженням (від первісного стада), люди утворюють різні соціальні об'єднання (асоціації), однією з яких є держава. Мислитель категорично відкидав як феодально-аристократичні ідеї "влади від Бога", так і буржуазні договірні концепції виникнення держави. Розробляючи власну концепцію утворення держави, він вперше в історії вчень про державу і право чітко розмежував поняття "суспільство" і "держава " за критерієм їх виникнення. Суспільство, на думку Юма, виникло як наслідок розростання сімей і є продуктом власності. Держава є органом примусу та охорони власності. її невід'ємним атрибутом є політична влада, яка зародилася із інституту військових племінних вождів, яким народ корився з огляду на силу влади їх авторитету і "давньої звички". Із виникненням суспільства народжується уявлення людей про належний правопорядок, обв'язок і власність. Іншими словами, уявлення про правопорядок, обов'язки і власність з'являються у людей разом із виникненням суспільства: поза ним ці ідеї не існують. Ніяка природна схильність, на думку Юма, не змогла б змусити людей відмовитись від загарбання чужого багатства. Якби всього було вдосталь, то ніхто б не охороняв свого майна, а значить, не було б підстав для виникнення соціального порядку. І далі мислитель приходить до висновку: норми правопорядку значною мірою залежать від інтересів індивідумів. Повага до закону закладена в самих умовах суспільного життя. Тому регулювання відносин власності слід здійснювати загальними законами, що повинні бути обов'язковими для всього суспільного загалу.
|